Flötmetekula i Karls Grav

Inte blivit mycket fiske senaste tiden men igår inbjöd Johan Mattsson till ytterligare en sommar kula denna gång i Karls Grav och flötmete stod på programmet. Så det var läge att damma av sliderspöna som nästan står och rostar fast i ett hörn nu. En av mina gamla paradgrenar så det skulle bli roligt att åter använda dessa spön, blivit lite väl mycket hängande över feederspöna senaste tiden.
 
Återigen blev vi en liten tapper skara av 6 metare som skulle göra upp denna soliga varma söndag. Som vanligt var det fler som hade visat intresse men denna gång var det veka ryggar som låg bakom de flesta av avhoppen. 
 
Såg denna lilla kula mest som ett bra träningspass med sliderspöt (glidande kastmete på ren Svenska). Så det enda jag hade med var 3 spön avsedda för denna metod. Graven är c.a 7,5 m djup på de flesta ställen och senaste tiden har det visat sig att det varit klart bäst att fiska på botten en bit ut i kanalen som oftast blir ca 16-25 m ut. Jag valde att clipsa upp spöna på 26 m och veva in några meter för att dränka linan och fiska där. För att fiska effektivt på dessa djup och även klara om det blåser upp lite krävs att flötena tar en del på linan. Förr försökte jag fiska så lätt som möjligt men insett att stabilare tackel oftast är att föredra så idag blev det 12 gr-20 gr flöten där de olika tog 10 gr 12 gr och 16 gr på linan.
 
Upptacklingen gick blixtfort så strövade snart iväg med mackan och kaffemuggen i hand i vanlig ordning för att se vad de andra satte upp. Anton hade haft lite otur, han hade nämligen glömt sina spön hemma de var inte nedpackade i spöbagen så det fick bli att ragga spön längs kanten och Jan var inte sen att erbjuda Anton ett bra 7 m spö så han var med i matchen igen. De andra hade lite problem att få in sina sliderspön på rätt djup, struligast hade Krille det men när han väl fick ordning på stoppknutar, sänken o linor skulle det visa sig att han gjorde själva fisket med bravur idag.
 
För egen del tänkte jag gå all in och göra en jätte grund mäskning vilket antingen kommer bli succé eller fullständig katastrof men är det någon gång man skall testa något helt annorlunda är det på en träningstävling. Sagt och gjort i med 5 liter mäsk + leem och 1/2 liter död maggot samt en rejäl näve klippt mask och lite blodis sörja i grunden. Blev 55 mäskbollar stora som en knuten hand som gick ut med slangbellans hjälp under grundmäskningen. Ja idag levde jag inte som jag lär, bygg upp din plats lite i taget man kan aldrig ta upp det man lägger i men alltid lägga ut mer vid behov.  Ja det gällde inte idag. Nu var det mer en annan gammal lära som rådde: "De tål di jävlarna"
 
Samling vid pumpen.
 
Dagens utsikt från platsen. (Ja jag behöver väl inte ens nämna att jag råkade lotta till mig kantplats)
 
Fick fisk direkt efter min jättemäskning. Första 20 minutrarna gav 2 småbraxen och en skaplig björkna och några missade napp medans övriga fältet satt helt utan fisk. Men sen föråt sig nog fiskarna på min plats av allt det goda jag matat dem med för nappen avtog helt. Inte ett liv resten av timme ett så det fick bli till att kolla läget hos övriga. Krille hade börjat komma igång och fått 4 småbraxen, han hade gått ut lite mer som man brukar med en mer normal grundmäskning och sedan underhålla med småbollar med lite mat när det börjar komma igång som inte helt oväntat verkar ha varit rätt melodi idag. 
 
Min plats förblev stendöd från napp och man började ändra lite fram och tillbaka på djup och växla mellan lättare o tyngre tackel men inget hjälpte. Nä det blev nog för mycket av det goda. Men nu hade lite publik börjat samlas bakom och kom med uppmuntrande ord och råd. Var rätt segt idag över lag så än var själva tävlingen inte körd. Och plötsligt började jag få lite tätare med hugg och snart började det nappa lite rejälare även hos mig. 
 
Man behöver inte vara rädd för att köra ganska grovt i graven, det är sällan det som gör att man blir utan fisk, att man kör för grovt. Testade runt när det inte nappade och det spelade ingen roll om man så hade en 18 krok med 2 pinkies på kontra en 10ans krok med 2 maskbitar och 4 maggott, nappen uteblev likväl. Och när väl fisken började nappa ja då gick 10 ans krok med 0,14 mm tafs och en maskbit med 3-5 maggotar klart bäst. Viktigast som alltid var att precentera betet bra. Bäst som oftast i Karls grav var det lämpligt att ha bulken högt upp och bara ett napphagel och tacklet inställt med bara lite överdjup eller inget överdjup alls.
 
Sista timmen blev helt Ok för mig då fick jag nog minst 80% av min fångst idag. Antagligen hade det kommit in tillräckligt med fisk och ätit upp en del så det åter blev lite konkurrens om födan och de hittade krokbetet lättare. Så nu fick jag svar på dagens fråga man skulle gjort som vanligt om man ville bli n.o 1 idag. Nu gick segern till en mycket bra fiskande Kristian Ekman i stället men min spurt förde upp mig till förste förlorare plats. Då det varit osedvanligt trögt idag. Mest underligt var att de som prövade långspö 5-9 m knappt fick en enda fisk. Håkan testade 9 m som annars vid den här tiden på året brukar vara vinstgivande. Från och till under hela dagen testade han 9 metaren med ett enda napp som resultat. Ja fiske blir man aldrig riktigt klok på och det är väl halva tjusningen.
 
Finns alltid mer att lära och försöka förstå inom fiskets underbara värld idag kanske vi kom en liten bit till på den vägen eller möjligen ännu längre ifrån???
 
Mycket livlig båttrafik idag med men båtarna var inte riktigt på hugget idag de heller så slapp drilla båt idag. Men de många slussningarna gjorde att vattnet var i rörelse större delen av tiden fram och tillbaka vilket givetvis försvårade sliderfisket då det i dag var klart bäst åtminstone för mig då det låg still. Men lika för alla.
 
Dagen avslutades dock bra så det blev en godkänd graven vikt i alla fall till slut under dagens 4 h pass och mina 5,5 kg räckte ju till en silver peng. Men mot Kristians dryga 7 kg stod man sig slätt övriga hade mellan 1,3-2,1 kg så graven var väl inte på toppenhumör denna dag men återigen ett utslagsgivande och trevligt tävlingsvatten är det trots allt.
 
Nu måste jag dock ta mig i kragen och komma ut några kvällar också på lite andra fisken. Är sugen på det mesta, gös, abborre, sutare, ruda, braxen, kustfiske efter makrill och bergylta mm mm, tiden räcker inte till och så flytt upp på detta ja ja bara bita ihop och tänka positiva tankar.......Fiska måste man frågan är bara vad.......och när....
 
Sköt om Er så ses vi vid ett vatten nära dig!