Säsongens sista isfiskepass, eller??

Historien upprepar sig för 3e helgen i rad blev det ett tappert försök att lura en älvöring under lördagen och att leta upp säker is under söndagen. Återigen var väl inte vädergudarna riktigt på vår sida utan skickade hit både moln, hård vind och nederbörd. Lagom tills jag stängt shopen under lördagen var dretvädret över oss men spöt för öringen stod redo så det fick bli ett par timmars svingande för något fiske måste man ju hitta på då man har en stund över. Och så länge man har beten i vattnet har man ju chansen på fisk. Men även denna lördag lurade öringarna mig så jag får fortsätta drömma om den som klev av för några veckor sedan. men plötsligt sitter det en igen och då lär den vara glömd.
 
Blev lite cityfiske under lördags eftermiddagen och som oftast då man fiskar älvöring blev man utan fisk så då fick man passa på att njuta lite av våra fantastiska konstverk. Den berömda foten t.ex som något geni tyckte lämpade sig som staty på ett grund i älven, ja frågar Ni mig så kunde man allt ha lagt de pengarna på något betydligt bättre för den kostade nog en slant.
 
Hem och ladda inför kanske säsongens sista pimpelfiske? Vi blev 3 tappra som trotsade söndagsmorgonens ösregn för att dra norrut mot isbelagda vatten. Återigen var siktet inställt på de svårfiskade sjöarna norr om Bengtsfors i hopp om att finna några av dess större invånare. De flesta sjöar i denna trakt är stora djupa klara skogsvattensjöar med inte överdriven mängd fisk i sig men snittet på fisken kan vara riktigt bra och man har chansen på riktigt fina borrar. Till slut föll valet på ännu en helt ny sjö för oss som man alltid viljat åka till då det åtminstone för 15-20 år sedan vällde in rapporter om den ena storfångsten efter den andra. Men det var då det och nu är nu.
 
På resan upp ville Lucas få mig att gå med på att bada om jag äntligen fick min efterlängtade +1,5 kgs borre för han lovade bada om han fick en men jag avböjde vänligt men bestämt som den badkruka jag är. Badar ju inte ens frivilligt om de så är +25 gr i vattnet nä jag vill helst hålla mig ovan ytan utan att bli blöt. Men ett litet löfte om att simma i vattenpölarna ovan isen kunde jag ge. (kändes rätt ofarligt). Kunde nog gått med på att bada också för att jag skulle få en över 1,5 kg ja det känns snart lika osannolikt som att vi i Västsverige skulle få en riktig isvinter en hel säsong!
 
Väl framme och efter att besegrat den sista uppförsbacken innan sjön började regnet dessutom att avta. Om isen skulle hålla eller inte behövde vi inte oroa oss för då man ännu en gång blev positivt överraskad vilken hård motståndare blank kärnis är för mildväder. 20-25 cm stenhård och fin men med lite vattenpölar här och var efter nattens regn. Vi spatserade ut på isen och sökandet efter de randiga rovriddarna kunde ta sin början. Och som vi fick söka, en riktigt trevlig sjö låg framför oss med mängder med tilltänka uppehålls ställen för den hägrande storabborren. Vi hittade grynnor, gamla risvasar och fina öar att fiska runt och varierande djup från någon meter ned till dryga 10m. Solklara "vinnarställen" avlöste varandra men hur vi än ville så var fisken inte med oss. Jag petade upp en liten abborre ganska omgående och en gädda knyckte en av mina sista pipa 45 mm vid en risvase och Lucas felkrokade en hektos borre men i övrigt var nappen lätt räknade.
 
Dagen började med regn men efter en timme gav det vika men fisken lyste med sin frånvaro.
 
Nog för att det var kraftigt lågtryck och riktigt skitväder (även om regnet nu hade upphört helt) var det nästan löjligt trögt. Vid dessa tillfällen kunde det kanske har varit intressant med ett ekolod för att ha sett om det ens var fisk framme vid prylarna, men bara kanske, fortfarande inget för mig. Vi kämpade på och sökte vidare. Lucas hittade en jättefin stor grynna och här helt plötsligt från ingenstans kom så dagens karatehugg vi hade väntat på men den förmodade storabborren hade nappat så aggresivt över pirken så även den råkade bli felkrokad i hakan vid mothugget därav drog den mer än den vägde men 875 gr räddade ändå denna sega dag något för Lucas. Jag lirkade upp ännu en 30 grammare men detta fick bli denna sjöns sista fisk för trots ivrigt letande och fiskande med vertikal, balans, tafspirk och mormyska i alla vattenlager var det stört omöjligt att få någon mer att bita. Så vi beslutade att lämna denna sjö åt sitt öde och åka till sjön vi var för 2 veckor sedan fast i en annan del av den.
 
