Två viktiga metetävlingar.

 
Under veckan som gick avgjordes kanske årets viktigaste och mest prestigefyllda tävlingar.
Först och främst i torsdags kväll då min farbror Bror Stridh hade inbjudit till århundrades batalj i Lerumsån vid Gärdhem. Nämligen Stridhs släktmästerskap i traditionellt mete.
Så man fick ju vila sig i form för att vara rejält taggad till denna utmaning. Strax innan 17.00 i torsdags kväll var så en hel del av tjocka släkten på plats för att göra om titeln.
Stilarna och utrustningen varierade rejält bland de 19 som ställde upp och satsade startavgiften som var satt till 10 kr. Allt till vinnaren. Men även fina priser till bästa dam, herre och ungdom utlovades.
Jag delade med mig av några av mina tackel men de flesta ville åtminstone först pröva lyckan med sina egna grejor som i vissa fall i ärlighetens namn hade lämpat sig bättre vid gäddmete.
Efter samlingen bar det iväg över åkern i kärra efter bilen under glada hurrarrop bland de yngsta och även från de något äldre.
Som vilken stortävling som helst var det lottade platser och jag fick 13, turnumret!
Denna kväll var det hederligt traditionellt mete som gällde med mask, majs och magott som bete inga konstigheter.
bror blåste igång bataljen exakt 17.30 och spöna svingades i vattnet. Lerumsån tillhör inte traktens största vattendrag så med ett 5 meters spö når man med lätthet över till andra sidan. Började mitt fiske strax över botten 1 meter djupt. Napp direkt on the drop en liten mört och så hade man tagit ledningen. Bytte snart till ett 4 meters löjspö med microgrejor då jag märkte att den mesta fisken gick strax under ytan. Jag gick ut hårt och tog 10 fiskar första kvarten. I dag var det antal som gällde så jag nöjde mig med de små. Efter en halvtimme kände jag nog att segern var säkrad även om flera av mina kära släktingar både svingat in en och annan mört samt löja.
Så jag drog ned på tempot för att inte förnedra de övriga totalt. Fick ju även fullt upp med att hjälpa till med avkrokning och att sätta på bete mm.
Efter halva tiden av de 2,5 h vi höll på började Bror bli lite desperat och slängde ut ett par mäskbollar och lite loosfeeding med majs. Är man tävlingsledare och markägare har man ju tydligen rätt att få tänja lite på reglerna som man satt upp. Men Bror svarade bara lugnt att det inte var någon mäskning det var bara jord med mask och gammal majs så det räknades inte som mäskning, ha ha!
Nu hjälpte det dock föga.
Jag såg till så brors döttrar Caroline och Anna-Karin fick låna var sitt spö av mig så de slog farsan. Så svårt var det inte att få några fiskar med riktiga grejor.
Kvällen avslutades med grillning och noggrann räkning av fångsten. Vem som vann? Lite blygsamt svarar jag då ja det var väl jag. 34 firrar (mört, löja, färna) räckte till en ganska säker seger. Tror Elin hade 8 st på andra platsen men Anna-Karin fick största fisk en stadig mört på ca 3 hg!
Hur som helst var kanske inte det allra viktigaste en dag som denna vem som vann (eller så var det just det). Huvudsaken att vi hade det trevligt och umgicks och det hade vi verkligen.
Nästa gång kommer nog de övriga vara mer förberedda nu när de såg vad som krävs så man får nog passa sig nästa gång hörde också att reglerna kanske ändras till nästa gång. Att alla andra fiskar med mina grejor och jag med röd vitt korkflöte kan ju bli spännande.
Samling vid pumpen, lottdragning av platser pågår.
 
Stillstudie på kvällens arrangör, Bror Stridh.
 
Elin visade stor talang och klarade sig utmärkt med egna grejor. Vann damklassen överlägset!
 

Robin hade dock den mest avslappnade stilen och på slutet blev det även ett litet dopp. Hur det gick till är dock en helt annan historia.
 
Lyckades med ett nytt rekord också. Min minsta färna någonsin.
 
Fina priser som utlovat till dem som förtjänade det. Inte ens kvällens avslutande regn kunde rubba vårat glada humör. En Stridhare viker inte ned sig i första taget!
 
