Påsken gick i metets tecken.

Så fick man chansen att ha 4 dagars sammanhängande ledighet. Lyx i min värld, får tacka den där Jesus som orsakat denna högtid som vi väljer att fira med fjädrar på björkris, ägg, godis, påskkärringar o påskhare som Johan Glans konstaterade för några år sedan i sin show att påsken hade inte gått att få igenom nu....
 
Normalt sett skulle båten ha liggat på sin plats i älven och gäddan liggat risigt till nu men pga olyckliga omständigheter har annat prioriterats så fick hålla tillgodo med landfiske. Och då lockar smygandet efter färna i små halvt okända gemytliga åar klart mest.
 
Under långfredagen ville Billy ha en guidad tur efter färna tyvärr skulle det visa sig att ån vi valde denna dag inte alls var på humör. Men vi fick mycket motion då vi vandrade mellan spot efter spot över stock o sten. Några andra fiskare som var där hade däremot intagit en mer avslappnad stil och försökte nöta upp de stora på en av åns hetaste platser vilket resulterade i en gädda så vitt jag förstod. Själv lyckades jag dock peta upp en färna i denna fina lilla hölja på favoritbetet n.o1 då det trögar till sig o vattnet fortfarande är relativt kallt. Hemgjord ostpasta baserat på gorgonzolaost sviker sällan så heller inte idag. I dag blev den lätta packningen inte lika lätt då det var minus grader på morgonen och sedan över 20 gr varmt på dagen så hade man ju släpat med sig alldeles för mycket kläder men hellre kunna ta av än behöva ta på och sakna!
 
Vi kämpade på och fick åtminstone massor av frisk luft och Billy skapade nog årets första bonnabränna och fisk fick han åtminstone men fel sort. Jag förmådde till slut att lura 3 färnor under dagen, tyvärr blev Billy utan så denna dag var jag ingen vidare guide. Bättre gick det någon dag senare i samma å då en kund till mig tog med sig sin bror på sitt livs första färnafiske. 15 minuter senare satt han med en respektabel färna på 2490 gr i famnen. Är det detta som kallas nybörjartur tro?
 
Men tror ändå Billy lärde sig lite om var, när och hur gällande färnan och det kommer fler chanser.
 
Men för min del var det i vanlig ordning de mindre färnorna som högg på mina beten.
 
Billy kämpade tappert men blev utan färna, som guide skulle jag naturligtvis ha tittat lite på Billys tackel innan start och ändrat om det lite då han faktiskt missade 3 klockrena färnahugg. Och lite bättre förhandsinfo från mig hade kanske lett till krokad färna, jag skall skärpa mig till nästa gång!
 
Men dessa små åar har verkligen sin charm kommer definitivt bli mer av denna vara i framtiden.
 
För egen del innebar nästa chans att tampas med färna nu igår annandag påsk. Jag och Janne skulle ta oss an en av alla våra små Dalslänska åar som skulle få ett besök för första gången på över 20 år av mig. Och här var allt sig likt, som om tiden stått stilla och jag tror knappt någon färnafiskare trampat åns kostigar på dessa 20 år som förflytigt sen jag senaste trampade dessa marker. Ån är väl inte känd för att ha de allra största färnorna men väl chans till 2 kgs och det räcker för mig som trots över 30 års letande inte funnit någon 2 kgs än, (vissa behöver ju tydligen bara 15 minuter). Första höljan nedanför en kvarn är det nog iofs en del som fortfarande doppar sina krokar i då man i stort sett kan sitta i bagageluckan o fiska, Folk blir ju bara bekvämare o bekvämare och går så lite som möjligt. Då gör jag tvärt om och vandrar gärna. Men vi startade i ovan nämda hölja men den var redan nu på morgonqvisten helt indränkt i sol och färnorna var skygga som den ljus skyggaste ficktjuv som gömmer sig i skuggorna redo att slå till.
 