Hittar man ingen fisk får man roa sig på annat vis lyssna till det porlande ljudet av ett vattenfall, naturens egen lovsång inte så dumt det heller....
 
Men man vill ju helst känna lite fisk också och utanför detta branta berg i en helt annan sjö fann vi det vi sökte, huggvillig fisk.
 
Fick höra upplösningen av ett av de mest tungåkta Vasaloppen på senare år innan vi var framme vid sjö nr 2 för dagen. Isen lika fin här så det var bara att knata rakt ut och enligt rapporter skulle denna del vara något djupare än där vi fiskade av senast och så var också fallet. Som jag anade stod också fisken lite djupare idag än sist för här gick det nämligen att få fisk. Redan i ett av de första hålen på 11 meters djup stramade de i lite bättre och man kunde dra en serie 200 gr-dryga halvkilosar. Men precis som senast på denna sjö var det extremt små fläckar det stod lite fisk på och de tröttnade lika snabbt som de började. Och återigen var det bara vertikal pirk med trekrok som gav utdelning. Balansare och stora pirkar med enkelkrok eller tafsfiske gjorde sig inte besvär.
 
Nu tittade dessutom solen fram och förgyllde dagens naturupplevelser lite extra, bryr mig sällan så mycket om vädret bara det går att fiska men det får väl erkännas att det är trevligare att pimpla i solsken än spöregn. Som vanligt på nya sjöar dröjde vi oss inte kvar allt för länge på varje plats utan nya ställen väntade ju bakom varje krök att utforskas. Hittade en risvase även här och likt förra sjön bodde det en gädda även här men denna gång fick jag behålla pirken men i övrigt var det osedvanligt tomt runt denna vase endast lite småabborre. Vi kämpade på dagen ut men först när vi kom tillbaka där vi började fann vi lite bättre fisk igen så med facit i hand var väl detta en dag man skulle nött kvar på platsen som gav lite hyggliga direkt. Men då lär man sig väldigt lite om en ny sjö och åtminstone tycker jag att det är trevligare att röra på sig och hinna med att täcka lite vatten.
 
Nya insatser nya vinster på sjö nr 2 för dagen. Och dessutom lite tur med vädret, humöret steg med en så där 1000% inte mycket som behövs för att gör mig glad igen....
 
Men större än dryga halvkilot mäktade jag inte med denna dag. Så slapp att simma i vattenpölar.
 
Men väl en av de smalaste gäddor jag någonsin skådat. Och inte hade den blivit tjockare av att äta plåt så det kunde den väl lika gärna ha låtit bli men nu fick jag i varje fall behålla min älskade pipa pirk ( 3 st 45 mm kvar nu.....)
 
Några matabborrar fick följa med hem denna dag också och som alldeles nyss har avnjutits så man blev mätt och belåten även denna måndag. "Vapnet" på bilden var det enda som funkade för mig idag en dag som denna då de inte var direkt i stöten på de sjöar vi besökte. (Annat var det på den fantastiska Kyrkviken vid Arvika där det var 5 timmars tävling i går och hemmafiskaren Perra Olsson gjorde allt rätt och träffade norsabborren och förnedrade övriga motståndare med sina 16,6 kg nästan 7 kg mer än 2an)
 
Dagen led mot sitt slut och all mat o dryck var slut och energin började sina för de tre vännerna på sjön så allt som återstod var resan hem och återigen tacka Dalsland för att du finns och räddar pimpelsäsongen för oss som hellre går på vatten än åker båt på det våta underlag.
 
Men nästa helg finns det nog ingen återvändo för egen del om man vill fiska på hemmaplan. 
Det enda jag kan vara 100% säker på är att någon form av fiske kommer det att bli för så länge betena är på land ja då får man inget det tror jag också jag kan säga med 100% säkerhet. Om man nu inte siktar in sig på att fånga en flygfisk i flykten eller vänta på att någon lax skall hoppa in i båten av sig själv då såklart.
 
Sköt om Er mina vänner och simma lugnt så ses vi nog vid ett vatten nära dig!