Kvalfyllt i Granö


 
I helgen som gick var det dags för feeder lag kval till VM. Detta är första gången lag kval arrangeras i Sverige i grenen feeder. Och i år gick första VMet av stapeln i Spanien utan Svenskt deltagande. Men till nästa år i Vitryssland blir det alltså av.
VKMK stod som arrangör för detta kval och tävlingen skulle gå av stapeln i Granödammen bland stock och sten och gamla gårdar. Granödammen är nämligen konstgjord och gammal åkermark har svämmats över och lämnats åt sitt öde under vattenmassorna. Så lodar man inte botten ordentligt kan man hamna bakom en gärdsgård, stenigt värre!
Lite tråkigt så ställde bara 3 lag upp på detta första lag kval men dels så lockar väl inte Vitryssland särskilt mycket kanske och så råkade det krocka med SM i traditionellt mete samt att det låg inklämt mellan några andra större tävlingar.
Men nu är det som det var så det blev som det blev. 2 lag från VKMK skulle göra upp med oss från FK TOPP.
Vi som skulle göra det från oss var undertecknad, bröderna Rickardsson och Niclas Karlsson.
Redan mitt på dagen i fredags startade färden mot Tingsryd där vi skulle bo. Regnskur efter regnskur avlöste varann under resans gång men fram kom vi mitt i ett skyfall.
Inge hade letat upp ett spännande boende strax syd om Tingsryd ryktet gick att vi skulle bo i en gammal kvarn. Men väl framme så visade det sig att det allt var ett helt vanligt bostadshus intill en gammal pittoresk kvarn.
Ett riktigt guldboende, avskilt, lugnt och gott om plats. Bättre kunde det knappast bli.
Efter lite mat i magen och ett slutligt taktiksnack placerade vi storsnarkaren i ett rum för sig och vi övriga somnade in i "storrummet" och drömde om stordåd i morgon.
 
Vårt boende var fint beläget mitt inne i skogen vid en gammal kvarn. Små öringar skvätte i bäcken i alla fall inbillade vi oss det.
 
FK TOPP har taktikgenomgång och rådfrågar Kapten Morgan.
 
Som vanligt vid tävling blev det uppstigning i ottan. Våra värdar hade förberett en stabil frukost åt oss så inget att klaga på där. Full fart mot Granödammen där vi sammanstrålade med övriga deltagare. Humöret var på topp som vanligt trots också det precis som vanligt hårda byiga vindar och regn i luften.
Ingen tävling i Granö utan regn. För lika säkert som amen i kyrkan är det regn i Granö när man tävlar så är det bara. Men ibland var det uppehåll och till och med solen visade sig under ganska långa perioder.
 
Delar av båda hemmalagen spanar ut över sträckan och tycks fundera på hur fisket kan bli idag.
 
 
Efter diverse försök att få lite sista minuten tips var det dags för lottdragning. Sten fick bli vår representant och eftersom vi var gästerna fick vi börja. Vips så drog Sten en hare ur hatten nä peg 1 var det visst som dök upp.
 
Vid lagtävling sitter man en från laget på  varje sektion eftersom man är 4 i ett lag således 4a sektioner. Vi hade Sten på A, Jonas på B, Inge på C och Niclas på D. Hur vi kom fram att placera oss på detta sätt var enkelt. Niclas har bästa kärran och fick gå längst, Inge näst bästa kärran och jag och Sten hade ingen kärra och Sten är ju äldst så då fick han gå kortast. Det kallar jag taktik på högsta nivå det.
Som vanligt i Granö gäller det att hitta en ren botten att fiska på. En kort plats på ca 16-25 m samt en längre plats 30-50 meter ut att variera sig emellan brukar vara att föredra. Hur jag än lodade hittade jag ingen riktigt bra botten. Endast på 20 meter kunde jag flytta tacklet lite grann utan att det hakade i stock eller sten. Valde därför att fiska på just 20 meter men ville ändå ha en plats längre ut. På 35 meter kändes det någorlunda så där fick det bli.
Försiktig mäskning med lite beten (klippt mask och casters samt lite död magott) var det som gällde idag. Även om vår taktik var att mäska lite mer på den långa platsen i hopp om att dra in några större braxen.
Tävlingen startade och jag fick en kanonstart 7 mörtar och 4 abborrar på de första 25 minuterna på den korta platsen. Övriga motståndare på min sträcka fick klart sämre. Sedan började problemen. Lyckades fastna även på korta platsen och blev av med tacklet. Läge pröva långa platsen men lika illa där fast i botten direkt efter ytterligare ett förlorat tackel gav jag upp den platsen och mäskade om 32 meter ut. Där satte man bara kroken i botten så det fick väl idag räknas som en ganska ren plats. Men efter den lysande starten gick det troll i mitt fiske samt att jag kom av mig helt då jag fick knyta om fyra spön efter bottenbesöken.
Så jag blev vårt sänke idag i dubbel bemärkelse. Vägde in hela tävlingens lägsta vikt 650 gr och det misslyckandet kommer jag få höra så länge jag lever blev söndermobbad av lagkompisarna resten av helgen sicka vänner man har.
 
