Novembergös.

Ja då har vi med dunder och brak ramlat in i December. Otroligt vad tiden går fort dagarna bara rasslar iväg. Men covid-19 behåller sitt grepp om världen och begränsar till viss del våra möjligheter till "normalt" liv. Men för mig innebär detta inga större förändringar jag håller mig till mitt fiske i de mörka skogarna ihop med ett fåtal andra. Och även på Fiskeshopen funkar det utmärkt trots min lilla butik visar de allra flesta stor hänsyn och håller bra avstånd och vi har ju begränsat till max 5 kunder åt gången vilket sköts utmärkt. Så hade bara alla skött de enkla föreskrifterna Sverige satt upp hade vi inte haft hälften av de besvär vi ser nu. Fast det har ju varit dystra november och då är det alltid relativt lugnt och köphystering "black friday" vill jag ändå inte vara någon del av. Sicket vansinne...bara dumheter lägg ned det....Vi har aldrig behövt deltaga i det och inga andra butiker skulle behöva det heller bara man tänkte till lite övriga delar av året. 
 
Nog om detta vi går istället över till det roliga....fisket!
 
I söndags var det åter dags att ta en tur med Peters Trackerbåt. Börjar bli till en vana nu. Har blivit ett trevligt söndagsnöje i november. Fast denna gång hade vi tänkt koncentrera oss på att försöka överlista en novembergös så här i sista minuten. Går det få gös så här sent på året kanske vän av ordning undrar? Jodå det går alldeles utmärkt faktum är att vissa vatten är som bäst under den något kallare årstiden. Tex i hemmavattnet Göta Älv har jag tagit mina flesta gösar just i november.
 
Fast just denna dag var det ännu en av de tusentals fina pärlorna i Dalsland som åter skulle få besök av oss. Peter, Anders och jag befann oss vid sjöns iläggningsplats minuter innan det skulle dagas. Något som påminde lite om vinterkyla var på tillfälligt besök och det var lite frost på backen och till och med is på lite vattenpölar så inte utan det rycker lite i pimpeltarmen också men det lär få vänta. Fortfarande 7,8 gr i ytvattnet ivf just i dnna sjö. Men snart upptäckte vi att språngskiktet befann sig på ca 3,5 m djup så snart har det vänt och is kanske kan börja bildas. Men dit är det långt kvar än i vårt område om det ens sker. Så än gäller båt.
 
Vi tuffade ut och i vanlig ordning ser man bra med fisk alldeles utanför rampen men just i denna sjö är det fiskeförbud här så bara gilla läget och köra ut en bit. De första stoppen gjordes vid en ö med en grynna och en rejäl brant utanför. Återigen var vi på en av "mina gamla pimpelsjöar" som jag aldrig besökt i öppet vatten. På pimpel är det mest smyga stränder som gäller här då det mest rört sig om pimpeltävlingar då jag varit här och tusenbröder blir målet.
 
Men idag skulle vi försöka lura någon av sjöns gösar. Så vi hade laddat med diverse jiggar och även ett spö med fireball med mört riggades. Efter lite tekniskt strul med ekolodet kom vi snart igång med själva fiskandet. Var bra mycket enklare förr då man bara driftade och dunkade en jigg i botten utan ekolod och tittade på sjöns konturer och en djupkarta och letade hårdbotten med jigghuvudet. Fick man en fisk åkte markören ut och så körde man där en stund. Och man fick massor av fisk. Nu skall det vara ekolod och elmotorer och GPS sändare och fan o hans moster.....och man får inte mycket mer fisk snarare tvärt om tycker jag. Så vi ställde snart in ekolodet på vanlig 2D bild så vi bara hade lite koll på djup och vad vi hade rakt under båten. Det passar mig bättre än att åka leta fisk med lodet. Jag vill fiska mig fram till min fisk inte åka massa båt.
 
