KM Feeder 2019

Det rullar på med tävlingar varje helg nu ett tag till och denna helg som gick avverkade vi vårt egna KM i feeder i FK TOPP. Denna enormt prestigeladdade batalj skulle gå av stapeln från gamla nedlagda Holmens bruks skröpliga kaj i Vargön där man får vistas på egen risk.
 
4 tappra FK TOPPare vågade ta den risken och slöt upp för att göra upp om denna ärofyllda titel. Göta Älv låg blank och inbjudande då det för en gång skull var vindstilla men som tur var inte strömstilla utan med lagoma 400 kubikmeter per sekund flöt älven fram denna råkalla mulna söndagsmorgon.
 
En tapper man var redan där och prövade lyckan med bottenmete med mask och han svingade in en och annan mört och abborre så fisk fanns det på sträckan om nu någon inte trodde det. Han stod naturligtvis där vi hade tänkt börja sträckan men gott om plats för oss så vi lät honom vara och peggade ut på behörigt avstånd och den spännande lottningen kunde ta sin början. Gunter som idag gjorde comeback kom sist så då fick han också dra sist och som vanligt blev nedströms kantplats över så nu fick Gunter finna sig i att bli dagens favorit då nedströms kantplats kan ha en stor fördel här som på många andra ställen. Själv fick jag kanske inte den fullt lika eftertraktade uppströms kantplatsen men en kantplats är ju alltid kantplats. Och Jansson och Sten var ju inte så missnöjda med sinna platser heller de fick ju trots allt näst kant båda två.
 
Hur otroligt det än låter är det endast 2a gången jag metar från denna plats trots det bara ligger 2 världsrekords stenkast från hemmet. Utan när man är här jagar man främst öring, gädda, abborre eller gös med spinnspö. Men idag var det alltså feeder som gällde.
 
Tänkte köra lite sparsamt idag, less is more tänkte jag då det varit frost nu ett par nätter. Så jag hade bara med mig 2,5 dl död maggot 2 dl klippt mask och en liten burk majs som bete till mäsket samt en näve mask och en näve maggot som krokbete. Jansson däremot sin vana trogen gick all in 0,5 liter jokers, 0,5 liter casters, kilovis med mask och tonvis med död maggot hade han släpat med sig från Uddevalla och jag tror det mesta åkte ut i älva!
 
Upptackling pågår.....skulle mest prylar vinner funka idag?
 
Valde idag att fiska 32 m ut och grundade som sagt lite sparsamt med lite mäsk + lite beten i 6 medium nisa 44 gr burar under de vanliga 10 minuters grundmäskning. Satte mig sedan och inväntade start med en kopp kaffe vad kunde gå fel nu....tja bara den detaljen att idag var det beten till max som det gällde att få ut för att få in och hålla kvar den lite större mörten för fisk nappade det nämligen från start till mål i varje utlägg och jag fick åtminstone en bra start med landad fisk de första 10 utläggen men bara en av acceptabel storlek småfisken och då menar jag små var talrik och störde enormt. Sedan började man missa i parti och minut och fick veva in tomt. Invasionen av miniatyrfiskar på peggen var ett faktum.
 
Alla fick väl smått till en början men snart började Gunter och Jansson hala lite större och Jansson drog även matabborrar på löpande band för Er som inte vet är matabborrar 200-400 gr! Förstod snart att min taktik med sparsamt med beten var en missräkning idag för så länge jag tryckte i mer maggot så fick jag allt lite bättre snitt men mitt lilla utbud idag tog snart slut och endast majs kvar att erbjuda i mäsket och det var inte dagens melodi förutom för 10-20 gr idar. Idar verkar älska majs oavsett ålder på iden. 
 
Jansson klagade och gnällde på om sitt fiske så jag tror till och med Mårten Johansson hade blivit grön av avund på den utmärkta gnällning som Jansson stod för idag och precis som för Mårten hjälpte det och Jansson kunde gå ifrån till en ohotad KM seger. Sista timmen köttade han på rejält med mört i hektosklassen och bonusborrarna i 200-300 gr klassen fortsatte komma till Janssons krok med jämna mellanrum så vi andra fick spela andre fiol idag.
 
Ett tag trodde vi allt att comebackande Gunter skulle ta hand om KM titeln från sin nedströms kantplats men hans fiske kom av sig....
 
Medans Janssons bara ökade och ökade och upp till mig och Sten släppte han inte till någon av de större i varje fall och varför skulle de simma från Janssons plats där fanns ju all mat de behövde..... Så nu blir det lite annat upplägg på nästa veckas Västra meteserie som fiskas på samma ställe, läge för snabb revanch????
 
Grattis till KM titeln i utklassningsstil Jonas Jansson!!!
 
Kämpade till mig en pallplats inte fy skam slapp ju den nesliga 4e platsen, tack Sten.
 
Nä dagens insats liknade mest grisen men vi tar nya tag till nästa helg då blir det förhoppningsvis andra bullar bakade får ju försöka försvara ledningen i Väst Svenska Meteserien.
 
Resultat FK TOPP KM 20191006 Göta Älv, kajen i Vargön.
Peg metare vikt placering
A1 Gunter Furthmüller 6340 gr 2
A2 Jonas Jansson 12960 gr 1
A3 Sten Rickardsson 3770 gr 4
A4 Jonas Stridh 5380 gr 3
 
Simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!