Trög helg på pimpelisarna.

Denna helg valde jag bort "stortävlingarna" till förmån för nöjespimpel och en minikula i goda vänners lag. Hade hand om Fiskeshopen även i lördags så då fick jag nöja mig med ett sent eftermiddagspass. Blev en lagom tur för min far att göra säsongsdebut. Han är i god form trots sina 81,5 år men har sina krämpor så det blir ju inte fiske varje dag som förr. Men nu kunde inget stoppa far för en kort tur med sonen på lilla Öxneredsjön som hunnit växa till sig till gångbar is. 10 cm fin blankis mötte oss. Blev faktiskt väldigt förvånad då jag inte såg ett enda spår efter skridskoåkare då isen var utmärkt för en sådan aktivitet. Fast det kanske är i tjockaste laget för skridskoåkare?
Men en fiskare hade varit där före oss. Det var väl inte med några större förhoppningar vi släppte ner pirken till botten. Klockan hade ju ramlat iväg till 15.00 kanske inte den bästa tiden för abborrepimpel så här års men fisk redan i första hålet och ett öga kunde apteras på kroken. Enkelt att hitta rätt djup på denna sjö då den nästan är platt som ett välbonat salsgolv knappa 2 meter djup. Fick lite ströfisk här och var och t.o.m ett par smörhål med runt 10 abborrar i. Även far lirkade upp några abborrar innan vi bröt upp 16.30. Även idag var det ganska råkallt i vinden så det räckte gott och väl med 1,5 h i dag. Huvudsaken var att far fick komma ut lite och lufta grejorna. Kunde summera 35 abborrar för min del vilket var över förväntan på dagens e.m tur. Kanske Öxnered är på väg tillbaka till sina glansdagar då vissa duktiga pimplare kunde hala upp över 600 abborrar på 4h. Får väl kanske göra ett test under dagtid längre fram om nu inte isen försvinner. Nu lovar de ju hemska röda grader i nästa vecka igen men jag tror isen skall stå emot denna gång. Med lördagens resultat var det med tillförsikt jag såg fram emot söndagens drabbning då Tony Allden åter hade bjudit in till ännu en minikula för alla som ville umgås på isen under lättsamma tävlingsformer. Mer om det längre ner i dagens inlägg först lite bilder från lördagen.
 
Solen gjorde tappra försök att tränga igenom de kompakta molnen som dominerat sista tiden. Molnen vann idag igen.
 
Jag vet i alla fall en svart lurvig sak som kommer bli glad idag.
 
Visst finns det abborre i Öxnered.
 
Nu var äntligen far på rätt ställe igen. Där han trivs allra bäst ute på isen!
 
