Feederkvalet 2021 deltävling 1 och 2

Efter 1 år med pandemiuppehåll gällande internationella metetävlingar som EM och VM kunde i varje fall några genomföras detta år med hårda coronarestrektioner. Vi avvaktade in i det sista med att söka arrangemanget för feederkvalet (bottenmete) då vi inte visste om VM skulle bli av eller inte men så i sista minuten bestämde internationella förbundet att genomföra årets feeder VM som planerat i Frankrike.
Och då var det bara för oss att ordna ett kval inför nästa års VM som skall gå i Ukraina om det nu blir av där. Ukraina har ju försökt arrangera i 5 år nu men i sista stund fått nej då de inte kunnat garantera säkerheten för deltagarna. Så vi får se om krigsläge eller corona sätter stopp för Ukrainas ambitioner att arrangera 2022....ja tiden får utvisa. Annars säger ryktet redan nu att Frankrike står redo igen att ta över arrangemanget även 2022.
Så hur det än blir måste vi genomföra ett landslagskval så vi kan om vi så önskar skicka ett lag till nästa års VM.
Min klubb FK TOPP stod redo att ta sig an uppgiften att arrangera i år och valet föll på Lidan och Karls Grav som kvalvatten. Nu för tiden är det 4 deltävlingar där man räknar sina 3 bästa resultat som räknas. De 5 första i serien bildar landslaget.
 
Tiden bara rusade iväg och snart visade kalendern den 28/8 och det var dags för kvalstart. 16 hugade aspiranter på en landslagsplats hade mött upp vid för dagen ett vindpinat landskap längs Lidans strand. Som brukligt är använde vi sträckan inne i Lidköping mitt emot sjukhuset. En mycket känd metesträcka för de flesta som någon gång tävlat i internationellt mete i Sverige.
Men just för enbart feeder har den inte använts speciellt mycket så lite nytt att bara fiska feeder här för de flesta.
För några år sedan var vi runt 30 deltagare på landslagskvalen men då körde vi bara en kvalhelg. Tyvärr tror jag utökandet till 2 helger skrämmer bort en hel del deltagare. Naturligtvis är det mer utslagsgivande ju fler tävlingar man har. Men jag är inte för det direkt pga det leder knappast fram till en utökning av vår sport i Sverige. Nu kanske några avstår även pga corona och att VM går i Ukraina men största tappet utgör absolut att det blir för många tävlingar och för stora utgifter för den större massan som gärna kan tänka sig ställa upp men inte lägga hur mycket tid som helst.
Ja jag har många tankar kring detta men vi skiter i det nu och ägnar resten av inlägget om hur det gick på första kvalhelgen.
 
Lyckades med konsstycket att lotta till mig exakt samma plats som jag hade på våran provtävling för några veckor sedan då vi körde en Västra meteserie enbart feeder här och som Ni vet blev jag fetsist på den tävlingen vilket aldrig förr har hänt i Lidan....Så mitt något kantstötta så vanliga starka självförtroende fick sig en knuff till för att nästan få mig att tippa över kanten.....
 
Men jag har aldrig gett upp i förväg och naturligtvis inte nu heller. Helt andra förutsättningar denna dag nu med mer beten i bakfickan och vad jag tyckte en god grundtaktik såg jag ändå tävlingen an med tillförsikt. Och ju längre tiden gick av upptacklingstiden desto mer trodde jag på mig själv igen. Senaste tidens provfisken hade antytt få men skapliga braxen att fiska efter på ett avstånd av 14-18 m ut samt småfisk på andra sidan. Just denna platsen är lite knölig på 14-15 meter men hittade en relativt ren fläck precis innan det brantade på ca 14 meter ut så beslutade att gå all in på denna plats. Sen bara en plats på andra sidan som back up. In bland näckrosorna så nära man bara kunde komma utan att få upp en näckrosblacka i varje utlägg. 
 
Även om jag även denna gång inte trodde på några gigantiskt fiske utan relativt segt så gjorde jag ändå en hyfsad stor grundmäskning på 14 meter då det var ett av misstagen sist att inte mata på ordentligt från start. Så i med 1,8 liter mäsk med 2 dl klippt mask, 2 dl casters, 1 dl död maggot, 1 dl frysta jokers samt för syns skull en näve majskorn. Allt detta skulle ut på 14 meter hur många feederburar det blev kvittade bara jag visste vad jag fått i. Något som en hel del inte tänker på. De blandar sitt mäsk i en balja sen rör de ned sina beten och tar en feeder och fyller tex 10 burar direkt från baljan. Då har man ingen aning vad och hur mycket man fått ut totalt i beten.....Utan dela upp det Ni vill ha ut i grunden i en egen balja och blanda de beten Ni vill ha ut i grunden i detta och ut med det så vet Ni alltid exakt hur mycket Ni fått ut i grunden. Sen har man alla beten för sig och mäsk för sig så kan Ni under fiskets gång styra precis vad Ni vill få ut och hur mycket. Först då kan man se vad fisken reagerar på och göra någon form av analys. Blandar man bara ihop allt i en salig röra ja då vet man inget vad som funkar eller hur mycket man fått ut under resans gång.
 
