Årets sista Västra meteserie.

Så i söndags var det dags för avslutningen på Västra meteserie som våran klubb nu arrangerat i en herrans massa år och hur många gånger som kampen om totalsegern stått mellan undertecknad och Charles Fast ja det vet jag inte men många är det. Men på senare år har fler blandat in sig i kampen vilket bara är kul och för egen del har man ju trappat ned en del och blivit bekvämare och bekvämare och tänkt mer gott att komma ut lite och det duger nog. Men det gör det sällan utan nogranna förberedelser och ha sina prylar i topp trim lönar sig ofta i längden.
 
Men hur det än må vara med den saken nu förtiden så halkar man med hyfsat på ren rutin och jag ledde serien inför avslutningen men med 3 andra som jagade som hungriga vargar i flock redo att sluka sitt byte....och Challe var en av dem i vanlig ordning.
 
Söndagen grydde så där lite lagom kulen och fuktig som det anstår en höstdag i Svedala och regnmolnen hotade i horisonten men nattens storm hade bedarrat och en stilla bris mötte de 13 deltagarna som slutit upp på betongkajen i Vargön.
 
Vissa valde dagen till ära att komma till tävlingen med viss stil. Challe crusade in med klass så som det anstår en mästare.
 
Även denna helg stod samma herre som förra veckan redan på plats i jakt på lite matfisk. Enligt utsago har han troget stått på denna plats varje morgon sen isen släppte i våras så vi lät han fiska på från sin favoritplats och peggade upp även denna helg på behörigt avstånd från denna trägna fiskare.
 
Vi blev alltså 13 till start idag flera var i vanlig ordning anmälda men av olika orsaker dragit tillbaka sina anmälningar men vi väntade in i det sista på ytterligare en som inte dök upp........destilerade drycker kan möjligen återigen orsakat denna frånvaro och därtill slarvande med det motsatta könet måhända?
 
Lottning av platser är en process i sig finns ju alltid platser man helst vill ha och vissa man kanske vill undvika. Själv drog jag näst sist i dag och som vanligt blev kantplats kvar till slutet så jag drog till mig peg 9 istället. Skulle detta bli 3e gången gillt på kajen och man kunde slå till med vinst trots missen med att få kantplats hade ju tänkt dra sist men vi fick en efteranmälan så sista lotten tog Johan Käll hand om så han fick börja sin tävlingsmetekarriär med att få chansen från nedströms kantplats vilket ofta kan underlätta men man skall aldrig be om ursäkt för en bra plats som en vis metare en gång sa.
 
Det visade sig att min plats peg 9 var en av de få jag helst inte ville ha då jag vet under oändligt många båtfisken här efter gädda och öring att botten inte är den bästa just här. Väldigt djupt här också runt 15-17 m djupt men ganska lika med djupet på hela sektionen. Min bekvämlighet gjorde att jag inte orkade clipsa om från mina förinställda 32 m och latmasken har fått fotfäste i mig så endast 2 spön med denna gång vilket kom att straffa sig under fiskets gång. Botten hyfsat Ok dock på 32 m men strax innanför kändes det som mycket skit men duger nog tänkte man.
 
Hade laddat upp med lite mer beten denna helg men inte det jag helst ville ha, kokt hampa för lat igen för att fixa med det under veckan. Grundade min plats med 10 stora burar med 50/50 mäsk och beten och mört på 100 gr direkt i första och andra utlägget men så som dagen sen utkristalliserade sig skall man tydligen inte ta ledarmörten heller trodde bara den regeln gällde braxen???
 
Det hade slumpat sig så att på B sektionen hamnade alla som hade chansen på slutsegern så nu gällde det ju "bara" att hålla dessa herrar bakom sig hade allt i egna händer.
 
Men ju längre dagen led förvandlades guldet allt mer till sand och rann mellan mina fingrar likt regnet som föll lite då och då under dagen. För efter en fin start ändrade sig strömmen något och naten som växte innanför min plats ändrade läge och drev in över min mäskplats och till slut var det omöjligt att fortsätta fiska där. Efter att ohjälpligt till slut även fastnat i botten och blivit av med hela tacklet var det bara att clipsa om och fiska närmare och missflytet fortsatte då jag precis fått igång fisket igen på den nya platsen kom nästas motgång. Kastade av feedern i en smäll som hördes till grannkommunen och så satt man med två tomma spön. Bara att tackla om och mäta in igen och börja om från början.
 
Nu är man ju snabb som en oljad blixt så det hela blev klart i en grisblink men man kommer ju av sig och tappar rytmen i ett sådant här läge. Nu är ju inte jag den som hetsar upp mig i onödan får jag bara dratt en eller två rekorderliga svordomsramsor så brukar lugnet snabbt återfinna sig igen. Och man brukar komma igen starkare än innan och hoppas på lite positiv karma att otur skall följas av lite tur.
 
