DM internationellt mete 2019

Kan det varit årets sista högsommarliknande dag vi lyckades pricka in på årets DM i internationellt mete? Ja mycket talar för det för efter en vecka med regn och rusk och isande hårda höstvindar sprack himlen upp som en skänk från ovan och vinden la sig för att vila efter att tagit ut sig helt under veckan som gått.
 
Så det var sol och blanka vattenspeglar som mötte de 11 deltagarna som hade samlats vid Trötemyrens strand mitt i Lysekil för att göra upp om årets DM titel. Även om dimman låg tät då jag och Sten passerade Gullmaren med färjans hjälp på vår färd mot Trötemyren.
 
De flesta sportfiskare förknippar väl en tur till Lysekil med salta fiskar i åtankte men för oss hägrade varken makrill, torsk eller tonfisk som annars det halades upp strax väster om Lysekil denna dag. Utan vi hade nog mest mört i tankarna och drömmar om en eventuell sutare som kanske skulle tippa vågen till din fördel under DM kampen.
 
Säkert över 20 år sedan vi nyttjade denna lilla pärla mitt i Lysekil för ett större event så det skulle bli intressant att se vad den gick för nu. Vi hade valt Tröten i år med tanke att eventuellt locka någon av Lysekils alla gamla rutinerade metare att krypa fram ur sina iden.
 
2 av Lysekils mest rutinerade gamla rävar hörsammade inbjudan och kom till start nämligen Svenske rekordhållaren på abborre Gary Wickins och gamle landslagsmetaren Roger Svensson, (dammet yrde från deras spö men nu skulle de visa att de gamla takterna satt i). Även vår egen Carl Nolkrantz hade samlat mod till sig och kom till start, som sagt han har aldrig slutat bara haft ett 20 års uppehåll men han är ju obesegrad här i Lysekil så nu var det dags även för honom att krypa fram ur sitt gömsle. Tyvärr fick jag ingen bild på denna unika händelse då Carl lyckades hålla sig undan min kameralins under hela dagen!
 
Lysekils klubben hade fixat så att sträckan vid Tröten skulle bli röjd. Kommunen hade lovat fixa det vilket var otroligt välvilligt. Tyvärr verkar de dock som om urinvånarna har väldigt svårt att skilja Tröten mot närliggande Rotemyren så de hade röjt där istället. Så det blev allt till att ansa lite buskar för egen maskin men det fixade vi med glans. Vi nyttjade den närmaste sträckan så det blev nära att gå vi sportfiskare blir ju bara bekvämare o bekvämare med åren eller är det äldre vi blir......
 
Med 11 till start fick det bli 2 sektioner 6+5 och jag lottade till mig plats 4 rakt nedanför parkeringen men tyvärr även rakt under ett träd som vi totalt missat då vi la ut platserna så nu kom det bli till att hålla tungan mitt i mun får att överhuvud taget lyckas mickla ut ett kastmetetackel som var metoden jag trodde mest på idag.  Ja ja bara att göra det bästa av situationen men det är klart lite så där lagom mycket gnällde jag allt över denna besvärliga plats jag fick.
 
Så jag började sätta upp mina 2 matchmete med wagglerflöten på 12 respektive 14 gr med i stort sett allt bly i flöte och bara några enstaka hagel längs linan för att få ett fint on the drop tackel lämpligt för mört. Då vinden lyste med sin frånvaro och dessutom djupet visade sig vara så ringa som 1,2 m på 13 meters t.p så återstod egentligen bara rullspöna som ett alternativ idag för att överhuvudtaget få fisk. Till slut blev distansen 35 m där var djupet ca 3,5 m och man kunde få ut tacklet hyggligt rakt trots trädet men det krävdes lite svordommar och en del trassel samt lite lövverk som följde med ut under upptacklingen innan man fick in knycken för dagen.
 