På andra sidan la jag 0 i grundmäskning då sarv mm står under näckrosarna helt naturligt och blir bara skrämda om man bombarderar dem är ju bara någon dm djupt där. Annars är Lidan en relativt djup å och på 14-18 m varierar djupet mellan 3-6 meter beroende på var du sitter. Många valde att även ha en plats mitt i eller mot andra kanten på det djupa partiet men testfisket innan hade fått mig att välja bort dessa platser.
 
Planen var att börja på andra sidan och låta huvudplatsen vila i minst 45 minuter efter grundmäskningen. Nu hade vinden friskat i ordentligt från Vänern och stora vågor rullade in längs Lidan och man fick ta till 40 gr feeder för att få över prylarna med någorlunda lätthet till andra sidan. Inte så brett här ca 35 meter men man vill ju ha sträck på grejorna så därav den något tyngre feedern men med liten bur behövs inte mycket för att väcka småfisken på andra sidan. Och som förhoppningarna var så fort feedern landade och man hade turen att kroken inte landade i för mycket grönsaker satt det en liten sarv på så man fick lite att lägga i keepnetet direkt från start.
 
De var dock lättskrämda de stackars små liven men de skulle visa sig att de blev ack så viktiga idag. Då Lidan i övrigt inte fiskade på topp direkt. Men några braxen och sutare fångades så hoppades även jag att det skulle dyka upp någon bättre fisk på 14 meters platsen för mig. Och första utlägget efter 45 minuter vila på 14m så gick tippen runt nästan ett helt varv redan efter 2 minuter och jag tänkte...har mitt berömda flyt kommit tillbaka.....men icke en åljävel....som vi inte räknar på kvaltävlingarna. Men lite tur hade jag den slet av tafsen inne vid kanten så slapp ta i det hala fanskapet.....Nä har inget emot ål men på tävling då de inte räknas kan det väl hålla sig undan....skulle väl bara fattas nu att jag får en gös också......av någon underlig anledning lyckas jag att få de fiskar vi ej räknar just på kval....gösar, regnbågar, ålar, aspar har förföljt mig genom åren.....
 
Någon fisk att räkna lyste dock med sin frånvaro på min huvudplats så det fick bli att kämpa på med sarvarna på andra sidan om jag ville ha skuggan av en chans dag 1. Men det gick inte att bara fiska andra sidan då sarvarna snart backade riktigt långt in bland näckrosorna efter några utlägg. Så varierade ca 15 minuter i stöten på vardera plats men på 14 meter lyckades jag bara få några små björknor. Och de runt mig fick ännu mindre så ingen aktiv braxen i detta område dag 1 helt klart. Men högre upp på sträckan hade de fått några större fiskar.
 
Och fick även ett tekniskt avbrott då jag lyckades slita av flätlinan mitt på i ett bottenapp i en näckrosrot. Då jag alltid vill ha minst ett reservspö / plats var det bara att knyta om. Men omtackling på feeder går blixtsnabbt och med hjälp av mina "mätstickor" var snart rätt avstånd funnet igen. Men nu låg det ju lite flätlina och störde platsen men man har ju hyfsad precision (läs tur som en tokig) så i första utlägget satte jag nya feedern i gamla kroken så bara hala in flätlinan som var ivägen...hur svårt kan det va!
 
Men var riktigt nöjd annars med dagens precision som oftast är A och O inom feederfiske. Tono kom och kikade en stund och med orden efter 5 raka utlägg med sarv upp direkt på nedslag då jag inte fick något på 6e utlägget sa Tono " Nu får du pröva en annan näckrosblacka du har redan tatt hela sarvfamiljen under den där nu, kasta en halvmeter nedströms" Redan berömda ord från Tono! Nästan lika underhållande som hans imitation av en nappande solabborre vid VM i Arno år 2000. Ni som var med då vet vad jag menar........
 
Råkar man av misstag skräpa ned i naturen och lämna linor i vattnet får man se till att ta hand om sin skit omedelbart, det är sen gammalt!
 
