Dalslandscupen 2019

Helgen som gick var vigd åt 2 pimpeltävlingar. Våra nya entusiastiska arrangörer Billy Affelin och Pontus Derehag lägger ned ett enormt jobb med att fixa tävlingar åt oss pimpelnördar. Och nu verkar det "ta i trä" som vädergudarna är oss villiga och Farbror Frost får härja fritt under Kung Bores ledning. Jojo leken har lagts åt sidan och ismaskinerna har startat. Mängder med minddre och medelstora sjöar i vår region börjar få fin fina kärnisar. Så vi alla pimpel dårar kan få leka Jesus och gå på vattnet utan att riskera ta ofrivilliga vinterbad. Men man kan nog inte säga det för många gånger, det är inte bara att knalla på utan tänk på säkerheten i första hand. Och var aldrig ensam där ute, blir ju också så mycket roligare ju fler man är.
 
I lördags for vi upp till Skottesjön väst om Ed för en riktig nostalgi tävling. Här hade vi pga dåliga isar runt knuten mängder med tävlingar i slutet 80 början 90 talet och senaste gången det begav sig på denna sjö var år 2000. Men nu var det dags igen. Jag lyckades väl aldrig riktigt bra på denna sjön och traditioner är svåra att bryta skulle det visa sig. Far däremot dominerade på 90 talet denna sjö och vann 3 av 5 tävlingar här så man har ju lite att leva upp till.
 
En gnistrande vintermorgon mötte de 19 deltagare som hade hittat till parkeringen även Johan Käll fann rätt ställe till slut efter varit ute på villovägar en stund och lämnade oss lite handicap. Deltagarantalet var nog en klar besvikelse för Billy o Pontus då de jobbat hårt för att göra reklam för tävlingen. Vi hade åtminstone hoppats på ett 10 tal till. Framförallt saknade vi hemmafiskare. Nog ytterligare ett bevis på att tävlings pimplandet är stendött i Dalsland. Som förr var ett av landets största distrikt. Men det verkar nästan som vinterfisket dött helt här. Jag fiskar ju ganska mycket på sjöar på dal och gamla borrhål är det ont om. Förutom på de stora populära "matabborre sjöarna".
 
-6 grader när startfälet äntrade den 16-25 cm tjocka isen och solen gjorde sitt bästa för att tränga igenom de lätta molnen. En gammal klyscha kom till användning igen. "Vi hade i varje fall tur med vädret". För övriga Dalsland verkade återigen varit indränkt i dimmans grepp denna lördag. Men vi njöt i fulla drag där ute på isen och somliga kom nog också att njuta minst lika mycket av fisket.
 
Utgång och de flesta drog till den norra delen som av gammal hävd levererat bäst på forn stora dar.
 
Även jag själv sökte mig till den norra delen och snart var jag i täten så utlöpet vann man i varje fall😅.
Men här tog jag dagens första felbeslut. I stället för att följa min grundplan och gå till en vassudde med en fin brant utanför där det förr kom upp bumlingar i starten vek jag av åt höger och tog en lång vassvik som förr håll skapligt med smått med inslag av lite bättre.
 
Han nästan ta en kopp kaffe och få i mig en smårgös innan Pontus stämma ljöd över isen och förkunnade starten på 2019 års första pimpelkula. I med pirken och dra av 2 meter lina, lite grundare var det och efter ett vevtag slets nästan spöt ur näven och dagens första fel sort var ett faktum. Gäddan lossnade som tur var precis under hålet så slapp man ta i den. Men att få abborre där kunde man nog glömma. I de första fyra hålen hade jag dock ett napp så fort jag kom ned men samtliga missades då man som vanligt var för ivrig med att vilja spräcka nollan och idag var det mer eller mindre stört omöjligt att lura en till att hugga om man rev någon i hålet.
 
Redan innan första halvtimmen var till ända hördes glada hurrar rop över isen från ett av mina andra tänkta startställen. Robin Nyborg hittade rätt och drog i snabb takt upp en serie granna borrar med en på exakt 1 kg i topp. Som fick friheten åter efter snabb vägning i vittnes närvaro där ute på isen. För så gör vi på alla våra tävlingar att man kan sätta tillbaka fisk om man vill och väga direkt i vittnes närvaro och ta en bild och sedan får man plussa på vikten vid invägningen. Lätt som en plätt och man slipper döda storabborrar i onödan. För jag har sagt det förr och säger det igen borrar över 700 gr är inga matfiskar i mina ögon utan de gör sig bäst kvar i sjön. Ett utag av lite matfisk och tusenbröder tål dock vilket vattendrag som helst. Och all fisk som tas på dessa tävlingar tas tillvara och kommer till användning. Antingen som mat eller foder för djur. 
 