Dagen bjöd på totalt igenmulet väder och ingen temperatur alls och vinden var lika med noll den med. Och ett stabilt högtryck hade dessutom parkerat ovan oss så förutsättningarna var väl egentligen ypperliga. Vi betade av brant efter brant och några grundare platåer. Fast hur förföriskt och väl vi än försökte placera våra beten gick vi fullständigt tomt. Så när som på ett par försiktiga småpill från nyfikna abborrar. Gösen söker jag så här års i en djup sjö som denna på hårda platåer på 6-9 m djup med stora djup strax utanför. Där brukar de stå men idag hittade vi inte rätt. Och vi såg inte speciellt mycket på fisk TVn heller. Sakta och metodisk fortsatte vi dock att beta av sjöns kanter och helt plötsligt fick vi 2 snabba abborrar så vi ivf spräckte dagens fisk nolla. Men vi var inte här för sjöns abborrar idag så vi drog strax vidare.
 
Anders spräckte nollan.
 
Och jag likaså men var var gösarna?
 
Snart befann vi oss nästan i änden på sjön men lika sterilt här och nu hade jag snart bara ett Ess i rockärmen kvar i den här sjön som jag trodde på. Ett stort flak på 5-7 m djup med en rejäl brant ned till 20 m strax utanför...får vi inte gös här ja då kan vi lika gärna ge upp sa jag.
 
Jag intog också kaffe och macka för säkerhets skull för att öka chanserna. Men lät Anders som i år fått sina livs första gösar ett par små stackare från älven att göra första kastet på detta ställe. Och tro det eller ej. Kaffetricket funkade trots att det var jag som drack kaffet så spred sig effekten till Anders och snart stod han med böjt spö och dagens första gös var ett faktum. En fin liten rackare på strax över kilot så verkligen ingen best men idag kändes det som en seger att bara få en gös. Snabbt ut med grejorna igen och inte många dunk i botten senare smackade nästa gös på. Bara så brutalt som gösar kan göra när de väl går all in för att sluka sitt byre. Så innan jag ens fått i mig halva muggen med kaffe satt Anders med ännu en gös i famnen. Pb två kast i rad så Anders sken i kapp med den frånvarande solen. Återigen ingen jätte men har man tidigare fått 2 gösar på ca 300 gr styck ja då är en 2 kgs en jätte!
 
Till slut fann vi dem. Någon bild på den större blev det dock inte nu ville jag fiska lite också. Peter kämpade ivrigt på i fören men hade ingen framgång så nu skulle ju "Bror duktig" visa hur det går till. Fast jag bidrog nog mest till att vi skrämde dem kändes som nu blev det en jigg för mycket på platsen. Anders missade dock ett par karatehugg till. Så vi gick över till att vertikal från fridrivande båt över stället och då hade jag mina 2-3 första göshugg för dagen men taijmingen med mothuggen var allt annat än bra så inga fiskar upp. Så återigen bytte vi plats men nu sökte vi liknande område som givit fiskarna och fann en spot på andra sidan sjön som såg lovande ut.
 
Och nu tänkte jag att jag skulle vara lite "inne" och köra lite nymodigheter så en crecraw från Westin åkte på i lila nyans då Anders fått sina gösar på en Berkley jigg i just de färgerna. Gösen kan ju ibland vara kinkig på vilka färger den går i gång på. Och hastigt och lustigt fick jag också späckt dagens gösnolla då en liten göshanne ville äta kräfta. Tog direkt i första kastet på det nya området så nu trodde man att vi skulle få ett gäng igen. Men icke detta blev det sista som hände för dagen trots vi nu hade kommit på dagens melodi med både områden och beten. Men återigen gick dagen alldeles för fort och hemska novembermörkret var över oss och det var dags för upptagning av båt. Vilket i sig var ett äventyr här då det saknas angöringsbrygga. Men snart var vi på torra backen och tackade för oss.
 
Så fick man en novembergös till slut.
 
Ja återigen gäckade den större fisken oss men skam den som ger sig nästa helg lär vi vara påt igen och planerna lutar åt att ännu en av "mina pimpelsjöar" skall få ett båtbesök av oss. Men då blir det nog abborre i fokus igen.....och kanske gädda för den obligatoriska gäddan har ju svikit oss några turer nu. Men istället har ju grenar blivit vardagsmat fick all bänt upp en skaplig gren denna tur också men Ni skulle sett den som slet sig!😅.
 
Grenar går till nu på hösten och de hugger på allt!
 
Sköt om Er därute så ses vi snart vid ett vatten nära dig!