Feedermasters 2021

Så har vi för andra året i rad lyckades vi genomföra 3 dagars tävlingen feedermasters i Karls Grav. För Er ej insatta är det bottenmete och man använder en bur "feeder" istället för sänke man fyller med diverse godsaker "mäsk" för att locka till sig fisken. Vill Ni fördjupa Er i feederfiske finns massor att hämta på bland annat youtube.
 
Årets förberedelser har varit i gång i minst en månad innan årets drabbning då vi har ordingställt sträckan, röjt buskage och förbättrat stigen med 6,3 ton grus allt för att få till en tävlingsträcka i perfekt skick.
 
Mina egna förberedelser tävlingsmässigt har dock stått åt sidan för annat fiske och bearbetning av sorgen efter fars bortgång och tillika nu en av mina bästa fiskevänner Gunter Furthmüller som tragiskt lämnade oss hastigt för några veckor sedan. Så uppladdningen för egen del kunde ju ha varit minst sagt bättre. Men som jag sagt förr fisket är min räddningsplanka att skingra tankar och hämta ny livskraft i livets pussel.
 
En av få chanser att få känna på vad Karls Grav gick för i år innan feedermasters var vår egen Västra meteserie som vi avverkade den 4/7 i ett som nu blivit praxis helt plötsligt strålande solsken och på tok för varmt för min smak. Men hotfulla åskmoln tonade upp sig i horizonten och äventyrade tävlingen men de höll sig på behörigt avstånd och lät oss genomföra tävlingen innan det brakade loss.
 
Enligt många insatta tävlingsmetare och tillika mig själv anser vi att Karls Grav är ett av de mest rättvisa vatten vi har i Sverige. Gör du rätt för dagen och kommer underfund med hur fisken vill ha det just denna dag ja då blir du oftast rikt belönad men du blir lika hårt straffad om du "läser vattnet" fel i form av utebliven fisk. En illfarelse bland vissa som besöker vattnet mer sällan är att det skulle vara väldigt ont om fisk därför man ibland får väldigt lite. Kan nog inte vara mer fel än så. Finns nästan alltid mängder med fisk inne i Karls Grav frågan är bara hur de skall luras att nappa just för stunden.
 
Jag går alltid in med positiv attityd i Karls Grav det gäller ligga i och vara aktiv även om nappen uteblir. Just denna dag på Västra meteserien blev vi 12 till start och jag lottade till mig plats A3 med hemmasonen Johan Mattsson på kant och även alltid lika säkre Tom Östlund hamnade på min sektion. Dessa eminenta metare får ses som de man skall slå för att få ett toppresultat idag. Inget ont sagt om övriga på sektionen men en toppmetare är alltid en toppmetare. Detta var första tävlingen för mig på väldigt länge så jag kände verkligen jag behövde denna genomkörare innan feedermasters. Visst fiska gör jag var och varannan dag men tävla är något helt annat. Lätt att vara kung i sitt eget vatten när man sitter själv. De som tror det mest är tur och "bara att kasta ut" är välkomna att komma och mäta sina krafter på en riktig tävling så får vi se om Ni tycker det är "tur och hur enkelt som helst sen".
 
Man känner sig allt lite ringrostig men det mesta går på gammal rutin så snart var man redo för tävlingstart igen.
 
Som vanligt de senaste åren väljer jag 3 platser i Karls Grav en kort runt 20 meter som jag grundmäskar med 10 större burar 50/50 mäsk + beten som idag fick bli död magott och lite klippt mask samt några korn hampa. En plats dryga mitten på 35-40 meter som mäskas sparsamt med några få mindre burar och en plats på andra sidan runt 55-60 meter som inte mäskas alls utan här inleds fisket för att se om man kan få några snabba på den grundare delen av Karls Grav medans mäsket gör sin verkan på de andra platserna. Men man måste se till att det händer grejor hela tiden i Karls Grav så man får inte vänta för länge utan vara aktiv. Sen när väl fisken kommer igång och börja nappa lönar det sig att vila platserna i korta omgångar om fisket mattas av och då är det ju bra att ha några platser att gå runt på.
 
