Påskens fiske 2021

Ja tiden bara springer iväg och det är hög tid att sätta ihop en liten historia igen. Denna gång avhandlar vi vad som hände under påsken. Som i år för första gången klarades av utan far. Det blev till att äta några ägg i tysthet ensam vid köksbordet. Sedan ägnades all ledig tid åt rekreations fiske antingen ensam för att skingra tankar och bara koppla av eller tillsammans med närmaste fiskevännerna. Fiske + natur = balsam för själen.
 
Inledde påsken med en gammal tradition. Att gå varvet runt på Kärlekens stig längs med älven i jakt efter diverse rovfisk. Gädda är ju största chansen men både gös och skapliga abborrar finns det chans till. Man är ju bortskämd med att ha ett av Sveriges bästa vattendrag utanför knuten. Men Göta älv är allt annat än lättfiskad speciellt svår från land. Mycket som skall stämma för att ge en en ärlig chans att landa någon fisk. Ström, vattenstånd, färg på vattnet mm mm ja mycket som skall stämma in för optimala förhållanden. Just denna långfredan var vattnet osedvanligt lågt när jag väl kom fram till mitt favoritställe för aprilgäddan från land. Här är det grunt i vanliga fall men nu var älven så nedtappad att det knappt var vatten kvar. Men gjorde några tafatta försök med det mest grundgående bete som jag hade. Men i solsken och väldigt klart vatten uteblev nappen som väntat. Så bara dra vidare i solskenet och pröva lyckan på lite djupare platser.
 
Måste vara alla byggen och underhåll nere vid Lilla Edet som gjort de valt att tappa ned denna sträcka. Ca 1,2 m under normalt vattenstånd. Förra året tog jag 5-6 gäddor ovan den torrlagda stenen. Nu kunde man möjligtvis få hugg av någon talgoxe eller så i gräset😂
 
Men vid nästa stopp vid ett av de största bakvattena på denna sträcka där det är betydligt djupare ristade det till ganska omgående. Och första gäddan för dagen var landad. Den hade inte fattat att jag riktade efter gös.
 
Flytväst på även vid landfiske. Då det EJ är tillåtet att fiska nedanför kraftstationerna utan att bära flytväst pga säkerhetsskäl.
 
Fick istället passa på att utnyttja det låga vattenståndet till min fördel och pröva en plats lite längre ned. Ett lite mindre bakvatten man normalt inte kommer åt vid normalt vattenstånd.
 
Och här stod gäddorna på rad och tävlade om att få kasta sig över en Westin Zander teez i gösfärg....jag tänkte liten gös åt stor gös men det var gäddan som ville äta "smågös".
 
Inga riktigt stora gäddor men roligt fiske så länge det varade, en 20 minuter eller så. Men grymma attacker alldeles framför fötterna och tappade man en svingade man bara ut jiggen igen så fick man en ny chans. Men efter att ha landat 3 stycken avtog detta ställe. Lite som väntat kan inte stå hur många 3-5 kgs gäddor som helst i detta lilla bakvatten. Så drog snart vidare men det enda som hände resten av dagen var att en abborre klev på i ett av de sista kasten och att man träffade en hel del trevligt folk som liksom jag var ute och strosade ut med älven. Fast denna dag var det bara jag som hade spö i hand. Har aldrig fattat vitsen med att bara vara ute och gå utan att ha fiskegrejor med sig....känns som helt meningslöst och bortkastat tid.😉
 
Vägde inga gäddor idag men största låg väl på runt 5-6 kg så en helt Ok långfredag från land.
 
Och vädret kunde knappast någon klaga på. Solen från isfiskena fortsatte att skina även vid fiske i öppet vatten.
 
Och dagen avslutades med en skaplig abborre vid Hojums kraftstation. Så det blev en lyckad långfredag till slut även om jag naturligtvis allra helst hade fått göra den ihop med far som traditionen bjuder men nya tider nu.
 
