VMS 3 Lidan feeder

Efter feedermaster fick man ju blodad tand på tävlingsfisket igen och det dröjde bara en vecka innan man fick chans till revanch på vår egen Västra meteserie. 
Vi hade samlats vid Lidans strand för ytterligare en 5-timmars feederdrabbning. Lidan är ju ett annat av våra mest frekventa tävlingsvatten men denna dag hade vi tänkt att sitta på motsatt sida än brukligt.  Men det hade växtligheten satt stopp för då vass, nate och näckrosor hade skjutit i höjden och endast en mastodontröjning skulle gjort det möjligt att byta sida.
Så det fick bli den gamla vanliga hederliga sträckan mitt emot Lidköpings sjukhus. Men även här krävdes det lite röjning så morgonpigge Challe och Jansson hade gått hårt åt vassen med liarna.
När väl jag och Sten dök upp så var sträckan fördigröjs och jag kunde genomföra lottning för oss alla då vi fortsätter med att hålla gott avstånd i pandemitider.
I dag var vi en tapper liten skara av 8 deltagare men idel inbitna feedermetare så man kan inte slappna av en sekund utan får vara på tårna hela tiden om man skall hävda sig här.
 
Drog till mig peg 7 mitt emellan Jansson och Challe. återigen en riktigt varm dag med solsken och bara en svag bris från Vänern men hade turen att hamna i skugga till sklllnad emot Challe som höll på att smälta bort i solens starka sken.
 
Återigen hade vi en fin varm dag framför oss att se fram emot.
 
Vattnet stod helt stilla och tack vare den stilla brisen från vänern drev till och med ytvattnet uppströms. Jag trodde i mitt stilla sinne under dessa rådande omständigheter på väldigt lite fisk och segt fiske i värmen och stilla vatten. Speciellt med tanke på att feeder gällde idag på flötmete hade man säkert kunnat dra en hel del fisk i mellanvattnet där säkert mesta delen av fisken befann sig nu.
Eller köttat löja me 3 meters men nu var det feeder och lika för alla. Satsade på en kortplats på 15 meter (där vi brukar hamna när vi kör 13m t.p på denna sträcka). Samt en plats mot andra sidan, kruxet var om man skulle fiska helt upp mot näckrosorna eller nedanför den markanta branten. Till slut valde jag nedanför branten på det djupare. Men var redo att ändra vid behov.
 
Grundmäskade väldigt sparsamt (kanske misstag 1 med stort M idag), med endast ett fåtal beten + lite mäsk. Började på andra sidan för att bygga upp den platsen men inte ett naåå de första 30 minuterna. Medans man genast hörde plask från håvning på de mittersta platserna där braxen stod och väntade på mat. Ja lätt att skita när arslet är fullt som en god metare från Stockholm sa en gång!
 
För Jansson, mig och Challe var det dock dött. Bytte till 15 meters platsen och fick då späckt nollan med några björknor och mörtar. Jansson började gnälla att det finns ingen fisk och det gav omedelbart resultat i en kilosbraxen....
 
Jansson hade laddat upp med frysta jokers, för egen del hade jag bara lite mask en del casters och död maggot men Jansson körde all in med rubbet även en burk krossad majs åkte i.
Och ju längre tävlingen led desto mer verkade det löna sig att ändå ge dem bra med mat i mäsket denna dag.
För det blev bättre och bättre fiske och braxen var betydligt mer förekommande än jag hade vågat gissa innan tävling. 
Själv lyckades jag dock bara ta 1 braxen på korta och på andra sidan fick jag en så fort jag bytte tillbaka dit efter en timme men sen lika dött där. örsökte öka mängden beten med det jaghade att tillgå men fick väldigt dålig respons. Så det som skulle bli den stora revanchen från feedermasters blev istället århundrades djupdykning för mig.
Invägningen förkunnade att jag blivit ordentligt akterseglad av hela övriga startfältet och jag inkasserade vad jag minns min först sistaplats någonsin på Västra meteserien.
 
Nu var detta också mest en tävling för att känna lite på vattnet inför landslagskvalet i feeder senare i augusti och jag är ju inte rädd för att misslyckas och testa lite annorlunda saker. Vill man pröva lite "nya grejor" ja då är det under tävling det skall ske för att i framtiden kanske ge sig en fördel mot de andra. man måste våga för att vinna och man måste våga att förlora för att kunna vinna senare vid större sammankomster. Så både jag och Jansson testade efter halva tävlingen den grunda delen mot näckrosorna och där kunde man plocka bra med sarv och mört alltid något att ta med sig om det skulle tokdö fisket på övriga platser vid mer tryck på vattnet.
 
Men idag räckte det inte till utan man skulle ha liggat på runt 15-16 meter och fyllt på bra med beten för till slut kom braxen. Jaansson som hade gott om beten med sig öste på vid en timme kvar och fick sista halvtimmen ett grymt race med fina braxen och seglade upp från 7e till 2a plats i ett nafs. Nu gjorde hanlite fler ändringar än bara mer beten men det får vi ta en annan gång vad det var.....kann ju inte avslöja allt inför landslagskvalet hur man lurar de större i Lidan, men en av Janssons ändringar var så uppenbar så det kan inte vara slump....sen återstår det väl att se om det hjälper oss alla i klubben till framgång på landslagskvalet.
 
Sarv fanns det gott om under näckrosorna på andra sidan...kanske en räddningsplanka på landslagskvalet om övriga fisket dör. Men långt kvar tills dess och mycket kan hända nu kommer regn och sätter fart på vattnet så helt nya förhållanden då kan man tänka.
 
Pelle Hagman gick ut starkt med 5 braxen första halvtimmen sen gick det av sig självt för en säker seger, grattis!
 
Jansson föreföll helt chockad att hans insats räckte till 2a plats...fick ju inte en enda fisk ju.......
 
Resultat VMS 3 Lidan 5-h feeder 20210725
 
Peg Metare Vikt Placering
A1 Sten Rickardsson 5400 gr 7
A2 Jan Persson 8400 gr 4
A3 Niclas Karlsson 8200 gr 5
A4 Pelle Hagman 12880 gr 1
A5 Jan-Henrik Branell 9020 gr 3
A6 Jonas Jansson 9440 gr 2
A7 Jonas Stridh 3760 gr 8
A8 Charles Fasth 7260 gr 6
Lottade lagtävlingen vanns av Jan P och Branell på 17420 gr.
Grattis Pelle till en övertygande seger!
 
För egen del har ju inte tävlings återkomsten börjat lysande direkt och en av anledningarna kan ju säkert vara att jag nästan fiskar för mycket. Har ju inte kännt mig supertaggad och 100% fokuserad på tävlingarna direkt. Utan jag har mest i år njutit av fina solnedgångar i jakt på nya vatten och lite skapliga fiskar av diverse arter. Sen finns det nog en viss förklaring i att 2 av mina allra bästa fiskevänner lämnat jordelivet detta år, nämligen min far och för några veckor sedan min gode fiskekompis Gunter Furthmüller. Återigen vila i frid och ta hand om Er där Ni är nu. Saknaden är oerhörd...men livet går vidare och vi som fortfarande vandrar på denna gjord för försöka göra det bästa vi kan av det och försöka njuta av livet!
 
Vila i frid käre Gunter och tack för alla de trevliga fiskestunder vi fick dela ihop.
 
Ta väl hand om Er därute se ses vi vid ett vatten nära dig!