Feeder Masters 2020 i Karls Grav.

För några år sedan väcktes tankarna till att ha en sommarfestival under 3 dagar i vårt område. Efter lite snickrande föll bitarna på plats och vi bestämde oss förra hösten att arrangera en renodlad feeder tävling under 3 dagar i Karls Grav. Tyvär så kom ju coronan och vi trodde vi skulle behöva ställa in och ingen skulle komma men så släppte det ju något och vi ansåg med lite speciella förhållningsorder kunna genomföra arrangemanget som tänkt. Och sagt och gjort så blev det och med facit i hand funkade det utmärkt så här följer en liten resume från tävlingsdagarna.
 
Först och främst kanske en snabbförklaring vad feeder fiske är för Er som inte är insatta i metet och metetävlingarnas underbara värld. Enklelt förklarat är feeder ett annat namn för bottenmete men man använder en "bur" (feeder) som man fyller med mäsk och andra godsaker för att locka till sig fisken.
Vill Ni fördjupa Er i hur feederfiske går till så finns mängder med filmer på youtube.
 
Vi blev till slut hela 30 deltagare vilket var riktigt glädjande med folk både från norr och söder. Så indelningen blev 3 sektioner med 10 man på varje vilket betyder att man bara tävlar mot sina andra 9 motståndare på sin sektion och den med lägst plats siffra under 3 dagar står som totalsegrare. Allt detta för att göra det så rättvist som möjligt då det är enklare att finna jämna sträckor för färre personer.
 
Lottningen av platser fick bli en coronaspecial så vi slapp samla alla på ett ställe beslutade vi att en oberoende person drog allas lotter dagen innan tävlingsdagen och det gjorde också att alla kunde gå ut direkt till sina platser och vi slapp samla alla på ett ställe och underlättade också parkering av bilar.
 
Nu slumpade det sig så att vi i hemmaklubben lyckades få både kant och nästkant och 3e kant under fredagens tävling och det kunde ju framstå som om vi hade myglat med lottningen då kant oftast är en fördel framförallt dag 1 då man har stor yta att locka fisk till sig ifrån. Men svär på heder och samvete att det var ren slump men lustigt att det hände då vi talade om det innan att råkar vi få kant nu ja då lär det pratas. Men det var nog mest med glimten i ögat det knorrades lite dagen efter. 
 
Och just i Karls Grav är kanske inte kant lika avgörande som i vissa vatten utan gör man helt rätt kan man i stort sett vinna från vilken plats som helst i kanske Sveriges rättvisaste tävlingsvatten.
Nu är det där med att göra rätt ganska svårt och Karls Grav har på senare år blivit mer komplext än tidigare då det nu för tiden finns fisk i hela kanalen och fler valmöjligheter finns. Även fisket på andra sidan måste beaktas som man totalt kunde bortse från förr. Feederfisket bara för några år sedan bestod nästan bara av att inrikta sig på kort avstånd 20-25 meter och fiske strax utanför sprängstenarna efter braxen och björkna men nu för tiden kan man i stort finna dagens segerfångst från vilket avstånd som helst så det gäller att satsa rätt. Och vad rätt är är ju inte lätt att veta innan då åtminstone jag har svårt att sätta mig in i hur fiskar tänker ibland!
 
Jag fick inleda denna 3 dagars batalj på A3 och jag satsade på 3 platser vilket jag åtminstone innan planerat göra alla 3 dagar. 21 m, 37 m och en andra sidan plats ca 55 m beroende lite på var man hamnade. På andra sidan gäller det att hitta en slät yta på det grundare partit att fiska på då det på senare tid visat sig kunna ge en hel del fisk om fisket på den djupa delen sviker. (Karls grav är ju en trafik kanal med muddrat djup om minst 7 meter i själva farleden.) Men fortfarande oavsett hur det är känner jag mig ändå säkrast på min kära kortplats runt 21 m så satsar hårdast på den.
 
Och nu anammade jag min gamla taktik att grundmäska den lite hårdare och låta den vila åtminstone en halv timme till timme innan man fiskade där för att förhoppningsvis dra in fisk som kunde samlas och tryggt börja äta innan feedrar damp ned i huvudet på dem och "köttandet" skulle kunna börja.
 
