DM pimpel Räköken. Var är pimpelformen?

Vintern fortsätter att spela oss fula spratt. När man väl tror det skall hålla isig lite kyla sveps snart allt hopp bort med milda västvindar. Till slut orkade vi inte vänta längre på att försöka genomföra årets pimpel DM på hemma plan även om Kung Bore nu tillfälligt verkar vinna kampen utan vi styrde kosan mot Värmland.
Efter samtal med alltid lika trevlige isfixaren Karl-Olof Abresparr så hade vi sjö till vårt DM.

Så igår söndag 4/2 var det så dags. Hela 12 !!!! (bedrövligt dålig siffra) pimpelentusiaster slöt upp vid samlingsplatsen för gemensam resa de dryga 20 milen till dagens arena. Räköken ca 5 mil norr om Arvika. Tyvärr var några av våra mest inbitna pimplare tvugna att jobba och övriga tyckte väl att det var för långt. Men är man intresserad av att tävla och vill pimpla så vad gör man? Bara att hänga på!

Resan startade i snöfall men det var bara "Vänersnö". Ju högre upp vi kom desto finare blev det.

Resan flöt på fint även om sista vägbiten hade passat bättre som tävlingsträcka i Svenska rallyt. Riktig isgata på sina ställen men det gick bra och alla kom fram hela och rena.

Väl framme var det raskt på med värmande kläder för termometern visade -12 gr och nordanvinden spädde på köldeffekten rejält. Men solen var på väg upp och vinden på väg att lägga sig så återigen för tredje helgen i rad fick vi vädermässigt en fantastisk dag på isen. Endast ett litet moln som snabbt drog förbi störde den annars dominerande solen.

Ut på isen bar det och planen för mig var klar. Hade aldrig varit på sjön men fått tips om att fiska runt risvasarna som skulle vara belägna någon kilometer upp på västra sidan om sjön så det blev till att leta upp dessa och börja där.

Sten som varit här en gång förra året hade samma plan. Sten gick då tokfel och vägde inte in men nu skulle det bli åka av.....

Knatede på och snart kunde man se pinnarna som indikerade risvasarna. Sten tog hand om den närmaste risvasen och jag den mittersta av de tre som fanns i detta område. Men besvikelsen blev stor då vi fick se mängder av gamla borrhål runt risvasarna. Fullständigt sönderborrade var de men vi var ju tvugna att ge dem chansen.

Sten redo för stordåd vid risvase nr.1

Och jag var redo vid risvase nr 2.

Startskriket gick och borrandet kunde börja. Och borra fick man göra, isen var mellan 40-45 cm tjock. Kändes som bottenfryset för en från Västra Sverige som är van vid 10 cm i bästa fall! I andra hålet kom dagens första men den var ack så ensam. De som besökt risvasarna tidigare under säsongen hade varit effektiva för det var sopetomt! Gav de verkligen chansen och prövade varvet runt och bytte metoder men inget hjälpte. Fiskade mig in och ut på olika djup från 1 meter till 7 meter inte ett liv. Gick in i en fin vik men här var isen ännu bångstyrigare och det var rejält med slask och ingen fisk. Så jag gick över till plan B att fiska av vassdelarna av sjön. Innan det en snabb koll med Sten som satt kvar vid risvase nr 1 men han hade bara fått 2 små.

Korsade sjön tvärs över till en fin vass. 4 direkt i första hålet blir kanon tänkte jag hur mycket yta som helst att fiska av. Men ack vad man bedrog sig. En här och en där men högen med tomhål byggdes på mycket fortare än fångsten i skryllan.

Segade upp en och annan på mormyska men ingen ordning påt. Sten kom över för att höra sig för då när jag var som minst beredd slet en fisk spöt ur näven och låg för ett ögonblick och guppade i hålet fick tag på det men rörelsen blev så brutal i strid(h)ens hetta att krokspetsen gick av och så var den fisken borta. Jag inbillar mig att det var en gädda men Sten sa bestämt att det var garanterat en borre på minst 1,7 kg, blink, blink!

Nåväl får va hur det vill med den saken det får vi aldrig reda på men den enda kontakten med bättre fisk jag hade idag. Hittade lite senare ett grund som jag grundligt fiskade av men samma resultat här alltså en och annan men alldeles för få och små. Mötte Jansson som kom från bortre änden av sjön dit bara han och Lucas gått men han hade ännu sämre än mig, bara massa mört.

Hann fiska av en vasskant till innan tiden runnit ut men samma här en snabbt direkt sedan inte tillstymmelse till fler. Vägde in 840 gr fördelat på 30 abborrar och trodde jag skulle bli sist men det räckte till en 5e plats bland de 12 som var med i dag. Ja man får glädjas för det lilla. Lucas som var längst bort trodde det samma när han kom in att han skulle bli bland de sista för det hade varit supertrögt men han hade ändå fått en skaplig i början och det nappade lite här och var för honom så han bet sig kvar i bortre änden av sjön och det skulle visa sig att hans fångst på ca 50 abborrar tyngde vågen till 1650 gr och med det blev han distriktmästare. Mycket starkt jobbat av en som är inne på sitt andra år som senior!

Hur gick det för Sten då som skulle dominera bland risvasarna? Nja inte så bra med fyra stycken i säcken vart resultatet ännu sämre än förra året då han inte vägde in, då hade han ju 6 st! Men han konstaterade lugnt att dåligt genrep blir bra premiär och då syftar han på att SM nästa helg kommer gå lysande!

Risvasarna var väldigt tydligt utmärkta. De flesta med sedvanliga störar men även gamla paraply får tydligen duga som risvasemarkörer.

Gick man ut på lite djupare vatten var dessa krabater vanligt förekommande men som vanligt vid DM räknas bara abborre.

Ännu en otroligt vacker vinterdag började lida mot sitt slut.

Och idag fick vi alla vika ned oss för en 20 åring. Gött jobbat Lucas och härligt att se att en klubbmedlem sköter sig!

Resultat pimpel DM för Norra Älvsborg Räköken 20180204

9. Sten Rickardsson FK TOPP 170 gr

ÄHV: 1. Charlie Malmgren ASFF 690 gr
2. Hans Esbjörnsson STV 410 gr

Nu återstod bara den dryga 20 mil långa resan hem lite träning inför nästa helg då vi får åka lite längre men det gör vi så gärna får nu nalkas årets höjdpunkt för oss tävlingspimplare nämligen SM som i år ändå till slut verkar kunna genomföras som planerat på Mälaren vid Märsta! Får se om man hinner gräva upp något som kan liknas vid gammal god pimpelform för som det känns just nu kommer man bli ett rundningsmärke på SM men man vet aldrig vi skall fiska om det först.

Sköt om Er där ute så ses vi på SM!

Till Er övriga som vill pimpla här hemma kan jag säga att idag har de flesta sjöar i vårt område lagt sig (2-4 cm). Vilket naturligtvis inte håller minst 10 cm bör den vara. Fast på de mindre vattendragen finns det redan idag gångbar is. Det är i dagsläget ca 5-15 cm is på de flesta mindre men som vanligt finns inga garantier så ge Er gärna ut men glöm inte säkerhetsutrustning och sällskap och framförallt sunt förnuft, skitfiske på Er!

#1 - - Charlie Malmgren:

Även om fisket va "öken" så gillar jag att se dina bilder och den målande berättelse du spontant bjuder på med inlevelse Tack Jonas för att Du håller pimpelfisket vid liv.