Västra meteserien 2019 deltävling 1.

Som traditionen bjuder startade vi upp årets Västra meteserie i riksbekanta Lidan på självaste 1a maj. Hela 33 hugade metare hade anmält sig till start och gamla rekordet på 32 var på väg att slås. Men som vanligt fick några kasta in handuken i förväg, en del pga av sjukdom andra pga jobb som kom i vägen och så den numera klassiska försovningen av en viss metare, nämner inga namn. Så till slut var vi 28 som stod redo på cykelvägen klara att lotta till oss årets första peg i Västra meteserien. Skaraborg hade redan haft ett av sina DM här i söndags och då var löjan talrik och mest småfisk och en del braxen så man la ju upp taktiken efter det men hoppades braxen kommit igång lite bättre.

Dammade av take a partet i veckan och rafsade ihop lite lämpliga tackel, undrar om man någonsin kommer knyta några nya tackel sist jag inventerade slutade jag räkna vid 500 st färdiggjorda t.p tackel. Speciellt som jag på senare år tappat lite av gnistan för tävling och det blir mindre av den varan men fortfarande är det allt sjukt kul när man väl sitter där och får uppleva stämningen och det goa tjötet bland deltagarna.

Lottade själv till mig peg 22 idag som motsvarade plats C6 då vi idag delade upp sträckan i 4 sektioner med 7 på varje. Så det blev en plats bland vassen lite längre nedströms och i vanlig ordning ingen kärra att dra grejorna på pga platsbrist i bilen men då man arrangerar blir man ju lite sen ut på sträckan så då står det ju massor av övergivna kärror och skräpar längs kanten bara plocka en. Mannen som förbarmade sig över mig denna gång var alltid lika genomtrevlige Lars Lind. stort tack Lars för lånet av kärran.

Väl framme på min plats var de andra i stort sett färdiga med upptacklingen men tack vare lånet av kärran slapp jag ju gå 2 gånger och hann gott och väl få ihop mina prylar också. I dag bjöd Lidan på ett fantastiskt meteväder, helt vindstilla och så där alldeles lagom varmt med lite molntäckt himmel men ingen nederbörd. Ja de yttre förutsättningarna kunde vi verkligen inte klaga på därtill var det också lite ström i vattnet precis perfekt för att ge riktigt bra fiske.

I dag fick det bli lite på rutin och hoppas de gamla takterna satt i så satte upp mina vanliga 4 toppar på 12,5 m t.p 3, 4, 5 och 6 gr vanliga runda flöten riggades. Tänkte dock starta dagen med ett kort t.p på 7 m då de fått bra inne vid kanten tidigare denna säsong och låta huvudplatsen gotta till sig lite. Var väldigt dåligt förberedd på betesfronten för egen del hade mest sett till att andra som beställt beten av mig fick sitt och jag fick stå lite åt sidan. Hade endast 4 dl död maggots och ca 0,5 kg mask att tillgå som bete till mäsket. På tok för lite en dag som denna skulle det visa sig.

Dunkade ut 12 stora bollar i grunden med lite bete i och koppade ut 8 bollar på detta med så mycket beten det gick att trycka i dessa. De fick bli dagens bas och så blåste jag igång fisket 11.00 och upptäckte att varken håv eller back up löjspöt var uppsatt men ingen fara på taket de var snart gjort. Startade med det korta t.p där jag la i 5 mindre bollar i grunden men ingen omedelbar respons. Grannarna började hala löja. Fick endast en liten abborre på kort platsen första kvarten så jag gick också över på lite löja men idag var det verkligen inget drag på de silvriga så jag konstaterade snart att jag var alldeles för ringrostig att sitta o dra löja. Hade nog behövts hela världens smörjolja för att få igång det gamla maskeneriet.

Så ingen återvändo ut med t.p spöt efter en halvtimme och småfisk napp direkt, helt sjuka mängder småfisk i början som i stort sett var omöjliga att kroka trots 16 krok och endast 2 maggot de ville liksom inte äta. men en och annan liten platt björkna och micromört petade man upp.

Redo för start och årets första insats för egen del bakom tävlingsprylarna.

Kraftigt bombardemang från de flesta ramsan panka, panka kom och tanka ekade över nejden.....Glömde dock dra den klassiska besvärjelse ramsan brax, brax nappa strax så inte undra på det inte riktigt gick min väg idag.

