Kvällsmete efter sutare.

I veckan som gått har jag ägnat de flesta kvällar åt lite avkopplande trevligt flötmete efter sutare. Finns inget bättre än att koppla av med några timmars kvällsmete och skingra tankarna från alla måsten....Har åter denna vecka sökt mig till ett av mina "barndomsvatten". Här metade jag sutare för 25-30 år sedan. Skall bli intressant och se hur sjön utvecklat sig. Många nybyggen det ena värre än det andra har växt upp runt den lilla skogspärlan men den norra sidan var sig lik. Så det fick bli att göra en plats på ett av mina gamla ställen till vänster om Sveriges minsta badplats, 4 dm sandstrand men med badbrygga.
 
Jag och Mikael Svensson testade också att mäska upp i början av sjön på en grund del där det numer växt fram en båtramp. Vad man nu skall med båtramp i denna lilla pöl? Men här hade det blivit lite väl sterilt då de röjt bort stora mängder växtlighet här. Antagligen för att de stora skeppen de tänkt sjösätta här skulle få svängutrymme med bogpropellrarna. Vi testade dock här första passet men inte en enda sutare visade sig på hela kvällen dock mängder med småsarv likt gågna tider. Så vi gick all in på andra platsen, efter lite försiktig röjning var den lilla gulliga platsen vid den lilla björken redo igen. Björken hade dock vuxit sig ståtlig och grann sedan sist man var här.
 
Krånglar verkligen inte till det i onödan när jag metar sutare, brukar mäska med vanligt lite grövre brödmäsk + burkmajs samt eventuellt lite pellets. Inga mängder heller. 1 kg mäsk för att "väcka" platsen samt några nävar pellets och 1-2 vanliga burkar majs per kväll brukar vara mer än väl. På denna plats är djupet ca 1,5 m i en naturlig lucka i natebältet, perfekt för denna sjö. Vill inte röja speciellt mycket det brukar sutarna ordna själva när de väl blir krokade. Dock kratta botten brukar vara en god idé blir ju även en viss form av mäskning av det.
 
Fiskar i stort sett enbart flötmete max 1-3 spölängder ut från stranden. Klart roligast att flötmeta tycker jag så då gör jag det. Brukar normalt sett bara köra helt vanligt nedblyade flöten med en bulk och ett napphagel men just denna vecka kom lyftmetoden till att dominera totalt. Av någon anledning var det just så de ville ha det denna gång. Med lyftmetoden menas att man har sitt vanliga tackel men sätter ett hagel några cm framför kroken som sänker flötet och sedan lodar man in så ca 1 cm av flötes antenne sticker upp ovan ytan, klart och det ligger still där du lägger det och man ser minsta pill med lätthet.
 
Mikael redo för ett pass i den nedgående kvälls solen.
 
Måndagens korta första försök på den grunda sträckan gav noll sutare men åkte och förmäskade den andra platsen så på torsdag kväll var man redo igen. Men denna kväll ville de inte riktigt komma in utan höll sig av någon anledning en bra bit ut i sjön där de retades med att rulla. Kanske var det lite väl livligt inne vid stranden då den minimala badplatsen var välbesökt denna kväll och vi dessutom var 3 tappra metare som prövade lycka denna kväll på denna lilla begränsade plats. Ja vem vet men skam den som ger sig påt igen och redan på fredags kvällen var jag på plats igen. Denna gång helt själv, ja åtminstone i 5 minuter sen kom en tapper skara med kids som ville bada av sig lite efter skolavslutningen. Men det störde inte sarvarna i varje fall som var helt skogstokiga denna kväll och högg på allt man erbjud i varje utlägg. Och badgästerna gav snart upp då de tyckte det var kallt i vattnet.
 
