Vitt, vitt, vitt!

Så ordnade då Moder Jord så att även vi i Västra Sverige bäddades in i det vita luddet från skyn. Om hon ändå kunde ge oss denna manna från ovan i måttliga mängder. Nä då skall vi få så vi tiger en bra stund framöver. Under fredagen vräkte snön ned över hela vår nejd och nästa fisketur som var planerad till söndagen kom att gå i snöns tecken.
Vi hade redan i förväg bestämt åka upp till en av Dalslands större sjöar i jakt på de lite bättre abborrarna. Ett bättre val denna söndag hade kanske varit att styra kosan lite söderut med tanke på snöläget. Men nu blev det som det blev. Vi fyllde en bil med pimpel sugna och drog mot snölandskapet. Väl framme vid sjön föll valet på ett område jag inte beträtt på säkert 20 år på denna ganska stora sjö. Men har bra minnen från denna del fast då i helt annat före än vad som rådde idag. 
 
Vi pulsade ut i snön nedför en brant slänt och hängandes i grenar svingade vi oss elegant ut på isen. Som vi åtminstone trodde fanns där under snön men ett par snabba provhål kunde konstatera att under den vita massan fanns betryggande 16 cm kärnis. 40-45 cm sträv, kall men torr snö fick vi kämpa oss fram idag. Dock inget slask under och det var ju en vinst i sig. Lucas o Andreas började grunt vid en vass och fick småfisk upp till 100 gr direkt så då visste vi att det gick åtminstone att få fisk idag om man slog dem i huvudet. Jag o Robert pulsade fram över djupare vatten men kände ingenting. Trots att jag apterat mitt hemliga vapen vid mycket snö på isen, en lyspärla på kroken.
 
Snart steg solen över trädtopparna och skrämde bort molnen och blå himmel tittade fram så denna dag var åtminstone turen med fint väder tillbaka. Men fisken lyste med sin frånvaro.
 
Var är isen, undrar Lucas? Jo den fanns där under snön.
 
Exakt 10.00 steg solen över trädtopparna och fyllde våra frusna fiskesjälar med nytt hopp om en fin dag. För nordanvinden pyste lite elakt och kylde våra ryggar.
 
Men det var bara att pulsa iväg och göra nya hål så var man snart varm så det räckte och blev över.
 
Vi kämpade på i den knädjupa snön och jag vet vad Ni norröver tycker. Att det där är väl inget så mycket snö får vi varje dag.......
Men för oss från Väst är detta rena snöinfernot. Men vi slet oss fram efter bästa förmåga i jakten på de randiga rovriddarna som någonstans där nere i det mörka väntade på våra förföriska beten.
Med alla krafter jag kunde uppbringa drog jag in i en vik som aldrig förr har svikit mig. Gjorde upp 4 hål i den samma och sa till mig själv, spräcker jag inte nollan här blir det fikapause resten av dagen.
 
Men i hål nr 2 ristade det till och en 150 grammare kom på besök och något hål senare kom nr 2 för dagen och man var igång. Perforerade hela vikten i jakten på den riktigt stora men ingen mer ville här inne.
 
Var lite drygt att komma ned till isen idag då snödjupet var som en dryga kilosborre.
 
Men till slut satt han där nr1 för dagen.
 
Plösligt hörde jag glada hurrarop bakom nästa udde. De övriga i gänget hade hittat en blankfläck där isen varit något tunnare och det trängt upp vatten som fryst ihop. Med lätta steg skuttande likt rådjuren som nyss korsat isen dansade jag mig fram till denna blankfläck och anslöt med de andra. Men de hade varit ofina nog att i stort sett fiskat över hela innan de ropade på mig. Till råga på allt hade de halat upp en hel del fisk också!
 