I dag när vi var så få kan man vara rätt så på med mäskning och kasta om frekvent men  man måste ju ge fisken tid att ta betet också så kör 4 minuters utlägg i början om det inte nappar. Men idag var det inte det som var problemet det nappade omgående i varje utlägg men väldigt svårkrokade och det skulle bli mitt dilemma även hela feedermasters. Fick in gott om fisk till mina platser men hade förtvivlat svårt att sätta nappen. Nu är det väldigt mycket små mörtar och björknor som är framme men inte mindre än att även de bör sitta om man väljer kroka på dessa. Men huvudfisken nu är mindre braxen med förhoppning om en och annan kilosbraxen så man kanske struntar i de små snabba småfisknappen men ofta som följd att man får söndertuggat bete som inte fiskar något vidare. Så i mitt tycke lika bra att försöka kroka allt som nappar, många små väger de med.
 
55 meters platsen la snart åt sidan då det gick lite för långsamt för fisken var på ganska omgående även på den korta så efter 45 minuter växlade jag enbart mellan 21 och 35 meter med mest inriktning på 21 meter. Fick gott om fisk i antal men saknade de större. Mot slutet av tävlingen satsade jag allt på att få ett par större med stort bete och lite mer klippt mask i mäsket då jag kände jag låg lite efter men fortsatte att bara få småfisk. Så vägde in 6260 gr efter de 5 timmarnas tävlande och det räckte till en 3e plats på sektionen slagen av de som jag i inledningen nämde. Både Johan och Tom hade lyckas få några kilosbraxen och det avgjorde idag.
 
Jag har nog tappat min känsla för att suga de större till mig.....svårt att förklara det där...tävlar man och tränar kvalitativ träning mycket ja då bara kommer det av sig själv. Men när man har haft uppehåll och tappar tävlingskänslan ja då får man slita för varje fisk. Så känns det i varje fall för mig.
 
Mattson med dagens högsta vikt 7440 gr. Tyvärr fick Mattsson förhinder att deltaga på feedermasters han hade nog blivit farlig där eller......
 
"Småfiskkungen" Stridh gjorde vad han kunde men fick nöja sig med bronset på sektionen.
 
Super Tom gjorde vad han är bäst på. Att dra luns. En andra plats räckte det till idag.
Man måste högakta Tom han vet vad som krävs för att lyckas på denna nivå. Åker från Stockholm till vår enkla tävling för att träna på lördagen och deltaga på söndagen allt för att ge sig sin egna uppfattning om vattnet detta år inför feedermasters. Finns inga genvägar till framgång.....inte mycket som lämnas åt slumpen bland tävlingseliten. Så tävlingsfiske är som vilken sport som helst man måste träna och tävla flitigt mot och med de bästa för att lyckas hålla sig i toppen år efter år. Tom är ett av de levande bevisen för detta!
 
Resultat Karls Grav feedertävling 20210704.
Peg Namn Vikt Placering
A1 Johan Mattsson 7440 gr 1
A2 Jan-henrik Branell 4720 gr 4
A3 Jonas Stridh 6260 gr 3
A4 Carl Nolkrantz 2780 gr 5
A5 Jan Persson 1500 gr 6
A6 Tom Östlund 7320 gr 2
B1 Charles Fasth 6920 gr 1
B2 Niclas Karlsson 2860 gr 4
B3 Claes Hedström DNS
B4 Sten Rickardsson 2820 gr 5
B5 Jonas Jansson 6460 gr 2
B6 Kristian Ekman 4520 gr 3
Lottade lagtävlingen vanns av Johan Mattsson och Jonas Jansson på 13900 gr strax före Tom Östlund och Jonas Stridh på 13580 gr.
 
Förberedelserna inför feedrmasters rullade på och måste här passa på att tacka alla inblandade med Jonas Jansson i spetsen som lagt ned hela sin själ i detta projekt för att få det till att bli en lyckad tillställning. Att arrangera en tävling är inte gjort med en klackspark. Tillstånd skall ordnas både för vatten och i detta fall att få köra in via cykelvägar och allt annat. Så stort tack alla inblandade som såg till att årets upplaga blev en supertävling.
 
