Feederkvalet 2016 Granödammen

Då var landslagskvalsäsongen över i och med att feederkvalet genomfördes denna helgen i Granödammen i Ryd i mörkaste Småland. Förberedelserna har pågått en tid innan som vanligt. Denna gång med att samla in så mycket info som möjligt kring vattnet. Jag har varit 3 gånger tidigare i Granö men då har det gällt vanligt flötmete. Feeder är ju något helt annat. Så jag kontaktade mina feedervänner innan som besöker detta vatten betydligt oftare än vad jag gör. Och snart kunde något som liknade en taktik utformas. Fiske efter mört, björkna  i första hand och eventuellt småbraxen också. Men framförallt gällde det att hitta ren botten att fiska på. Då Granö är full av stock och sten. En kort plats på runt 20 m och en längre ut runt 35 m var lämpligt att börja söka ren botten kring. Försiktig mäskning med sparsamt med beten. Jag tyckte jag hade fått bra med kött på benen och kunde förbereda mig tillräckligt mycket för att ge mig chansen att lyckas. Nu var det upp till mig att få till det.
Vi var hela 6 st från våran klubb FK TOPP som skulle pröva lyckan i Granö. Resan dit påbörjades vid lunchtid på fredagen i strilande regn som väntat. Rainer och jag tog vägen via Borås. Men vi var vid gott mod och mil efter mil lades bakom oss och snart var vi framme vid målet. Norraryd B&B där vi skulle bo. De andra hade redan anlänt och även Charles Fasth, Jan persson och Krille Ekman som skulle bo på samma ställe. Challe hade tagit med betena från Leijon så de var prio ett att ta hand om. Jokers leemades och blodisar sållades. Alla beten var SUPER. Bland de finaste jag sett i Sverige. Och boendet visade sig vara en lyckoträff. Vilken service, kaffe, the och bulle fanns tillgängligt dygnet runt. Rummen var stora och fina och frukosten smakade utmärkt. Det fanns allt man kunde begära på frukostbuffén. Dock var sängarna något hårda för min smak men man kan ju inte få allt så boendet får betyg 4/5 från mig!
Vi steg upp strax innan sju och intog vår lyxfrukost och sedan bar det i väg mot sträckan i strilande regn och hård vind nord ostan såklart. Vi hade 8 minuter till stäckan från boendet så i ett nafs var vi på plats. Men det var ju lite att stå i på morgonen då ganska många beställt beten av mig. Så det blev till att ta tag i det först så alla blev nöjda innan man kunde gå på sitt eget med blandning av mäsk mm. Jag hade valt 2 blandningar denna gång en svart för mört för den  korta platsen och en lite grövre brun för den långa platsen lite mer tänkt att attrahera björkna/ braxen men inte för grov för att inte mätta eventuella mörtar i onödan. Totalt blandades det till 3 kg vilket räckte och blev över hela helgen. Så jag behöver nog inte blanda nytt till helgens KM heller så lite går det åt. Ett snöfall hade ju dragit in under natten och det hade varit nollgradigt. Strax innan lottning visade termometern 2 grader och då borde de flesta fattat att man inte kan mata på för mycket. Kallt ytvatten hade blåst rakt in och säkerligen tryckt ut fisken och troligen gjort att de backat något från de grunda ställena som fanns med. Så dessa ville man nog helst slippa vid lottningen. Jag drog till mig A8 långt från kanten men också en bra bit från det grunda området så jag var tillfreds med platsen. Bara at följa taktiken och hoppas på det bästa. 6 spön riggades, 3 på vardera platsen. Nu visade det sig att detta område var ett av de renaste på hela sträckan rena salsgolvet. Så lodningen vilket i feedersammanhang endast får ske med blysänke gick betydligt smidigare än befarat. Efter diverse utlägg bestämde jag mig för en plats 20 meter ut och en 34 m ut. När alla spön var clipsade och klara och allt bete och mäsk var iordning trodde jag det var 10 minuter till mäskning så jag tog en smårgås som jag brukar. Då tutade Lasse mäsksignalen det visade sig att min klocka hade behagat att stanna. (Hade väl inte värmt batterierna tillräckligt på elementet) OBS internt skämt som bara vissa fattar. Så det blev till att låta smårgåsen vänta. Mäskade ut 10 mindre feedrar på långa platsen med lite klippt mask och casters och en skvätt döda maggot. På den inre platsen gick det i 5 minifeedrar med lite döda maggot och där startade jag också fisket. Mört i första utlägget nollan spräckt vilket det skulle visa sig tyvärr bli väl svårt får några. Utläggen som följde gav snabba napp men inget upp sedan dog det. Hade fått info att fisken var mycket mäskskygg i synnerhet mörten så jag kastade ut några tomma feedrar men det gav inget heller. Fiskade på en stund där inne med en pyttefeeder med lite lite mäsk/ beten i men det gav bara en liten abborre till. efter 50 minuter fick Challe som satt på A9 sin första fisk och Roger på A7 likaså båda på långa platser. 
