November är här!

Ja då har vi vänt blad på almenackan igen och hamnat i november. Ombyte förnöjer heter det ju men jag hade alla dagar i veckan behållt förra helgens höstväder i stället för det som drabbade oss denna helg. Återigen fick en trollingtävling skjutas på framtiden pga för hårda vindar. Och jag fick slå ur hågen den inplanerade gäddturen. Vi fick inse fakta och vika ner oss denna helg inför vädrets makter. Matchman of the year avverkades dock som planerat i Norrköping i ett relativt drägligt väder men själv har man ju gått och blivit bekväm på äldre dar så det blir inga metetävlingar för min del när almenackan säger november. Fast man kan ju undra om man är riktigt klok. För vad gör man när gäddturen blev inställd. Jo man tar feederspöt och helt frivilligt åker och metar lite mört istället. Kan ju kanske bli en tur nästa helg på gädda och då kan det ju vara bra att ha lite mer beten. Sagt och gjort jag trotsade nordanvinden och regnet och satte mig en stund i lä bakom en byggnad och metade. När det inte är tävling kan man ju välja swim själv så det blev åtminstone lite drägligt.
Förväntade mig väl inget större drag på fisket men fick i varje fall fiskat in en ny rigg, vilket funkade utmärkt. En rigg efter principen less is more. Döm om min förvåning när det blir 3 mörtar på de 3 första utläggen och vips var alla tankar om djävla väder som bortblåst i den byiga nordostan vinden. Men snart gick mörten i vinterdvala igen. Vet ej om man matade på för mycket trots att man använde minibur. Det slutade nappa ganska omgående i alla fall så efter en timme i kylan och endast 3 mörtar till gav jag upp....Nä nu skojade jag så frisk är jag inte så jag gav upp så lätt utan fiskesjukan håll kvar mig en stund till. Prövade istället ett lugnare djupparti av älven. Här var det omvänt senario. Ingen omedelbar respons utan mer normalt efter några feedrar kom det igång lite mört små napperioder om 2-3 fiskar istöten. Men det iskalla regnet som hade så där lite lagom inslag av snö började till och med få mig att tappa sugen. En 10 gr mört fick avsluta dagen och jag tackade för mig några fina gäddmörtar blev det ivarje fall inför eventuella kommande gäddmeteturer. Men nu visar ju våra vädergubbar och tanter blågrader hela nästa vecka så det, tro det eller ej kanske blir pimpel redan nästa helg. Svarva lite is hade inte varit helt fel. 
Enda kompisarna vid dagens fiske blev ett svanpar som gladjeligen försåg sig av det överblivna mäsket. Hoppas de inte fick allt för ont i magen.
Napp direkt, men det kom snart av sig....
Men några att behålla som kanske blir gäddmat blev det.
Lax och öring och andra s.k ädelfiskar i all ära men mörten slår dem i skönhet alla dagar i veckan!
 
Vädret blev ju inte direkt bättre idag söndag så den snabbt påkomna drop shot turen efter randiga rovriddare fick också ställas in. Snöstormen var över oss och med byar upp till 15 m/s var det inte att tänka på att sätta sig i en båt och även landfisket fick kortas ner till ett patetiskt försök att lura en borre vid bryggorna istan. Nordanvinden och gårdagens regn och dagens snö hade gjort sitt bästa för att återigen grumla ner älven å det grövsta till 0 siktdjup. Så mitt knappt halvhjärtade försök att lura en liten idag gick om intet. Men skam den som ger sig, påt igen nästa helg. Då kanske från is, den som lever får se,,
November är här, skall man skratta eller gråta...
Ser ni jiggen? Den är där 5 cm under vattenytan, inga abborrar såg den i varje fall.
 
Ja denna gång hade jag inte mycket fiske att bjuda på. Nu kan det bara bli bättre oavsett om det sker från is eller båt eller från land så hoppas jag på bättre förutsättningar nästa helg.
Skitfiske på Er alla och simma lugnt så ses vi vid vattnen!