Helgen innan fick jag en möjlighet att själv komma loss och hjälpa till och ta ett sista eget fiske. Cyklade till sträckan 11/7 med ett spö och stolryggsäck. Denna dag var något att dricka viktigaste saken i utrustningen. För nu var högsommaren över oss på allvar med rena rama tropiska värmen och de rekordkalla månaderna april och maj var för länge sedan totalt bortglömda. Nu klagade man istället på att man svettades bort........Men vi bor i Sverige så bara gilla läget....Är det inte härligt med årstider.....Synd bara att det bara verkar finnas 2 nu för tiden stekhet sommar och regnhöst.....
 
Denna helg hade vi även finbesök från östra delen av Sverige...allas vår Holst var på plats för en genomkörare inför federmaster. Lördagens träning var väl ingen höjdare i åskskurar och därtill 5 tankfartyg på raken och en besvärlig botten som ställde till det. Men idag var det annat ljud i skällan...fin väder och gott tjöt med Jansson, Calle och Sten som också var på plats för att träna lite och arbeta med gruset som skulle ut på gångstigen.
 
Jag drog mitt strå till stacken och spottade i nävarna och körde ut 10 skottkärror grus till väl behövliga ställen nu skulle det förhoppningsvis bli lite lättare att ta sig fram med sin utrustning utan att riskera bryta armar och ben i groparna.
 
Välbehövlig pause emellan skottkärrelassen och lite spionage och lite härligt fisketjöt med de ivrigt tränande Jansson, Holst och Sten. Efter 3 timmar grusslit kände jag mig nöjd med det företaget och slog mig ned ett par hundra meter ifrån de andra på min stolryggsäck och hivade ut mitt tackel på dryga 20 meter med lite upptinat mäsk som jag haft i frysen fullt med karppellets och annat grov mat i. Men när man sitter själv har mäsker ringa betydelse och sällan det egentligen lönar sig att träna i Karls Grav ensam eller bara ett fåtal då blir det allt för enkelt och man drar fisk till sig hur man än gör. Så mest ett sätt att få känna lite på prylarna. Men idag var prio ett att underhålla sträckan och få ett lite roligt avkopplingsfiske med små enkla medel. Och det var nästan för bra fiske. Braxen på 700 gr i första utlägget sen fortsatte det bara så. På 3,5 h fiske fick jag nog 20-25 kilo fisk mestadels braxen på 300-1000 gr. Kul men ganska missvisande inte en chans att detta superfiske skulle gå att upprepa på tävling med runt 40 deltagare runt sig.
 
 
Roligt fiske blev det på första och enda träningen innan feedermaster, kanske lite för bra, lätt att bli hemmablind.
 
För Karls grav är ett av de vatten som reagerar negativt på fisketryck och blir kinkigt och man måste tänka till ännu mer och göra ännu mer rätt för att lyckas...återigen en aspekt som gör Karls Grav till ett rättvist tävlingsvatten. För fisken ställer sig bara inte på ett enda ställe utan rör sig mycket och som jag sagt tidigare hittar man rätt för dagen ja då kan man lyckas på i stort vilken plats som helst i Karls Grav.
 
Veckan bara flög iväg och vips var det fradag morgon och dags för årets feedermasters. Som i år lockade deltagare från när och fjärran även ett par norrmän slank över gränsen. Efter lite avhopp blev vi till slut 36 deltagare vilket får anses som en bra siffra i dessa pandemitider. Hoppas den skiten snart ger med sig men tyvärr får vi nog lära oss leva med covid-19 i många år framöver. Men som en sa bland det säkraste man kan ta för sig är väl ett gäng medelåldersmän som sitter och metar utomhus med 15 meters lucka. 
 
Jansson hade genomfört livelottning med underbar utsikt över Byfjorden på torsdag kväll vilket sedan upprepades varje kväll inför nästa dags tävlande. Kanske något vi skall fortsätta med även efter pandemin då det ju är superbra att redan veta vilken plats man skall ut till innan man ens komit fram till sträckan. Underlättar ju parkering och allt man kliver på varandra.
 
