God Jul!

Ja då var vi där igen dan före dopparedan och för femtielfte gången sen det blev nytt årtusende går vi mot en isfri jul. Så julaftonspimplet är inställt och det lutar åt fiskefritt på julafton men sen lär man väl vara påt igen.
För gråvädret det bara fortsätter men i går fick vi återigen en välbehövlig skymt av solen ganska självklart att den kom på tillfälligt besök på årets kortaste dag men nu skall vi  vara glada för julen står för dörren och vi går mot ljusare tider igen.
Och självklart har jag fiskat i helgen som gick. Lite mer beten har feederfiskat upp även om det varit ganska tufft. Varit lite underligt fiske de senaste turerna då de ej riktigt nappat på något vidare under dygnets ljusare timmar. Tur då det nästa är konstant mörkt så man hinner få några. Den enda förklaring jag kan komma på att de stänger av nästan helt då det är som ljusast är att där jag fiskar är det ett relativt grunt parti av älven så de kanske backar till något djupare under de ljusaste timmarna. För inte kan väl en ensam skarv skrämma bort all fisk i flera timmar???

Nåja hur som helst mört fick man och en ny laketur kunde planeras.

Säkert som amen i kyrkan började mörten nappa då man hällde upp dagens första kaffekopp med tillhörande bulle. Kan nog vara ett av mina bästa fisketips händer inget slå upp en kopp kaffe! Är nog ett av de mest beprövade knepen😅!

Men när den slöa vintersolen hade kämpat sig över hustaken ja då hjälpte inte ens en kopp kaffe.

Fast innan dess hade beteshinken fyllts på så vi hade beten så det räckte och blev över till ett lakepass. Åter styrde vi kosan mot nya djärva mål, bryta ny mark en av mina favoritsysselsättningar för gå i andras fotspår på tungt trafikerade stigar ligger inte för mig.

Så denna gång hamnade vi i en närliggande å och det gick att fiska där trots den senaste tidens hårda nederbörd. Strömt var det men absolut inte ofiskbart och vattnet hade sjunkt undan en hel del. Så vi riggade våra spön i denna tilltänkta "lekhöljan". Återigen hade vi ju endast mört att tillgå så valet av bete var enkelt. Antingen hel mört eller bit av mört....ja ja nu blev det ett svårt val ändå fick bli en hel på ena spöt och en halv på andra. Efter nogrann lodning i höljan fann man några fläckar man kunde ligga på utan att fastna allt för mycket i den turbulenta strömmen.

Och se det nappade ganska omgående trots fullt dagsljus och ännu långt till den magiska laketimmen. Men den behagade att stiga av halvägs in hade bara hållt tag i den halva stora mörten den högg på. Satt inte ens på kroken men indikation på fisk på detta nya ställe är ju ett steg i rätt riktning. Sen kan ju detta naturligtvis varit vilken rovfisk som helst eller till och med en färna som gärna äter fisk emellanåt.  Någon halvtimme senare får Daniel rejäl slacklina på ett av sina spön han placerat i ett litet bakvatten men tyvärr hade fisken redan spottat. Betet totalt söndermosat lite väl lång tafs som Daniel satt på så nappet syntes alldeles för sent.
Bottenmetar man lake rekommenderar jag ca 40-60 cm tafs räcker gott och väl. Tafsen gör du med helt vanlig mono lina på 0,40-0,50 mm. Vill du lyxa till det kan du väl använda flurocarbon men behövs absolut inte. Använder dock det ibland för det är lite styvare och det kan motverka trasselrisken annars finns ingen som helst anledning att anvämda fc. Och enklaste glidande tackel duger gott bara trä på ett beteslås på linan du sätter sänket i en liten gummipärla som skydd för knuten och knyt fast ett lekande med beteslås i änden där du apterar din färdiga tafs. Enkelt och i stort sett trasselfritt. Kroken kan vara relativt stor jag kör oftast med en långskaftad enkelkrok i 3/0-6/0 beroende på betets storlek. (Owner spinnerbait krok modell nr 5320 är en modell jag fastnat för till bottenmetet).

Snart förvandlades dagsljuset dock till kompakt mörker vi var ju ändå ute på årets mörkaste dag. Och laketimmen var slagen och vips fick jag ett napp på en liten hel mört och säsongens lakenolla var spräckt. Dock med en riktig minilake och dessutom halvblind men ändå en lake.  Nu är det så att jag har allt ställen man skulle kunna åka till där man får både mängder och chans på riktiga bumlingar till lake men dessa ställen känns lite uttjatade så gläds minst lika mycket om inte mer att få en liten plutt på ett helt outforskat ställe. Och ännu mer tillfreds blir det när en med respektabel storlek sitter där, den kanske kommer det får framtiden utvisa.

Säg hej till publiken!

Så blev det en till slut då, liten men naggande god.

Nu tar vi på Fiskeshopen julledigt och det lär väl bli en del lakepass till i nya okända vatten men även tänkt det skulle hinnas med lite vinterfärna nu när vattenståndet börjar sjunka något i åarna. Utlovas ju lite torrare väder framöver men ingen större kyla så det lär inte finnas is att beträda på länge i vårt område kanske uteblir helt denna säsong.

Ja då återstår väl bara att önska alla en riktig God Jul så ses vi vid ett vatten nära dig!

Simma lugnt och ät inte för mycket sill😉.