Satte givetvis upp mitt t.p också med 3 toppar med flöten fr 0.8-2 gr ifall i fall. Planen från början var ju att mäska på t.p så man gav sig chansen att eventuellt få en bonus sutare men då bottnen bestod av rena graniten 13 m ut där jag satt tappade jag allt förtroende för denna metod en dag som denna. Sträckan var lite ojämn på djupet längs land trodde hemmasonen Roger satt på guldtronen innan start på plats 6 då han hade 3 m djupt redan på 7 meters långspö.
 
Grundmäskade 35 m platsen med 15 slangbellebollar med finmalt mörkt mäsk med ganska mycket krossad hampa i samt 1 dl döda maggott och 1 dl casters. Stigs träning innan hade visat på relativt stor mört 100-200 gr och fiske vid botten och då tycker jag en grundmäskning likt denna var befogad. La i 4 bollar med mäsk + klippt mask på take a partet mest för syns skull men man skall aldrig säga aldrig. Gary trodde jag totalt gjort bort mig med denna grundmäskning ja la ut mer än det fanns fisk i sjön hörde jag han nämde för en åskådare själv var Gary extremt försiktig vågade knappt mäska alls vad jag kunde se vilket i efterhand nog straffade sig idag.
 
Ja snart fick vi svaret mitt flöte sjönk direkt vid första utlägg och efter en kvart hade jag landat 8 mörtar vilket i efterhand skulle ha räckt för sektionsseger!!!! Så vi kunde slutat där.......
 
En bit in i tävlingen och rullspöt fortsatte leverera mörtar för mig men klart bäst som vanligt då man hällde upp en kopp kaffe....
 
Gamle mörtkungen Gary gick ut löst och ökade inte under tävlingens gång.....
 
Och Roger som jag trodde satt på guldsits var frustrerad efter halva tävlingen.....inte ett napp.
 
Men jag fiskade på och frågade i början Gary om han trodde de tålde att mäska på under fiskets gång, det trodde han inte. Han trodde man skulle skrämma mer än locka och vara väldigt försiktig med mäsket. Men tror Gary är kvar lite i gamla tänk då man hade lite mer brödbaserat mäsk än idag som har en tendens att mätta fisken. Då vi har mycket finare och mer stimulerande mäskblandningar som inte mättar fisken men lockar den idag. För i min värld då mört förväntas ja då tycker i varje fall jag att det skall hända något relativt ofta på platsen i form av godsaker som regnar ned och bildar moln i vattnet och drar vimsiga mörtar till just din plats. Är du för inaktiv ja då samlar du nog inga mörtar under dessa förhållanden som rådde idag. Så när jag väl vågade trycka på mer i mäskningen blev fisket bara bättre och bättre.
 Så idag var det helt rätt att vara aktiv med bellan. Faktum var att alla av oss som vågade göra en hygglig grundmäskning och därtill bygga vidare med aktivt mäskande hade dagens bästa vikter medans övriga som höll igen uteblev fångsterna för helt.
 
Utom för Roger som ändå var relativt aktiv uteblev fisken trots det, möjligen hade inte ringrosten riktigt hunna släppa ur Rogers leder innan denna comeback.
 
Melodin för mig ivf var idag att få en 3-4 mörtar sedan ut med 2-3 bollar med lite maggott/ casters i och så hålla på så. Mitt största problem idag var att få ut tacklet till mäskplatsen utan att få med hela skogen ut. Var lite svårt med precisionen då man fick vinkla in spöt på snedden mellan grenar och sedan mer eller mindra bara slunga ut det. Blev bra snett o vint ibland så bara veva in och göra om och göra rätt men det lönade sig.....Skjutning med slangbella satt dock som det skulle inte världsmästarklass men väl DM klass......Och vilket bete som var bäst ja vad faaan tror Ni 2 röda maggot så klart!!!! Även om jag klämde på en vit stackare då och då.
 