Påsken fortsatte med havsöringsfiske. Känns som en evighet då jag på allvar ägnade mig åt havsöringsfiske. Har väl aldrig varit någon större anhängare av detta fiske som så många längtar till varje år den 1/4 och går man ur huse för att få uppleva. För min del lockar havsöringsfiske på Västkusten endast som ett trevligt miljöombyte och få en anledning till att vandra på saltstänkta klippor och få insupa lite härlig rutten tång doft. För själva fisken havsöring på Västkusten är ju inte mycket att hänga i julgranen. Visst den kämpar lite grann men ack så små vuxen och tanig och duger knappt som människoföda en mer smaklös fisk än havsöring får man nog leta efter. Jag dricker hellre en kopp saltvatten än äter en havsöring från Västkusten. Det är inte fisken i sig som smakar något utan hur man tillagar den och tillbehören och då kan man ju lika gärna skita i öringen och bara äta tillbehören eller hur? Nä vill jag ha öring till matbordet då lägger jag hellre allt mitt krut på öringen i älven. För tar hellre 10 bombass i älven där jag vet att får jag en väger den sällan under 3 kg. (Ligger fortfarande på ett snitt på 4,5 kg på alla mina fångade insjööringar från älven). Och de smakar betydligt bättre om man nu vill behålla en matfisk.
 
Men nu i påsk var det alltså ända havsöring som gällde. Som sagt alltid trevligt med lite miljöombyte och gör man det dessutom i sällskap med riktigt trevliga fiskevänner jag då ger det bara livsglädje. Nu hade dock lugnet före stormen fått slut på lugn så nu återstod bara storm. Vinde piskade på friskt från nord väst då vi nådde vår favorit ö där vi tänkte tillbringa påskaftons kvällen. Till vår stora förvåning var vi de enda havsöringfiskarna på detta välkända ställe. Övriga var väl fullt upptagna med att hämta bränsle till påskbrasan eller trimma in kvastarna för resa till Blåkulla antar jag.
 
Anders hade omedelbart följ av en "godkänd" öring men den vek av i sista stund. Följdes dock snart av ännu en nyfiken men de ville inte riktigt ta. Jag och Daniel märkte dock inget så vi vandrade vidare. Men snart fick jag själv kvällens första indikationer genom 2 snabbt landade stjärt i stjärt på min sjunkande bombarda laddat med 2 flugor på tafsen. Då jag fiskar med bombarda kör jag alltid 2 flugor på 1,5-2 m tafs efter bombardan. En förtyngd med kulkättingsögon längst ut och en oförtyngd som upphängare. Flugor typ Micky finn, Omebortset brun, Magnus eller någon rosa historia brukar funka alldeles utmärkt. Byter sällan fluga utan det gäller hitta fisk och fiska tillräckligt snabbt för att attrahera fisken. Därav kör jag sjunkande bombarda även vid riktigt grunt vatten så man kan fiska riktigt snabbt strax under ytan vilket brukar ge bäst resultat.
 
Anders igång i blåsten i väntan på napp.
 
Solen var med oss även denna dag men nu friskade det i rejält och värre skulle det bli.
 
Tacklat och klart för en kväll på kustens salta halkiga klippor.
 
Ja inte är de stora på västkusten men ofta ganska många.
 
Kvällen gick sin gilla gång och vi fiskade oss varvet runt ön och betade av den ena fläcken efter den andra. Tycker om rörligt fiske vid havsöring. Vill ju passa på att se så mycket natur som möjligt när man ändå är ute och så tror man ju alltid att det skall vara bättre bakom nästa krök. En och annan liten "propeller" hakade på här och var. Men det var först då solen dalade och vi nådde kvällens sista stopp som nappen började komma tätare. Och byte till Savage gear inlinedrag Sandeel i 11gr i den nya färgen eel pout gjorde nog sitt till. För när jag väl bytte till detta drag i stället för fluga ja då högg det i var och varannat kast ett tag.
 
Så kvällen slutade med 15 landade öring för mig samt några missade hugg. Anders och Daniel fick några stycken de med på sina viking herring. Jag fick väl 2 som var över minimimåttet 45 cm men som jag redan visste innan behöll jag inte någon. Anders var dock sugen på en matfisk...varför man frivilligt vill äta havsöring fångad på våren övergår mitt förstånd? Men smaken är väl som baken, delad! Men idag fick de andra försöka fånga sin egen fisk....
 
Ja med ett så hypad färg som eel pout måste man ju få i första kastet och ja det lyckades...även på kast 2,4,5,7 och 10 small det på vad som hände i kast 3,6, 8 och 9 vet jag inte😉
 
Stora fördelen med genomlöpsdrag är ju att fisken har väldigt svårt att komma loss. Tappade fiskar i stort lika med noll.
 
