Västra meteserien 2019 deltävling 2.

På årets hittills varmaste dag var det dags att genomföra andra deltävlingen i årets Västra Meteserie. 11 sugna feederfiskare hade samlats längs Göta Älvs strand då dagens batalj i serien var en ren feedertävling. 5 timmars hårt slit i värmen låg framför oss. Men en frisk bris från syd väst svalkade skönt.
 
Jag och Johan var först på plats i form av arrangörer men vi hann knappt börja pegga upp innan de andra var på plats utom Nicklas som hade nannat kudde lite extra länge idag och blev tvångslottad då han inte hann innan lottning av platser. Han fick den lotten som blev över och som vanligt var kantplats peg nr 1 kvar till slutet. Jag drog till mig mitt i peg nr 6 som idag motsvarade sista platsen på A sektionen.
 
Men var det svag ström förra söndagen när vi var här så stod älven helt stilla idag. Vilket alltid gör fisket riktigt besvärligt här, fisken står still och vägrar flytta på sig. Men bara gilla läget, lika för alla.
 
Tacklade i vanlig ordning upp 4 feederspön, 2 för fiske lite längre ut och 2 för kortare distans. Den längre platsen blev idag endast 28 m ut då ett stor grynna sätter stopp för fiske längre ut just på denna plats men ingen nackdel då fisken ibland uppehåller sig mot naten som växer runt grynnan. Blev även en plats på 20 m som back up.
 
Såg till så man hamnade lite i skugga inför dagens drabbning i stekande sol.
 
Ändrade lite mot förra söndagen och grundade hårdare på den yttre platsen i hopp om att få igång braxen likt Nicklas fick förra helgen. Mäskade på hela 10 min perioden där ute och sedan lite mäsk på 20 m platsen för att avsluta grundmäskningen med en ytterligare 10 minuters period med att hysta burk mot grundet. Nu skulle det finnas mäsk och mat tillräckligt för att hålla kvar ett gott braxenstim om de behagade äta i värmen.
 
Började dock med aktivt fiske på 20 m platsen efter mört men nappen lyste till skillnad mot solen med sin frånvaro. Den ende som fick något i starten var Sten som i god tradition drog sin ramsa: "Brax, brax nappa strax" när han gjorde första utlägget och linan hann inte ens sträckas upp innan första braxen satt. Vi andra glömde dra ramsan så vi fick vara utan fisk i början. Tydligen funkade dock bara ramsan en gång sedan var den förbrukad. För 1a timmens fiske var dödare än döda havet. Men lite som väntat i den obefintliga strömmen och tryckande värme. Bara att ha tålamod och ligga på och vänta ut eventuell napp period.
 
Tog mig en bensträckare efter drygt en timme och spanade in de andra. Shaun var den ende som drog fisk då. Han hade fått 1 braxen och några mörtar.
 
Dagens sjusovare Nicklas hade också fått några mörtar på kanten men annars var det sleeping feeder som gällde, inte en dragning. Men förra veckan vaknade ju braxen efter 1,5 h fiske så vi får bida vår tid.
 
Och återigen efter ca 1,5 h började det hända lite saker, som på en given signal fick flera av oss braxen. Och jag fick mitt första napp efter 1h 45 min men det var en mört som missades, man dåsar till lite i solen. Nästa utlägg gav ett grymt slacknapp och första braxen satt på kroken men den valde att kliva av efter någon meter, osis.
 
Men fisk i rörelse där ute nu i varje fall. Och flera åskådare började dyka upp längs banan och de goda råden haglade från dessa experter som ej var med men ivf tittade på.
 
Men den svaga strömmen gjorde att någon större rusch blev det inte det var bara Sten och Jan på kanten på B sektionen som satt på lite nappvillig braxen. Vi andra fick slita vårt hår i förtvivlan, vad göra, vad göra??
 
Jag låg på där ute och helt plötsligt kom det ännu ett slacknapp och ivrigt påhejad av åskådare Lars-Göran gick allt vägen denna gång och man fick putta ned en skaplig braxen i keepnetet och nollan var späckt. Nu tilltog vinden till halv storm och det skakade tydligen om där ute och fick naten att börja röra på sig så jag började fastna i den skiten helt plötsligt. Efter att ha dragit fast en braxen i skiten så tafsen gick och satt ett komplett tackel då linan gick av i clipset efter jag ryckte lite väl hårt i ett bottennapp så fanns ingen återvändo än att fiska lite närmare på ren yta. Behövde dock endast flytta in en knapp meter för att finna renare botten igen.
 
Men efter detta var braxen som bortblåst och jag fick variera mellan 20 och 27 m för att gneta upp några mörtar till under resten av tävlingen. Billy lyckades dock med konststycket att få upp mitt förlorade tackel när han fick sin första fisk för dagen. Den trasslade in sig i min gamla lina som låg och flöt ute i vågorna men nu satt det inte fast längre så bara att veva in.
 
Senare vid invägningen skulle det ändå visa sig att mitt gnet ändå räckte för sektions seger. De övriga på A-sektionen hade haft det ännu tuffare. Shaun hade exakt lika många fiskar som mig men hans mörtar var något mindre i snitt så idag hade jag grammen på min sida och även lotten. Då B-sektionen innehöll betydligt mer braxen idag och toppvikterna kom från de övre peggarna där Sten mäktade med 5,5 kg men mot Jannes dryga 12 kg var alla chanslösa idag.
 
Roligt med nya ansikten på serien. Billy Affelin kommer starkt, 4a med häng på 3e platsen på sin första feedertävling men så har han en bra mentor också😉.
 
2,4 kg räckte för sektionseger en dag som denna.
 
Janne imponerade dock med sina 12,56 kg braxen. Här fiskar vi inte mört inte, braxen skall det vara! Grattis till dagens dubbelseger då Janne även vann laget med Jonas Jansson.
 
Avslutar med resultatet för tabellbitarna i vanlig ordning.

Peg Fiskare Vikt Placering

A1 Niclas Karlsson 1260 gr 5

A2 Shaun Keavney 2240 gr 2

A3 Kristian Ekman 960 gr 6

A4 Jonas Jansson 1640 gr 3

A5 Billy Affelin 1600 gr 4

A6 Jonas Stridh 2400 gr 1

B1 Johan Mattsson 2440 gr 4

B2 Håkan Nyborg 2900 gr 3

B3 Charles Fasth 1140 gr 5

B4 Sten Rickardsson 5500 gr 2

B5 Jan Persson 12560 gr 1

Den lottade lagtävlingen vanns av Jonas Jansson + Jan Persson på 14200 gr (Tror det var Janssons braxen han fick med sekunder kvar som avgjorde😜)

Sköt om Er så ses vi vid ett vatten nära dig!