Sten vann sin sektion men det var enda ettan vi fick idag så vi låg delat med VKMK lag 2 efter dag 1. VKMK lag 1 tog ledningen.
 
Upptackling pågår vem som ger goda råd till vem vet jag dock inte.
 
Roger Bengtsson krossade mig idag. Efter drygt halva tävlingen fick han in ett fint braxenstim som nappade stjärt i stjärt och segern var given. Grattis Roger!
Nya tag i morgon vi låg bara 3 poäng efter så möjlighet att vända på steken fanns.
Lite ändring av taktik diskuterades under ännu en pizzamidda på kvällen och lite senare rådfrågades återigen Kapten Morgan undrar om han hade bättre råd att komma med denna kväll.
Jag har ju slutat nyttja starka drycker sen många år tillbaka så de andra trodde att det var där det felade idag men jag sket i Kapten Morgan trots allt ändå.
 
 
Vi hade allvarliga funderingar på att stämma av i bäcken så att säga men öringarna vara eller inte vara fick bli en olöst gåta denna gång.
 
I stället sov vi riktigt gott emellan regnskurarna som kom och gick under natten men vi vaknade till uppehåll och en ny tävlingsdag grydde.
Nu återstod att se om vi lärt oss något från igår.
Sten drog igen idag blev det peg 2. Jag blev lycklig för att slippa berg och dalbana platsen och idag kunna fiska på en fin slät botten. Lyckades givetvis ändå sätta ett tackel under lodning men snart fann jag kanonbotten idag.
Fiskade 22 meter och 32 meter ut. Började på 22 metersplatsen efter att ha mäskat lite hårdare idag.
Helt annat fiske idag björkna och mört kastade sig på magottarna och jag fick även idag en lysande start skillnaden idag var att det höll isig och att man slapp bottennapp.
Efter 45 minuter landade jag första braxen men sedan blev det succesivt sämre. Som väldigt ofta just i Granö verkar fisken skygga något för mycket mäsk och man får kasta en del tomma feedrar och byta plats då och då och låta det vila. Men på långa platsen hände inte mycket idag.
Fisken hade spridit ut sig mer idag och alla fick ett jämnare fiske båda mina grannar började få en del braxen så nu var goda råd dyra. Men på slutet istället för att fiska innanför mäskplatsen som många fick bra på valde jag att förlänga endast en knapp meter och se denna lilla förändring gjorde att det plötsligt började nappa igen.
Så efter en stark spurt fick jag revansch för igår och kunde ta en ganska säker sektions seger idag.
Det blev spännande ända in på slutet då vi nästan lyckades vända på steken efter 3 ettor idag tyvärr så hade inte Kapten Morgan hjälpt Inge så han inkasserade ännu en 3e plats och vi fick nöja oss med silvret.
 
Redo igen! Gårdagens misslyckade insats byttes mot en betydligt bättre idag men ändå lär man endast få höra om sin usla insats igår från sina klubbkompisar. Oavsett hur det går för övriga i laget beskylls ju som alltid allt på mig om det går mindre bra för laget men det kan jag ta.
 
Lite mer i påsen idag tillräckligt för seger på B sektionen.
 
Den enda sektionen som inte fick en FK TOPPare som segrare idag var C sektionen där omutlige Magnus Andersson satt och gjorde som han brukar i Granö nämligen vann. Den ende som hade högre vikt än Magnus var hans son Lucas som ställde upp som kantmetare och dominerade oss övriga fullständigt och gjorde sin plikt och stoppade effektivt braxenstimmet från sin kantplats. Sådan far sådan son.
 
Niclas gjorde vad han skulle och vann D sektionen. Sten tog en lika stensäker seger på A tyvärr ingen bild på det men Sten blev våran man denna helg med två stabila ettor!
 
Totalt blev det ändå till slut vinst för hemmafiskarna VKMK med minsta möjliga marginal. Så det är bara att gratulera till segern och önska skitfiske i Vitryssland nästa år och att Ni överlever resan. Kanske kommer vi göra Er sällskap då internationella förbundet ej ännu bestämt om det blir ett eller två lag från varje land som får åka.
 
Nu stundar feederkvalet individuellt som vi arrangerar i Karls Grav så vi ses där till helgen.
 
Simma lugnt så ses vi vid vattnen!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Petrus:

Hej ja jonas jag satt på den plats där du satt och gjorde precis som du gjorde men oturen var med mig också men fick trots 3.5 kg och tappade 2 braxer och 4 tackel nästa hoppar vi över denna plats