Så skickade ut 10 "maxburar" största tillåtna storlek på mäskburen är 5x7 cm i grunden på 21 meter med hälften mäsk och hälften beten bestående av död maggot, klippt mask och casters. På 37 meters platsen endast 5 mindre burar och andra sidan bara en liten och börja fiska där. 
Startsignalen gick och skickade ut ett par maggotar förbi farledsmarkeringen 55 m bort och vips så satt dagens första fisk en 10 gr abborre. Och så fortsatte det på andra sidan i kast efter kast fast 10 gr mörtar i stället så bara miniatyr fiskar för mig medans tyckte att grannarna när de väl fick något på andra sidan ja då var det minst hektos mörtar.
 
En av hemmafavoriterna Johan Mattsson taggad inför start dag 1.
 
Dukat bord bara för fisken att välja....
 
Alltid lika säkre Challe Fast började efter en seg start smyga upp lite fisk från andra sidan och där fick Challe hålla sig hela helgen för att få fisk kanske säger lite om hur knepig Karls Grav blev denna helg. Normalt sett dominerar Challe med fina fångster från betydligt kortare distanser i "graven".
 
För egna delen testade jag min 21 meters plats redan efter 30 minuter och fick fisk omgående men bara smått men då jag fick lika smått på 55 m kunde jag lika gärna fiska på 21 m gick ju något snabbare. Men Karls Grav åtminstone på A och B sektionen visade sig från sin tuffare sida på C sektionen däremot fanns mer fisk och framförallt större fisk men även här dominerade fisket från den grundare delen på andra sidan eller åtminstone upp i branten mot andra kanten egen kant gjorde sig knappt besvär. Och riktigt fina braxen och ovnligt stora mörtar överlistades, som sagt Karls Grav inte riktigt sig lik.
 
Jag kämpade på och växlade mellan mina platser men 37 metaren som varit ett säkert back up kort de senare åren levererade inte ett napp för mig dag ett utan till slut fick jag lita på min 21 m plats och upptäckte att om jag bytte till cage feeder som släpper mäsket lite lättare än plast feeder som man oftare kör med på djupare vatten för att få ned det mesta till botten gjorde att fisken kom i gång lite då de antagligen pga högtrycket gick högre upp i vattnet och det också lett till att de sökt sig upp mot grundare partier. Lång tafs 80-100 cm, små krokar stl 18-16 relativt tunna tafsar (0,10-0,12 mm) och små beten hjälpte också mig hela helgen till fler napp. 
 
Men det var riktigt segt och då jag missade alldeles för många napp räckte min insats första dagen endast till en 4e plats hade en riktig dålig 1,5 h mitt under tävlingen som förstörde mina vinstchanser första dagen då jag hade osedvanligt svårt att kroka fisken. Hade till skillnad från många andra napp i stort sett i varje utlägg inom 1-2 minuter men fick under den tiden endast in 3 mindre fiskar att lägga i keepnetet. Hur jag än ändrade och satte betena på olika sätt efter alla konstens regler så var jag oförmögen att sätta nappen, även om det bara var 10-50 gr firrar framme borde man krokat betydligt fler med de nappen jag hade men icke! Så nya tag till dag 2. Totalen räknas på lägsta platssiffra så 4a är ju inte så tokigt om man är jämn i toppen övriga dagar.
 
Riktigt trevligt meteväder inledde i varje fall Feeder Masters 2020, solsken och vind i ryggen.
 
Hemmafiskaren Jonas Jansson som fick tilldelat kantplats C10 dag 1 mäktade där också "bara" med en 4e plats. Mesta fisken tagen mot andra sidan även här, 60 meter bort.
 
Och det var på C sektionen man skulle sitta om man villa ha tunga påsar och de lite större fiskarna. Alltid lika säkre Tom Östlund tog tag i ledartröjan dag 1 med sina 9,1 kg som han hittade 55 meter bort.
Hack i häl låg Daniel Åslund som efter 2 timmar nog var något fundersam med bara 2 gersar men det rättade till sig och rätt braxenstim kom till slut efter en för dagen rätt genomförd taktik till slut. Det gäller att lita på det man håller på med och satsa fullt ut.
 
Spännande lottning vidtog inför lördagen under översikt av en av de tävlande samt arrangören återigen en oberoende person som drog allas lotter och till mig drogs plats B7 mitt i smeten där Lasse Magnusson endast mäktat med 2 gärsar och en miniabborre dag 1 men bara bra då är ju all fisk kvar till mig i morgon. Sådant kan ju knäcka en del då de tror de fått "dåliga" platser bara för att de inte gett fisk första dagen men inget man behöver bekymra sig över i Karls Grav finns inga direkt "dåliga" platser utan som tidigare näms gäller det att finna rätt för just den aktuella dagen.
Och vet knappt något annat vatten som straffar den fiskande så hårt om man väljer "fel" men lika gärna ger otroligt bra för den som väljer "rätt". Återigen ett oerhört rättvist vatten....ingen slump att vissa personer lyckas gång på gång....utan de som tänker till mest och knäcker dagens kod ja de blir ofta belönade oavsett vilken plats de sitter på i Karls Grav.
 