Slet på så gott jag kunde hela tiden ut men inga stora fiskar för mig denna dag men mitt sarvslit räckte ändå till en godkänd 4e plats med häng på bättre. Med tanke på att man satt på en erkänt tuff plats var jag riktigt nöjd och vips var självförtroendet tillbaka så längtade direkt till dag2
 
Resultat Dag 1 feederkval 202108028 Lidan
Peg Fiskare Vikt Placering
A1 Patrik Lindberg 2760 gr 3
A2 Jonas Jansson 1940 gr 5
A3 Peter Ohlsson 5900 gr 1
A4 Tom Östlund 4960 gr 2
A5 Stefan Holst 0 gr 9
A6 Jan Persson 30 gr 7
A7 Jonas Stridh 2400 gr 4
A8 Fredrik Samuelsson 1240 gr 6
B1 Almantas Skeiveris 3020 gr 3
B2 Andreas Fredriksson 2300 gr 5,5
B3 Niclas Karlsson 1300 gr 8
B4 Kristian Ekman 1560 gr 7
B5 Sten Rickardsson 2300 gr 5,5
B6 Roger Bengtsson 2420 gr 4
B7 Charles Fasth 3560 gr 2
B8 Toby Hallström 4840 gr 1
Limpan med fin sutare som hjälpte till gott dag 1. Kom upp ovanligt många sutare under helgen för att vara Lidan (8 st tror jag det blev totalt) Normalt fångas 2-3 sutare på alla tävlingar under ett helt år i Lidan....sutareinvasion?
 
Peter med dagens högsta vikt men han var för trött för att le.....förstårligt efter att kämpat hårt med stor framgång på sitt första landslagskval!
 
Rutinerade Tom däremot vet hur man poserar med fin fångst framför en kamera hur trött man än är efter en tävlingsurladdning!
 
Fina guldiga granna rödfenor blev min lott i livet denna dag.
 
Men det höll nästan på att ta slut för mig på lördag kväll så det inte skulle bli något fiske på söndag. Jag brukar ha för vana att blanda mitt mäsk strax innan sovdags och gjorde så ock denna dag. Och är jag hemma brukar jag ta min sladd drivna borrmaskin och sätta mäskvispen på den då den är bra mycket starkare än den starkaste eldrivna så allt går både fortare och lättare (vanligtvis)....Men idag höll det på att ta en ände med förskräckelse då jag hade lite väl brottom och såg inte upp så sladden fastnade på något vis i vispen och maskinen fick fnatt och spann i tokfart tills en propp gick och hela huset slocknade. Och innan dess hade jag försökt stoppa den med att den nästan slog av mig handen, naturligtvis satt kontakten så till att jag fick svårt att bara rycka ut den. Men allt slutade väl förutom för borrmaskinen som till slut fick kortslutning då en koppartråd gick av så den har nog gjort sitt nu. Men kunde slutat med ström genom kroppen och bruten handled eller ännu värre nu fick jag bara någon extra timme att sopa upp mäsk som vispen skickat runt i hela rummet. Men det mesta hade hamnat i en hög så bara sopa upp och lägga i baljan och fukta på. Säkert bara bra med lite extra krydda i form av damm och annat mums mums som kan finnas på ett golv.
 
Efter detta kvällsdrama sov jag ändå gott och drömde om stora braxen under natten......men snart vaknande man till verkligheten och en ny dag grydde och återigen lyckades jag lotta mig till samma område men en plats längre nedströms en om ännu mer svårfiskad plats då botten sluttar väldigt här och det är riktigt djupt. Men med gårdagens mäskning borde det satt lite mer fart på braxen så med lite flyt borde inte slaget vara förlorat från denna plats även om jag naturligtvis hade hellre nästan fått vilken annan plats som helst förutom denna.
 
Liknande taktik som igår men la i lite mindre mäsk i grunden men samma mängd beten. Även i dag tänkte jag börja på andra sidan men låta kortplatsen bara vila 15 minuter ifall det stod några hungriga braxen på platsen som kommit dit under natten.
 
Redo för start dag 2 instängd mellan 2 stora vassruggar såg jag ingen annan än mig själv. 
 
Startade som tänkt på andra sidan med att dra 3 små sarvar direkt första kvarten men märkte direkt att de inte var lika "på" som igår och innerst inne trodde jag aldrig att sådant fiske skulle räcka någonstans idag...braxen måste ha vaknat. Och snart besannades mina farhågor att braxen parkerat på de översta peggarna där det normalt är ett hetare område för braxen och efter timme ett då jag endast hade mina 3 sarvar och 2 björknor, (för inte hade jag flytet att några braxen valt stanna på denna plats under natten,) så stämde av med några andra deltagare efter drygt en timme då sa ryktet att både Peter på peg 1 och Tony på peg 3 hade närmare 10 kg...så nu var goda råd dyra då säkert de andra som satt i detta område snart skulle börja kötta de med. 
 
