Feederkula i Vargön

Ja det har ju blivit ett litet knasigt år i år och alla önskar väl att livet skall gå tillbaka till någorlunda normalt utan corona och restrektioner. Men vi får väl lära oss leva med detta med och anpassa oss. Anpassa sig har ju även vi fått göra då det gäller att arrangera metetävlingar. Men tycker ur den aspekten det har funkat riktigt bra och de flesta har skött sig utmärkt.
 
Så också i söndags då vi hade avslutning på "Västra meteserien" som inte blev någon serie i år utan bara några öppna kulor då vi ställde in de större tävlingarna i början av året.
 
Denna gång var vi på plats i Vargön på gamla brukets nedlagda område. Kajen börjar bli bra risig nu men håller fortfarnde att sitta och meta ifrån men några bilar får ej längre köras ut på området så det fick bli att släpa prylarna något längre än brukligt här.
 
Återigen hade vi den sagolika turen att pricka in en solskensdag och vi kunde till en början blicka ut över en spegelblank Göta Älv som solens strålar förvandlade till rena vykortsbilden från ett semesterparadis. Skapligt hård vattenföring idag också 600-700 kubik meter i sekunden så allt var upplagt för en fin stund längs Göta älvs strand.
 
Men just här i Vargön har inte varit min drömarena direkt utan för mig är detta ett ställe där man spinnfiskar/ metar diverse predatorfiskar. Och åtskiljliga är de pass man lagt här efter framförallt abborre, gös gädda och insjööring men då först och främst från båt. Men med feederspö i hand från land jag då har det inte funkat för mig här och det skulle visa sig att denna dag blev inget undantag.
 
I dessa coronatider drog jag allas lotter under överinseeende av övriga deltagare på behörigt avstånd. Till mig själv drog jag plats 7 ungefär mitt i smeten då vi blev 11 startande idag. Så att jag alltid får kantplats den myten har väl gått upp i rök för längesedan men däremot att en av kanterna blir kvar till slutet är väl nu snarare ett faktum. För nu hände det för 5e tävlingen i rad att sista bollen i hatten var nummer 1 och här om någonstans är nedströms kantplats en klar fördel med jämnare finare ström och oftast fisk direkt från start.
 
Men jag fick vara nöjd med pegg 7 där det är allt annat än jämn fin ström, bakvatten inne vid kanten, stilla 20 m ut och full sula nedstöms 40 m ut. Och väldigt turbulent då älven kröker lite här och djupet ändrar sig från ett grund längre ut ned till ca 17 m djupt. Skyller aldrig på platsen men är väl inte det mest lättfiskade området på denna sträcka. Nu gällde det bara att gilla läget och köra på.
 
Fick bli 2 platser en 32 m ut och en 40 m ut. Låste mig sedan lite väl mycket på dessa platser skulle nog testat under fiskets gång att mäskat upp en ny plats närmare bara för att bevisa för mig själv att man inte missade något där. Starten gick och jag följde min taktik att börja med lite mer mäsk samt lite beten i feedern för att sedan när fisket kom igång öka betesmängden för att hålla kvar den större mörten. För här är det mört som gäller om man vill ha någon tyngd i keepnetet.
 
Började som väntat lite segt för de flesta i den kylslagna morgonen och precis lagom till starten friskade nordanvinden i betydligt och borta var den fina spegelblanka ytan. Nu gällde det att hålla i kepsen istället om man ville ha kvar den på hjässan.
 
Snart började det dock nappa så sakterligare men redan fisk nr 2 skulle bli mitt gissel för dagen nämligen gärs. Men vid första gärsen la jag väl inte någon större tanke på det för snart kom mörten i gång och jag drog 5 snabba och började trycka i mer beten vilket omedelbart resulterade i mer gärs och så höll det på vilket satte griller i huvudet på mig....var kom all gärs plötsligt ifrån??
 
Redo för start.
 
Upptackling pågår.
 
Riktigt fint men något kylslaget till en början och sen kom vinden som vanligt. Glad man inte var ute i en båt och guppade på Vänern idag.
 