Sektion A dag 1
 
Sektion B dag 1.
 
Sektion C dag 1.
 
Dag 2 under lördagen började med lite mer mulet väder men regnet höll sig på behörigt avstånd och ju längre dagen led desto mer sol även denna dag så återigen fick vi underbart meteväder.
 
Då vi tillät de flesta börja tackla upp direkt de anlände till sina platser var de flesta redan färdigriggade då jag anlände till min plats. Normalt sett har man 2 timmar att förbereda sina prylar innan start själva tävlingen är sedan 5 timmar så vet Ni det också men nu är det ju under lite lättsamma former och då vi redan lottat dagen innan fanns det ingen direkt anledning att låta folk vänta utan ville de rigga upp så gör det bestämde vi. Fisket inleds oavsett ändå med mäskning 10.50 och själva fisket 11.00-16.00 och med detta förfarnde var det väl knappast någon som hamnade i tidsnöd inan start utan alla var nog väl förberedda kanske till och med lite väl förberedda.....för ju mer tid man får över desto mer kanske man börjar fundera på "udda" taktiker och sätter griller i huvudet på en själv. Jag höll mig till samma taktik som dag 1 funkade ändå rätt bra bara dra upp lite mer fisk av de som nappade.....hur svårt skall det va??
 
Det enda jag ändrade på var att jag grundade lite mindre på 21 meters platsen med lite mindre beten och framförallt med mindre storlek uteslöt död maggot helt till förmån för död röd pinkies och väldigt finklippt mask. Då det var något mindre med fisk dag 1 än vad jag hade räknat med. Började dock likt dag 1 på andra sidan och även idag uteblev inte nappen utan lite större mörtar än dag 1 klev på inga jättar, men fisk 30-150 gr. Fick 12 mörtar första 25 minuterna så redan betydligt mer än Lasse mäktade med under 5 timmar på denna peg dag 1 och övriga på sektionen hade lugn start och efter en halvtimme krokade jag första bättre braxen som dock klev av och tyvärr upprepade det sig 2 utlägg senare då en ännu bättre braxen vägrade följa med hela vägen över kanalen. Jag som sällan tappar fisk sumpade nu 2 som det visade sig livsviktiga fiskar, men sånt är fisket ibland kliver de bara av utan någon riktig anledning men i detta fallet fick de panik då de kom över de djupa vattnet och lyckades slå sig loss, osis men sånt som händer även den bäste ibland.
 
B7 skulle det visa sig skulle bli mitt hem resten av denna helg. Fina utloppet på andra sidan får inte gå ofiskat förbi och där bodde det lite fisk idag men efter 1 h tog det helt stopp där och när sedan en båt med 3 spinnfiskare parkerade där och dängde vobbler en stund (trots fiskeförbud från båt i Karls Grav) ja då var det ridå direkt för den platsen för restan av dagen skulle det visa sig.
 
Min granne till höger blev Andy och så fick det bli även resten av helgen men sämre grannar än Andy kan man ha då han är en genomtrevlig person, alltid med ett leende på läpparna.
 
Tur jag kan förlita mig på min kära 21 meters plats då 55 m la av efter 1 timme och även idag kunde jag plocka smått här och även en del små braxen men även idag räckte min insats endast till en 4e plats då andra på sektionen lyckades med det jag misslyckades med att dra upp de lite större.
 
Marcus Enström jobbade stenhårt hela dagen med att få braxen till en plats och till slut kom belöningen framförallt under en intensiv 40 minuters period då merparten fångades så det gäller vara med när det händer, rätt plats vid rätt tid. 6,2 kg blev även dagens högsta vikt.
 
Sektion A dag 2
 
Sektion B dag 2
 
Sektion C dag 2.
 
Tom ledde fortfarande efter dag 2 men nu var det många om budet så helt öppet ända in till slutet.
 
Som Ni som läst ovanstående redan kanske redan förstått lyckades jag alltså med konsstycket att få samma plats som lördagen även avslutningsdagen så same same but different då som jag även antydde så blev grannen till höger densamme igen....så kan slumpens skördar skördas...
 