I dag söndag var det ju även STV KM på Ragnerudssjön en av mina favoritsjöar men jag hade ju mer eller mindre lovat Tony att ställa upp på hans inbjudningstävling och man skall ju hålla vad man lovat. Så för första gången sedan 7års ålder valde jag att avstå STV KM. Den titeln gick nu i min frånvaro föga överraskande till en av STVs ärrade pimpelrävar nämligen veteranen Börje Johansson. Grattis Börje till ännu en KM titel.
Vi andra som sammanstrålade med Tony fick oss en riktigt trög dag ute på isen. Fisken och dagens sjö som Tony ordnat visade sig från sin sämsta sida men så är ju fisket. Väldigt sällan man kan förutspå hur det skall bli och det är ju just det som är lite av tjusningen med fiske. Det pratas om högtrycksabborrar hit och dit att man skall passa på vid vändande mot högtryck mm och det kan jag nog till viss del hålla med om. Men jag kan säga att det enda jag märkt någon större skillnad är just när trycket faller eller stiger rejält dagen innan. Nu har vi haft högtryck en tid och det brukar inte vara positivt enligt mig i varje fall inte på grunda sjöar. Men vad vet jag. Har inga vetenskapliga bevis varken för det ena eller andra. Brukar inte bry mig så mycket om sådana saker utan jag brukar resonera har man grejorna i vattnet har man chansen oavsett väder och vind. Och när det är tävling är ju alla deltagare på samma sjö och alla har samma förutsättningar och väldigt ofta kommer åtminstone någon deltagare i land med en ansenlig mängd fisk och stora fångas under alla möjliga förhållande så som alltid jag tror på att det går att hitta huggvillig fisk någonstans i en sjö oavsett förhållande.
Men idag skulle det visa sig vara svårare än normalt. Öppnade för ovanlighets skull starkt med en i första hålet och 3 till i fjärde. Men sedan gick det troll i det hela inte en fisk ovanför isen för min del under 2h trots ivrigt letande över sjöns ytor. De flesta andra hade det lika tufft. Tävlingsledare Allden hade däremot nosat upp ett bäverbo vilket det utanför bodde en del fisk. Även våran junior Nicklas hade fått några fina fiskar. Alla i samma hål men med en hel timmes mellanrum. Han fick en 4hgs som första fisk och några småttingar i ett av sina första hål för dagen. Efter att gått bom i över en timme återvände han till hålet som givit fisk och se 3 snabba fina bitar till. Gjorde 5-6 hål till i området vilket gav noll. Tillbaka till hålet och direkt igen ett par fina till. Ca 80 hål senare fick Nicklas sin nästa abborre. 
Även idag samlades vi i halvtid och tog matpause. Tony och Nicklas hade kopplat greppet med runt 2 kg i påsarna vi övriga var långt efter men på e.m skulle vi köra på en annan del av sjön då den delades i 2 delar vid en vägtrumma. Dagens halvtidspause blev högtidsstunden för de flesta idag, korvar, mackor och sallader smakade smaskens vilket sköljdes ner med både kaffe och andra diverse drycker dock inga starka sådana.
Nu var alla taggade till tusen för att göra en grym avslutning på dagens fiske. Jag valde att börja direkt utanför vägtrumman där jag så småningom fick sällskap av Mattias Liewendal.
Återigen rockade det loss i första hålet hela 6 abborrar upp till 200 gr fann mitt bete intressant. Sedan kom det en liten i varje hål bland annat en av de minsta jag någonsin lyckats kroka den kan på sin höjd ha vägt 2 gram och då tog jag nog i som den värste storfiskare som skulle tala om sin fångst då armarna inte räcker till. Men den satt med hela 12ans trekrok långt in i mun. Mattias såg att jag fick fisk och smög allt närmare. Utan någon som helst skam i kroppen satte han sig bakom mig och halade upp den ena hektosen efter den andra. Så till den milda grad att han sopade till slut banan med oss övriga och tog hem dagens minikula och hela vinstpotten!
Men Nicklas var honom hack i häl en enda till större i hålet han fick dem i hade räckt men segern gick alltså till Mattias Liewendal på 2475 gr tätt följd av Nicklas Westlund på 2300 gr och god trea blev Tony Allden med 1950 gr och jag fick nöja mig med ännu en Sven Nylander placering. De börjar staplas på hög nu 4e platserna. Bara för att understryka hur segt det var idag kan väl nämnas att efter paus lyckades våran comming man Pontus Derehag med konststycket att helt bli utan fisk. Och flera andra som var med oss idag på isen hade inte ett enda napp på hela dagen. Så jag kan nog avslöja namnet på sjön utan att Tony slår ihjäl mig allt för mycket för namnet är rätt passande med tanke på hur det utvecklade sig idag. Sjön heter nämligen Vrångsjön och den var verkligen vrång mot oss idag. Och för att vara lite hänsynsfull mot övriga deltagare utelämnar jag deras vikter. Det räcker med att avslöja att jag gnetade ihop 875 gr på 28 abborrar för 4e platsen och övriga startande hade lite eller betydligt mindre än så.
Men vi tar nya tag redan nästa helg då det på söndag är dags för den årliga pimpelfejden mot Allingsås SFF. Var vet vi dock inte än men vi jobbar för högtryck att ta fram en säker is på en sjö som dessutom det skulle kunna vara lite roligt fiske på.
 
Fisk i första hålet då trodde man på att det här blir en bra dag ca 100 hål senare visste jag bättre.
 
Dagens segerherre efter avslutat storverk. Grattis Mattias Liewendahl.
 
Sten hittade inte många abborrar idag men väl en gädda. Men lika glad var han för det med gladast var nog gäddan som fick simma tillbaka.
 
Nicklas var nog även han nöjd med dagen. Ett av hans livs bästa abborre stunder på isen. I varje fall de 5 minuterna det högg! Alla utom 2 små i samma hål som sagt det finns alltid huggvillig abborre någonstans på en sjö även om det var ovanligt ont om bra hål idag.
 
Halvtid en av dagens absoluta höjdpunkter!
 
 
Mattias på språng mot mig för att få hjälp med avkrokning av en djupt krokad gädda. Kul att man dög till något idag.
 
Ja nu återstår bara att säga godnatt för idag och på återseende antingen här på bloggen eller ute på någon is.
 
Sköt om Er så ses vi på vattnen!