Efter en sådan här storseger var man ju ordentlig taggad inför feeder KM som gick av stapeln i söndags nästa stortävling på programmet. Karls Grav var skådeplatsen för detta spektakel tillika blev det ju generalrepetitionen inför feederkvalet i detta vatten 12-13 augusti.
 
Hela 10 FK TOPPare stod redo på parkeringen på söndagsmorgonen redo för stordåd. Åskväder var i antågande men som vanligt uteblev det. Annars hade det nog behövts ett riktigt slagsmål däruppe mellan molnen så Tor fick gå loss med hammaren innan vi kan få riktigt bra fiske igen. Detta ihärdiga högtryck utan att det lossnar och rensar ut med ett rejält åskväder är sällan bra för fisket.
 
Lottningen utfall så att jag slapp att gå långt då man återigen drog A1. Hade hoppats få i mitten då man kanske hade fått mer svar på sina nya teorier om hur graven skulle attackeras under dylika förhållanden.
 
Vi kan väl alla graven ganska bra fast det hjälpte föga denna dag då graven var på sitt vresigastre humör och var inte alls snäll mot oss. Fisket började trögt och fortsatte i samma stil. Endast vi som satt på kanterna fick igång något som kan likna normalt gravenfiske.
 
Återigen dominerade småbraxen men utan bonus på runt kilot stod man sig slätt jag fick min kilospanka redan efter 40 minuter men sedan fick man kämpa för varje napp. Som vanligt var det stor variation mellan olika beten som gav resultat. Fisken var extremt försiktig idag och nappen var minimala och man fick oftast bara en chans så missarna var fler än träffarna idag kan man säga.
 
Spänd förväntan och taktiksnack innan lottning.
 
Ja då var man redo igen.
 
Även en bankrunner måste ladda med kalorier inför tävling! Jack var dock lite trött efter att varit med pappa på 12 timmars i Sämsjön dagen innan men en macka satt fint.
 
Vips så var tävlingen över och invägningen förkunnade att min fångst inte räckte att försvara KM titeln utan jag fick nöja mig med en 2a plats. (Vem minns en 2a?)
 
Nä segern gick istället till herr Jansson. Så nu tog han hand om favoritskapet inför kvalet.
 
Riktigt knepigt har fisket blivit nu, fisk finns i mängder men verkar väldigt skygga trots djupet men som jag nämde i början jag tror det uteblivna åskvädret och det höga tryck som nu råder har negativ inverkan. Idag blev det bara en liten skvätt med regn och det gjorde varken från eller till. Nä det behöver braka till rejält så de rensar ut. Men fiske är fiske och vädret är detsamma för oss alla och fisk går det att få för den som gör rätt för dagen. Så vi ses på kvalet må bäste man vinna!
 
Prispallen från årets feeder KM.
 

Resultat KM feeder Karls Grav 20170730

Peg metare vikt placering

A1 Jonas Stridh 4020 gr 2

A2 Jens Jungevik 700 gr 9

A3 Inge Rickardsson 1700 gr 6

A4 Gunter Furthmüller 440 gr 10

A5 Stig Borlinger 2920 gr 4

A6 Johan Mattsson 1280 gr 7

A7 Niclas Karlsson 860 gr 8

A8 Sten Rickardsson 2020 gr 5

A9 Jonas Jansson 4460 gr 1

A10 Rainer Mass 3560 gr 3

Nu tränas det för fullt i graven så det blir nog ett tufft och jämt kval. Senast idag var tre tappra krigare i graven fisket var som det vart det senaste lika knepigt. Stefan Holst drog längsta strået idag med en fångst på en bit över 5 kg. Krille o Limpan hade dryga 3 kg så nu vet Ni det! Förvänta Er alltså inga jättevikter på kvalet men jämt kommer det att bli och intressant!

Nu blir det Granö för mig i helgen och lag kval i feeder. tror det blir perfekt uppladdning inför Karls grav i stället för att slita ut fisken i graven.

Sköt om Er därute så ses vi vid vattnen!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Anna-karin :

Tack för lånet av ditt spö, kändes gött o slå farsan 😂👍du e grym Jonas!