LAG SM internationellt mete 2021

Sista helgen i september var det så dags för en av årets höjdpunkter för oss tävlingsmetare nämligen LAG SM. Lag tävlingar tycker jag är det absolut roligaste. Att jobba ihop som ett lag både i med och motgång tilltalar mig. Man får slå sina kloka (eller mindre kloka) skallar ihop och klura ut en bra taktik för det aktuella vattnet och kämpa ihop mot ett gemensamt mål som naturligtvis alltid är guld. Nästa lika kul som att fiska själva tävlingen är det att komma fram till vilket uppläg man skall ha för det aktuella vattnet via träningar och andra förarbeten innan drabbningen.
 
Även om de flesta i vår klubb FK TOPP trappat ned en hel del på sitt tävlingsmete, så också jag på senare år så är det alltid något visst med LAG då tänder man till lite extra igen.
Men i år för första gången i historien fick vi svårt att få ihop ett helt lag (4 personer ingår i varje lag) pga olika omständigheter, några har slutat helt att tävla andra tappat lusten och några var skadade. Fast det löste sig i elfte timmen då Erling Paulsson erbjöd sig att ställa upp för oss på äldre dar.
Så i år bestod vårt lag av mig själv, Jonas Jansson, Sten Rickardsson och Erling Paulsson.
Årets skådeplats för LAG SM var riksbekanta Lidan med 3 av sträckorna inne i stan vid klassiska sträckan "mitt emot sjukhuset" A-C och en sträcka vid ännu mera klassiska "kolhögarna" ut mot Vänern D.
Det är tufft att hävda sig i Sverige på LAG SM för oss som knappt tävlar länge då det finns 5-6 riktigt genuina metelag i Sverige som hållt ihop och tävlat/tränat tillsammans sen dinosariernas tid men just i Lidan ser vi alltid att vi har en chans att slåss mot de bästa och vår hittills enda LAG SM guld kommer från just Lidan.
 
Men i år visade ju sig inte Lidan direkt från sin trevligaste sida utan tvärt om. Regn, regn och åter regn veckorna innan LAG SM hade förvandat Lidan till rena lerdiket och strömmen ökat till nästan ohållbart. Vi hade ju LAG DM söndagen innan LAG SM som genrep och det var ingen lek i lervattnet vilket Ni kan läsa om i mitt förra inlägg.
 
Men detta gav väl ändå en liten indikation hur man skulle fiska då nytt regn på torsdagen gjorde att Lidan i stort var oförändrad då stunden för LAG SM kom möjligtvis lite mindre ström. 
LAG SM är ju också kval till LAG VM och där är inte feeder tillåtet utan endast flötmete men på vårat SM får man fiska feeder och det kom att på A-C sektionerna spela en avgörande roll i år. Däremot ute på D kunde man fiska take a part med flöte med framgång. Förutom feeder räknade vi med löjfiske beroende på vilken plats man fick. Strömmen gjorde ju att vissa platser blev extremt svårfiskade så det gällde ha lite flyt i lottningen också. Take a part med flöte hade vi nästan helt uteslutit även om det sättes upp med några pannkaksflöten i 15-25 gr men framförallt bly eller feeder även på take a part. Men vi misstänkte att på de flesta platser skulle man inte riktigt nå ut till den djupare planbotten där vi misstänkte de större pankorna trivdes att gå sällan de vill stå i en slänt när det strömmar som tusan. Utan då fick man ta till feeder och fiska 16-20 m ut beroende på plats.
 
11 lag ställde upp på årets LAG SM samt 1 juniorlag....vi måste ta oss i kragen och försöka locka fler unga till vår sport annars dör den snart ut i Sverige....
 
Vi lottade till oss plats 10 på A-C sektonen. D som låg ensam och allena ute vid kolhögarna fick en egen lottning och där skulle Erling husera dag 1 på plats 7.
 
För min egen del innebar detta A10 dag 1 och under upptacklingen så sattes det upp 2 feederspön på 15 meter och ett 13 meters t.p med 2 pannkaksflöte 15 o 20 gr + "klumptackel" som kunde varieras mellan feeder och bly riggades. Samt såklart ett knippe löjspön. Mäsket bestod av 25% sensas 3000 gardons, 25% bream fizz, 50% tere de rivire för take a part och för feeder utelämnades terre de riviere. Ja och så något kilo löjmäsk såklart.
Klippt mask, casters och lite jokers skickades ut i grunden i 8 koppbollar på t.p och sen 10 feederburar modell Nisa medium 60 gr. Bytte sen till fisket till 44 gr feeder då det visade sig fullt tillräckligt.
Började med löjfiske men det var extremt svårt på min plats med racerström redan bara någon meter ut så man hade väl en drift på 3-4 sekunder på sig att ta en löja. Och så länge det dessutom var skugga (ja hör o häpna solen sken från halvklar himmel) på platsen ja då var det nästan omöjligt att lura en enda löja. Så förstod snart att detta skulle inte hålla men alla på sektion A där jag satt hade en mer än lovligt trög start.
Redo för start.
 
