Mitt i Alingsås!

Förra helgen gjorde jag en riktig nostalgi tur till den lilla sjön Gerdsken mitt i Alingsås. Håller ju på att beta av platser jag fiskade för 20-30 år sedan för att se vad som hänt sen dess.
Och just Gerdsken är ett sådant vatten. Här började jag min tävlingsbana inom Internationellt mete eller modernt mete som det hete då. Som 12 åring 1984 åkte jag med Nils Östlund för min första DM tävling i modernt mete någonsin. Med mig hade jag 1 st 5 meters och ett kastspö jag använde som bottenmete. Mäsket blandades i en hink och bestod av brunt ströbröd + melass. Som stol hade jag en gammal fin militär ryggsäck med stolsits farsan hade fått från hemvärnet. Naturligtvis en ihopfällbar håv och ett gammalt fint keepnet från keenets.
Mina motståndare var hela klanen av redan rutinerade juniorer från Wicanders med Göran Fransson och Patrik Larsson i spetsen, Leif och Thomas gick väl inte av för hackor heller. Sen var det 2 juniorer till med. En kompis till mig och en till jag glömt namnet på tyvärr och de var lika nybörjare som mig.
 
Efter en mycket seg tillställning där jag lyckades få en liten abborre på 5 metaren och en abborre på bottenmetet belade jag en 4e plats. De "ärrade rävarna" från Wicanders rådde jag inte på men de andra nybörjarna fick däng så man fick blodad tand direkt att förbättra sig och lära sig mer kring metets ädla konst.
 
Sen blev det många tävlingar och ett antal träningsturer till Gerdsken genom åren som ju mer man lärde sig om fisket framstod som en riktigt trevlig mete sjö. Men för ca 20 år sedan upphörde vi tävla i sjön då den mer eller mindre hade växt igen på land så man fick inte ut några bra tävlingsplatser längre och sjön föll i glömska.....Minns sista tävlingen där med glädje....då blev det seger med en fin fångst av braxen tagen på feeder......och det var det vi skulle upprepa nu var det tänkt.
 
Även hade jag hoppats vi kunde ta upp tävlandet i Gerdsken igen då de byggt om runt sjön och gallrat ut träd men tyvärr där vi satt förr hade det nu växt upp höghus istället och blivit avstängt område för icke boende så att få ut rättvisa tävlingsplatser skulle bli en hård nöt att knäcka. Gick bet denna gång då vi skulle varit tvugna att utnyttja hela sjön för som max 16 platser men i framtiden så kanske om man ber om lov att få röja lite....vi får se.....
 
Men fiska kan man i varje fall göra för själva sportfisket i sjön är gratis vilket ju i sig är helt fantastiskt. Enda kravet är att ål och karp omedelbart skall sättas tillbaka vid ev fångst.
 
Just denna dag blåste det som satan.....som vanligt......en mycket hård vind från väst mötte oss då jag och Anders anlände på morgonqvisten men solen lyste i varje fall. Där vi hade tänkt sitta efter tips från Krille Ekman var det allt annat än vindstilla. Visst rent fiskemässigt hade det nog varit att föredra att sitta på pålandsvind men idag var det risk att flyga bort i vindbyarna. Så vi valde att göra det bekvämt för oss och leta upp en plats från läsidan istället.
 
Efter lite trixande hittade vi en lucka i vassen alldeles intill en fri parkering. Och denna plats verkade vara välbesökt för en halv burk maggot och en boilie nål samt diverse lekande och beteslås fann vi direkt på marken. Annars är det bra ordnat i Gerdsken....fritt fiske, fri parkering och gratis beten o tillbehör utlagt på plats!!! Super....
 
Vi installerade oss båda på denna "en man plats" men finns det stjärterum finns det hjärterum. Anders tog hand om högerflanken och jag om vänsterflanken utan att väga in allt för mycket politik i detta beslut var vi redo för dagens drabbning.
 
Feeder till 100%. Körde en plats på 46 m och en på 20 m. Hade förhoppningar om braxen på 46 m så mäskade därefter därute med en ansedlig mängd med beten + mäsk. På 20 m platsen nöjde jag mig med några burar med lite mäsk + döda maggot. Och började fiska där. Anders som var ivrig hade redan fiskat en bra stund innan jag kom igång och mört napp i  varje utlägg.
 
För min del kom min första fångst redan på lodningen....(jo man lodar allt när man bottenmetar också minst lika viktigt som vid flötmete. man sätter på ett relativt tungt sänke och kastar ut på olika avstånd för att bedömma djup, hitta rätt botten, hitta struktur och se så det inte finns massa skit där man tänkt fiska. När man är nöjd och tror sig hittat rätt, clipsar man upp linan på det avstånd man valt så man når samma plats varje gång. Sen är det "bara" att lära sig kasta rakt också.)
 
Och i första lodutlägget med krok på kom dagens första "napp" och det visade sig vara en 16 cm savagear jigg men tyvärr felkrokad eller rättare sagt snarad i stjärten så räknas väl inte....men ibland kan man undra hur saker och ting sker...
 
När jag väl fick maggot på kroken var mörtarna lika ivriga på min som Anders plats...troligtvis utsvulta nu efter leken.
 
Redo att äntra Gerdsken efter nästan 20 års frånvaro.
 
Man kan inte tro att det blåste halv storm ute då vi tog den bekväma vägen denna dag och valde läsida.
 
Och inte trodde man att en jigg skulle bli dagens första fångst heller.
 
Dagen fortlöpte lite som den började blåsigt men med oavbrutna mörtnapp. Men då och då avbröts mörtarna av enstaka braxen som hälsade på. Men den tilltänkta braxenplatsen var lika nerlusad med mört den så det kvittade om man fiskade 46 eller 20 m ut idag. Gav 2 braxen och några missade per plats....så braxen var inte i stöten idag..de var nog trötta efter leken istället....eller så skulle man fiskat 60-100 m ut eller helt enkelt trotsat stormen och satt sig med vinden i ansiktet.
 
Frågor som man aldrig får svar på men vi hade ändå en trevlig stund och Gerdsken gjorde egentligen inte mig besviken utan är fortfarande en mycket trevlig mete sjö....kommer inte dröja 20 år innan nästa besök igen.
 
Anders fick känna på lite spöböj vid sitt 1a besök vid sjön.
 
Och jag fick ett trevligt återseende.
 
Slutet gott allting gott
och mitt fiske går vidare...sutare i veckan men det blir en helt annan historia det.
 
Sköt om Er därute och simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!