Så jag gick ut också det blåste en hel del men inte värre än att det var fiskbart men man fick tänka sig för när man kastade annars stack feedern i väg med vinden. Bytte snart till en rocket feeder (sänket i botten på feedern) vilket jag tycker är betydligt lättare att kasta med då det blåser. 
Men min plats gav föga endast en liten mini mört då och då. Hade lagt i lite jokers här trots att jag hade blivit varnad för det men det kan aldrig skada tänkte jag och min plats kom också igång då jag la i mer jokers men det blev mest smått. Både Roger och Challe fick betydligt bättre snitt på sina fiskar. Regnet forsatte att strila ner och vinden piskade oss i ansiktet men det var bara att bita ihop och dra ner mössan och huvan och köra på.
Mot sista timmen började björknan komma igång på min plats men det gjorde den även på min grannars plats och trenden höll i sig de fick bättre snitt. Så invägningen bekräftade bara det jag redan visste, rejält slagen av Roger och Challe idag men en 3e plats och häng på landslagsplatserna inför dag 2.
Och regnet hade t.o.m slutat så allt var på TOPP inför dag 2.
På väg mot kvalet i ett normalt höstväder regn och rusk, underbart!
Krille Ekman i högform under fredagskvällens taktiksnack. Hans uppladdning med 15 öl och 2-3 cider visade sig vara den rätta då Krille fiskade som en gud under lördagen och tog en säker sektions etta från C sektionen och dagens högsta vikt så nu var Krille åter igen i ledning efter dag 1. Skulle han palla för trycket i år?
Min fångst däremot dag 1 räckte som bekant till en 3e plats på A men man är med i racet inför morgondagen.
Vy över sträckan innan start på upptacklingen under lördagens minst sagt gråkalla väder. Snö i luften och +2 gr därtill en trevlig nord ostan vind på runt 7 m/s.
Stillstudie på Roger Bengtsson under lördagen (2a för Roger). Bortanför Roger däremot var det ändå mera stilla än en stillbild knappt en dragning på hela dagen. Som befarat hade fisken lämnat de grunda partierna på sträckan. 
Dukat för succe´.
Fast succén fick rutinerade Charles Fasth stå för under dag 1. Efter en trög start kom Challe igång och visade återigen att gammal är äldst! Suveränt fiskat under extrema förhållanden! Bara att buga och tacka för uppvisningen. Men nya tag i morgon. Och jag fick svar på mina sista frågor och vet vad jag skall ändra på inför morgondagen så det kändes riktigt bra.
Det blir väldigt lite mäsk men mer beten i form av casters och klippt mask i mäsket för att förhoppningsvis ge mig chansen att få lite bättre snitt på fisken och lite beroende på var man hamnar gå all in på långa platsen.
Under kvällen efter att fått lite mat i magen valde de som inte riktigt fått till det dag ett att ta hjälp av supermetaren Challe och nya tackel riggades upp och det hjälpte Niclas i varje fall som både fick fisk och slapp trassel dag 2.
Samling vid pumpen. Och lite info från Jonas Jansson dag 1 om det fanns intresse att skapa en ren feedergrupp där vi alla kan drifta våra synpunkter kring feedertävlingar mm inför kommande kval och landslagsuppdrag. Allt för att svetsa samman teamen som åker iväg på VM. Även var det ett rungande ja på frågan om vi skulle köra 2 kvalhelger nästa år allt för att minimera slumpens skördar. Till att samordna detta och bli bollplanket blev undertecknad. Jag har ju "inget att göra" sedan tidigare så det var bara att tacka ja och genast skulle Jan Persson vara lite lustig och tog upp en sten och undrade om man fick kasta sten på bollplanket men det vet du väl Jan att på bollblank kastar man boll!! (mäskboll).
Sedan var det dags för lottning. Hela 7 avhopp till dag 2 hade det blivit. Dels troligtvis pga vädret och det dåliga fisket men enligt min mening är det endast sjukdom eller dödsfall som kan göra så man kastar in handduken dag 2. För som jag skrev sist bästa träning får man på tävling!