Jag hade fått A2 som fredagsplats återigen på feedermasters blev Andy min högergranne. Nu 3e dagen i rad på feedermasters tänk så det kan slumpa sig.
Blivit en vana nu att få Andy till högergranne. Men alltid lika trevligt med den alltid lika glade och gemytlige Andy som granne och idag extra glad då jag fixat en ny spödel till hans ena feederspö. Blev ju inte gratis direkt men kul man kunde hjälpa till.😉
 
Högsommarvärmen höll ett bastant grepp om Västra Sverige men inte lika varmt som under torsdagen då jag är väldigt tacksam att inte tävlingen gick av stapeln. Höll på att försmäktas i Shopen  med 38 grader på termometern. Idag endast +26 grader och en svalkande bris från Vänern så klart uthärdigt. Har man bara mycket dricka med sig och ser till att ha en väl fungerande kylbox samt att hålla det mesta i skugga ja då går det fint.
 
Höll fast vid mina längder av 21-35 och 55 meter. Men lite hemmablind av de fina fisket helgen innan gick jag väl lite hårt på från början på min kortplats och la i lite väl i grunden.....borde tänkt till här och följt de kloka orden...."Man kan aldrig ta bort det man lagt i men man kan alltid lägga i mer vid behov". Men trots att jag nog dunkade i lite för mycket godsaker på min kortplats blev det den som ändå levererade merparten av min fisk. Fick dock fin öppning på 55 meter med 150 gr mört i andra utlägget och ett par mindre men sen blev det allt annat än lätt. precis lite som man misstänkte stängde graven av då fisketrycket av nästan 40 metare satte in. Och vi gick en varm men svårfiskad dag till mötets. Men man skall aldrig ge upp i Kasrls Grav utan jobba på och tro på just det du håller på med. Men förbannelsen med missade napp höll i sig. Tippen går nästan helt runt och fisken skall bara sitta där nästa av sig själv men icke. För det mesta var utsugna beten det enda resultat man lyckades åstakomma idag. Men jag hade ivarje fall napp, det var många utefter sträckan som kämpade bara för att få ett enda pill idag.
 
Min vana trogen körde jag på till det bittra slutet med forhoppning att snart vänder det men det flytet får bara de som förtjänar det och jag är inte en av dem just nu till det har jag tävlat/ tränat alldeles för lite senaste åren.
 
Så min insats idag räckte bara till at ha 1240 gr för en 5e plats och för första gången fick Andy äran att besegra mig i Karls Grav. På hans kantplats A1 skrapade han ihop några hekto mer för en 2a plats. Men vi stod oss båda slätt inför överheten Shaun keavney som tog en säker sektionseger och det var bara början på hans superhelg.
Som väntat var det lite segt första dagen så det gällde ta tillvara de ruscher som kom. Shauns helgdominans började med en 1a redan på fredagen.
 
Men Vince Dowling tog dagens högsta vikt från B sektionen.
 
Hem och tokladda för nästa dag i värmen och invänta Janssons eminenta livelottning.
Vilket gav mig plats B3 under lördagen. Platsen intill jag avslutade förra årets feedermasters på med en sektionseger så sköna vibbar inför den platsen. 
Hamnade mitt emellan lottdragaren Jansson och altid lika trevlige och gemytlige och därtill fint fiskande Roger Bengtsson. I övrigt på sektionen idel toppmetare......ja inte många blåbär med i detta sällskapet så nu gällde det att skärpa till sig minst ett par hack om man i min ringrostighet skulle ha skuggan av en chans.
 
Upptackligen bedrevs i dag metstadels i ett lugnt tempo och nästan hela sektionen tog välbehövliga pauser på Janssons plats då det var den enda med skugga på nästan hela sträckan så här på morgonqvisten. Nu visade termometern återigen över 30 grader så nästan svårt att tro vi befann oss på hemmaplan. Kändes mer som VM i något hett Syd-Europeiskt land.
Ingen vind så en stekhet dag att genomlida men med förhoppningsvis ett trevligt fiske.
 