Tog mig en bensträckare med lite mer än en timme kvar av dagens 4 timmars DM kamp för att se om totalsegern var hotad, högsta vikt var det som gällde för den idag. För på andra sektionen satt de största hoten både Sten, Stig och min namne hade allt haft helt OK fiske och Jonas på kanten smög upp den ena efter den andra på feeder så det var bäst att gå tillbaka och ligga i och inte invaggas i falsk säkerhet bara för att grannarna fick dåligt. Sagt och gjort tryckte på ännu mer med mäskbellan på slutet och fick igång fisket riktigt bra och kunde till slut väga in 6,5 kg för seger men Jansson var ändå hack i häl med sina 6,1 kg så som alltid det gäller hänga i ända till slutet.
 
Som väntat gav t.p platsen inte ett skit men vad gjorde det när matchspöplatsen levererade.
 
Niclas hade en tung dag lite instängd i dag i ett hörn och med totalt bleke och solsken över hans något grunda plats hela tävlingstiden (även grunt på rullspö) så var han nog chanslös idag så givetvis måste man ha lite flyt i lottningen också. Men vid ett annat väder med pålandsvind och mulet kanske detta hade varit guldpeggen men idag, icke....
 
Ja mer bleke än så här blir det inte....för den skarpsynte kan Ni kanske se mitt flöte därute 35 m bort, hårt nedblyat var det som gällde snabba men tydliga napp. Ljuset lite styggt mot oss ibland så min röda antenn hade nog gjort sig bäst svart idag men ingen färg med mig annars är det superbra att antingen ha med olika antenner i olika färger eller flötesfärg så man kan ändra färg på antennen till det som syns bäst för stunden.
 
Stig kämpade på och gnetade till sig en bronspeng....
 
Feederspöt blev Janssons räddning denna dag men det som gav 2a platsen var nog ändå att han anammat min melodi och ha kaffemuggen framme större delen av tiden....
 
Sten trodde nog länge han hade grepp om B sektionen men fick se sig passerad av Stig o Jansson då det var dags för invägning....
 
Dagens sista mört i tryggt förvar i håven, 30 sekunder kvar ingen idé att kasta ut igen, nä ta en kopp kaffe till och blåsa av dagens tillställning fick det bli....
 
Och med 6,5 kg i keepnetet var segern på A sektionen kassaskåps säker som sagt hade räckt med en kvarts fiske för sektionseger idag vet ärligt inte riktigt vad övriga på min sektion sysslade med kan inte ha varit att meta ivf???? Bäst passa på att vara lite kaxig nu när man har chansen blir inte så ofta nu för tiden.....har inte hunnit förbereda mig som jag vill inför tävlingarna men denna gång gav jag mig tid och kände mig väl förberedd och denna gång jag då  lönade det sig....
 
En glad prispall 2a Jonas Jansson 1a Jonas Stridh 3a Stig Borlinger.
 
Avslutar som vanligt med resultatet för tabellbitarna.
 

Resultat DM Norra Älvsborg Trötemyren Lysekil 20190908
Peg Metare Vikt Placering
A1 Niclas Karlsson 360 gr 4,5
A2 Billy Affelin 360 gr 4,5
A3 Gary Wickins 480 gr 3
A4 Jonas Stridh 6420 gr 1
A5 Carl Nolkrantz 780 gr 2
A6 Roger Svensson 280 gr 6

B1 Sten Rickardsson 3660 gr 3
B2 Kristian Ekman 2120 gr 4
B3 Stig Borlinger 3960 gr 2
B4 Anton Olesen 480 gr 5
B5 Jonas Jansson 6120 gr 1

Totalt
1. Jonas Stridh FK TOPP 1p 6420 gr
2. Jonas Jansson FK TOPP 1p 6120 gr
3. Stig Borlinger Sportfiskarna 2p 3960 gr
4. Carl Nolkrantz FK TOPP 2p 780 gr
5. Sten Rickardsson FK TOPP 3p 3660 gr
6. Gary Wickins Lysekils SFK 3p 480 gr
7. Kristian Ekman ASFF 4p 2120 gr
8. Niclas Karlsson ASFF 4,5 p 360 gr
8. Billy Affelin FK TOPP 4,5 p 360 gr
10. Anton Olesen STV 5p 480 gr
11. Roger Svensson Lysekils SFK 6p 280 gr

 Simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!