I dag lottade jag till mig C4. Ola Carlströms plats från dag 1 där han blev 2a, kändes riktigt bra då finns möjligheten i varje fall. Nu var det bara upp till mig att prestera. Som jag hade planerat satsade jag hårdast på den långa platsen. Efter intensiv lodning, betydligt besvärligare botten idag och nu fick jag se var alla stockar och stenar låg, hittade jag till slut fläcken som Ola nämde. Han hittade en liten slät yta innan en kant och det var bakom denna kant runt 40 meter ut man skulle fiska. Vet ju inte om jag hittade exakt samma fläck som Ola men det var i varje fall en liten ren yta att precentera sitt bete på. Så idag blev det till att stålsätta sig och inte röra på tacklet får då gick det ohjälpligt fast i kanten. Riggade upp några spön får en kort back upp plats också på 20 meter som igår. Här var det lika slätt som igår men ingen fisk skulle det visa sig.
Så startade mäskningen och också katastroferna!! Första feedern lyckades jag sätta i kanten när jag vevade in och andra feedern trasslade in sig i en lina som låg och flöt och det märkte jag inte förrän jag hade vevat in den på rullen. Dessutom var den så lång så den blåste in i de andra spöna och snodde i hop sig med de med. Tack herr Jansson för det var väl din lina från igår då det hade varit Janssons tur att ha en katastrof dah med 15 förlorade feedrar i botten och uppenbarligen en hel del lina. Men jag fick fram ett av spöna för innerplatsen så det blev lite mäskat där men där bodde det inga fiskar som sagt. Så det var bara fram med saxen och trassla upp allt och knyta nytt och loda om med en liten feeder. Hittade snart min tilltänkta plats igen och jag kunde börja fiska på allvar. Hade ju fått ut 2 feedrar med lite mat i varje fall så jag fiskade på direkt. 50 minuter hade gått av tävlingen men det hade varit osedvanligt stiltje på de andras platser endast ett fåtal mörtar hade kommit upp och då jag fick en mört så fort jag satte på bete kändes det betydligt bättre igen. Lät det ligga ute i 5 minuters intervaller sedan vevade jag in för ett nytt utlägg om inget hände. Efter ca 1,5 timme visade sig första braxen i form av ett missat napp med slem på tafsen som resultat. Efter tips från coachen (Stig Borlinger) var det dags att byta till mask nu var ju braxen där. Sagt och gjort 2 halva maska åkte på samt en vit maggot vilket renderade i 3 braxen på 3 utlägg. Sedan rullade det på braxen var extremt försiktiga i kylan och väldigt pilliga och man fick verkligen ha tålamod och vänta ut nappen. Nu kunde jag inte riktigt hålla den skärpan hela tävlingen utan ivern gjorde att man missade och tappade lite väl mycket. Bytte runt bland betena och fann att även en vit maggot och 3 blodisar föll fisken i smaken.
En del mört och abborrar blev det emellanåt också när braxarna lugnade sig. Men jag jobbade på hela tiden enligt plan med casters och klippt mask i mäsket. Fiskade 60 cm 0,12 mm tafs med 16 - 14 krok kamasan B611 hela helgen. 30 gr rocket feeder med liten bur och mäsket var sensas 3000 feeder bremes&gros poissons färgat brunt.
I dag förkunnade invägningen att jag fiskat till mig en sektionsseger med 5540 gr och landslagsplatsen var säkrat och målet uppnått slutet gott allting gott.
Johan Mattsson gjorde en klar förbättring till dag 2 och fiskade till sig en 3e plats med en stabil mörtfångst.
Rainer däremot hade det tufft idag men ett lärorikt pass för honom blev det så vänta bara Rainer kommer tillbaka och han vet vad största felen berodde på superbankrunnern Jack 3 år var ju ej med denna helg.
Lite annat väder dag 2!!
Noggrann invägning som alltid. Min fångst visade sig räcka för vinst idag.
En av pankorna som bidrog till seger.
Nykomlingen i dessa sammanhang Anders Eriksson gjorde en fantastisk prestation under helgen och fiskade till sig en landslagsplats med en 1a dag 1 och en 2a dag 2 endast slagen av undertecknad. En riktig fin mörtfångst idag gav honom andra platsen och en total 3e plats och landslagsplats säkrad. Ett stort grattis!
Hela nästa års feederlanslag samlat. Till fyra femtedelar samma som detta år. Jansson fick vika ner sig för Anders som vi välkomnar in i gänget!
Vi vill också passa på att tacka Svetsmaskinservice AB för de nya fina klubbjackorna!
 
Efter en hård helg var det bara hemresan kvar som flöt på fint och inte var dag man firar en landslagsplats på en asiatisk restaurang i Värnamo!
 
Tack för denna gång och simma lugnt så ses vi vid vattnen!