I dag hade jag andra sidan endast som back up och började istället på 35 meters platsen efter endast en feeder där ut i grunden. På kortplatsen grundade jag betydligt mindre i går med för hoppning om att de skulle samla sig lika mycket fisk som igår men att de skulle ha mindre att välja på så de hellre föredrog att kasta sig på mitt krokbete. Drömstart med en liten braxen direkt på 35 meter följt av några snabba björknor och mörtar. De andra runt mig fick inget. Men Roger var inte sen att attackera sin 35 meters plats då han fick dåligt i början på sin korta och naturligtvis fick en så duktig fiskare som Roger respons direkt på 35 meter sen fortsatte bara uppvisningen från Roger idag. Och mitt dilemma på kortplatsen med missade napp bara fortsatte. Det som jag så framgångsrikt förra året tog till då samma situation uppstod föreföll hjälpa föga detta år. Längre tafs tunnare lina och mindre korok knäckte koden den gången men visst funkade det till viss del även detta år men int alls lika tydligt. Så jag fick bäst hela helgen på 14-12 krok Kamasan B611 60-70 cm tafs 0,12-0,15 mm och hyfsat stort krokbete i form av maskbitar + 2-3 maggot/ pinkies. 
 
Men något som alltid verkar funka är att vila platserna då napplusten avtar men inte allt för länge högst 10-15 minuter innan man byter tilbaka men det är ju det som är det svåra får man desutom några fiskar blir man gärna hängande på en plats lite för länge och då tappar man fisket på den andra. En skör balansgång.
 
Jansson hade en riktig tuff dag men räddade sig med ett par bonusfiskar men hade osedvanligt få fiskar i nätet och med glimten i ögat krävde han omvägning för det var nämligen så att jag och Sten vägde in A+ B sektionen och Jansson och Calle vägde in C+D så Jansson fick ju inte se sin egen invägning och då jag var god att slå Jansson idag med den goda marginalen av 20 gr....ja då kom ju funderingarna om det verkligen gick rätt till.....Ja säga vad man vill om Karls Grav jämt är det i varje fall. Men Roger krossade oss övriga på sektionen idag då han föreföll gör allt rätt idag lite med min paradgren att fiska med röda magott!!! Men efter Roger var det taijt värre så mitt slit och fina start räckte bara till en 4e plats och all chans till en podiumplacering detta år flög sin kos redan innan sista dagen.
Roger krokar av ännu en braxen för kross på sektion B idag.
 
I dag slapp vi inte heller de större fartygen. Men var lugna...invänta stilla vatten och sen bara fiska på igen.....Har man haft dåligt för man ju en ny chans så att säga.....
 
Shaun gick från klarhet till klarhet och seglade upp i totalledning efter lördagen. Efter total dominans på A sektionen med dagens högsta vikt på nästan 9 kg.
 
Jansson gjorde som de andra dagarna och skålade i kapp med åskådarna under livelottningen på kvällen och förkunnade att jag hade fått plats D1 rakt nedanför parkeringen så nu fick jag minimalt att gå med prylarna alltid något att glädjas åt.
 
Lite moln hade dragit in undr natten och det var inte lika ökenhett idag och brisen från Vänern var tillbaka så man slapp få värmeslag som några verkade ha fått troligtvis pga för lite intag av vätska vilket är livsviktigt i värmen dt har man ju lärt sig genom åren. Att man kan ej prestera med en slöl uttorkad kropp. Minst 3-4 liter får man räkna med att trycka i sig på en 5 timmars tävling i detta klimat allt annat är för lite.
 
Hade naturligtvis förhoppningar om sektionsseger idag. Jag går aldrig in med inställningen att jag inte kan vinna då kan man lika gärna stanna hemma. Man måste tro på sig själv, men om sanningen skall fram skulle det nog till något alldeles extra att vinna idag med idel supermetare på de sista platserna på D. På kant satt Magnus med Roger sen och lite längre i förra årets totalsegrare Daniel Åslund. Men det är inte över förrän det är över.
Lika "fin" utsikt idag från peggen men nästan mer sten än nödvändigt fick möblera om strandbrinken för att få ned konten idag.
 