Endast en felkrokad braxen gav den idag så vi vandrade snart ned till de obesökta ställena som dessutom vilade i lite behövlig skugga, gott både för oss o fisken. Redan olidligt varmt för min smak, hur skall detta sluta egentligen? Är vi på väg mot en lika torr o varm sommar som förra året? Kan innebära katastrof i så fall för våra vänner under ytan. Men idag porlade ån som den skall men snart sinar även denna om det fortsätter. Vi fann dock huggvillig färna och fick känna lite på dessa underbara stridbara vackra fiskar. Ostpasta levererade bra idag med även om hederligt bröd stod för merparten idag. Räka, majs, mask o andra mer eller mindre vanliga beten gjorde sig inte besvär idag.
 
Nu är denna å även full av diverse andra olika vitfiskar så snart blandade mörtar, braxen,  björknor och diverse olika hybrider in i bilden och det var bara att vandra vidare. Vi hann fiska av en åsträcka på 1,5 km idag både fram och baklänges, även här finns massor av tänkta ståndplatser att beta av så det är bara att gå på. Fiskar sällan längre än 30 minuter på varje spot om det inte händer något. Och idag var det helt annorlunda humör på färnorna än i fredags, fanns de bara där nappade de omgående. 
 
Visst man kanske hade lyckats nöta upp någon stor om man varit en annan typ av människa som orkar sitta och tjura på samma ställe, jag är inte den typen utan gillar utforska och hitta nya ställen. En gång i tiden åkte jag också runt en del till alla dessa "inneställen" som besöks mer frekvent av specimenjägarna men kom snart till insikt att det var inget för mig bara för att kunna få någon regga som vissa nästan jagar livet ur sig för att få. För mig gäller det hellre att hitta eget och kunna se vad ens hemmavatten har att erbjuda i en lagom stillsam takt.
 
I dag förutom feederspöt fick även ett matchmete följa med för trottingfiske. Kan vara grymt effektivt att trotta ett avonflöte in under träd eller styra in i bakvatten och fiska av lite längre sträckor. Riktigt roligt idag att denna metod lurade upp dagens största, inget märkvärdigt men väl en fin färna på 1620 gr så visan för mig fortsätter ganska många färnor men inga av riktig kaliber men jag är lika glad för det. Vackert väder, orörda åar, trevligt sällskap och massor av naturupplevelser vad kan man mer begära egentligen.
 
Än porlar ån som den skall och förutom lite vårglada bönder var det endast naturens skönsång som omgav oss idag, en lisa för själen!
 
Och färnorna var mer sammarbetsvilliga idag. Vi fick väl ca 30 stycken idag på 2 personer jämt fördelat för rättvisans skull.
 
Även en hel del andra fiskar slök bröd och ostpasta med god aptit.
 
På tillbakavägen hade det hunnit bli lite skugga över hölja 1 och nu ville dess invånare vara med också.
 
Blev en hel del skapliga hybrider idag för i vanlig ordning är det väl hybrider mellan björkna o braxen. Knappast varken rena björknor eller braxen. Är själv oerhört skeptisk till de flesta s.k björknor om de passerar 600 gr. Endast DNA test med hjälp av fjällprov kan ge dig 100% svar men jag nöjer mig att det blev nytt pb på björknalik fisk idag. Riktigt trevliga kämpar var de i varje fall, värre än färna i samma storlek.
 
Dagen avslutades med ett godkänt gäddbete på 525 gr. Med mört har man ju haft lite mer flyt genom året och sniffat upp 2 över kilot och minst ett 10 tal till över 900 gr i hemmavatten. Men fortfarande anser jag att varje mört över 500 gr är värd att uppskatta.
 
I år kommer nog tävlingsfisket få stiga lite åt sidan för liknande turer som dessa som avverkades under påsken. Bättre avkoppling från livets alla vedermödor får man leta efter.
 
Sköt om Er så ses vi vid något vatten nära dig!