Fick första braxen efter en timme men det var lite segt för de flesta men några hade bra drag från start men jag fick kämpa för att få fisk till min plats. Åtminstone nappvillig fisk, fick några braxen till timme 2 men var alldeles för långt emellan och nu började flera komma igång riktigt bra, ut med lite mer mat men fick ju snåla då jag inte hade så mycket ville ju det skulle räcka hela tävlingen men skulle gått på hårdare, en boll efter varje fisk hade varit melodin idag och hade jag nyttjat mina resurser lite bättre hade jag nog ändo kunnat gjort så, men lätt att vara efterklok.

För plötsligt efter 2,5 h vaknade min plats och det kändes lite som fornstora dar i Lidan, braxen stod på kö och nappade stjärt i stjärt och i min iver att komma ikapp missade jag i koppningen och tog 4 fiskar i stöten innan en boll åkte ut och efter ett tag visade det sig vara på tok för sällan så stimmet drog vidare och var sen mycket vanskligt att få tillbaka. Men nu funkade 6 gr tacklet klart bäst med 10ans krok och helt fullt med maggott på eller ett par maskbitar + maggot så nu var de verkligen i ättagen från noll till hundra på en sekund. Men då jag var för slapp med mäskningen blev det ej någon upphämtning i resultatlistan idag utan fick nöja mig att väga in 11,7 kg som räckte till en 5e plats. Klart jag inte är nöjd resultatmässigt med detta men ändå nöjd över att troligtvis kommit på vad man gjorde för fel idag.

En liten tröst i bedrövelsen att inte ro hem med segern är väl att jag inte tappar speciellt mycket fisk som vissa verkar göra här i Lidan men idag fick jag ju inte så många till att nappa istället så då blev det som det blev. Tappar faktist väldigt sällan fisk, det största felet jag ser andra göra är väl att de gör alldeles för slappa mothugg och inte driver in kroken ordentligt. Sedan sänker de spöt innan de drar in och det blir slaklina. Ställ rollern lite snett bakom Er i stället och gör mothugg snett åt sidan och för sedan bak spöt i en och samma rörelse så slack ej uppstår. I detta startfält skall gudarna veta att det verkligen inte bara är att ställa ut grejorna......utan alla detaljer måste sitta. I dag missade jag att de tålde så mycket underhållsmäskning men jag upptäckte snart att de var extremt villiga att ta on the drop idag och att pimpla med tacklet och låta det falla genom vattnet var det som snabbast gav napp idag.

Gärs var det däremot gott om vissa stunder med detta utmärkta lakebete gjorde ingen människa glad idag.

Niclas Karlsson förvaltade sin guldpegg mycket bra och avgick med segern på sekton C. Här med en liten del av sin segerfångst på 20,8 kg.

För egen del fick jag säga blä om min egen insats och bara bita ihop och komma igen någon gång i framtiden.

D sektionen lekte Christer Pantzar hem på 19,4 kg.

A och B sektionen har jag tyvärr inga bilder på då andra skötte den invägningen men där uppe var det riktigt braxenbonanza idag och på B sektionen fann vi dagens totalsegrare Johan Matsson med en stabil insats som lede fram till fina 27,48 kg i keepnetet.
För Er som undrar återutsätts all fisk efter så skonsam hantering som möjligt direkt efter invägning. På A sektionen stod väl ända Håkan Nyborg för dagens överaskning då han där avgick med segern med sina 22,8 kg. Han har ju själv uttryckt sig som så att enda chansen för mig att vinna något på denna serie är att bli ihoplottad i lagtävlingen med en som får massor med fisk men idag såg han till att fixa priset själv. För i den lottade lagtävlingen gick första priset till Johan Matttsson och Andreas Sanberg som slet ihop 47,46 kg.

Grattis till alla vinnare och nästa gång vi ses på Västra meteserien ja det blir först den 30/6 då en feedertävling vid Göta älv nedanför Edet Rasta i Lilla Edet står på programmet.

Avslutar med en komplett reultatlista för tabellbitarna.
Resultat VMS 1 Lidan 20190501

D5 Pelle Hagman 9880 gr 5
D6 Billy Affelin 4520 gr 7
D7 Stig Borlinger 10400 gr 3

Lottade lagtävlingen vanns av Johan Mattsson och Andreas Sandberg på 47,46 kg.

Sköt om Er och simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära Er.

#1 - - Kalix:

Bra fiskat och fin info....fint att få veta vad som händer med all fisk efter vägning👏👍

#2 - - Kalix:

Svar: Tack, roligt att Ni uppskattar mina små historier.