Fick återigen en kanonstart på 35 meter med fisk i varje utlägg men efter en inledande minibraxen var det mestadels små björknor. Och efter 30 minuter då jag valde byta till lite mindre feeder stendog min 35 meters plats och just på denna peg har inte korta fisket fungerat för någon som haft denna plats under fredag-lördag. De flesta sträckor i Karls Grav är dock väldigt likvärdiga men just intill denna har det rasat en hel del sprängsten och gjort att vi tagit bort några platser i detta område då botten blivit svår. Men skyller inte på det för botten på D1 var det inget fel på inget att fastna i men underligt ingen som satt här fick fart på det korta fisket. Jag fick trots allt ca 15-20 fiskar på den korta platsen men alla var 10-20 gr mörtar....var var de större för mig denna helg???
 
Eter de första 30 minuternas drömöppning fick jag kämpa för att få fisk att lägga i keepnetet och då de större årerigen uteblev för mig gick jag tyvärr åt andra hållet resultatmässigt och inkasserade helgens sämsta en 6e plats. Vilket slutligen ledde fram till en 19e plats i totalen över 3 dagar. Ja inte riktigt vad man hoppas på i mitt älskade Karls Grav som brukar vara så snäll mot mig.
Men dylika motgångar stärker bara mig och ger mig lusten åter att tävla mer igen och visa vad man egentligen duger till. Och är detta inte ytterligare ett bevis på att tävlingsfiske inom internationellt mete är så långt från tur man kan komma. Man kan inte leva på gamla meriter utan man måste ligga i och fortsätta utvecklas och träna annars står man sig slätt mot eliten i Sverige och ute i Europa skall vi inte tala om det. Där är konkurrensen slående.
 
Shaun lyckades även denna dag ta en sektionsseger även om det idag satt långt inne men en hårdare attack med klippt mask på slutet drog in ett par större fiskar och Shaun mäktade med att dra upp 2 kilosbraxen de sista 12 minuterna vilket räddade hans dag. Just denna känsla och flyt som skiljer de som tävlar/ tränar regelbundet mot/ med de bästa till skillnad mot mig själv som hållit tillbaka de senaste 2 åren men snart kanske vi gett tillräcklig smörja i lederna på den ringrostiga kroppen för att ge de bästa i Sverige en ärlig kamp igen.
Alltid lika säkre Magnus kämpade hårt på sin kantplats även om han här inte direkt är fokuserad på toppen direkt precis efter nästa timmerbåt passerat...ändå mest löv som nappar då.....
 
Shaun hittade till slut just de fiskar han behövde för att säkra sin 3e raka seger på årets feedermasters. Nu har Shaun vunnit 6 raka tävlingar i Karls Grav oavsett om det gällt feeder eller flötmete. Är väl ännu ett i raden av bevis att internationellt mete inte har mycket med tur att göra.
 
Jämt är det i Karls Grav minst sagt och det gäller verkligen att ligga i och aldrig ge upp. Daniel Åslund säkrade segern med 80 gr marginal ned till både Roger och Magnus som delade 2a platsen på D sektionen.
 
För Er som undrar körde jag med Turbo svart + 3000 bremes 50/50 som mäsk och döda röda pinkies och klippt mask samt lite kokt hampa mestadels i mäsket denna helg så NI vet hur Ni inte skall göra nästa år😉.
 
Jag kommer tillbaka var så säkra. Tills dess säger vi grattis till årets pristagare på feedermasters och väl mött nästa år då vi hoppas på ännu fler deltagare och kanske lite ljus i mörkret angående pandemin och andra tragedier.
 
Vill passa på att tacka Er alla för den tysta minut vi höll innan prisutdelning för att hedra min far och allas vår metekompis Gunter. Ett stort tack för detta fina minne!
Topp 6 detta år.
 
Prispallen 2021 Tom Östlund 2a. Shaun Keavney 1a Vince Dowling 3a
 
För kompletta resultatlistor hänvisar jag till feedeertorget på facebook där allt ligger utlagt.
 
Simma lungt och sköt om Er så ses vi vid ett vatten nära dig.