Skara Karpfestival 2017

Så har vi ännu en gång besökt Bert Carlssons  skapelse Skara Sommarland. Inte för att åka vattenruschbanor eller karusell. Inte heller för att bada utan för vår årliga karptävling i dammarna.
I år hade tävlingen samlat 28 seniorer och 4 juniorer till start. Vi fördelade hälften i vattenskiddammen och andra hälften ihop med juniorerna i den stora dammen.
Även i år hade vi sagolik tur med vädret även om det kom en väldigt onödig regnskur när vi plockade ihop i lördags.
Spänd förväntan rådde i morgondimman vid samlingen strax innan lottning. För de som bott i stugorna hade det varit en kylslagen natt då det tydligen inte var någon värme i stugorna och barometern visade +3 gr utomhus.
Jag var glad att ha valt att campera hemma hos Inge denna helg då vi bara har ca 50 minuter till Skara.
 
Karpfiske är karpfiske även om dammarna kan tyckas fullknökade med karp är det långt ifrån att bara lägga ut och dra upp. Nä man måste mäska och precentera betet på rätt sätt för dagen och naturligtvis ha lite tur i lottning av plats. De står inte överallt skall gudarna veta. Det fick jag ihop med 8 andra bister erfara under lördagen då jag lottade till mig plats 24 som var i vattenskiddammen.
 
Tacklade upp i strålande solsken och totalt vindstilla kanske inte de bästa förhållandena heller men man är ju alltid förhoppningsfull innan start även om jag visste att just denna plats nollade dag 1 förra året.
 
I vattenskiddammen har man ju ett element till att ta hänsyn till nämligen vajern som går runt dammen för att föra vattenskidåkare runt runt under sommaren. Vilket gör det ganska svårkastat man vill ju försöka komma så nära ön som möjligt då det är enda stället med lite skydd för fisken på denna plats. Ett matchmete och ett feeder fick jobba hela dagen så gott det gick mot andra sidan. 11 m take a part längs kanten och rakt ut blev det också. Mäskade hela dagen efter alla konstens regler på de olika platserna men utan framgång. Hur jag än försökte lockade jag ingen karp till min plats idag. Endast ett par småpill på t.p blev det som jag misstänkte var kräftor. Ja de fanns även här Ola Carlström fångade en kräfta på platsen intill.
 
Så det blev en del vandring runt och spana på de andra idag för att få se lite fisk men det var ganska segt på de flesta ställen. Kylan under natten hade nog bidragit till det något tröga fisket. Men det tog sig under dagen på ett flertal platser och kom igång riktigt bra.
 
Man kan tro karparna i Skara skall bara kasta sig över vad som helst då de är vana att få både kyckling och pommes varje dag under sommaren och nu inte fått sådana läckerheter på 14 dagar. Men icke de får snart sitt naturliga skygga beteende och blir sparsmakade och försiktiga men sitter man bara rätt för dagen och gör rätt får man bra med karp. Som tex Mattias Litzell som dominerade kraftigt i vattenskiddammen och kunde väga in ny rekordvikt för denna damm 44410 gr! Han kunde väl delat med sig lite till oss andra kan man tycka då vi blev hela 9 man som nollade i denna damm idag! Karpfiske i ett nötskal! Så nu har Mattias rekordvikten i båda dammarna. I den stora dammen vann i dag Folke Andersson på 20640 gr.
 
Det var bara att bita i det sura äpplet och konstatera att idag sket det sig för undertecknad nya tag i morgon och nu hade man ju gjort sitt i vattenskiddammen och bara att hoppas på en nice plats i stora dammen i morgon.
 
Och som jag skrev i inledningen avslutades ju även dagen med ett litet skyfall så man hann bli så där lagom fuktig och nerkyld också, ridå direkt! Men in med bråten i bilen och hem till Inge för lite grillat som tröst. Tilläggas kan väl också att jag även under dagen fick en tröstmuffins av Niclas då han tyckte synd om mig. Får väl åtgärda det någon gång. Borde gjort det redan på söndag då Niclas fick känna på svårigheterna i vattenskiddammen.
 
Förhoppningarna höga inför start i finvädret men de sjönk snart ju längre tiden led.
 
Andra hade det betydligt roligare i vattenskiddammen. Här Mattias i full färd med att bända in ännu en kämpaglad karp mot håven.
 
Nicklas bjöd på choklad muffins när jag besökte honom. Han hade fullt upp med att kötta småkarp vid detta tillfälle.
 
Inge var också fullt upptagen med att dra karp. Här med en ganska fin i håven. Men det var inget jättefiske i den stora dammen idag och Inges vikt på 9260 gr var faktiskt denna del av dammens högsta vikt.
 
Urban Söderbergs 8 karpar i vattenskiddammen tyngde vågen till 10220 gr och en solklar 2a plats i denna damm idag.
 
Men ingen hade skuggan av en chans mot Mattias Litzell som fullständigt pulvriserade oss andra och det tidigare viktrekordet här i vattenskiddammen. Hela 44410 gr vägde han in och nästan 24 kgs ledning före Folke som vann stora dammen. Kan någon komma i kapp detta i morgon???
 
Fikapaus i bilen efter tävling medans regnet öste ned utanför.
 
Huvudarrangör Stig Borlinger håller upp lördagens resultat.
 
Men tävlingen är en tvådagars och man går på total vikt så ännu är det inte kört. Om det var spänd förväntan vilken plats man skulle dra på lördagen så kunde man nästan skära luften med kniv på söndagsmorgonen så tät låg förväntan idag. Vem skulle få Mattias guldpeg och var hade karpen vandrat under natten i den stora dammen för någon slags andradagseffekt kunde man nog vänta sig.
 
Även idag solsken från start och lite mer vind och vi slapp regn perfekta förhållande med andra ord idag skulle inget gå fel! Drog till mig plats 4 där Folke vann igår så där fanns i varje fall fisk. En riktigt gullig plats längst ned i hörnet mot entrén. Enda nackdelen här är väl att det troligtvis inte simmar in så mycket ny fisk men jag riggade upp under stor tillförsikt för att åtminstone få känna på några karpar idag. Blev några t.p platser mot öarna och även en feeder och matchspöplats lite längre ut mot de bortre hörnen på öarna. Använde 13 meter idag för att nå så nära öarna som möjligt. Huvudplatsen blev under en björk. Mäskaded som vanligt väldigt sparsamt med mäsk mest partiklar i form av pellets, majs, vete och död magott. La lite mer mäsk på matchspöplatsen för att se om det skulle ge någon effekt senare under dagen.
 
Stig tutade igång dag två ut med t.p och se flötet skakade till direkt och första karpen var ett faktum på mindre än en minut hade man lyckats med det man inte gjorde på 5 timmar igår nämligen spräcka nollan. Fick 3 ganska snabbt vara en var bort emot 2 kg. En bra start. Som vanligt kan man dock inte fortsätta dra på samma plats utan får byta runt på sina platser samtidigt som man toppar upp platsen som gav fisk med lite nytt mums mums och låter den vila ett tag. de 2 första timmarna var riktigt bra för mig. Fångade på allt jag prövade, match, feeder och alla t.p platserna gav i varje fall minst en karp när jag testade.
 
Men sen ändrade sig vinden något och det blev betydligt sämre för mig och resten av tävlingen fick jag kämpa för varje napp. Byta bete och plats hela tiden och även mäska upp en ny som omedelbart gav 4 nya karpar men sedan blev det stopp även där. Bäst funkade idag ändå ett pescaviva scopex majs toppat med 2 magott eller bara en klase magott men fångade på alla beten jag prövade. Men då jag hörde glada hurrarop i fjärran förstod jag att fisket hade varit sagolikt på vissa platser idag. karparna hade börjat äta och röra sig lite mer i finvädret idag och mäskningen från igår hade väl gjort sitt. Satt ju lite instängd i mitt hörn för mig själv idag och som jag misstänkte kom nog inga nya karpar in. De stoppade Shaun effektivt från sin peg vid bron. På matchmete med majs tog han konstant fisk de 2 sista timmarna och vann vår lilla del av dammen med 23180 gr. Jag vägde in 21560 gr och med det ryckte jag upp mig till en slutlig 10e plats vilket jag ändå till slut var ganska nöjd med då jag nollade igår. Man hade fått känna på karp igen och haft en trevlig stund i solskenet.
 
En som hade haft mer än trevligt var Anders Tersby som från sin "broplats" var och nosade på rekordet i dammen. Han tog en solklar seger idag med hela 56160 gr imponerande. Mattias hade haft det tuffare från en av hörnplatserna i den andra änden och vägde in 13300 gr. I och med detta gick slutsegern till Tersby med endast 40 gr marginal! Helt sjukt hur det kan bli så jämt ändå.
 
