Två tuffa dagar på isen!

Denna helg var åter vigt åt tävlingspimpel. Öppna Ragnerudsmästerskapen och årets DM stod för dörren. Har trappat ner tävlandet en hel del mot gågna tider men fortfarande kittlar den där extra tävlingnerven tillräckligt mycket för att jag fortfarande skall ge tävlandet en ärlig chans. Men är absolut inte lika viktigt längre. Visst vill jag vinna när jag står där på startlinjen men jag kanske inte längre kliver över lik för att nå dit. Utan tävlandet blir mycket en social bit också att för en stund få träffa gamla och nya likasinnande och dela lite erfarenheter.

Så i lördags var det åter dags att kliva ut på en tävlingsis. Pontus o Billy hade åter bjudit in till pimpelkula. Denna gång på en av mina gamla favoritsjöar Ragnerudssjön vid Högsäter. En sjö som verkligen kan vara lynnig antingen on eller off och aldrig samma vinnarställe 2 gånger i rad. Rapporter hade kommit in om bra fiske på sjön i början av veckan men allt är ju relativt vad som är bra fiske. Hade också fått rapporter som sa motsatsen. Lynnig sjö var ordet.

Vi åkte idag okristligt tidigt då Pontus ville göra en sista säkerhetskontroll av isen. Det bästa med att åka så tidigt var att vi slapp en annan typ av kontoll. Övriga gänget fick tala med farbror polisen och öva utandning vid nykterhetskontroll. Kontroll av isen kunde konstatera att den var stridsvagnssäker, avrisningar överflödiga. Parkeringen började fyllas av pimpelantusiaster både glada nybörjare och gamla ärrade pimpelrävar skulle idag göra upp om titeln Ragnerudsmästaren 2019. Efter sedvanlig genomgång äntrade vi isen i ännu ett riktigt bjudväder men lågtryck var i antågande så man fick passa på att njuta idag kan nog dröja länge tills nästa gång man får se solen igen. Men idag fick vi återigen uppleva knistrande klarblank 20-30 cm kärnis under fötterna. Hade bestämt i förväg att oavsett om det var fiskat tidigare i veckan börja vid stora ön. Normalt sett ett säkert kort.

Anmälan i full gång riktigt roligt att vi idag blev hela 42 st till start varav 4 juniorer. I detta läget var vi också alla vinnare....

Hade dukat upp ett smörgåsbord av förföriska beten inför dagens drabbning. Några hugande spekulanter på prylarna fanns det också.

Solen gjorde åter sitt bästa för att förgylla tillvaron för oss där ute på isen.

Några nybörjare var så ivriga så de startade innan startsignalen. Hade nog inte riktigt gått fram att man endast får borra fast borren innan 10.00 då starten skulle gå. Inte börja fiska.... Men ett par vänliga men bestämda ord från undertecknad rättade till detta nybörjarmisstag. Både smörgås o kaffe hann intagas innan start, det var mitt nybörjarmisstag för nu fanns det ju inte mycket kvar att ta till om detta hemliga knep skulle kommas att behövas.

Fick min magi med Ragnerudssjön bruten också för första gången i världshistorien fick jag inte fisk i första hålet. Så nu kan man släppa det. Faktum var att jag snart insåg att jag dragit en rejäl nitlott när jag valde detta startområde. Med endast 2 försiktiga pill i bakfickan efter de första 45 minuterna var en rockad på isen tvunget. Gick över till andra sidan och här nappade det direkt men bara en i varje hål och alldeles för små. Fiskade mig in lite grundare och drog rask takt 4 lite bättre i ett hål men de var ack så ensamma. Så goda råd dyra nytt platsbyte. Tillbaka till ruta ett för att stämma av med de som satt kvar men det hade inte kommit igång här. La en timme ensam och allena på ett grundområde i sjön i jakten på smörhålet men icke. Fisk i första hålet här men sedan inte ett liv. Och så fortsatte det dagen ut för mig så fort jag bytte område fick jag fisk direkt på allt från 2-7 meters djup. Fann inget mönster på hela dagen utan bara spridda skurar. Och ett tag trodde jag det åter var SM i bomhål.

Fick lite smått panik där ute på isen då inte ett av mina gamla hederliga säkra kort ville ge någon fisk ifrån sig. Och inte ens de sista dropparna kaffe jag serverade mig själv gav effekt.

Så jag gick in i min egen värld och konstaterade bara att det var "gött å leva" en dag som denna.