Det var då jag bestämde mig för att gå över till lyftmetoden och redan i andra utlägget satt första sutaren men nu började nog det värsta oflyt jag varit med om under alla mina försök efter sutare. Har nästan aldrig tappat någon sutare och tafsbrott det har jag bara fått om man haft oturen att sutaren gått ohjälpligt fast. Men nu small tafsen av som om den var av sytråd då jag skulle hindra sutaren från växtligheten. Nåja på med ny tafs och snart ny fisk på men vad sjutton samma sak händer igen....Tafsen går av 0,5 cm under haglet vid kroken. Kan haglet ha skadat linan tro eller vad händer. Kör visserligen relativt tunna tafsar 0,20 mm men de har aldrig gått av förr. Gick upp till 0,23 mm och körde vidare. Drog på ytterligare en fisk men denna var bångstyrig värre och gick till slut ohjälpligt fast och slet sig. De kallas inte lindare för inte. Nu kanske Ni tycker; varför röjer du inte mer? Men gjort det misstaget förr i denna sjö och då har sutarna hållt sig borta för den något större öppna ytan så man får ta det onda med det goda.
 
Vid 22.00 dyker några spralliga badnympher upp och livar upp stämningen men de avlägsnade sig också snart då de hade svårt att finna varmt vatten och skrek att de var rädda för kramp. Högst osäker om de ens såg mig men jag tänkte det är lugnt får Ni kramp kommer jag och räddar Er. Men hade man sagt något hade man väl skrämt ihjäl de stackars tjejerna.
 
Får en 4e chans denna kväll men trots 0,23 mm ryker tafsen även denna gång i en hård press men denna måste varit felkokad eller Sveriges störtsa sutare för nu var man helt chanslös och jag fick pressa max och till slut gick linan igen. Avslutade kvällen med att dra på en 5e sutare men i kväll var bara en sådan där dag inget funkade och denna bara lossnade. Bara att packa ihop för nu kom regnet också. Dessutom hade våra små vänner knott och mygg varit riktigt stygga i kväll och gett en mässlingsansikte och botoxläppar, vem faan behöver spruta in silicon i läpparna för att få "ducklips" när miljoner knott fixar det helt gratis på en kväll. Dessutom försvinner det ju till morgonen så slipper man dessutom se ut som värsta dåren! 
 
Bara bita ihop och ge det ny chans på lördagskvällen nu med inte en enda tafs tunnare än 0,25 mm. Sliter de av den med ja då börjar jag ta mig fan med schack i stället! Lyckades alltså med konstycket att bränna 5 av 5 möjliga tror det kan vara lika med så många jag tappat i hela mitt liv tidigare på riktat sutare mete, ja ja livet går vidare...
 
Sarvarna och knotten turades om att bita denna kväll.
 
Sista solstrålarna denna afton innan tunga regnmoln drog in och all aktivitet avstannade.
 
Nu hade det hunnit bli lördag och jag var farligt nära att bli schack spelare. Lyckades man inte denna kväll ja då är risken stor.....Återigen var jag själv då jag kom men snart dök det upp åskådare denna kväll först i form av Rainer sedan Gunter.  Så nu ökade pressen att leverera ännu mer. I dag var sarvarna som bortblåst, ett gott tecken på att större fisk var i närheten och väntan blev inte allt för lång innan jag drog på ett riktigt expresslok men tror Ni inte på fan efter att fått loss den från naten och allt såg ut att vara frid och fröjd lyckades den sno in sig i ett par vass strån och slita sig, enorma virvlar indikerade att detta kanske inte var sutare utan en av sjöns eventuella karpar som enligt ett rykte kanske skulle simma här. Men det får vi aldrig veta. I samma veva då jag satte på ny tafs och gjorde mig redo för nya försök gav Gunter upp han tröttnade på amatörens taffliga försök att drilla fisk men ersattes av en pratglad men trevlig ung man som kände sjön som sin egen byxficka enligt honom själv. 
 
Efter att han berättat sin livs historia önskade han mig skitfiske och begav sig hemåt. Rainer höll mig dock sällskap hela kvällen och som en blixt från klar himmel låg det helt plötsligt en skaplig sutare i håven efter dessa 7 sorger och bedrövelser gick allt som det skulle och jag kunde väga in en sutare hona på 2660 gr 54 cm som plåster på såren och jag slapp bli schackspelare. Blev dock mer eller mindre sterilt efter denna fisk men jag var på plats igen under söndagen. Tänkte först inte fiska denna kväll då jag kämpat hela dagen med att packa massa skit inför flytten men kände jag måste bara ut. 
 