De värsta konkurrenterna hade börjat få upp farten i fisket ordentligt förra veckans dominant Jonas Jansson började återigen hala lite bättre mört i parti och minut så nu var goda råd dyra. Började trycka i lite mer klippt mask och lyckades dra in lite abborre som tyngde litegrann men hade snålat med mask idag så de sinade i rask takt så jag fick gå över till mer casters/ död maggott i mäsket. Prövade gång på gång att fiska på majs för att få upp snittet på mörten men fick inte det att fungera det vill till en Engelsman med det rätta tålamodet till att få majsmete att fungera skulle det visa sig.
 
Hade korta perioder då jag kände något var på gång men fick däremellan på tok för mycket smått nä återigen hade man varit för bekväm i sina förberedelser och tagit lite vad som helst som huset hava att erbjuda och det var mest gammal skit....och fortare än en höna skiter hade de 5 timmarna sprungit i väg och dagens saga var all. Invägningen förkunnade det jag redan visste slagen med hästlängder av Jansson och knappt av de som satt mot kanten så inkasserade en 5e plats på årets sista Västra meteserie vilket gjorde att man tappade sin 1a plats i serien och fick nöja sig med silverpeng i en rekordjämn serie detta år.
 
Johan gjorde en lysande insats på sin livs första metetävling och knep en 2a plats (från kantplatsen som ju var vigd för mig). Naturligtvis slump men nu börjar det bli löjligt hur många gånger kantplats blivit kvar till slutet under lottning av platser bara i år 4 av 6 gånger på serien.........
 
Men mot en alltid lika säker Shaun stod sig övriga slätt på A sektionen. Med positivt tänk och all in på majsmete tog Shaun en överlägsen seger idag.
 
Krille kämpade på vad han förmådde och knep 3e platsen på A sektionen.
 
Den ende som var i närheten av Shaun idag var Jonas Jansson som segrade på B sektionen. Jonas J har verkligen hittat rätt sent om sider denna säsong från en plats mitt i startfältet tog han en imponerande mörtfångst.
 
Mattson däremot undrade var faaan är all fisken var det inte mer......
 
Men det var tillräckligt för att slå mig en dag som denna så för i helvete varför är jag så jävla glad för.....jo får att man får glädjas för det lilla ibland och ett leende kostar så lite osv.......nä riktigt besviken på min insats idag.......skall jag fortsätta med tävlingsmetet får jag nog ta och bita ihop och ta tag i saker och ting och börja förbereda mig mer nogrannt igen.....finns inga genvägar till framgång.
 
 
Så en glad Jonas Jansson kunde till slut titulera sig Västra meteserie mästare 2019.
 
Men nästa år är ett nytt år med nya insatser så jag tackar alla deltagare detta år och på återseende nästa år då vi utökar serien till 4 feedertävlingar och 4 flötmetetävlingar glöm dock inte att varje tävling är en öppen tävling så man kan vara med på en eller alla. Alla metare välkomna hoppas vi ses nästa år!
 
Avslutar i vanlig ordning då det varit tävling med en resultatlista

Resultat VMS 6 kajen Vargön Göta älv feeder 20191013
Peg Metare Vikt Placering
A1 Johan Käll 4020 gr 2
A2 Shaun Keavney 9540 gr 1 totalsegrare
A3 Sören Börmark 2900 gr 5
A4 Jan Persson 2740 gr 6
A5 Pelle Hagman 3140 gr 4
A6 Kristian Ekman 3700 gr 3

B1 Jonas Jansson 8380 gr 1
B2 Johan Mattsson 4940 gr 4
B3 Jonas Stridh 4380 gr 5
B4 Billy Affelin 3140 gr 7
B5 Almantas Skeiveris 3160 gr 6
B6 Charles Fasth 5560 gr 2
B7 Sten Rickardsson 5140 gr 3

Lottade lagtävlingen vanns av Shaun + Johan + Charles.

Totalt Västra meteserien 2019 (topp 5) Totalt deltog 32 st på årets serie.
1. Jonas Jansson 2+2+2+1=7p
2. Jonas Stridh 1+3+3+1=8p
3. Charles Fasth 2+1+3+2=8p

4. Shaun Keavney 2+2+3+1=8p

5. Johan Mattsson 1+4+1+4=10 p

Nästa vecka årets sista tävling för mig LAG DM i Karls Grav och har inte lärt mig något....kommer troligtvis inte förbereda mig mer denna gång utan det blir till att rensa frysen och göra slut på allt gammalt mäsk och beten och sedan börja på noll igen 2020.......mot nya mål......nöjesfiske, specimen eller tävling ja blir nog en liten galen mix av allt som vanligt....för mycket fiske som är roligt ja allt fiske...och så lite tid......

Kommer dock kanske damma av den gamla 11 metaren och svinga den lite i Graven på söndag bäva månde konkurrenterna........

Simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!

 
 
 
#1 - - Johan Dahlqvist:

Jonas,
Du är verkligen bra på att skriva kommentarer och referat från dina fisken. Jag gillar att läsa din blogg. Fortsätt! Respekt!

Svar: Tackar JoDa, hoppas vi ses på någon is till vintern!
fiskeshopen.blogg.se