Två små tävlingar.

Kinaresturangerna har sina tre små rätter förra helgen körde vi varianten två små tävlingar istället. I fredags hade Per Erik Gyllbrandt inbjudit till semesterkula vid Lidans strand.
För första gången på en sådär 15 år tog jag en semesterdag för att kunna deltaga men vi blev en väldigt liten skara nämligen hela 3 stycken. Värmen skrämde nog bort en hel del men saken var den att vädret blev helt underbart för mete en svalkande bris från Vänern hela dagen samt skugga från träden större delen av tiden vi fiskade gjorde det mycket drägligt att meta en dag som denna.
 
Nu är Lidan ett helt annat vatten att meta i än på våren och hösten då de flesta tävlingar går av stapeln här. Totalt strömstilla och nu när vinden kom från Vänern så pinnade flötet på uppströms rätt rejält, lite tokigt med andra ord. Men fisk finns man får bara tänka till och fiska lite annorlunda. Löja finns det gott om och idag fick vi fiska hur vi ville men ville fiska 5 m för småfisk inne vid kanten och take a part efter större fisk så valde bort löja helt. Per- Erik startade dock med löja men i början var det små och glada närgångna ankor gjorde löjfisket vanskligt. Så det blev att försöka undvika löjorna i stället vilket var lättare sagt än gjort men fick man bara ned tacklet så fanns det lite större fisk att jobba på.
 
I dag satsade jag på mäsk till 100% medans Per-Erik körde en leem blandning 50/50 leem mäsk. Och Billy som var dagens 3e kombatant mäskade på med vanligt mäsk. Jag som "alltid" tydligen får kantplats fick sitta mitt i idag. Jag o Billy som bara mäskade med mäsk fick respons omedelbart medans Per-Erik satt näst intill fisklös de första timmarna. Billy chocköppnade med 2 braxen första kvarten min första kom efter en halvtimme. Men idag var braxen "lösa i mun" och jag tappade osedvanligt många för att vara mig. Typiskt Lidanbraxen vet inte vad det är men just i Lidan tappar man i bland sjukt mycket braxen utan förklaring, idag var en sådan dag.
 
Klart för start en solig dag vid Lidans strand.
 
En granne till höger.
 
En granne till vänster.
 
Ju mer dagen led desto bättre fiske fick Per-Erik och desto sämre fick jag o Billy, egentligen en ganska naturlig utveckling med tanke på hur vi la upp dagens fiske. Men jag växlade mellan korta o långa platsen och höll igång lite mörtfiske inne vid kanten vilket räddade min dag mot Per-Erik. Så jag vann dagens mini kula med hela 140 gr marginal mot Per-Erik. Vanskligt sommarfiske men oerhört intressant hur man kan attackera vattnet så olika som jag o Per-Erik gjorde idag och ändå skiljer det så lite. 
 
Dryga 6 kg för Per- Erik.
 
140 gr mer för undertecknad.
 
I söndags var det dags för nästa lilla minitävling för vi blev nämligen bara 6 personer på deltävling 3 i Västra meteserien som gick av stapeln vid Ryrsjön vid Göta. Vet inte om det var det analkande åskvädret eller utlovad värmebölja eller det faktum att det helt enkelt är semestertider som bidrog till att vi blev så svårt. Möjligen Ryrsjöns rykte om att vara en svårfiskad sjö skrämde bort några också. Men fisk finns och för egen del tycker jag det är bra mycket mer utvecklande och fiska efter skygg småfisk än hungriga braxnar som står på kö och slukar allt hur man än gör.
 
Sedan är det ännu ett konstigt fenomen för varje år får jag mängder med förfrågningar: Varför kan vi inte ha tävlingar mitt på sommaren när det är varmt och skönt?? Och så arrangerar man tävlingar mitt på sommaren och just dessa personer som varje år bönar och ber om sommartävlingar har hittills aldrig dykt upp......underligt att man börjar tröttna lite på att arrangera eller???
 
Men hur som helst tävling är tävling oavsett deltagarantal. Och återigen drog jag till mig en plats mitt i, kantplatsmetarens tid är förbi.....
 
Vattnet i Ryrsjön är kristallklart och på denna sträcka mellan 3-7 meter djupt, idag satte vi alla platserna på den något grundare sträckan då vi var så få för att det skulle bli så lika som möjligt vilket satte lite griller i huvudet på Billy då jag dagen innan sagt att det kan vara 7 meter djupt på sina platser så han hade gjort riggar efter det. Så det blev att kapa ned då det var ca 3,5-4 m där vi satt idag. Även mitt arbete med att skarva i lina ifall ifall dagen innan kom i ogjort dager.
 
Men för egen del som fiskat i detta vatten sedan mitten 80 tal gjorde jag lite som vanligt. Det man riktar in sig på här är småmörten och fåtaliga stora löjor. 2 take a part sattes upp ett 7 m och ett 11 m skilde bara 40 cm på djupet mellan dessa platser så man kunde utnyttja samma tackel på båda platser bara märka ut på spöt med tippex var djupet var på de olika avståndena så kunde man ändra och trixa utifrån det under dagens fiske. I bland är det on the drop som gäller här ibland fiske vid botten och det kan även vara givande att fiska i mellanvattnet.
 