Dagens vinnare...Så här tacklar jag genomlöpsdrag. Först på med ett lekande sedan ca 50-60 cm 0,35 mm fc lina en mjuk pärla följt av draget en hård pärla och sedan avsluta med 2 mjuka pärlor och oval fjäder ring som man knyter fast och så kroken i fjäder ring. När man köper dessa drag kommer de kompletta med pärlor, fjäderring och krok. Om man tacklar så här tycker jag de får finast gång i vattnet de rör sig grymt fin och oregelbundet. Fiska in dem ganska snabbt med vevstopp eller ständiga småryck med spöt. Många föredrar enkelkrok men just denna storlek (11 gr) fiskar bäst med en liten trekrok och jag har inte märkt att trekrok skulle skada fisk mer än enkelkrok.
 
Ja den ena större än den andra😅😏
 
Som sagt små, många men goda...nä just det inte det heller men kul som omväxling mot allt annat fiske.
 
På söndag var vi på plats igen vid kusten då jag i stort lovat guida Pontus till sitt bästa öringfiske. Calle hängde på i stormen också. För när vi kom fram denna kväll ja då hade de slagit på alla vindmaskiner för fullt och det blåste halv storm från syd väst så man hade svårt stå upprätt. Vi fick söka lite lä för att överhuvud taget kunna fiska något så när drägligt. Men som alla vet, frånlandsvind är ingen höjdare. Men vi kämpade på men den utlovade huggsexan för Pontus lyste med sin frånvaro.
 
Pontus lade kast på kast och envisades med sin bombarda och Magnus fluga men lyckan stod ej bi utan allt blev precis som vanligt då Pontus fiskar öring. Några nafsande samt några följare och på sin höjd en liten upp men idag ville inte ens en liten upp.
 
Calle lika så kämpade på med diverse drag och flugor men idag verkade vi kämpa mot övermakten.
 
Men till slut trotsade vi stormen och ställde oss i en vik där vinden låg på. Med risk för att blåsa omkull la jag några kast in i viken och se, fanns det bara öring ville de äta Sandeel idag med. Landade snabbt 4 stycken och hade påslag i stort i varje kast. Tyvärr hade inte varken Pontus eller Calle detta eminenta drag och jag hade bara ett med mig. Erbjöd allt att låna ut det men de andra ville vara kapabla att lura firrar på de beten de själva hade i lådan. Närmast att få en var Pontus ändå fast den valde att hugga på bombardan i stället för flugan så helt klart att långsmala drag var det som gällde även denna mer än lovligt blåsiga söndag.
 
Sandeel lurade öring på öring medans Pontus fick se på....
 
Men de var allt annat än stora idag med.....Nä vil man ha stor öring får man nog välja trolling på Vänern eller dänga i älven.....får se om jag orkar med en satsning senare i höst.....Känns som dags att ta en stor älvöring snart igen var ett tag sedan sist.
 
Denna påsk anno nådens år 2021 avslutades med ett färnapass längs Nossans strand.
Återigen pinade vinden nejden hårt men solen sken igen och värmde gott även om frosten återigen hade gjort ett återtåg under natten. Men hade fått nog av vind i håret under gårdagen så då passade det alldeles utmärkt att smyga i en djup dalgång i skyddade krökar i Nossan på jakt efter köldstela färnor. Nya följeslagaren Peter och jag hade bestämt beta av gamla klassiska ställen med förhoppning att kunna lura en bättre färna.
 
Klassisk färnaström.
 
Och snart satt också dagens första fast precis som vanligt för mig vid färnafiske var de i storlek perfekt gäddbete.
 
Burkskinka var dagens bete. Fick bli en gammal klassisker då man besöker gamla klassiska färnaställen. Bäst funkar burkskinka om den varit fryst och hålls kall hela dagen då sitter den bättre på kroken. Denna fick jag av vännen Robert han hade köpt den enbart för den hade ju hans namn... Men en riktig special....burkskinka med kyckling.
 
Vi bytte ställe flera gånger under dagen men inget hjälpte denna frostbitna måndag utan var vi än prövade så ville inga bättre färnor. Men vi fick ändå en underbar dag längs Nossans strand och fisk fick vi men den ena mindre än den andra.
 
Dagens mer ovanliga fångst var denna vobbler som valde hugga nära land på en ostpasta bit😂.
 
Det ena fina stället efter det andra betades av. Här har det fångats många över 2 kg genom åren men inte av undertecknad såklart.
 
Jag får nöja mig med 2hgs😉.
 
Ja vi kan sammanfatta årets Påskfiske som helt lyckat ändå. Blev en hel del ägg ätna och massa fisk luft i goda vänners lag och därtill en hel del sprattel i andra änden även om de riktigt stora lunsarna uteblev men vad gör det om hundra år.
 
Sköt om Er därute så ses vi vid ett vatten nära dig.