Efter 1 timme av dagens 5 timmars batalj låg jag ändå skapligt till med mina ca 1,5 kg tex hade inte Jansson ens haft napp då men han kom snart igång rejält efter en omtackling. Mitt fiske på 32 m platsen började dock ebba ut istället för att trappas upp och bytte till 40 m platsen vilket omedelbart resulterade i 4 nya mörtar men sen bara gärs där med.....varför får jag in gärs??? Mäskade i feedern med hampa, casters lite majs och död maggot borde inte dra in massa gärs???
 
Strömmen ändrade sig nu också och blev helt annorlunda vilket bara tydligen gjorde min plats ännu sämre för efter de ändrade strömförhållandena gick min plats fullständigt i stå och jag hade knappt napp. Fick några enstaka mörtar då och då när jag åter körde med mer mäsk det drog in lite nyfikna mörtar ivf men ack för dåligt. För nu hade de andra framförallt upp mot kanten fått bra snurr på sitt fiske. Man blev bara mer och mer frustrerad för det feederfiske efter mört i övriga älven som jag bedriver med framgång verkar inte funka i Vargön. Mycket underligt då det är samma älv och ungefär liknande förhållanden. Hemma utanför mig i Trollhättan ja där vill det allt till om någon skall slå mig på feederfiske efter mört men här i Vargön är man värsta nybörjaren.....ja ibland hittar man inte den rätta känslan för en sträcka helt enkelt. Och ju längre dagen led idag desto sämre gick det för mig.
Så när en 35 min återstod ja då fick jag ta mig en runda upp och fråga hur köttarna uppströms mig tacklade vattnet och jag hade varit för feg med majsen verkade det som för massa majs i mäsket eller i stort sett bara majs hade fått igång de större mörtarna för flera deltagare och sedan fiska på mask + maggot men det gav bara gärs för mig. Men prövade ju aldrig mäska med mycket majs...kanske var dagens miss?? Jansson gjorde slut på 3 burkar majs de sista 3 timmarna och det är ju en del.
 
Det gnälldes en del från Janssons plats timme ett men efter strömmen ändrade sig och det blev natta på min plats ja då började det hända saker hos Jansson....den enes bröd den andres död....
 
Så invägningen strödde bara mer salt i såren och förkunnade det jag redan visste....sist på sektionen med inte ens 3 kg i säcken.....nä Vargön får jag ta och lära mig....men nederlag slår sällan ner mig utan gör mig bara ännu mer taggad för man kan alltid vända på trenden. Faktum är att jag bara metat de 5 tävlingar jag varit med på här i hela mitt liv medans många av de övriga här satsar stenhårt numer och tränar för fullt får nog börja med det igen.....hur man nu skall hinna med det bland allt annat roligt fiske man vill göra....Men man kan inte leva på gamla meriter och det finns inga genvägar. Jag behöver i varje fall ett antal pass i ryggen under en säsong för att få tillbaka rätta känslan. Rätt känsla för fisket är minst lika viktigt som kunskap om var när och hur och rätt känsla får man nog bara genom att nöta på med en specifik metod tills den bara infinner sig där igen. Går liksom inte att förklara när man väl får rätta flytet och känslan för fisket då flyter bara allt på av sig själv och i mitt tävlingsmete just nu verkar den där magiska känslan vara puts väck....
 
Stens känsla verkar det inte vara något fel på utan han segrade klart på A sektionen.
 
Och när väl Jansson gnällt färdigt så kämpade han till sig en 2a plats på B sektionen. En hygglig braxen i sista minuten hjälpte ju upp det hela en aning också.
 
Men mot omutlige Charles Fast stod vi andra oss slätt. Challe svingade in den ena mörten efter den andra hela dagen lång och tog en övertygande totalseger.
 
Resultat feederkula på kajen i Vargön, Göta älv.
20201018
Peg, Fiskare, Vikt, Placering
A1 Jimmy Lagergren 5240 gr 2
A2 Sten Rickardsson 7240 gr 1
A3 Stefan Gregner 3880 gr 5
A4 Niclas Karlsson 4540 gr 4
A5 Shaun Keavney 4640 gr 3
A6 Pelle Hagman 1900 gr 6
B1 Jonas Stridh 2740 gr 5
B2 Billy Affelin 3520 gr 4
B3 Jonas Jansson 8940 gr 2
B4 Charles Fasth 9420 gr 1
B5 Kristian Ekman 6780 gr 3
Lottade lagtävlingen vann Challe+kristian+Niclas.
Grattis till alla pristagare!
 