Riktigt fin sträcka vid Ryrsjön vi har lite funderingar att få till detta till ett landslagskvalvatten i flötmete??? Kanske nästa år???
 
Fick tidigt en ny kompis idag.
 
Upptackling pågår!
 
Klart för drabbning.
 
Koppade ut allt mäsk idag, d.v.s ganska sparsamt 9 små bollar på 11 m och 2 lite större på 7 m med väldigt sparsamt med beten i. Tanken var att växla mellan platserna och lägga i en boll var 10e-15e minut för att hålla intresset vid liv för de små skygga fiskarna som brukar vimsa omkring här i sjön.
Fisket visade sig bli riktigt bra med Ryrsjö mått mätt och det nappade på friskt direkt från start men ack så svårkorkade fiskar. Många svordommar ej lämpliga för lekande barn ekade längs strande då de flesta av oss blev väldigt frustrerade för alla missade napp.
 
Janssonfick dock en bra start och fick tidigt in fisken på 4,5 meters precis som Challe på kanten lyckades med vi som satt lite mer i kunde glömma de riktigt korta spöna men 7 meters t.p fick jag hygglig snurr på efter ett tag. Men idag upptäckte jag såsmåningom att lägga i en liten boll låta platsen vila och växla så mellan platserna gav bäst och fiska nere vid botten men aktivt, pimpla med tacklet. Man fick max 2-6 firrar i stöten sedan dog det i med ny boll byt plats och 2-6 nya osv, osv. Men som vanligt satt man och hängde lite väl länge på platserna för man inbillade sig att en till måste gå att ta istället för att byta direkt då det dog. Men riktigt roligt och utmanande var det idag.
 
Efter 2 timmar tonade mörka moln upp sig på himlen och det började mullra oroväckande. Nästan precis då dagens publik anlände i form av Gunter, Krille och Sten brakade helvetet lös på allvar och Tor gick hårt åt trumman och blixtgrarna började stå som spön i backen så något annat än att bryta för åskuppehåll var inte att fundera på. ta i trä första gången under alla mina år som arrangör för Västra meteserien jag tvingas blåsa av för åskavbrott men säkerheten går alltid först.
 
Men vi fick en riktig mysig stund under Gunters parasoll för givetvis kom det tillhörande störtregnet som ett brev på posten då det nalkas åskväder.
 
Samling vid pumpen, eller snarare under Gunters parasoll. Jansson och Billy ser ut att ha startat en intern stirrningskamp.
 
Utsikt under ca en timmes tid från ovan nämda parasoll.
 
Men efter regn kommer solsken och exakt efter en timmes uppehåll kunde vi köra igång igen men vi beslöt att inte förlänga fisketiden så själva fisketiden blev bara 3 timmar idag.
 
Efter åskavbrottet nappade det på som inget hade hänt och vi fick en trevlig avslutning för egen del hade jag lyckats hålla allt torrt till skillnad mot de övriga som hade fått överfuktat löjmäsk och massiv maggot rymning. Orutin säger jag......
 
Pinkis modell lys från förra årets lag-SM var det annars som räddade dagen för mig idag, tur jag kom på att jag hade med dessa då det avtog på maggot. Men mot Challe på kant och Jansson på nästkant stod man sig ändå slätt idag men en 3e plats från peggen mitt i smeten är jag ändå nöjd med och hade jag hållt mig ännu mer till min plan så kanske 2a plats hade varit möjligt. Nästa gång skall jag göra mer istället för att tänka att göra....att man aldrig lär sig.....
 
Glad Challe då han tillslut förstod att det fanns ju löja i Ryrsjön, tänk om jag vetat de innan då hade jag haft löjmäsk med mig sa Challe och vi andra hade bara fått ännu mer stryk. Tack för att du lämnade löjmäsket hemma och bara slog oss andra så där lite lagom.
 
Janssons fina start räckte till en 2a plats.
 
Och undertecknad kämpade till sig en pallplats som det brukar heta då man blir 3a.
Men man hade turen att bli ihoplottad med Challe i lagtävlingen å det blev en seger idag med, slutet gott allting gott.
 
Som vanligt avslutar vi med resultatet för tabellbitarna.
Resultat Västra meteserien deltävling 3, Ryrsjön Göta, flötmete.
Peg Metare Vikt Placering
A1 Charles Fasth 3080 gr 1
A2 Jonas Jansson 2300 gr 2
A3 Billy Affelin 460 gr 6
A4 Jonas Stridh 1900 gr 3
A5 Jan Persson 1460 gr 4
A6 Håkan Nyborg 1380 gr 5
Lottade lagtävlingen vanns av Fasth o Stridh på 4980 gr.
 
Nästa söndag Karls Grav och feeder som gäller då.
 
Sköt om Er och simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig.