En helt vanlig helg i November.

Efter förra veckans makalöst fina Novemberväder var väl inte annat att vänta än att allt skulle återgå till det normala. Alltså riktigt äkta skitväder när helgen nalkades. Men emellan stormbyarna var det ändock ganska drägligt så det kom att bli hela 3 olika fiskepass denna helg men inget av de planerade. Hade tänkt viga helgen åt gäddfiske men av det blev det inget. Under lördagen blåste det upp rejält efter jag stängt affären men Marcus hörde av sig och var sugen på lakemete då det skulle avta framåt kvällen. Så jag gav mig iväg för att meta upp lite färska beten men var det tufft förra helgen att få beten var det ännu värre nu. Temperaturen hade fallit över 2 grader och mörtarna verkade ordentligt köldstela men till slut petade jag upp några stycken så vi fick färskt bete till vårt lakemete.
 
Men tiden bara rusar iväg och vi hann knappt ned innan mörkret fallit. Så vi missade den absolut hetaste tiden. Vi riggade några spön på man med enklaste glidande tacklet som finns och apterade med mörtfilé. Bästa betet har annars varit dagsfärsk gers, abborre eller nors för oss men man får ta vad man har bara det är färskt.
 
Vinden hade bedarrat och det hade klarnat upp och det kändes riktigt behagligt. En liten eld tändes och riktigt kokekaffe stod snart och puttrade. Brukar försöka vara ganska aktiv när vi bottenmetar lake. Kasta ut i strömkanten (vilket denna kväll knappt fanns då det i vanlig ordning var minimitappning när en annan skall till att fiska). Låta det ligga 5-15 minuter sedan flytta in det någon meter. Upprepa detta någon gång sedan kasta om oftast kommer nappet precis när man rört lite på betet. Och vid första flytten på ena betet kom dagens första hugg (som också blev det enda för mig denna kväll) och den missade jag naturligtvis men det var nog en "Lenin" (Vårat smeknamn på lakar under 400 gr). Hur det namnet uppkom har en helt egen historia vi kan ta någon annan gång....
 
Dags att provsmaka kaffet då fick Marcus sitt första hugg och det missades också men i utlägget efteråt fick han chansen igen och nu gick det som det skulle och kvällens första lake var krokad. Med dagens mått mätt en högst ordinär älvlake på ca 1,5 kg. Det skulle visa sig bli kvällens enda lake. Men vad gjorde det, kaffet smakade utmärk så gjorde också bullarna Marcus var vänlig nog att bjuda på.
 
Och kanske hade Marcus fått en till om han bara fått ut grejorna igen på samma ställe men kastet efter laken gick något snett vilket han märkte när han skulle flytta lite på tacklet. I utkastet hade han lyckats slänga linan runt en gren utan att märka det så betet hängde i luften. Men Marcus ursäktade sig med att i det utlägget satsade han på Skarv istället för Lake. Jag tyckte nog att en kastkurs kanske skulle vara väl investerade pengar men det är tur att lite lustigheter händer så jag har något att skriva om.
 
Roligare än så här blev det inte denna kväll så vi packade ihop och säsongens första lakefiske var tillända.
 
Efter en riktigt blåsig dag med en del nederbörd klarnade det upp framåt kvällen och blev helt vindstilla så vi fick njuta lite även denna helg.
 
Marcus med kvällens enda lake.
 
Veden sprakade och kaffet kokade så vi hade det riktigt gemytligt vid älvens strand trots segt fiske. Normalt brukar lakefisket vara klart bäst här i oktober och kanske en vecka in i novenmber. Jag hoppas på riktig isvinter så man äntligen kan få riktig chans på våra sjöars lakar istället där fisket brukar vara som bäst månadsskiftet jan-feb.
 
Hade hoppas på att det fina kvällsvädret i lördags skulle stå sig över söndagen då jag planerat gäddmete men det sket sig brutalt. När klockan ringde 07,00 och rullgardinen drogs upp fick jag bara det bekräftat att det analkande ovädret redan slått till med full kraft. Snön yrde utanför fönstret och älven var i uppror så något gäddmete från båt var ju inte att tänka på. Gjorde det enda rätt och drog ner rullgardinen och la mig igen.
 
Vaknade först 09.30 igen och kikade ut igen och kunde bara konstatera att det blivit värre.
Så planerade en innersittardag framför dumburken. Vinterstudion hade ju börjat med skidåkning mm men då de nästan bara tjötade om rysk doping tröttnade jag snart och det ryckte ordentligt i fisketarmen.
 
Så jag trotsade vädret och tog abborrespöt på en promenad runt kanalen istället. Nu hade snöfallet också i stort sett upphört men nordanvinden bet i fortfarande med full kraft och termometern visade -1 gr. Så ganska bistra förutsättningar. Men med rätt kläder på sig gick det fint och man fick ju upp värmen rejält då man hurtilegick mellan fiskeställena. Vinden hade rivit upp vattnet rejält och gjort det ganska brunfärgat men inte värre än att det fanns lite siktdjup men några abborrar ville inte bita. Men ju längre ner mot centrum jag kom desto klarare blev vattnet för att till slut bli helt normalfärgat alltså nästan kristallklart längre ned i kanalen. Så en liten låga tändes att det till och med skulle gå att få något idag. Och till slut förvandlades jag från bara fiskare till att bli fångare även denna dag. På gula dropshot jiggar extremt sakta hemtagna längs botten hittade jag fläcken för dagen de hade klumpat ihop sig på. Och snacka om att de hade klumpat ihop sig här stod det tjuvtjockt med abborre som dessutom sög isig jiggarna med god aptit. Under tre timmar hade jag napp på varje utlägg bara jag prickade "fläcken". Men de något större ville inte alls idag utan jag fick nöja mig med 50-300 grammare med mestadels hektosfisk men antalsmässigt blev det faktiskt nytt rekord på detta ställe ca 100 abborrar på 3 timmar. Inte illa i nordanvind, snöstorm och minus 1 grad. När jag till slut kände mig nöjd för dagen klarnade det dessutom upp och vinden la sig. Så jag borde nog gått hem och bytt spö till öringdito för att riktigt ha utnyttjat helgen till fullo. Men så blev det inte kände mig rätt nöjd med dagen som den utvecklade sig, öringarna får vi fresta en annan dag.
 
Båten inlindad i vinterskrud årets sista gäddfiske får vänta till en annan dag mildväder skall ju komma åter är det sagt.
 
Återigen stämde tesen att den som söker finner. Dagens första följes av ca 100 kompisar.
 
Och gula jiggar dominerade återigen. Egentligen fantastiskt fiske vi har i centrum. Och det är inte bara abborre du har chans på även öring och gädda kan blanda sig i leken och metar du kan du i stort sett få lite vad som helst fast just nu är väl det störst chans på lake och mört. Men det är osedvanligt få som upptäckt detta "cityfiske" och de allra flesta verkar inte ha en aning om att det simmar så mycket fisk här i kanalen och än mindre kunskap hur man fångar dem. Men det är bara att kika in till mig på Fiskeshopen i Trollhättan så skall jag ge er alla tips jag kan och prylar finns det ju i mängder så det är bara att titta in!
 
 
Finväder i antågande naturligtvis då helgen närmar sig sitt slut får nog vara väldigt tacksam för den underbara höstdagen man prickade in förra söndagen.
 
Avslutade dagen med att hälsa på hos Trollhättans fågelkoloni de såg oerhört besvikna ut när jag inte hade något godis till dem så nästa gång får jag nog ha fickorna fulla av fågelfrön.
 
Tack o hej leverpastej.
Simma lugnt så ses vi vid vattnen.