Denna söndag var dessa små genomskinliga krabater mest till besvär men när man väl vill ha dem för tex lakebete ja då lyser de ofta med sin frånvaro.
 
Avslutar dagens inlägg med att påminna att vi kör ju lite jubileums priser nu på Fiskeshopen i Trollhättan. Oktober ut så passa på och kom in och fynda lite.
 
Här följer lite exempel på några erbjudande som kan vara av intresse, se vår fb sida för mer info.
https://www.facebook.com/Fiskeshopen-474198982661443
 
25 års jubileumet fortsätter med ett Rapala erbjudande.
Alla kvarvarande Rapala vobbler i butiken nu 79 kr styck oavsett tidigare pris.
OBS endast köp i butik.
Erbjudandet gäller Oktober ut eller så länge lagret räcker.
Välkomna!
 
Passa på! Nu även 40 % rabatt på kvarvarande Savagear predator spön i lager.
Välkomna!
Dessa finns kvar i lager, priset som anges är EFTER rabatt.
Endast köp i butik.
SG MPP2 7´3´´ -100 gr haspel Nu 479 kr
SG MPP2 8´6´´ -70 gr haspel Nu 479 kr
SG MPP2 8´6´´ -100 gr haspel Nu 479 kr
SG MPP2 8´6´´ -150 gr haspel Nu 479 kr
SG MPP2 7´3´´ -130 gr spinn Nu 420 kr
SG MPP2 8´6´´ -220 gr spinn Nu 569 kr
SG MPP2 9´1´´ - 350 gr spinn Nu 630 kr
SG Parabellum CC 9´2´´ 7-28 gr haspel Nu 1019 kr
SG Custom Predator 8´6´´ -150 gr haspel Nu 1349 kr
SG Custom Predator 8´6´´ -70 gr haspel Nu 1180 kr
SG MP Pro 9´20-60 gr trigger Nu 360 kr
Priserna gäller Oktober ut, reservation för slutförsäljning.
 
Passa på "sista ex pris".
Daiwa It´s ICV 150L med digitalt räkneverk Nu 1499 kr
Tica Sculptor högervevad Nu 1299 kr
ABU Revo MGX-L Nu 1500 kr
Köp endast i butiken.
Välkomna!
 
25 års jubileumet fortsätter med fina priser på kvarvarande ABU Svartzonkerbeten i butiken.
Mc-Pike oavsett storlek Nu 89 kr för 2-pack
Mc-Jerk 15 cm Nu 99 kr
Mc-My oavsett storlek Nu 99 kr
Mc-Hybrid small Nu 99 kr
Priserna gäller så länge lagret räcker dock längst Oktober ut.
Och endast köp i butik!
Välkomna!
 
Nu är det nästan på dagen 25 år sedan jag och Inge tog över Fiskeshopen och det får vi ju fira på något sätt.
Så vi tänkte komma med några riktigt trevliga erbjudande under oktober.
Vi startar med att lämna 40% rabatt på ALLA WESTIN W4 spön i lager.
OBS gäller endast köp i butik!
Här en lista på vilka W4 som finns och priset som anges är EFTER avdragen rabatt!
Välkomna!
W4 Ultra stick 7´ 10-40 gr haspel Nu 1079 kr
W4 Powercast 8´6´´ 40-130 gr haspel Nu 1199 kr
W4 Powercast 8´6´´ 40-130 gr trigger Nu 1319 kr
W4 Powerlure 8´ 20-60 gr haspel Nu 1319 kr
W4 Powerlure 9´ 25-80 gr haspel Nu 1379 kr
W4 Powershad 8´ 30-90 gr haspel Nu 1319 kr
W4 Powershad 9´ 30-90 gr haspel Nu 1319 kr
W4 Powershad 8´6´´ 60-180 gr trigger Nu 1319 kr
W4 Monsterstick 7´9´´ 120-260 gr trigger Nu 1499 kr
W4 Monsterstick 8´6´´ 150-290 gr trigger Nu 1499 kr
Endast ett fåtal av varje kvar i lager så först till kvarn gäller.
 
Ja det var allt jag hade att bjuda på denna gång.
Sköt om Er därute så ses vi vid ett vatten nära dig!