Stridh mästerskapen och Västra meteserien deltävling 5.

Så verkar det som hösten börjar komma på allvar efter månader av rekordvärme och det börjar likna riktigt Svenskt väder igen som vi har längtat!
 
Naturligtvis inföll ett av dessa lågtryck med tillhörande skitväder just denna fredag när vi åter skulle ha släktfejd. Men lite nederbörd och åska är inget som hindrar ett gäng "Stridhare" att göra upp om mästartiteln som årets metare. Men man skall givetvis ha respekt för åska framförallt när man står med kolfiberspön i öppen terräng men åskan höll sig på behörigt avstånd så vi kunde vara trygga.
 
Fredag klockan 17.00 var vi åter samlade hos min farbror Bror för att slutligen göra upp om årets metetitel. Vi hade redan haft en drabbning i sommar men då flera av oss inte kunde deltaga då blev det en revanschmatch.
 
Som vanligt sätter Bror upp regler innan start, fria platser och fri mäskning gällde men ingen fick tjuvstarta innan Bror blåst i pipan. Vi hade rätt att loda vår plats innan start men bara en gång! Fast nog tyckte jag att Jerry slängde i en mäskboll innan pipan hade ljudit?!? Denna mulna fredag var vi 11 vuxna Stridhare som kom till start samt en hel drös med lite yngre förmågor.
 
Efter några dagar med regn hade vattenståndet i den lilla ån ökat rejält och vattnet blivit väldigt brunt så jag förväntade mig inget jättefiske denna kväll de mörka molnen tonade dessutom upp sig bara mer och mer i horisonten och åskan mullrade hotfullt i bakgrunden men 17.30 var starten ett faktum.
 
Fick inte ett napp på de 3 första utläggen men i det fjärde satt dagens första mört och nåja det gick väl ganska fort ändå. Men Jerry kontrade snabbt och drog 2 stycken så nu var man för första gången i historien lite pressad på ett "Stridh" mästerskap. Men efter några lösa mäskbollar rättade det till sig och man kunde dra lite mört och löja i tillräcklig mängd för ännu en säker seger. De mörka molnen kom bara närmare och närmare och till slut var störtregnet över oss och några gav upp i förtid men slaget är ju aldrig förlorat innan den feta damen sjunger (eller i detta fall Bror blåser i pipan). Vi har ju 2 klasser också mest fisk och störst fisk så alla har ju chansen ända till slutet.
 
Men klockan 19.00 blåste Bror av tillställningen då det redan var lika mörkt som natten och regnet vräkte ned och fisken hade dessutom fullständigt stängt av men precis när regnet började toknappade det i ett par minuter. Fisken gillade syretillskottet ett litet tag men sedan tyckte även de att det fick vara nog. Prylarna lastades på traktorflaket och färden hem kunde börja mot en spännande invägning. Även denna gång gick fångsten till rävåtel. Men återigen krävdes inget mattegeni för att räkna ut vem som vunnit på mängd och totalvikt utan undertecknad kunde stå där med trofén i famn och åter kunna titulera sig "Stridh" mästare i mete.
 
Men däremot kampen om största fisk blev en strid"h" på kniven. Mätning fick tas till mellan min och Jerrys stösta men det var nästan omöjligt att skilja dem åt. Då säger Elin, - Va är de små de största?? Då var min betydligt större. Nu var ju bara det att beviset redan troligtvis var uppätet av en katt då en av småbarnen som var med gärna ville ha den att mata katten med. Men foto hade tagits på firren men lämpligt nog var det också "spårlöst försvunnet". Men efter att Robin gått in och vittnat beslutade vi att Elins fisk var nog störst trots allt. Ja så kan det gå till på ett "Stridh mästerskap i mete".
 
Men roligt har vi och det är huvudsaken (fast innerst inne är det nog viktigast inte att vinna utan förnedra sina motståndare också). Men till nästa år lovar jag att ha en snabbkurs för alla som vill....
 