Jag kämpade på vid mitt startområde och till slut kom även jag igång och började plocka lite fisk men de stod väldigt fläckvis och man fisk inga draghål utan borrarna tappade snappt sugen idag. Och bonusar kunde man se sig i stjärnorna efter. Fick heller ingen ordning på om det var stora prylar eller mindre redskap som gällde utan träffade man bara dem i huvudet nappade det. 
 
När jag väl fick fundering på att bryta upp från mitt ställe och gå till mitt första val fick Sten samma tanke som redan hade balans fiskat upp en serie fina intill Robin och där jag tänkt starta tog han givetvis ett antal på 500-900 gr.  Så nu hade Sten kopplat vad som visade sig vara ett ointagligt försprång. Jag fortsatte att kämpa tävlingen ut men trots jag gick över till min favorit för de stora enkelkrok och öga nappade bara tusenbröder för mig denna dag.
 
Ett bevis på att de nappade lite som de ville idag med säsongens första dubbel en åt varje håll.
 
Nä traditionen håller i sig, jag lyckas inte riktigt fullt ut på Skottesjön men får ta med mig att jag lyckades få näst mest i antal idag med mina 82 endast Jari S hade en mer men även han saknade bonusar så det räckte inte för honom heller. För utan klunsar upp ovan isen idag stod man sig slätt. Samtliga som hamnada före mig hade åtminstone hittat några borrar över 200 gr. Om jag nu hade någon som kan kallas bonusfisk så får väl det bli min 70 grammare idag. Inkasserade ännu en 9e plats likt säsongen första tävling så man håller sig på ensiffrigt i alla fall. Och man slapp bli Sämst i bilen den titeln tog Lucas hand om! Nya tag i morgon då det även räknas som en tvådagars cup.
 
Men man får ändå vara nöjd då man fick möjlighet ännu en dag att ta del av vad naturen har att erbjuda då den visar sig från sin bästa sida. Vintersol, knallblank kärnis och totalt vindstilla. Endast deltagarnas svarvande i isen störde friden.
 
Prispallen Skottesjön lördagen den 12/1 2019. 3a Niclas Karllson, 1a Sten Rickardsson, 2a Robin Nyborg.
 
Hela resultatet som följer:
Det finns ingen beskrivning tillgänglig för fotot.
 
Nya tag på Strandsjön gällde under söndagen. Återigen hade dock diset och dimman intagit sitt grepp över landskapet om än inte lika hårt som förra söndagen då vi tjuvtränade på denna sjö. Har ju aldrig sätt min fot här tidigare men nu har jag varit där 2 gånger. "-Jag aldrig varit i Sverige, en gång vara jag där 2 gånger" eller hur var det nu denna gamla sketch gick.
 
I dag blev vi betydligt fler till start nämligen 10 mer. Trots att flera kastade in handduken som var med i går, jobb, flickvänner, sjukdom och förlitningskador satte stopp för några av deltagarna.
29 förväntansfulla deltagare stegade ut på den för dagen lätt snötäckta isen men under det tunna snötäcktet döljde sig en kärnis av minst 15 cm så den hade växt till sig bra sedan förra söndagen. 
Balanskungen Jari satt redan ute på isen med 2 vänner så spatserade först bort till dem för att höra om de stora varit i farten i gryningen. Men då de inte haft en känning på de större beslöt jag mig för att helt låta de stora vara idag och gå längs kanterna och söka smått men hoppades givetvis att lita på den berömda turen och ändå springa på de bättre. För skulle man ha med totalen att göra gällde de nog att dra upp en kanin eller två ur hatten.
 
Ville inte fiska där jag fiskade i söndags trots att det kändes som ett av sjöns bättre små abborreställen. Vill ogärna gå till områden som nyss varit fiskade på utan jag chansade på sydänden som såg för inbjudande ut på kartan med ett inlopp och fina vassvikar med bryggor för att släppa helt obevakat.
 
Kom fram med ocianer av tid tillgodo och länge var jag helt allena men så dök ledartröjan upp i diset. Sten hade fått samma tanke att ett dyligt ställe som detta måste hålla mängder med fisk.
 
Utgång under söndagen på årets första snötäckta is som dock skulle vara ett minne blott då dagen var slut. 
 
Helt allena i väntan på start men i fjärran kunde ledartröjan efter dag 1 skymtas.
 
Så hastigt och lustigt var vi 2 i sydänden. Sten konstaterade att 30 sekunder återstod till start.
 
Starten gick ned med pirken 2 meter djupt och inte ett liv. Fiskade mig ut mot inloppet och Sten fiskade runt inloppet men inte ett skapandes grann för någon av oss. Så gick det med detta förmodade vinnarställe som många gånger förr hade man valt fel startområde. Men skam den som ger sig det skall bara finnas fisk på ett område som detta så jakten gick vidare över vattenvidderna. Men bomhål lades på bomhål. Då till slut högen av bomhål blev så stor att den höll på att välta spräcktes äntligen dagens nolla utanför en mini bäck som porlade fint där inne i skogen.
 
