Värmland tur o retur.

Som jag skrev förra veckan hade jag ju förhoppningar om pimpel på hemmaplan även denna helg. Men det grusade sig rejält redan i början på veckan då ett massivt lågtryck med tillhörande regn på tvären och många livsfarliga isätar + grader drev in. Isarna var snart ett minne blott i våran trakt och blickarna fick åter riktas mot Värmland om man ville komma ut på säkra isar. Här hemma glädje nog mildvädret alla gäddfiskare som väntat på öppet vatten att svinga sina förföriska beten i. Många hade nog sin premiärtur efter gädda i öppet vatten denna helg åtminstone i lördags för nu ser det allt annat än vårlikt ut igen. 20 cm snö föll under gårdagen och i natt. Men i lördags gav i alla fall Vassbotten ifrån sig ett fint gäddfiske. Inga jättar dock toppar upp till dryga 8 kg men många hugg blev det för de som prövade lyckan.
Själv styrde jag åter kosan mot Värmland. Stens blåa volvo hittar nog vägen dit själv snart. Även Gunter hakade på denna dag. Enda oron vi hade för resan upp var just ovan nämda analkande snöoväder. Men det hade bara börjat lite lätt då vi åkte och efter Brålanda såg vi inte skymten av någon snö förrän vi kom hem igen. Så vi var framme vid sjön i god tid och hade t.o.m tid över att dryfta några ord med hemmafavoriterna om vad de trodde om dagens drabbning på Bysjön, Åmotsfors som var dagens spelplan.
Efter sedvanlig genomgång spred sig det 134 man starka startfältet ut sig över isvidderna på den 35 cm tjocka isen. Något blåsigt var det en ganska frisk vind svepte över den med 1 cm snötäckta isen, perfekt före! Så idag hade man orkat och hunnit gått riktigt långt om man velat då konditionen har fått en knuff framåt efter vinterns övningar sedan underlättade det nog att förkylningen som jag haft kroppen i ett järngrepp en längre tid hade släppt.
Men till slut bestämde jag mig för att gå över till ostsidan egentligen mest för att finna lä. Lite bekväm har man ju blivit med åren. Sedan hade jag också fått ett litet tips att det kunde ge stora mängder småfisk på den kanten vissa gånger. Hade även fått tips om att leta större fisk på plattbotten 7-8 m djup mitt ute på. Men det valde jag bort idag kändes som att leta efter en nål i en höstack. Så här i efterhand var det kanske fel beslut.
Började ihop med Gunter och 2 hemmafiskare vid något som skulle bli en risvase. Man kunde väl ana att det redan fanns en risvase under där kanske och det brukar ju hålla fisk.
Starten gick och borren fick jobba någon sekund extra idag då det var årets tjockaste is att borra i. De kunde väl dela med sig lite av isen till våra sjöar kan man tycka. Vänliga är de Värmlänningarna fast inte fullt så vänliga tydligen.
Inte helt oväntat med mitt flyt kammade jag noll i de fem första hålen. Men de som satt närmast "risvasen" fick lite grann. Sökte mig dit och kunde snart hala upp de första abborrepinnarna för dagen. Lite längre bort var det en liknande rishög på isen. Jag knallade dit och här verkade det som om det fanns lite mer. Fick 10-20 st i några hål på raken. Men återigen så som det varit hela vintern var man tvungen att borra dem rakt i huvudet för att få något. Slog man ett hål bara någon meter utanför de små fläckarna som höll fisk uteblev nappen helt. Så återigen funkade det att borra extremt tätt på en liten begränsad yta.
Såg att flera använde tafspirk med mormyska under redan från start prövade det i ett hål där jag hade napp och då fick jag en på tafs. Kors i taket men det spöt lades snart undan till förmån för min kära pipa pirk 45 mm idag med 14 krok då fisken var av miniformat. Men under stl 14 är sällan eller aldrig någon idé att gå i varje fall inte för mig. Jobbade på vid min lilla fläck och hade väl ca 100 abborrar efter 1,5 h men tyckte de var på tok för små. Då jag hade hört att snitt på 30-50 gr skulle man hitta mina låg just nu på max 15 gr i snitt.
Så jag beslutade att lägga skryllan på ryggen och söka nya jaktmarker. Men de flesta ställen som såg heta ut längs ostsidan var redan sönderborrade. Prövade av lite fläckar här och var och visst pillade jag upp en och annan men de var om möjligt ännu mindre, riktiga röntgenbilder.
Så goda råd var dyra, tiden började springa iväg då jag även la en liten stund på planbotten i hopp om att ha maximal röta och springa på lite större. Men istället gick jag helt tom. De var andra som lyckades bättre med den taktiken.
Jag satsade istället på att lägga sista halvtimmen på stället jag startade på. Och där fanns det kvar lite fisk fick väl ett 20 tal till. Landade på totalt 157 abborrar idag vilket skulle visa sig vara ett bra antal men som jag befarade på tok för små. De vägde bara 2,6 kg ihop så jag fick nöja mig med en 14e plats och blev utan priskuvert idag för första gången i Värmland denna vinter. Men jag kommer igen idag var en bra genomkörare inför SM som blir en helt annan tävling med helt andra förutsättningar.
Lyckades bli bäst i bilen idag i alla fall och är inte det det allra viktigaste egentligen, ha ha!
Genomgång strax dags för utgång. Riktigt roligt som alltid att komma till Värmland och tävla. Bra med deltagare och genomtrevliga människor! Tack igen Värmland för en under bar dag på isen.

Gunter var riktigt munter! (Innan start i alla fall.)

Strax dags för start med rishögarna i bakgrunden som gav lite fisk till slut. (När jag nämner rishögarna menar jag inte de tvåbenta utan kvistarna som ligger på isen!)

En groda fann jag också som tyckte att en dag som denna var en lämplig dag att sträcka på sig lite ute på isen. Undrar om han/ hon överlevde natten!

157 småttingar skrapade jag ihop en dag som denna. Flytet med de stora har jag väl förbrukat redan i år eller så har jag lite innestående kvar till SM för hoppas på det. För idag ville bara de allra minsta hitta till mina grejor.

Desto bättre lycka med snittet på fisken hade dagens totalsegrare Mikael Andersen som valde taktiken jag valde bort idag att söka den lite bättre fisken på slätbotten ute på sjön. Mikael hade det lilla extra flytet som behövs och sprang på en fin råk som gav lite bättre fisk direkt och sedan kunde följa upp det med att hitta lite "blankfönster" i isen på slätbotten 8 meter där det hade samlats lite finare fisk. 50 abborrar räckte då för seger för tillsammans vägde de nästan 5 kg. Bra jobbat idag Mikael!

På vägen hem mötte vi det analkande snövädret så det fick bli krypkörning de sista milen. Men hem kom säkert och det är ju det viktigaste. I dag fick jag börja dagen med skottning men på torsdag är nog allt väck igen för då är det dags för nästa mildatack. Så någon mer is på hemmaplan får man nog se i stjärnorna efter. Men en helg till står jag ju garanterat på is i år. Nämligen SM sjön Burträsk och där får man nog tampas med minst ytterligare 35 cm is.
Nu återstår att se vad som händer nästa helg meningen var ju att vi skulle haft vårt mormyska DM men det rinner nog bort i takt med den smältande snön men man vet aldrig vad våra isletare kan trolla fram ur bakfickan så håll öron och ögon öppna.

Tills dess ha det så bra och sköt om Er därute så ses vi på vattnen framöver!

Komplett resultatlista från gårdagens tävling hittar Ni på SFK Trekrokens hemsida.