Mörtar dominerade som vanligt fångsten i den lilla Lerumsån men även löja, små färnor och abborrar fångades. 31 firrar räckte till seger denna gång.
 
De mörka molnen kom bara närmare och närmare och till slut var ovädret över oss och för allas skull fick vi bryta lite i förtid. Den utlovade grillade korven lockade mer fast det fick bli stekt sådan denna gång....vart inte riktigt grillväder direkt även om en del hävdar att all väderlek är grillväder...
 
 
Så som traditioner bjuder, traktorfärd både ut till platserna och hem.
 
Och till slut stod vi där 2 glada vinnare jag o Elin!
 
Nu över till något helt annat. Efter tagit en vilodag under lördagen efter den hårda striden igår så var man redo igen att äntra banan. I dag söndag stod Västra meteserien deltävling 5 vid Länsan i Vänersborg för dörren. Dagen började som fredagen slutade med regn på tvären men det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder. På med regnkläderna och full fart mot länsan. Blev upplockad av Rainer och Jack i vanlig ordning. I dag var vi bara 6 stycken anmälda men det berodde på att dagens tävling krockade både med SM och Åmåls helgen samt en liten tävling som gick i Portugal. Några tycker tydligen det är viktigare att deltaga på VM än Västra meteserien......
Samt att några ärrade kämpar ansåg sig behöva träna i Karls Grav inför nästa veckas lag kval i feederfiske.
 
Nu blev det till och med så att vi till slut bara blev 5 då Sten aldrig dök upp, vi väntade och väntade men väntade förgäves. Vi lottade även in Sten och han fick kantplats A1 men den platsen förblev tom hela tävlingen igenom. Men vi övriga riggade upp under tillförsikt och hade förhoppningar om riktigt bra fiske. Personligen hoppades jag helst på så där lite lagom.. Hade gjort det väldigt enkelt för mig idag. Endast flötmete tillåtet idag så 2 sliderspö och en bonna 7a och en lika bonnig 6a sattes upp. Lottade till mig plats 3. En av de fina platserna på berget, äntligen, första gången man hamnade där. Fick resekamraten Rainer som granne på berget.
 
Mäsket lika enkelt det som upptacklingen idag. 100% mört supreme och i betesväg död röd magott och majs till mäsket. Magott, mask och majs till krokbete.
 
I dag var det 4 timmar som gällde. Regnet strilade fortfarande ned när mäsksignalen ljöd men det skulle avta och vi fick endast enstaka skvättar på oss under dagen. I vanlig ordning startade vi 11.00 och Rainer hann knappt få i sitt innan han felkrokade en braxen i stjärten och sen började ett race utan dess like för Rainer mörtar och braxen avlöste varandra. För egen del som började med slider fick jag en slow start men det nappade ju konstant men med småmört. Insåg snart att det skulle gå alldeles för långsamt med slider idag. Så bonna 7an åkte fram. Napp i stort sett varje utlägg men fick ingen riktig fart på det. Men låg på med min taktik att loosfeeda majs några korn vid varje utlägg samt en liten mäskboll med jämna mellanrum späckad med död magott för att dra in fisken och hålla den intresserad.
 
Fick dock ingen riktig ordning på mitt fiske tyckte att både Rainer och Stig på min andra sida drog betydligt mer och jag kände mig rejält akterseglad. Men skam den som ger sig mitt i en av de värre regnskurarna beslöt jag mig för att lägga i lite mer mäsk och låta platsen vila 15 minuter och köra lite slider. Passade dessutom att byta tackel till ett något tyngre för bättre stabilitet i den tilltagande vinden.
 
