Ännu ett feederpass.

I söndags var det åter dags att sätta sig bakom feederspöna denna gång i mitt kära gamla dike, Karls Grav. Jansson inbjöd till lite träningsfiske med klubben tyvärr blev vi bara 3 stycken som kände oss manade.
 
Som traditionen bjuder hade det sista helgen i Juni varit 10-h trad-mete för korplag i Karls Grav och där segrade rutinerade Challe + far o son Branell på 5,3 kg. Att de härdar ut år efter år att sitta där och knappt få något när lite mäsk i Graven är allt som behövs för att få igång fisket lite. Men i år var keepnet åtminstone obligatorisk så all fisk sattes tillbaka. Vilket de flesta tycker är bra så har de kanske några att fiska på till nästa år. För det finns ju knappt fisk i Karls Grav, det vet ju alla.
 
I dag blev det för min del att exprimentera lite med lite olika typer av varianter att feederfiska i Karls Grav. Har på senare år blivit ett "två plats vatten". Förr räckte det med att köra en plats 18-20 m ut några meter utanför där sprängstenen slutar. Nu har det visat sig livsviktigt att även ha en plats drygt mitten och kanske till och med en 3e back up plats mot den grundare delen på andra sidan. Nöjde mig idag med en till på 36 m. Tanken var att grunda lite hårdare på den korta platsen och låta den vila och sakta men säkert bygga upp den längre och starta fisket där men grundade även den men bara med 3 feedrar med sparsamt med död maggot och lite klippt mask i.
 
Redo för träning.
 
Jansson gick ut hårt och började direkt kötta småbraxen på kortplatsen men han var lite väl ivrig och tappade de flesta. Men fisk hann både han och vår 3e träningskompis Billy få ens innan jag hade fått på en tafs på mina grejor. Har ju alltid varit en slow starter så varför bryta den traditionen. Jag började dock som tänkt på den långa platsen och fisk även för mig direkt, småbraxen och björknor om vart annat. Kändes som det fanns hur mycket fisk som helst men det var en stor fördel att växla mellan platserna även om det nappade för ju mer man la ut idag desto mer aktiv blev den mindre fisken. Men lät man platserna vila lite fick man i stort sett varje gång man bytte plats en lite bättre braxen. Dock var de alla av den mindre kalibern idag men riktigt kul fiske var det och Graven visade sig från sin bästa sida.
 
Mina nya 11´are från Drennan fick jobba hårt och jag var bara tvungen att se hur fort man kunde pressa in fisk med dem men jag gick över gränsen och började tappa fisk jag med. Men man måste ju få fiska in sig på nya prylar och då får man testa gränserna lite.
 
I dag var det livlig båttrafik på kanalen i det fina vädret efter en gårdag av hällregn.
 
Så livlig att jag fick känna på att motorbåtar är inte lätta att drilla. Har aldrig tidigare fastnat i en båt men nu var det dags. Hade god marginal till en uppgående motorbåt så jag kastade ut men vad gjorde båten då när den kom fram i höjd med mig. Jo istället för att fortsätta sin kurs rakt fram girade den tvärt rakt emot mig och passerade strax utanför och ja då fanns det ingen återvändo utan linan sögs in i propellern men de märkte ju ingenting och linan gick av i skarven mellan flät o nylon och lika bra var det för det hade varit väldigt svårt att få in båten i håven för att inte tala om att få ned den i keepnetet sen.
 
Jansson höll sig dock till att drilla levande varelser i form av fisk.
 
Även Billy fick nyttja håven även om det blev en sällsynt syn idag då Billy hade det lite kämpigt vid sitt livs första försök i Karls Grav. Men ett nyttigt träningspass hoppas jag det blev för vår nya lärljunge inom det internationella metets underbara värld. Nästa gång kommer Billy vara mer redo för Graven för inget vatten straffar så hårt som Graven om man gör lite fel. Lite för bindande mäsk, lite väl ljust och lite dålig precision i mäskningen jämfört med mig o Jansson straffade sig idag. Men så var det bara Billys 4e feederpass i karriären och man måste lära sig krypa innan man kan gå. Övning ger färdighet. Och mig ger det bara ännu större tändvätska när man blir utklassad av sina medtävlande för ensam kan man ju tycka man är hur bra som helst men när man får se vad det går att få med rätt attack för det aktuella vattnet och dagen. Ja då blir i varje fall jag bara mer taggad att lära mig mer om hur och varför?? Tror Billy fungerar på samma sätt och ser dagens nederlag som stor lärdom.
 
Jag och Jansson avslutade dagen med att testa att trycka i mängder med beten som ibland ger enorm respons i Graven och fisken blir som tokig men idag var inte det rätt melodi utan då dog fisket istället, lite väl mycket mat i vattnet en dag som denna. Så för att få något mer på slutet fick man gå ut igen på den långa platsen där man mäskat betydligt mer sparsamt och med relativt lite mängd beten i mäsket. Här var det andra bullar och man fick fisk i varje utlägg och det lönade sig att gå ned till minimal feeder. "Less was more" idag. Så man fick återigen se att det  gäller att ha fingertoppskänsla när det gäller hur mycket man skall lägga ut och vilken intervall man skall ha. Även om det kändes som det fanns hur mycket fisk som helst fick man återigen bevisat det för sig att det gäller att göra 100% rätt i Graven för att få ut max av vattnet. Ja helt enkelt ett av Sveriges bästa och mest utslagsgivande tävlingsvatten om Ni frågar mig.
 
Billy fick nöja sig med 2,68 kg men det är mer än vad många andra 1a besökare har mäktat med i Graven.
 
Jansson var värst idag med prick 12 kg.
 
Undertecknad höll igen lite på slutet och fick nöja sig med 11,68 kg.
 
Under de senaste åren har ju förfrågningarna haglat om vi kunde ordna en feederfestival i Karls Grav och jag kan säga som så att till nästa år kan det nog bli av så då hoppas jag att Ni som bett om detta också ställer upp. Någon gång runt denna tid nästa år kommer det troligtvis bli av i så fall och förhoppning finns att göra det till en 3 eller 4 dagars festival som kommer återkomma år efter år. Vi skall skissa lite på ett upplägg för detta och återkomma i höst.
 
Men redan nu på söndag kör man en FLÖTMETE kula i Karls Grav. Alla välkomna. För mer info kontakta mig eller Kristian Ekman som meddelade mig idag att det blir av. Så kanske man dammar av slider spöna och är med men lite specimenmete efter braxen, sutare eller ruda lockar också så vi får se vad helgen har i sitt sköte för mig.
 
Sköt om Er och simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!