Men snart ryckte tävlingsdjävulen liv i mig igen och jag gjorde en sista chansning på en grynna där jag sammanstrålade med 2 andra och vi hjälptes åt att försöka hitta nappvillig fisk runt grynnan men samma visa här några förtappade själar i ett hål och absolut ingenting runt om. Kämpade kvar i detta område till det bistra slutet och i ren förtvivlan slet jag upp 6 små stackare i sista hålet och kunde summera 37 firrar som vägde 1394 gr ihop och årets sämsta resultat var ett faktum en 15 e plats men med 42 deltagare var det ju övre halvan i varje fall man får ta tillvara varje ljusglimt i tillvaron. Fanns som vanligt de som hittat lite större stim med nappvillig fisk och återigen fick vi se ett nytt vinnarställe i sjön. Vid ett av sjöns branta berg lyckades Ingemar Alfredsson lura upp runt 4,5 kg. Grattis till en övertygande seger!

Och i vanlig ordning fanns det de som hittade lite bättre storlek på fisken och Almantas lurade en borre på 1090 gr på mormyska som blev tävlingens största fisk.

Tävlingsleare Pontus med en som hjälpte upp honom i resultatlistan.

Prisutdelning pågår.

Ragnerudsmästaren 2019 Ingemar Alfredsson starkt jobbat där ute på isen i en för dagen inte allt för lättfiskad Ragnerud.
Resultatet för tabellbitarna:

36 Startkort saknas 0
37 Startkort saknas 0
38 Startkort saknas 0

Uppmaning - kom ihåg att lämna in era startkort innan ni åker hem - även om ni inte fått fisk!
Grattis till Ingemar Alfredsson som vann idag
och grattis till alla andra som fick pris och fiskade bra
vi hade 10 priser plus pris för junior och pris för största fisk
Största fisk 1092 gr abborre Alamntas Almantas Skeiveris
Tusen tack för en trevlig dag och kul att vi blev över 40 st.tack för att ni ställde upp
Vi ska försöka köra på stora och Lilla Färgen i Alingsås 9+10 feb. Hoppas vi ses då.
Feskehäslningar
Pontus och Billy

Nästa gång Pontus o Billy kör en pimpelkula kommer en begränsad klass att finnas för nybörjare och barn där föräldrar också har möjlighet att vara med och hjälpa barnen. Och glöm inte att de delar ut pris till samtliga juniorer så ha inte så brottom hem nästa gång.

För egen del var det hem och slicka såren och ladda för morgondagens DM. Detta var ju bara uppvärmning för att komma in i tävlingstempo inför årets viktigaste tävling. För SM i Värmland nästa år ville jag ogärna missa. Söndagen kom med ilfart och likaså snövädret som de har skjutit på framtiden väldigt länge nu till glädje för oss pimpelnördar. Men nu nådde de oss med full kraft och lappmöglet vräkte ned från skyn. Lovikavantarna stod som spön i backen på morgonqvisten. När jag tog sista morgonkoppen kaffe ringde telefonen och Sten förkunnade i andra änden att han åkt på magsjuka under natten. Ridån ned direkt för honom och en lagmedlem tappad till första laget. Detta var bara första bakslaget vi drabbades av redan under morgonen. För när jag och Pontus stod o väntade på Lucas hemma hos mig för samåkning. Ja då dök inte hann upp. Vi ringde o skickade meddelande men inget svar. Tiden rann iväg och vi var tvugna att åka för att hinna och hoppades Lucas skulle hitta dit själv.

Jag lurade dessutom iväg Pontus på en vådlig färd då vi tänkte köra en genväg som man tog förr i tiden men det var då det den fanns inte ens kvar. Så genvägen blev en senväg och vi fick köra en jätterundtur men fram kom vi i rätt så god tid. Var nog åtminstone 20 sekunder kvar innan anmälningstiden gick ut!

Fast vi hann hälsa på alla deltagare som idag blev hela 32 stycken trots snöstorm men veklingarna i vår klubb hade kastat in handuken den ena efter andra och någon Lucas syntes inte till. Däremot var Jonas Jansson på plats så lag fick vi i varje fall. Men de tilltänkta 3 lagen från oss gick upp i rök i samma takt som snön tilltog i styrka. Snabb genomgång och ut på den för dagen 18-22 cm tjocka kärnisen. Det blåste rejält upp på det hela och det gjorde att det fanns gott om blankisfläckar kvar däremellan redan rejäla snödrivor vilket gjorde föret ganska svårbemästrat men inte på långa vägar mot vad mormyska kämparna på VM i Bulgarien haft under veckan.