Detta blev ett lyckokast och sista timmen drog jag till mig ett fint braxenstim och genom att dra ned bulken lite närmare mot nappaglet och lägga på 15-20 cm överdjup och gå över till att köra 2-3 maskar + 2-3 magott istället för bara majs eller magott lyckades jag överlista ett gott gäng med braxen sista timmen medans de andra nästan körde helt stopp. Skulle nog gjort denna ändring tidigare men som vanligt sitter man och funderar alldeles för länge innan man går till handling. Nu räckte min spurt till att gå förbi Rainer och Stig men mot Jansson som satt längre in mot hamnen var man chanslös. Han hade haft grymt fiske under de första 3 timmarna men sedan hände något och hans plats stendog och sista timmen gav bara en löja för den gode Jansson men vad gjorde det när han hade pressat upp 40 kilo på de första 3 timmarna. Men till god 2a räckte mina 35 kilo idag.  Det kan låta lite konstigt men jag tyckte nästan det var för bra fiske idag kom bara fisken till din plats krävdes ingen större finesse för att få dem att nappa. Man kunde nog kört med 0,40 mm och 1/0 krok idag och ändå fått bra. Nu gjorde man ju naturligtvis inte det utan jag körde med mitt "köttatackel" 0,18 mm huvudlina 0,16 mm tafs och 10ans Kamasan B611 krok. Finns ingen anledning att köra grövre då detta håller alldeles utmärkt och ju tunnare man vågar köra desto bättre betespresentation bör det bli. Så lite finesse ändå kan aldrig skada.
 
Rainer konstaterde innan start att slider inte var något för honom och det skräpet slängdes åt sidan och bonna 7an fick jobba hela dagen i stället.
 
Jag däremot hade hoppats på riktigt roligt sliderfiske men därtill var fisket alldeles för bra idag så man hade inte hängt med utan det slutade med att bonna 7an fick jobba hos mig med.
 
I dag fick vi även finbesök av ett helt gäng åskådare men ingen var lika konsentrerad och intresserad på fisket bland dem som Stella. Med spänd förväntan i blick följde hon minsta rörelse vi tävlande gjorde. En mer fiskeintresserad hund får Ni leta efter.
 
Stig var nöjd med dagen, här med en fin id.
 
Jag var också tillfreds att mina omändringar under dagen till slut lönade sig och efter en stark spurt sista timmen då jag fick över hälften av mina 35 kilo idag räckte det till en 2a plats.
 
Rainer och bankrunner Jack trodde länge på seger men fick till slut nöja sig med en 3e plats.
 
Men mot storköttaren Jansson var vi alla chanslösa idag!
Många av Er som inte är så insatta i tävlingsmete undrar ofta vad vi gör med fisken. Vi släpper tillbaka den efter så skonsam hantering som möjligt.
 
Vi hade även som vanligt en liten lottad 2 manna lagtävling och där segrade 2 X Jonas. Så en seger gick man hem med även i söndags.
 
Resultat VMS 5 flötmete Länsan, Vänersborg.

Peg, metare, vikt, placering
A1 Sten Rickardsson DNS 7
A2 Stig Borlinger 22560 gr 4
A3 Jonas Stridh 34800 gr 2
A4 Rainer Mass 33620 gr 3
A5 Jonas Jansson 40380 gr 1
A6 Håkan Nyborg 13860 gr 5

Lottade lagtävlingen vanns av JanssonStridh på 75180 gr

 
 
Nu återstår att se om man kan prestera på kommande tävlingar som gäller lite mer. Först feederlag kvalet på hemmaplan och sedan vanliga lag SM i Göta Kanal. Så min specimensatsning får stå tillbaka ett tag till men vi har hela hösten på oss att jaga storfisk så det blir nog lite tid till det med.
 
Kan rapportera om riktigt bra gädd och abborrefiske i södra Vänern just nu och fortfarande levererar våra gössjöar riktigt bra till dem som vet vad de håller på med. Som alltid gäller det att ha bra koll på var, när och hur. Vill du ha de senaste heta tipsen och bunkra upp med lite nya prylar är Ni alltid välkomna att besöka mig på Fiskeshopen I Trollhättan.
 
Tills vi ses nästa gång, simma lugnt!