Feeder träning

Nu närmar sig våran påtvingade flytt med stormsteg. Har ju blivit vräkt från vårat hus som vi hyr av Trollhättans stad då de fått för sig att bygga en bro över våran tomt. Så det kommer bli en stor omställning att bo i lägenhet nu en tid när man bott i hus med en egen jättetomt hela sitt liv. Nåja livet går vidare är väl det de kallar utveckling.....
 
Direkt över till det trevliga istället nämligen fiske. I lördags var det åter dags att valla nya lärljungen Billy in i feedermetandets ädla konst. Vi strålade samman under eftermiddagen efter en hektiskt förmiddag på Fiskeshopen med massor av kunder som skulle ut och dra makrill som nu vällt in i fjordarna. Men vi hade diverse vitfiskar i tankarna i stället. 
 
Eftersom det var träning som stod på programmet valde jag inte den enklaste platsen åt oss. Det måste vara en utmaning, lika bra att göra det lite svårt för sig då ger det ofta mer. I dag åkte vi till Vassbotten i Vänersborg och valde den något grundare sträckan vid kanotklubben men satan vad det växt igen här med nöd o näppe fick vi plats 3 personer mellan luckorna i vassen.
 
Men vi hade lite tur med nederbörden i alla fall. Hade ju öst ned under dagen men nu avtog regnet och ersattes med blandad molnighet men med en tilltagande vind. Vilket skulle göra det vanskligt att kasta bra, men bra träning. Behöver själv ut o träna åtskiljliga gånger just nu då man tappat lite av gamla gnistan. Bara att fiska sig tillbaka till gammal god form finns inga genvägar till det perfekta ljudet som Farbror Barbro sa. Så till något av de närmaste åren hoppas jag åter ha fått tävlingsdjävulen i mig och kan utmanana om en landslagsplats igen.
 
Men idag gällde det i första hand att föra in Billy på rätt spår då det var en av hans första riktiga försök med feederspö i hand. Jag valde att fiska 50 m ut och för Billy blev det ca 35 m. Man måste lära sig krypa innan man kan gå. Efter att ha satt upp mina egna prylar, var det dags att hjälpa Billy. Blev till att göra allt från grunden. Med allt från påspolning av lina till att knyta tackel och visa lite kast teknik och val av rätt feeder i vind. På med lite nylon som backing på rullarna och därtill skarva i ca 150 m 0,10 mm flätlina och längst ut ca 6-8 m mono lina 0,26 mm som bräcktafs. På med ett lekande, ett flötesstopp, tvinna en bom och på med 60 cm tafs 0,14 mm med en 10 ans krok. Vi förväntade oss lite större mört, björkan och en del småbraxen på denna plats.
Denna buske var högst obefintlig sist jag var på denna plats, händer visst en del på 20 år!
 
 
Billy fick en lite stökig plats men vem har sagt det skall vara enkelt men nästa gång prövar vi kajen som syns i bakrunden då är det bara att ställa ut konten....
 
Då det blåst upp till styv kuling, dessuton så där lite härligt snett från sidan så föll valet på rocket feeder. En metall feeder med blyt i botten som går som en pil i luften men allra enklast att kasta i vind är nog ändå några av de olika windows feedrar som finns på marknaden. Men dessa cage feeder vi hade i dag är bra nog och tömmer sig lättare när vi som idag körde mäsk + beten samt att de är väldigt grunt här runt 1,5 m djupt. Fiskar normalt sett helst en nisa plastfeeder men de tycker åtminstone jag är lite svåra att kasta vettigt i vind åtminstone på de 50 m jag försökte behärska idag.
 
Vi grundade med 10 små feedrar var. Sedan startade fisket och innan jag ens hann börja spräckte Billy nollan med en fin björkna som följdes av några snabba mörtar. Medans min 50 m plats var stendöd, kanske gick fisken närmare i pålandsvinden men jag var här inte bara för att visa Billy utan även själv få lite träning på lite längre distanser i svåra förhållanden.
 
Men Billys start var en skimär snart avtog napplusten även där och vi fortsatte sakta men säkert bygga upp våra platser med lite bete i form av döda maggott + mäsk i förhoppning att några firrar ville stanna till. Och då dagens åskådare i form av Gunter dök upp efter 2 timmar började det nappa, precis när jag var i färd med att knyta om ett av mina tackel då jag lyckats kasta av en feeder i den hårda vinden (händer även den bäste ibland). När jag var redo igen var det mört i varje utlägg och det blev bara bättre o bättre men också blåsigare och blåsigare och var man det minsta okonsentrerad o lite slapp i kastet straffade det sig och man missade rätt rejält. Precision är ju A och O inom allt feederfiske, men för det mesta gick det rätt bra och även lärljungen Billy fick till kasten bättre och bättre även om det var en del spridda skurar men det är inte lätt första gången. Övning ger färdighet så bara ligga i och öva.....
 
När vi fiskat i 3 timmar fick jag de första braxen på 50 m platsen och nu ville jag inte bara öva utan se hur bra fiske man kunde få så clipsade om ett spö på 32 m för att se om de ville komma närmare och bara efter 2 feedrar stod mörtarna på kö där för att efter ytterligare 15 minuter ersättas av braxen efter braxen. Ökade då på mängden beten i feedern för att hålla dem kvar och gick över till mask, maggott som bete istället för bara maggot och nu var det braxen i nästan varje utlägg. Tappade en del i vanlig ordning men vi bröt efter 4 timmar och en kvart och man kunde väga in knappa 8 kg. Så det blev ett helt Ok träningspass både fiskemässigt och träningsmässigt till slut. Och innan vi gav oss hann även Billy få en braxen i ett snedkast som hamnade på min plats😉. Han undrade hur jag bar mig åt som helt plötsligt fick så bra med braxen. Men till stor del handlar det om skillnade i precision, medans Billy i ärlighetens namn spred sina kast ganska mycket höll jag mina inom ett betydligt mindre område men så har man ju hållit på i en sisådär 30 år mer än Billy så det vore väl skam om det inte vore någon skillnad. Men jag är långt ifrån nöjd med alla mina kast då man jämför sig med VM stjärnorna som har sjukt grym precision. De kan nog pricka en 17 liters hink 60 meter bort 100 gånger av 100 i vilka vindförhållande som helst, dit har man en bra bit kvar.
 
Solen började dala bortom horisonten och det var dags att tänka på refrängen.
 
Ett par snabba fångst foton innan firrarna fick friheten åter. En glad lärljunge som förhopningsvis lärde sig något med 3,7 kg feeder premiär fångst.
 
Men läraren var fortfarande ofin nog att dra mest med fisk, blev knappa 8 kg till slut. VM 2021 igen kanske?????
 
Har även hunnit med att reka lite vid en av mina barndoms sjöar i jakt efter sutare blir nog några pass här om väder och tid tillåter. (Ja, jag har redan blött lite krok här i veckan men det får bli en helt annan historia).
 
Simma lugnt mina vänner så ses vi vid ett vatten nära dig.