Petade upp 11 abborrepinnar i detta område innan åter bomhålen började stapla sig på hög. Drog över till Sten som satt på andra sidan viken och vi prövade gemensamt en förmodad risvase då en påle stack upp genom isen men lika dött här. Sten hade dock spräckt sin nolla med en på 250 gr så viktmässigt låg vi i detta läge lika. En och en halv timme hade redan gått och vi började stöta på andra pimplare då vi sökte oss mer norrut. Plötslig ser jag Tomas sitta och ösa upp abborre under en björk som hängde ut över vattnet. Det fanns lite utrymme för mig med här så gjorde ett frest och se vips 20 småttingar till i skryllan och 10 i nästa hål. Men sen var det roliga slut och sökandet gick vidare.
 
Tomas och några till dröjde sig kvar i det lilla området som gav fisk men jag insåg att detta håller inte var ju ute efter totalsegern och den skulle man icke få här var min fasta övertygelse. Alltid någon som springer på bättre fisk.
 
Men hur jag än letade fann jag inte idag det jag sökte utan bomhålen gick segrande i denna kamp skulle man kunna säga. Till slut var jag så långt upp i sjön att jag hade nått förra veckans fiskeställe. Givetvis var detta område så här långt in på tävlingen totalt sönderborrat. Men petade upp 28 abborrar till här sista 45 minuterna då ingen annan fick något i detta område. Stötte på SIB Lucas Fast som firade gårdagens nederlag hela natten på krogen och stämde av läget med honom. Jodå allt var prima började till och med nyktra till men titeln SIB skulle han nog få behålla trodde han. Men det var innan vi sett vad tävlingsledare Pontus Derehag hade mäktat med.
 
Man kunde tro att jag levt om gårdagen då jag nästan på grammet prickade gårdagens vikt. Snäppet sämre idag med 78 borrar vägandes 1920 gr. Men resultat mässigt en klar uppryckning då sjön visat sig från en riktig vresig sida idag för de flesta och mitt kämpande räckte till min lott här i livet att vara bästa vän med Sven Nylander ingen radar upp nesliga 4e platser som han, jo undertecknad!
 
Men inga dystra miner trots söligt disväder och tufft fiske utan bara mungipor uppåt och stämning på topp och härligt tjöt bland deltagarna. Gladast idag var nog dagens segrare som hittade lite bättre firrar i ett smörhål där han fick merparten av sin fångst. Även 2an hade fint snitt på sina fiskar och det räckte långt idag. Återigen hade jag nog näst mest i antal men när de bättre uteblir då räcker inte det. Men är ändå nöjd med helgen och man få ta med sig att fortfarande kan man lura upp en hel del trots att det känns supertrögt. Nästa gång har man det där rätta flytet och springer på de stora också. 
 
Dags för prisutdelning och en stor eloge till Billy och Pontus som ordnar med dessa tävlingar så vi övriga kan komma ut och kämpa om titlar på säker is!
 
Prispallen på Strandsjön blev bästa junior Elvira Dure, bästa dam Lillian Garmo. Herrklassen 2a Kenneth Larsson, 1a Dan Nilsen, 3a Tomas Höglund.
 
Sten höll undan till totalseger i Dalslandscupen anno 2019. Vi körde på totalvikt över 2 dagar och Stens insats på Skottesjön räckte då dagens vatten inte riktigt var på tårna! Ett stort grattis!
 
Resultat för söndagen:
Det finns ingen beskrivning tillgänglig för fotot.
Vi tackar alla deltagare och hoppas Ni återkommer på Billy o Pontus pimpeltävlingar som kommer gå av stapeln hela vintern i vårt område om säkra isar hittas. Nästa tävling planerad till lördagen den 26/1. Blir DM 27/1 för Norra Älvsborg som Wicanders arrangerar. Så nästa helg blir det nog nöjespimpel och slappna av med lite jakt efter de stora i ett nytt spännande vatten förhoppningsvis.
 
Avslutar dagens inlägg med hur jag apterar mitt älsklingsbete i jakten på den lite surare abborren. Trä på ett öga över krokskaftet på trekroken istället för att bara hänga det på en krokskänkel. Ger bara fördelar, varar längre, sitter bättre på och man krokar betydligt bättre samt att det stör pirkens gång betydligt mindre. Bara fördelar med andra ord och ibland kan ett abborreöga göra underverk på kroken. Speciellt för oss som har noll förtroende för tafsfiske, mormyska och dyligt när trög abborre står på programmet.
 
Sköt om Er så hoppas jag vi ses på en is inom snar framtid!