Oväntad gäst på metekursen!

En dag i Årjäng att minnas. Här kommer historian om det, håll till godo.

I går söndag hade jag och Rainer blivit inbjudna av Normarkfiskarna i Värmland för att ha en metekurs med dem. Alltid lika kul och inspirerande när man får chansen att lära ut sin kunskap till andra entusiaster och även få se lite nytt och kanske på köpet lära sig ett och annat själv kring metets underbara värld.
Sagt och gjort tidigt söndag morgon lastades bilen full av utrustning för demodagen. Inriktning internationellt mete stod på programmet. Och resan kunde starta mot Årjängs båthamn där detta spektakel skulle utspela sig.

Resan upp flöt på bra och mil efter mil lades bakom oss och timmarna kändes som minuter då vi under resans gång avhandlade den ena historien efter den andra. Största händelsen på ditresan var väl att få se en älgko med kalv de är väl på väg att stöta bort kalvarna nu så det kan ju vara lite lurigt men detta möte slutade bra och snart var vi framme och mötte upp dagens arrangör Sören Börmark som hälsade oss Välkomna till Värmland och Årjäng.

Sören hade ordnat det fint med brygga, bänkar och grill så det såg ut att kunna bli en toppendag. Dessutom beställde han solsken som kom precis lagom då vi anlände. Jag tacklade upp en del av utrustningen och kursdeltagarna började strömma in. Värmlands framtidshopp junioren Fredrik Härnes fanns redan på plats otålig som ungdomarna är hade han redan dragit igång med metandet och halade mört och löja för fulla muggar så där behövdes kanske ingen vidare utbildning. Fast inom fiske blir man ju aldrig fullärd vilket kanske är lite av tjusningen.

Till slut hade det anlänt 15 personer och jag drog igång tillställningen som väntat var ju Fredrik dock den enda som drog ned medelåldern något. Hur vi skall arbeta för att få igång fler ungdomar i detta område blir en hård nöt att knäcka.
Men de som kom var väldigt intresserade och drog åt sig av all information jag hade att delge som svampar förhoppningsvis kanske ett och annat trix fastnade i hjärnbalken och kan hjälpa vid framtida metepass för åhörarna.

Försökte att hålla kursen så enkel och pedagogisk som möjligt började med det som de flesta ändock känner till vanligt långspömete. Visade uppbyggnad av tackel, lodning av djup och allt som hör till. Löjmete var också något som de var sugna på att lära mer om då det är en vanlig vinnarfisk i dessa trakter på tävlingarna. Så det blev en grundlig genomgång av det och de ville naturligtvis se mig dra upp ett gäng. Tog en direkt på blank krok de ville dock se mig göra om det vilket naturligtvis misslyckades men med bete på nappade det desto bättre. Löja fanns det gott om så det var enkelt att dema detta fiske.

När vi kände oss varma i kläderna tog vi det ett steg till och visade take a part mete som vi fick försvenska och kalla plock i sär fiske så fattade även deltagarna vad jag pratade om, som sagt håll det enkelt var det. Visade på take a part spöts fördelar gentemot långspö med den betydligt bättre betespresentationen som en av fördelarna och jag tror det gick upp ett litet ljus för deltagarna även om de flesta av dem ansåg sig vara för gamla för att börja med något nytt. Men det har jag hört från säker källa att för gammal för att pröva något nytt blir man aldrig.

Dagen rullade på under skoj och glam och även rullspöna åkte fram. Allt från feederfiske till bolo behandlades. Tackel för fast matchmete och för glidande s.k sliderfiske avhandlades. Och snart fann vi oss redo att gå på själva mäsket som kanske drog mest uppmärksamhet idag. Är väl inga större hemligheter där gäller ju bara att anpassa efter rådande förhållande och jag påvisade så gott jag kunde när och varför man skall ha de olika blandningarna och det jag tryckte hårdast på var vikten att tillsätta rätt mängd och sorts beten i mäsket så du har något mer än bara doften som håller fisken kvar på platsen.

Sedan var det ju naturligtvis dags att hysta lite i vattnet för de ville ju se praktiskt fiske också och det var väl det vi mest var här för. Att visa metet i praktiken och jag fick på köpet stifta bekantskap med ett nytt vatten vilket alltid är trevligt. Mäskade upp en take a part plats på 11 meter som skulle bli huvudmålet för själva fisket idag men mäskade även på rullspöna för att visa hur det gick till och hur man hanterar en slangbella och fyller en feeder på bästa sätt.

Fiskade en kort stund och visade lite handhavande men det enda som ville nappa till att börja med var våra små silvriga vänner löjorna.

Det var dessutom hög tid för att bryta för lite lunch. Korv med bröd och räksallad stod på menyn och det smakade utmärkt i den allt mer tilltagande vinden men solen värmde skönt idag och årets första bonnabränna var ett faktum.

Efter att magarna fått sitt hade även fiskarna hittat till mäskplatsen och fina mörtar kunde svingas in i jämna mellanrum och jag fortsatte förklara metets hemligheter efter bästa förmåga och frågorna haglade från en allt mer entusiastisk publik.

När vi var som mest inne i fisket fick vi ett oväntat besök men vi hade inget speciellt kaffe att bjuda på så den fågel som dök upp såg förargad ut då vi inte betedde oss korrekt när man får oväntat besök. Ingen av oss som var på plats kan väl kalla sig själv för någon större fågelexpert men nog tror vi att det var en havssula som hade kommit på villovägar. Den såg ut att ha något runt näbben och först trodde vi nästan att den bad om hjälp att bli kvitt det. Men plötsligt gör den ett utfall mot flötet och klipper det i luften så näbbet var det inget fel på som tur var insåg den sitt misstag och släppte greppet omedelbart och undvek också att trassla in sig.
Vi fiskade upp några löjor vi tänkte mata den med istället för flöte men då behagade den att lämna oss och försvann i fjärran och detta något oväntade möte var över för denna gång.

Flötet hade dock blivit obrukbart efter attacken så ett annat tackel fick komma till bruk och på det nappade det en skaplig braxen med en gång och sedan rullade fiskevisningen på tills vi kände oss nöjda för idag. Det hade blivit en heldag vid strandkanten som uppskattades både av ledare och deltagare vilket gladde oerhört det kändes som man ändock hade rott sitt uppdrag för dagen i hamn.

Att se någon blanda mäsk kan tydligen vara oerhört intressant.

Mäskning pågår.

Havssulan som kom på besök var nog egentligen mest sugen på fisken i keepnetet. (Om det nu var en havssula men vi tror det är det någon som vet bättre säg gärna till).

Men det enda den fick säg till livs var en tugga av flötet så det tog in vatten och sjönk efter denna behandling.

Västra Silen panka.

Efter avslutat dagsverke och även ytterligare ett par juniorer dock upp på slutet vilket var glädjande.

Hoppas Ni alla som deltog fann det intressant och lärorikt så ses vi vid vattnet framöver. Och stort tack till alla inblandade som gjorde denna dag till en fantastisk helhetsupplevelse,. Värmland när det är som bäst!

Nästa helg stundar nästa Västra meteserie en feedertävling i Göta älv vid Tjurholmen nere vid Älvängen. Anmäl Er till mig Ni som tänkt deltaga senast på fredag så ses vi där!

Har allt även kvällsmetat lite till denna vecka men det sparar vi till en annan gång.

Må så gott så ses vi när vi råkas. Klart slut för denna gång.