Båtpremiär i finväder!

Ännu har jag väl inte till 100% kastat in handuken när det gäller fiske från is men denna helg ägnades åt årets båtpremiär. Inget fiske i ösregnet i lördags för min del utan bara förberedelser inför årets första gäddfiske som gick av stapeln i söndags. Likt de flesta utrustningar jag använder mig av står även gäddspöna upptacklade och klara året runt både för gäddmete, spinn och trolling. Då senaste tidens kraftiga nederbörd och nordanvindar grumlat upp älvens vatten rejält så föll valet av gäddfiske vatten till syd västra delen av Vänern. Marcus och jag sammanstrålade på söndagsmorgonen för en drabbning med gäddorna. Denna båtpremiär dag gjorde vi det enkelt för oss så några trollingspön laddades samt några spinnfiske påkar fick följa med också givetvis med enbart haspelrullar. Kasta med multirulle det får "amatörerna" hålla på med. Nej mig får Ni aldrig att gå ifrån mina älskade haspelrullar. Och Ni som påstår man inte kan kasta tunga beten och inte får "känsla" med haspel kan ta och dra något gammalt över Er och bara hålla tyst!
 
Nädå smaken är som baken, delad. Var och en får skaffa sig en egen uppfattning vilken utrustning som passar hen bäst. Men jag håller mig till haspel vid spinnfiske, multi använder jag enbart till trolling, dragrodd, havsfiske eller liknande, funkar för mig.
 
Väl på plats gick sjösättningen med en vådlig fart. Marcus hade ett litet eget sätt att sjösätta båten bara koppla loss och knuffa i, den såg jag inte riktigt komma tur jag höll i repet. Med ett brak låg båten och guppade vid bryggan. I med spön och all annan skit och iväg innan kön till rampen blev allt för lång. Flera gäddsugna var på gång, kompisarna Kristoffer o Lars stod närmast på tur. Vi styrde alla 3 mot samma ställe. Marcus o jag samt Lars valde att börja lite längre ut i viken men Kristoffer gjorde taktiskt rätt och åkte lite längre in och hann få ta del av ett hyggligt fiske där innan vi ens hade knappt hunnit komma igång.
 
Vintern har återvänt till Västra Sverige lagom till båtfiskepremiären. Vi blev inte av med isen och snön i båten på hela dagen.
 
Men snart var vi redo för dagens drabbning.
 
Men för våran del kom det att bli en riktigt seg dag vi både trollade och spinnfiskade efter alla konstens regler och provade otaliga beten och upptacklingar. Mängder med både betesfisk och större fiskar som högst troligt var gäddor stod på vissa ställen på rad längs botten enligt lodet men ingen ville förföras av våra beten. Men längre in i viken gjorde alltså Kristoffer ett lyckokast och på långsamt sjunkande vobbler som fördes fram så långsamt att den knappt rörde sig knep han i rask takt 3 gäddor medans det fortfarande var mulet och lite krusning på ytan. För efter första timmens fiske blev det bara bra väder för fiskaren men dåligt för fisket. Totalt vindstilla med därtill strålande sol och man kunde inte annat att drömma sig bort till en blankis och jagande abborrar i solskenet.
 
Men snart vaknande man ur den drömmen och insåg man satt i en isig båt istället och var ute på ett näst intill omöjligt uppdrag.
 
Men första timmen i lite "sämre" väder var det inte omöjligt. Kristoffer hittade huggvillig fisk och den största gav honom ett nytt pb på 9,3 kg. Den föll för en röd svart platypus i sjunkande modell. Grattis till den och kanske gott att Kristoffer fick denna och inte jag för jag tror han uppskattade den bättre än vad jag gjort. Jag gläds förvisso fortfarande som ett litet barn för varje fångad fisk men en gädda på 9,3 kg hade jag lite krasst konstaterat att det var en fin fisk men en i mängden bland alla dessa över 9 kg man fått genom åren. (28 hittills över 10 kg men väntar fortfarande även här efter pricken över iet, en över 15 kg. Inget man direkt snyter ur näven hur som helst). Speciellt inte nu för tiden då man max gör 5-10 gäddfisken per år.
 
Nästan så man trodde vi hade fått blankis igen.......
 
Trots de ytrre inte fullt perfekta förhållandena kämpade vi vidare och bad om bara lite vind till slut besvarades våra böner och då lyckades vi också spräcka dagens nolla och då vi satte tillbaka denna fisk kom det ett hugg till men det missades och Lars hade fått tre snabba på en liten fläck då vinden återvände men sen blekte det ut igen och det kändes stört omöjligt. En flugfiskare lyckades peta upp en till för nu framåt eftermiddagen hade det vällt in fler båtar från allla möjliga håll och gjort det trångt om saligheten så då fick vi nog och tackade för oss. Nästa gäddtur får nog bli på älven eller på ställen som inte är lika välbesökta. Är ju egentligen lite folkskygg när det gäller gäddfiske och trivs bäst i en vik eller på ett vatten där knappt någon svingat spö tidigare blir dock mer och mer vanskligt att finna dessa guldkorn både på gott o ont.
 
Fick i varje fall årets första fisk från båt även om det satt långt inne men vem har påstått det skall vara lätt alla gånger.....
 
Till slut tyckte även en av vikens svanar att det började bli lite väl mycket störande moment från spösvingande människor och simmade där ifrån.
 
Vi kan i varje fall sammanfatta årets båtpremiär med de klassiska orden vi hade i varje fall tur med vädret och det var gott att komma ut. Nu kan det bara bli bättre fiskemässigt......
 
Vad som händer nästa helg återstår att se, is eller inte is det är frågan, metepremiär kanske ja den som lever får se.
 
Sköt om Er så ses vi kanske vid ett vatten nära dig!