Abborrefiske i hemmasjön.

Ja nu har jag kommit in i en sådan period igen att för att må bra krävs någon form av fiske i stort varje dag. Tur då att de är såpass ljust på kvällarna att man hinner med att blöta krok efter lite vad som helst som faller in. På senaste tiden har det blivit mest båtfiske på helgerna efter abborre och gös och på kvällarna mete efter diverse vitfiskar.
Men denna historia kommer ägnas åt ett blåsigt abborrefiske i hemmasjön för en tid sedan.
Det var i slutet av april som Peter och jag hade bestämt för att utmana hemmasjöns större abborrar. Redan vid rampen förstod vi nog att det skulle bli en guppig dag som även väderleksgubbarna hade förutspått. Men vid den vindriktningen som var utlovad borde vi ändå kunna fiska någorlunda bekvämt vid ställena vi helst ville testa. Men se 100% rätt kan inte spågubbarna sett i sin kula för den utlovade nordostan var snarare väst nord väst och vi fick allt ta skeden i vacker hand och hålla i hatten. För någon lä på vår huvudspot det såg vi inte skymten av under hela dagen.

Vi drog upp båten i 40 knop och flög fram över vågorna och i ett nafs var vi framme vid favoritplatsen. Mängder av fisk både enskilda individer och mängder med betesfisk moln uppenbarade sig på ekolodsskärmen. Ja de fanns här i vanlig ordning men skulle de nappa i detta blåsväder. Regnet hängde också i luften men det var inte iskallt utan en ganska ljummen vind svepte över oss.
Så inte helt omöjliga förhållanden och har man bara prylarna i vattnet så kan allt hända.
Vi började på en grundplatå med stenbotten på 4-6 m med djup på ned till 15 m strax utanför.

Precis när regnet började kittla i nacken så högg första abborren för dagen. På min nya Rockstar från gunki som jag tror stenhårt på och tror man stenhårt på något ja då levererar det också. Fick några stycken "stekare" i snabb följd innan Peter vaknade.

Blev några skapliga randiga rovriddare till en början men de riktigt stora uteblev.

Visst fanns de där nere men de skulle vilja nappa också.
Jag trodde allt att ned rig med flera finesse tekniker skulle dominera idag men med 12-14 m/s i snitt och ca 20 m/s i byarna ja då var det inte det lättaste att kontrollera 0,06 mm lina och 1-3 gr skallar. Men helt omöjligt var det inte utan petade upp några på detta också men bäst funkade vanlig jigg med 7-14 gr skalle. Ja jag fiskar oftast väldigt lätt och nästan alltid lättare än fiskepolarna. När de tycker de inte känner botten med 20 gr ja då brukar jag ha 7 gr. Men idag fick även jag erkänna att jag tappade bottenkontakten med för lätt. Så klassiska 10 gr fick råda mestadels under dagen.

Efter några sedvanliga gäddor hittade vi lite nappvillig abborre igen och till slut lyckades Peter få på en som kom att visa sig bli dagens största. Den nådde inte riktigt upp till kilot men i detta orkanväder var vi rätt nöjda ändå att överhuvud taget få fisk.

Inte helt oväntat tog den på Peters favorit Westin shadteez i färgen headlight eller "lighthead" som vi kallar den då Peter alltid säger fel😅.

Nu var Peter riktigt het och varm i kläderna för inte nog med att han drog flera gäddor och skapliga abborrar han agerade sjörensare också ett tag och fick på en hel härva med gammal lina som avslutades med en fin liten vobbler av okänt fabrikat. Kanske dagens bästa fångst?

Efter några timmars kämpande i vinden så sprack himlen upp och regnet drog bort och solen började skina från klarblå himmel men vinden vek inte ned sig en tum idag. Fisket dog också fullständigt då solen kom fram så vi gick i lä i en grund vik för att äta och hämta krafter för en senare dust igen i vinden när eftermiddagen närmade sig.

Och nog var viken grund som vi körde in i. Jag som trodde jag kunde min hemmasjö lyckades göra ett fint jack i propellern i en sten. Ja kan hända även den bäste. Men till mitt försvar så skulle vi vara rediga och räta upp en påle som låg farligt i vattenbrynet och den markerade tydligen även ett par luriga stenar😉.

Men ingen störra fara skedd och vi kunde snart avnjuta matsäckens innehåll medans solens strålar värmde våra kroppar. Naturligtvis fick vi även göra några kast här i lugna viken nu när vi ändå gjorde oss omaket att köra in ända hit och visst stod det några randiga här med men av mindrer kaliber.

Ja inte var de stora direkt de som ville ta på en ned Goby idag men en abborre är alltid en abborre.

Till slut hade vi värmt oss tillräckligt i lugna viken så vi var redo för en dust på stora sjön igen. Men hur vi än letade resten av dagen hade det gått fullständigt troll i vårt abborrefiske och endast gäddor fortsatte förfölja oss dagen ut.

Ja gäddor de fiskar man inte efter för de får man ändå......det är sen gammalt.

Men vi var nöjda ändå med dagen i vanlig ordning hade vi fått massor av frisk luft och många goa skratt då den ena rövarhistorian efter den andra avlöste varandra i båten.

Som sagt har i stort sett fiskat lite varje dag så lär komma lite fler historier längre fram, till dess sköt om Er därute och simma lugnt så kanske vi ses vid något vatten nära dig!

Lagom till hemgång dog vinden.......