Återigen hamnade vi intill FK Match käcka gossar dag 1 på ett LAG SM. För vilken gång i ordningen vet jag inte. Men något hade gått fel detta år? Hade missat informera Kenneth Lilja att vi till i år hade bytt så jag satt på A istället för B sektionen. Den finten var inte Lilja med på så det fick bli till att hamna intill Peter Lindh istället men det gick lika bra det. Och då dessutom Peter enligt Lilja hade lovat hålla igen på rökningen för min skull ja då var det ju kanon!
 
Efter den tröga löjinledningen fick det bli till att försöka överlista något braxenflak på feeder. Hade napp i första utlägget och i andra kom det upp en hektosmört. Men sen blev det en lång seg väntan på att tippen skulle gå runt. Även om jag nu för tiden fiskar en hel del feedertävlingar och nästan helt gått över till det är inte mitt fiske att sitta och vänta länge på napp. Jag är normalt en aktiv feederfiske och gillar skapa action på min plats genom regelbunda nya utlägg relativt tätt. Men skall man ge sig chansen att få braxen i dessa förhållande gäller det att ge fisken tid at hitta betet så det fick bli att stålsätta sig då vi bestämt att minst ge varje utlägg 10 minuter. Stack dock emellan med några utlägg med t.p spöt men lika dött där....och gjorde då och då tafatta försök med löjspöt.
 
Snart återstod bara en timme av dag 1 och ingen större fisk hade visat sig på min plats och inte heller hos någon av grannarna så långt jag kunde se. Via Splash bankrunners fick jag höra att endast Marcus på kanten hade större fisk och gick mot säker sektionsseger. Så jag tog beslutet att försöka få igång löjan sista timmen för att rädda några placeringar då det annars kändes som jag riskerade att få en 11a om jag väntade på stor fisk som aldrig kom....
Nu hade solen tittat fram på min plats och löjan gick att få även om det var extremt svårt. Men skrapade väl ihop 60 löjor sista timmen och kunde väga in 965 gr för en 6e plats. Med facit i hand kanske en halvtimmes löjmete till fört upp mig till en 3e plats men med en stor braxen kunde jag lika gärna blivit 2a. Alltid en skör balansgång på tävling när man skall satsa på att fiska si eller så.
 
Sten på B sektionen hade däremot lyckas med vår taktik att få lite större braxen på feeder en bit ut i ån och tog en fin 1a med nästan 6 kg i keepnetet. Han hade en skön kamp med Lilja under dagen då han kaxigt kommentrade varje braxen med ungefär den du Lilja det var många löjor det.....Vid braxen nr.2 för Sten hörde jag ett rykte att Lilja funderade på att gå upp och sätta sig i bilen....
För Jansson på C sektionen blev det tyvärr som för mig inga stora fiskar till håven och en 7e plats inkasserades där. Och för Erling hade det tyvärr gått ännu sämre med en 10e plats. Men vi lärde oss ytterligare lite dag 1 hur Lidan under dessa extrema förhållanden skulle attackeras så vi hade stora förhoppningar inför dag 2 då det var relativt jämt alla lag hade på toppar och dalar. 
Så med en grym andra dag fanns det åtminstone en chans på medalj.
Vi låg på en 6e plats men före de senaste årens dominanter Splash som skulle försöka fiska till sig ett 5e raka SM guld men det såg avlägset ut efter dag 1. Den så normalt säkre Andreas Sandberg hade tyvärr lyckats med att dra in den mindre hedersamma sista platsen på min sektion men han fick en lake på 300 gr och det ger ju nästan + poäng inte ofta lake fångas på en metetävling. Men just lake blev en liten snackis dag 1 längs Lidans strand då även Tom Östlund på C sektionen fick en på ca 1 kg.
 
Ledde efter dag 1 gjorde hemmafiskarna från Lidköpings SFK med "löjkungen" Charles Fasth i spetsen.
 
Jag och Sten dröjde oss kvar en stund i den nedåtgående solens sken för att analysera dagen och lägga upp strategin inför dag 2. Men mest för att njuta lite till av solen man vet aldrig när man får se den igen nu för tiden.
 