Första gången man satte sin fot på denna sjö och jag o Pontus hade bestämt oss för att börja i den bortre änden i sjön och fiska runt där i de trevliga vassvikarna som fanns i detta område. Vi blev ganska ensamma i detta område vet inte riktigt vad det betydde men mer yta till oss.

Utgång på säsongens första snö täckta is. Härliga blankisar ett minne blott. (Lite rolig kuriosa denna bild fastnade igår i facebooks granskningsnämd och blockades då den ansågs innehålla naket innehåll, döm själva!)

Vinden gjorde att blankis fanns hela dagen men för kort tid med snötäckt is för att det skulle ha någon effekt annars är det guld värd att hitta blankisfläckar på snötäckt is.

Redan efter en halvtimme insåg jag o Pontus att varje gram idag skulle bli livsviktigt för gud vad fisken hade stängt igen munnarna. Var det lite segt igår att få i gång dem var det bara förnamnet mot idag. Pontus petade upp några 10 grammare och jag lyckades spräcka nollan med en på hektot. Vi sökte på för den som söker han finner........absolut ingenting igen.......

Stötte på en o annan tappert kämpande deltagare men ingen hittade vad hen sökte. Bytte metoder och områden fler gånger än den bästa matematikern kan räkna till och ibland häktade det på en liten pirre och man trodde man kommit på det men sen radade man upp bomhålen på hög igen. Kontaktade Jansson efter halva tiden då han stannade i starten inte ett dugg bättre där så vi kämpade på. Lyckades få en hektos till som tyngde gott.......

Pontus undrar: Var är fisken?Ttroligtvis under isen och där stannade de flesta kvar idag.

Men tävling är tävling så det var bara att kämpa på ända in i kaklet och borra borra borra leta leta leta. Mormyskan gav mig 3 st 7 grammare till men det var allt. Hastigt och mindre lustigt klämtade klockan 14.00 och årets DM var till ända och jag såg SM biljetten flyga all sin kos. För inte kan väl 14 abborrar vägandes 462 gr ihop räcka någonstans. Alltid deltagare som finner vad den söker. Och visst var det så men väldigt få hade hittat någon fisk och hör och häpna mina hårt ihopkämpad abborrepinnar räckte till en 5e plats och det räckte precis för att kvala in till SM.

Odiskutabel DM vinnare blev Robert Frid som ramlade på lite bättre och hade bara fina matabborrar som tyngde vågen till ca 2,5 kg och jag säger som biträndande tävlingsledare Daniel Ohrgren sa vid prisutdelningen. Lyckas man få 2,5 kg på denna sjö i dag i dessa förhållanden ja då är man en värdig vinnare. Lagtävlingen gick dock i stöpet då vi tog den mindre hedrande sista platsen då vi inte hade någon i vårt lag som hade en något bättre kasse. Lag räknas ju på total vikt så då stod vi oss slätt idag men hade man på pimpel istället räknat placeringspoäng hade vi vunnit med vårt jämndåliga resultat 4a, 5a, 7a!. Men nu räknas det ju inte så och det är bara att konstatera fakta idag hade vi inte det där lilla extra flytet man behöver dessa super tröga dagar!

Tänk att det räckte till en SM biljett ändå nu blir jag livsfarlig på SM nästa år i Arvika. Värmland känns ju som mitt andra hem och fisket där brukar passa mig så läge slå till nästa år kanske försöka kan Ni räkna med att jag kommer göra!

Gårdagens klassegrare, saknas dock segrarinnan i ÄDV Birgitta Björk var tog du vägen?

Avslutar en bild på lunsdragaren Robert Frid. Grattis till dubbelseger för ensam såg han till att ASFF även vann lag guld. Hans lagkamrater bidrog ju inte så mycket direkt med en tompåse och en gammal god glass. (88 gr i vikt på Per Ohlsson). Robert kostade dessutom på sig att sumpa 5 stora rackare till men varför dra upp mer än man behöver.
Resultat listor från detta DM kommer nog såsmåningom från arrangören Wicanders SFK.

Nästa helg laddar vi för lite storabborre pimpel igen. 1,5 kgs +aren kommer bara närmare för varje dag som går....eller inte.......fortsättning följer......

Simma lugnt och se upp på isarna nu när snön fallit. Trots kanonisar på de flesta vattendrag finns det många luriga ställen. Vill inte läsa om fler drunkningsolyckor nu. Ännu en skridskoåkare strök med i vårt område i helgen. Kan bara beklaga sorgen men även denna olycka kunde nog ha undvikits med rätt kunskap och rätt utrustning.......

Sköt om Er och tänk på säkerheten i första hand så ses vi på en säker is nära dig!