Ökade på mängden klippt mask i feedern i hopp om att smaskig masklukt skulle dra in braxen till slut. Bytte även från cagefeeder till plastfeeder. Börjar ofta med cage metallfeeder då det släpper mäsket lite mer och drar in fisk från lite längre sträckor för att sedan när man börjar få indikationer på fisk gå över till plastfeeder som håller bete och mäsk bättre så man får ned mer mat till botten och samlar fisken där. Just några sådana indikationer hade börjat visa sig av bland annat linnapp och snabba napp på dalande tafs. Byte till plastfeeder och mer mat i mäsket gav resultat och i snabb följd efter drygt 2 timmars fiske kunde jag dra mina första braxen för dagen och man kände man var med i matchen igen. Tyvärr felkrokade jag snart en med resultat ett par fjäll upp och det skrämde mina fiskar en del och man fick ut med lite mer mat och låta platsen vila en kvart. Sen var de tillbaka igen och tävlingen flöt på med en skaplig braxen då och då och det blev inget jättedrag för de övriga efter första timmens action så kände jag hade chans på hyfsad placering. Så jobbade på för att få enstaka större braxen. Fiskade för en fisk i taget så att säga. Och med god portion tålamod och verkligen låta braxen ha chansen hitta betet kunde jag sakta men säkert bygga upp en ansedlig vikt denna dag. Men mot Tonys racerfiske kunde jag inte göra något åt utan fick nöja mig med andra platsen några gram på rätt sida mot Peter vars fiske måste dött totalt efter timme 1. Men med platssiffrorna 4+2 så ligger man nu totalt 4 efter helg 1 så man börjar kanske så smått komma in i tävlingstänket igen och börjar det inte lukta lite Ukraina kanske???
 
Tony med ännu en braxen på väg mot säker seger på sektion A. Roger sa att de hade en klubbhemlighet för att få braxen i Lidan men han kunde inte avslöja den mitt under brinnande tävling...men den var nog så hemlig så inte ens Roger fick fram den då han fick sitta mitt emellan sina klubbkompisar och titta på då de halade braxen.....
 
Än kan han Stridhen....
 
Men så rutinerad som Tom blir jag nog aldrig för under söndagen ännu en stabil insats och leendet var på plats som vanligt från "Super-Tom".
 
Fredrik Samuelsson får bidraga med dagens sutarebild.
 
Fast dagens storköttare var Nicklas som i ren frustration av att blivit 8a på B sektionen under lördagen slet upp 25 kg braxen under söndagen från sin nedströms kantplats på B sektionen.
 
Lidan 20210829 Feederkval dag 2.
Peg Metare Vikt Placering
A1 Peter Ohlsson 11260 gr 3
A2 Roger Bengtsson 0 gr 9
A3 Toby Hallström 17340 gr 1
A4 Charles Fasth 4220 gr 6
A5 Jonas Jansson 4540 gr 5
A6 Patrik Lindberg 5640 gr 4
A7 Jan Persson 1260 gr 7
A8 Jonas Stridh 11280 gr 2
B1 Tom Östlund 14880 gr 2
B2 Sten Rickardsson 3460 gr 8
B3 Fredrik Samuelsson 7620 gr 5
B4 Stefan Holst 4260 gr 6
B5 Andreas Fredriksson 3560 gr 7
B6 Almantas Skeiveris 7760 gr 4
B7 Kristian Ekman 7800 gr 3
B8 Niclas Karlsson 25060 gr 1
 
Feederkvalet 2021 sammanställning efter 2 deltävlingar av 4 (Totalt räknas de 3 av 4 resultat i serien)
  1. Toby Hallström 1+1 = 2p
  2. Peter Ohlsson 1+3 = 4p
  3. Tom Östlund 2+2 = 4p
  4. Jonas Stridh 4+2 = 6p
  5. Patrik Lindberg 3+4 = 7p
  6. Charles Fasth 2+6 = 8p
  7. Niclas Karlsson 8+1 = 9p
  8. Kristian Ekman 7+3 = 10p
  9. Jonas Jansson 5+5 = 10p
  10. Andreas Fredriksson 5,5+7 = 12,5p
  11. Roger Bengtsson 4+9 = 13p
  12. Sten Rickardsson 5,5+8 = 13,5p
  13. Jan Persson 7+7 = 14p
  14. Stefan Holst 9+6 = 15p
Ja vi får se vad Karls Grav har att erbjuda i oktober då allt avgörs hoppas alla ställer upp där även Ni som inte gick så bra denna helg. Bättre träning än att fiska mot de bästa under tävlingsförutsättningar får man inte. Att ställa upp även om man inte kanske har chans på VM plats hör enligt mig till god ton mot övriga och som sagt att deltaga även då man inte har chans på avancemang är bästa träning det har bland annat gett mig grunden som lett till där man är idag. Att aldig ge upp och alltid komma igen. Kan andra kan jag övning ger färdighet är mantrat jag brukar dra.
 
Sköt om Er därute så ses vi vid ett vatten nära dig!