Live lottningen på kvällen förkunnade att vi fick plats 5 på A-C och plats 8 på D.
Det vill säga att vi fick BSMKs platser från dag 1 på A-C vilket gav sköna vibbar från LAG SM för några år sedan i Norrköpings hamn då vi just fick BSMKs platser till dag 2 och kunde då ta en dags seger den gången. Så det var med tillförsikt vi äntrade dessa platser under söndagen då man alltid kan lita på att BSMK gjort ett bra förarbete och då de dessutom är så snälla att inte dra upp någon fisk under dag 1 så finns det ju massor över till oss dag 2...Nä skämt och sido man måste allt göra jobbet också.
Men äntligen hade jag fått "ravinenplatsen" som är så fin att sitta på och rakt nedanför parkeringen så kortast att gå. Vad kunde gå fel nu??
Vi fick rita ett stort kors i taket även denna dag då solen åter lyste på oss, lite råkall dimma under morgonqvisten men den skingrades snart av solens strålar som värmde skönt under upptacklingen.
Inget kors i taket behövde dock ritas att vi åter fick FK Match som högergrannar för det kan ju istället nu kallas regel.
I dag blev det "all in" på större fisk, löjgrejor sattes upp men bara för att ha något att göra då man kände man behövde vila platsen "för de stora". I dag valde jag 16 meter ut på feederplatsen och startade med 8 large nisa feeders i grunden med 50% gros gardons och 50% bream fizz som mäskblandning så inget nytt under solen där. Idag hade vi dock även i lite död maggot tillsammans med den klippta masken, casters och jokers. Under fiskets gång la jag dock mest i klippt mask med en liten nypa jokers i varje feeder.
 
På med 2 små hästgödselmask och 3 maggottar och sen var planen att idag ge varje kast 5 minuter i början för att bygga upp platsen och sen be en stilla bön och hoppas på det bästa. Även idag räckte det mer än väl med 44 gr feeder den låg likt ett ankare tryckt förankrad på botten och jag måste säga jag blev lite förvånad då toppen indikerade napp redan efter 3 minuter i vattnet. Några minuter senare låg dagens första braxen i håven. En skön start må jag säga.
Så beslutade direkt att gå över till 10 minuters utlägg om det inte nappade då det redan verkade vara fisk på platsen. (Tack Mattias (BSMK) för förarbetet under lördagen). 
7 minuter förlöpte innan nästa indikation kom och ännu en braxen satt på kroken. Utlägg nr 3 gav inget men efter 5 minuter på utlägg 4 satt braxen nr 3. Sämre första halvtimme kunde man fått. Men nu började även Andreas på kanten och Marcus på plats 2 komma igång. 
Avtog något på min plats, nästa halvtimme gav bara en björkna så skickade ut 2 feedrar med mycket klippt mask och vilade platsen i 15 minuter och drog några bleka löjor under tiden.
Direkt på nedslag efter vilan satt nästa braxen och så förlöpte sedan dagen några braxen, vila platsen, dra lite löja och så ut igen. Ja så höll jag på.
Men idag ville Andreas ha revanch och kunde från sin kantplats matcha mitt tempo och ett tag låg Andreas 2 braxen före. Men när det återstod 20 minuter och jag inte hade haft någon braxenindikation på en halvtimme beslutade jag att vila platsen en sista gång och jag tror det var rätt melodi. De sista 10 minuterrna kunde jag baxa in 2 större braxen den sista med 50 sekunder tillgodo. Så det slutade med att jag och Andreas hade landat 13 braxen var samt ungefär lika många mindre fiskar. Så nu startade en spännande invägning!
 
Ja på´t igen.
 
Under upptacklingen fick jag lite konkurrens då en specimenmetare slog sig ned mitt emot mig. Han var god till att dra up en skaplig sutare på 2,2 kg innan vi satte igång.
 
I dag ville de större var med mig och leka och idag funkade allt så som man sett framför sig i tankarna innan SM....Var var Ni igår??
 
Helt plötsligt kom en soptunna flytande i Lidan...en tråkigare syn än braxen i håven. För den har nog inte hamnat mitt i ån av egen kraft, sorgligt. Men Mattias lättade upp stämningen av att se denna onödiga nedskräpning med att var lugna det är bara min flytande feeder som driver förbi...
 
Invägningen förkunnade att idag var Andreas Sandberg omutlig då han hade betydligt högre snitt på sina braxen, hans livs största snitt i Lidan. Vågen tyngde ned till hela 18,6 kg medans mina vägde 16,5 kg men det gav ändå en säker 2a plats före Tommy Lindblom. Så var helt klart nöjd med min instats....hade nu de övriga bara lyckats lika bra så.....
 