Alla trodde nog att Janne som fick Mattias plats från igår skulle ligga bra till och visst vann Janne i vattenskiddammen men idag ville bara de små. Hela 104 karpar fick Janne men de vägde "bara" 20680 gr. Även idag blev det 3 nollor här och flera fick bara en eller två små så det är bara att konstatera vattenskiddammen håller inte för tävling. Till nästa år får vi nog tänka om. Om det blir ny tävling så kommer det om jag får säga mitt att endast bli 20 i stora dammen och 5 juniorplatser i vattenskiddammen.
 
Upptacklat och klart inför start på söndag. Kändes minst sagt bättre idag att ha något att fiska emot.
 
Shaun visade på slutet hur en Engelsman fiskar karp. Med säker loosfeeding med majs och matchmete mot ön drog han den ena karpen efter den andra och vann denna del av dammen.
 
Bäste Norrman blev Nicklas Strengelsrud med dryga 28 kg dag två gick han upp till en slutgiltig 5e plats trots att han med nollade under lördagen.
 
Shaun med sina 23180 gr
 
Och jag med mina 21560 gr.
 
Men gladast av alla idag var utan tvekan Anders Tersby som hade haft en sjuk dag med mängder av fina kämpavilliga karpar. Ett par var till och med för starka och gick runt bropelaren och slet av tacklet. Men mister man en står tusen åter eller hur var det?
 
Jansson tyckte inte det hade nappat något vidare idag ändå vägde han in 28760 gr ja vissa blir då aldrig nöjda....
 
Fredrik Härnäs försvarade juniortiteln från förra året. I år satt juniorerna runt piratskeppet där det detta år inte var lika bra fiske det kan vara men fisk blev det och även personbästa på karp för Fredrik med den han håller i på 1,92 kg, grattis!
 
Vinnarna från i lördags Folke Andersson och Mattias Litzell. Folke visade att även en mormyskamästare kan dra karp!
 
Och även äldre gentlemän kan meta. På erfarenhet kommer man långt söndagens sektionsvinnare Anders Tersby och Jan Svensson.
 
De något yngre får vara glada att de blir ihoplottade med rätt person. Anders vann lottade lagtävlingen med en tacksam Johan Mattsson.
 
Slutligen en bild på årets totalvinnare, Anders Tersby och Fredrik Härnäs. Så vandringsprisen fick vandra hem till Skåne och Värmland igen.
 
Hoppas verkligen vi får möjligheten att på något sätt arrangera nästa år också. Väl mött då.
 
Avslutar med resultatlistan.
Slutresultat Skara sommarland Karpfestival 2017
1. Anders Tersby 57780 gr
2. Mattias Litzell 57740 gr...
3. Urban Söderberg 36020 gr
4. Jonas Jansson 29940 gr
5. Niklas Strengelsrud 28620 gr
6. Jan Svensson 28020 gr
7. Ola Carlström 27580 gr
8. Shaun Keavney 24660 gr
9. Anders Eriksson 21660 gr
10. Jonas Stridh 21560 gr
11. Folke Andersson 20780 gr
12. Dag-Even Nygårdseter 19920 gr
13. Magnus Andersson 18500 gr
14. Sören Börmark 14140 gr
15. Tommy Strengelsrud 14120 gr
16. Niclas Karlsson 14040 gr
17. Mårten Johansson 13980 gr
18. Mats Simonsson 11360 gr
19. Ole Ragnvald Solberg 10280 gr
20. Johan Mattsson 9580 gr
21. Inge Rickardsson 9260 gr
22. Robert Jönsson 8900 gr
23. Lars-Olov Tjäder 8340 gr
24. Kay Andre Amundsen 7880 gr
25. Stig Borlinger 4460 gr
26. Henrik Litzell 3440 gr
27. Tonje Hauger 2880 gr
28. Finn Erik Lerdalen 2620 gr

Juniorer

1. Fredrik Härnes 14340 gr

2. Anders Nygårdsäter 11380 gr

3. Adam Litzell 6900 gr

4. Lukas Andersson 6260 gr

Söndagens lagtävling vanns av Anders Tersby och Johan Mattsson på 59440 gr

Simma lugnt och sköt om Er så ses vi ute på vattnen!