Till söndagen ändrade sig också de yttre förutsättningarna rejält högtrycket vek undan och barometern föll rejält och likaså regnet även om vi hade turen under själva tävlingen att bara få lite lätt stänk som mest svalkade lite lagom skönt istället i den annars något kvalmiga luften. Fisken verkade också ha lättat något på trycket och sökt sig mer mot djupare vatten igen så det utvecklade sig under söndagen till att Karls Grav blev sig lite mer lik igen åtminstone tyckte jag det.
 
Men ändrade inget nämvärt dock la jag i lite mer i grunden igen då jag misstänkte lite mer fart på fisken idag eller snarare hoppades i alla fall på lite mer action.
 
Men återigen började jag på andra sidan men idag var det ingen framgångs saga att fiska på andra sidan endast 4 små mörtar på andra sidan men vad gör det då min trogna 21 metrers plats återigen levererade och då jag fick en 8 hgs braxen på första utlägget efter 30 minuter på 21 meters platsen hoppades jag detta skulle vara min dag. Och nu med "rätt väder" var allt sig likt igen både 21 meters och för första gången denna helg även 37 meters platsen levererade för mig. För jag tycker det har varit stor fördel att vila korta platsen med jämna mellan rum och fiska på någon annan av platserna en stund och då är det ju bra om även "back up" platsen levererar. Så idag föll alla pusselbitar på rätt plats och sakta men säkert kunde jag gå mot en kassaskåps säker sektions seger.
 
Och åteigen var det givande att då och då byta plast feedern mot en metall (cagefeeder) för att få lite mer fart på fisken och fick även stor effekt då på att trycka i mer död röd pinkies och betet för dagen var för mig 2 röda pimkies eller en röd maggot + en pinkies. Många såg jag hängde på större mask men som vanligt inget som funkar något vidare för mig "jag är de två röda maggotarnas fiskare" eller i detta fall 2 röda pinkies, (pinkie är en mindre variant av maggot). Fiskade under dagen mestadels på kamasan B611 stl 16. Hade jag haft "finmask" i form av små fina dyngmaskar ja då kanske det varit en annan sak nu hade jag inte det utan fick hålla mig till pinkies som dock verkade duga alldeles utmärkt. Samtliga av mina lite större idag föll för 2 små pinkies. Prövade givetvis mask och andra större beten då braxen var på gång på platsen men inte en dragning men på pinkies ristade det som oftast till i toppen så inte alltid störst är bäst även på större fiskar. Finlir kan löna sig och det gjorde det idag.
 
Kunde väga in 6760 gr mer än dubbelt så mycket som 2an på sektionen så sent om sider gled man in på vinnarspåret igen men tåget för totalsegern hade redan lämnat perrongen då övriga resultat denna dag inte gick min väg men avancerade till en slutgiltlig 5e plats i det 30 man starka startfältet och det är jag ändå nöjd med då jag kännt mig lite rinrostig tävlingsmässigt och det tog ett tag att smörja upp de gamla gångjärnen. Men än kan han "Stridhen". 
 
Nya grannar till vänster under avslutningsdagen men åt höger var det sig likt...Anders kämpar fortfarnde hårt med att komma underfund med "gravens hemligheter". Men antar du lärde dig något och hoppas verkligen vi ses nästa år igen och att jag kan få chansen att möta dig på dina hemmavatten inom snar framtid...ser fram emot att få storstryk där...
 
Men i Karls Grav ja där kan jag trots allt än....lite oflyt dag 1 och 2 annars kanske utgången blivit en annan....
 
Men nu får vi istället gratulera de andra pristagarna och framförallt Daniel Åslund som till slut hade grammen på sin sida och gick segrande ur denna första 3-dagars feedermaster.
 
Stort grattis!
 
Sektion A dag 3.
 
Sektion B dag 3.
 
Sektion C dag 3.
 
Toppen efter 3 dagar som ni ser sjukt jämt med 3 st på exakt samma plats siffra så det blev vikt som räknades så med facit i hand blev Janssons missade 2 kgs braxen han sumpade vid håvkanten under lördagen rätt kostsam, but win some loose some.....kostade dessutom en topp då Jansson avreagerade sig genom att skicka spöt in i skogen, om nu ryktet som gick längs strandkanten talar sanning.....
 
Prispallen på Sveriges första 3-dagars Feedermasters genom tiderna som vi hoppas skall bli en årlig återkommande tillställning.
Från vänster 3a Jonas Jansson, 1a Daniel Åslund, 2a Tom Östlund.
 
Ja det var allt för denna gång nu skall jag vila mig i form några dagar sen återtar jag nog letandet efter "nya" intressanta vatten i jakt på diverse firrar av alla de slag.
 
Sköt om Er så ses vi vid ett vatten nära dig!