Men tyvärr, Sten försökte upprepa gårdagens succé och hade fisken på platsen för seger men var oförmögen att dra upp dem så han fick även ge sig idag i den interna kampen mot FK Matchs Kennet Lilja som spöade upp Sten med hela 30 gr denna dag. Så Lilja ansåg kampen mot Sten slutade 1-1. Stens insats med 2 braxen gav en 6e plats så ingen katastrof men kunde lika gärna varit en 1a då Sten felkrokade flera braxen och missade många napp idag. Men så är det ibland....
 
Och återigen hade Jansson haft en riktigt tung dag och fick en 10e plats. Till sitt försvar kan vi väl säga att Jansson satt båda dagarna inom en väldigt fiskfattig sträcka på C sektionen men med lite mer ändringar kanske det hade gått att trolla upp några firrar till men lätt vara efterklok, just här kanske vi borde ha lagt mer tid på andra sidan.
Erling däremot visade att än hänger den äldste i vårat gäng med och tog en fin 4e plats bland stjärnmetarna på D sektionen. Men vi låg kvar på vår 6e plats då de andra lagen gjorde vad som krävdes av dem för att hålla sig före.
Fast det är nog där vi skall vara nu då de före oss är idel ivriga tävlingsmetare till 100% och vi till 3/4 nu för tiden är s.k sportfiskare som Tom sa en gång då vi diskuterade övrigt fiske.....Va fiskar Ni annat? Då är Ni ju inga sanna metare utan sådanadär sportfiskare, som Tom skämtsamt sa vid en middag  efter en vårtävling i Byälven då det begav sig.
Ja jag börjar så smått bygga på självförtroendet och få tillbaka tävlingsuget. Än är man kanske inte helt slut som tävlingsmetare. Men kommer nog även i fortsättningen ligga lite lågt med tävlandet då det fortfarande tar lite mer energi än det ger efter årets tragiska händelser. Än ger det mig mer att vara ute och nöjesfiska lite allt möjligt för att bygga upp lite glädje och energi i livets pussel.
Så jag fortsätter nog att vara en s.k sportfiskare ett tag till innan jag kan titulera mig en sann metare, dit har jag långt kvar än....
 
Till slut blev det dock lite som vanligt på LAG SM. De etablerade storklubbarna i Sverige visade var skåpet skulle stå och uppstickarna från dag 1 fick vika ned sig mot överheten. Constellations rutinerade grabbar gjorde en imponerande 2a dag och kunde knipa guldet före de regerande mästarna SPLASH som även de gjorde en säker 2a dag med idel toppresultat trots Lidans lynniga förutsättningar. Bronset knep SWEAS lika rutinerade grabbar.
Men vi lär stå där på startlinjen även nästa år för att ge de bästa i Sverige ännu en match....vi smyger som vanligt där i skuggan bakom buskarna och nosar på medaljerna....och helt plötsligt kanske vi hugger till som en cobra och snor åt oss ett guld igen....
 
Till dess säger vi grattis till Constelation och till BSMKs juniorer som knep årets guldmedaljer.
Årets SM vinnare blev Sveriges framgångsrikaste klubb genom tiderna Constelation med Tom Östlund, Thomas Söderlund, Marcus Enström och Håkan Svedlund. Stort skitfiske på nästa års klubblags VM önskar FK TOPP!
 
Men vi hade ivf ingen sista plats på någon sektion vilket både Constelation och Splash drog till med ändå var de i topp. Man kan kosta på sig en dal när de andra i laget levererar toppar. Säger väl kanske lite också om hur vanskligt det var i Lidans turbulenta lergrå vatten denna gång. Men även att bra metare behärskar alla förhållanden och man får änu mer vatten på sin kvarn att internationellt mete det har inte mycket med tur att göra....Ni som tror det är välkomna att ställa upp med ett lag nästa år och visa oss andra hur "enkelt det är"...... För de är mest från de som aldrig är med man hör...."det är väl bara att kasta ut"..."fisken bestämmer väl om den vill hugga eller inte"..."måste ju bara var tur". Ja jag vet vad jag tycker så återigen välkomna att visa oss andra hur det skall gå till Ni som tror det är enkelt och bara tur!
 
Vill avsluta med att önska mig själv skitfiske på landslagskvalet i feeder som avgörs nu i helgen i Karls Grav.
 
Sköt om Er därute så ses vi vid ett vatten nära dig!