Jävla tur, slapp bli schackspelare. (Absolut inget ont om schackspelare men för min del hade det nog blivit tråkigt i längden)
 
Vädret hade också svängt igen från väldigt ostadigt och byiga vindar med kraftigt regn till nästan helt klart och vindstilla det bara luktade sutare denna kväll så en sista chans på sutareveckan. Väl på plats stod den trevliga unga mannen från igår en kompis till honom och hans mor på platsen ivrigt metandes. Men det är lugnt du får plats också sa han glatt. För vi skall dessutom packa ihop, mamma har sagt vi skall hem nu och kloka barn lyder ju sin mor. Han var snäll och erbjöd resten av sitt mäsk men jag sa spara du det jag har så det räcker. De hade fått 2 små abborrar och var överlyckliga för det. De skulle hem och stekas. Hoppas du får mer mat än så för de lär Ni inte bli mätta på. Han svarade lungt; vi får hamburgare också. Sedan kom han med ett grymt bra tips, man kan ha med sig ett keepnet och förvara fisken i så kan man ta med sig de man vill hem och resten kan man släppa, du kan köpa dessa keepnet på Jula jättebilligt bara 150 kr. Vilket kanontips sa jag eller så kan du gå ned till mig på Fiskeshopen sa jag och köpa ett ännu bättre kontade jag med...Ja nu känner jag igen dig det är ju du som har fiskebutiken. Där var jag en gång när vi skulle fiska lax men fick gädda istället kommer du ihåg det?? Ja ungar de är för härliga.
 
De traskade hem och lugnet belägrade sig över den lilla sjön men bröts snart då åskådare Herr Gunter dök upp igen denna gång med sittunderlag i famnen så nu skulle han nog bli kvar. Och denna kväll stämde det mesta, sutarna var snart på plats och nappade på med jämna mellanrum och nu fick man upp de flesta och allt var som vanligt igen. Roliga fighter som slutade med sutare i håven i vikter mellan 1,7 kg- 2,8 kg. Tyvärr var den största felkrokad satt strax under ögat men det händer ibland sånt är livet. Tappade visserligen 3 även denna kväll de bara lossnade ja sånt är också livet men sutareveckan avslutade trots allt i moll och en skaplig som dessutom var rättkrokad på 2720 gr i topp får man nog vara helt klart nöjd med i denna sjö. Sjörekordet ligger vad jag vet på 3210 gr så ge mig lite tid till så skall vi se om vi inte kan åtminstone komma i närheten.
 
Gamla "barndomssjön" gav i varje fall mersmak. Härligt med lite bortglömda pärlor, ja man kan kanske inte få Svenska rekordsutare här men möjligheten till runt 3 kg räcker för mig. Förhoppningsvis hinner jag kanske med ett bortglömt vatten till eller för mig ett helt nytt som jag tror knappt någon blött krok i, den som lever får se.
 
Prövade i vanlig ordning runt lite bland olika beten men som oftast var 2-3 majskorn samt några röda maggot helt överlägset. Dock med en extra piff i form av Korda goo pineapple en doftextrakt jag nästan fått övertro på. Är egentligen ingen större fan av olika dofter hit och dit med just detta verkar ha gjort underverk ibland, ja det har blivit något jag tror på och då kan jag lika gärna använda det.
 
Åskådaren på plats!
 
Första sutaren för kvällen visade sig var en liten hane på 1,7 kg annars var ingen av de andra under 2,6 kg, fint snitt ivf och klart potential för mer i denna gamla bortglömda lilla skogspärla.
Det visade sig också att detta var en av de förlorade "jättarna" man tappade några kvällar innan då jag fick avlägsna en krok i bukfenan, lite som jag misstänkte också de som slet av linan var nog felkrokade. Lätt hänt när de paddlar runt med sina jättefenor och kommer åt linan och man tror det är napp....
 
Men de flesta denna kväll åt på riktigt och en tyngde vågen till godkända 2,72 kg.
 
Även om den allra största för kvällen 2,8 kg vände andra kinden till och fick kroken strax utanför mun. Så den räknas inte men en fin sutare var det trots allt, får nappa bättre en annan gång.
 
Alla kvällar har dock ett slut så även denna. Tack lilla skogspärla för denna gång lär nog inte dröja 25 år igen innan vi ses nästa gång.
 
Bildresultat för lyftmetoden sutare
En enkel skiss på hur ett lyft tackel ser ut och funkar, skitfiske på Er.
 
Det var allt för denna gång, simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!