Som straff fick de se på när jag drog dagens största. Den nådde inte riktigt upp till kilot men räddade ändå dagen en dag som denna. Djupet under blankfläcken var jämna 12 meter vilket tyvärr gjorde det istort sett omöjligt att sätta tillbaka några firrar men det blev ju inte så många. Inte fler än att det blir en lagom middag för mig o far i morgon. Snart hade dock även blankfläcken sett sina bästa stunder och Lucas fick återigen det hedersamma uppdraget att spåra till andra sidan. För det vet väl alla att gräset alltid är grönare på andra sidan......
 
Som en oas i öknen att hitta en hållbar blankfläck bland all snö.
 
Levererade gjorde den också.
 
Vi övriga följde strax bokstavligt talat i Lucas fotspär men gräset var inte grönare på andra sidan. Endast några småpinnar för de andra och jag missade ett karatenapp men det var allt. Så det var bara för den yngste i gänget, förste spårare Lucas att återigen axla den manteln och leda oss till punkt A där vi började. Så snart var cirkeln sluten och dagen började lida mot sitt slut. Men den lilla blankfläck som bildats där vi gick på fick ju prövas först innan dagen var till ända. Givetvis nappade det omgående här inga stora men skönt att avsluta dagen med lite fisk. Så som vanligt hade man gått över ån för vattnet.
Inte bara fisk här förresten. Lucas fick resterna av ett nät och jag kämpade tappert med en kräftbur men den vägrade komma upp genom hålet så fick returnera den innan vägning.
 
Förste spårere Lucas var outtröttlig. I bland känner man av att man inte är 20 år längre. För detta fiske var bara uppvärming för dagens ungtuppar Lucas o Andreas då de senare på kvällen gjorde upp i en hård innebandymatch. Hur den slutade är en helt annan historia.
 
Fiska kan de också, men nu kom Vi på dig Lucas! Inte konstigt du får så bra med fisk när du fuskar med nät!
 
Den feta damen började göra ansatser att blåsa av dagens tillställning men Lucas fick syn på ännu en blankfläck och den fick ju inte lämnas oborrad. 2 till blev det där för honom där. Jag nöjde mig att äta jordnötter som Andreas bjöd på och dra upp 2 till där jag satt.
 
Solen på väg ned men Lucas kunde bara inte motstå ännu en blankfläcks lockelser.
 
Men till slut kastade även Lucas in handuken och dagens snöpulsande var till ända. Mycket motion o frisk luft fick vi oss till livs och ännu en hel hög av naturupplevelser. Ja vad mer kan man begära av en söndag ute på isen? Ja det skulle väl vara att få besegra en 1,5 kgs + borre men jakten går vidare....
 
Tufft för rådjuren nu men de tog sig elagant över sjön nästan lika snyggt o effektivt som oss........
 
Andreas hade full koll på oss andra idag och smög upp den ena fisken efter den andra till en imponerande fångst under dessa besvärliga yttre förhållande. Men de var nog i ren självbevarelse drift han lyckades med det då han inte har möjlighet att se is förrän den 10e mars igen. En Tahiland resa med familjen står för dörren.
 
Vill avsluta dagens inlägg med att tacka alla våra underbara kunder vi har på Fiskeshopen i Trollhättan för under Januari satte vi nytt försäljningsrekord för den månaden. Ett stort tack för att Ni väljer handla hos oss. Ett litet tack också till moder Jord som åter gav oss riktig vinter i Januari!
 
Men nu verkar det som vi går mot mildare tider men det är just vad jag önskar just nu så snön har en chans att sjunka undan tyvärr spår väderfolket att Gubben Tö verkar släppas lös igen utan några som helst tyglar. Vi får se hur det blir om kylan kommer tillbaka i rättan tid och ger oss fortsatta fina isar.
 
Nästa helg lutar det åt tävling igen. Billy o Pontus pimpelkulor drar vidare. Var tänkt först på Färgen sjöarna men snön hindrade tillväxt av isen där så det sprack men förhoppningar finns att köra på Lilla Delsjön och Östersjön till helgen. Mer info kommer i veckan.....
 
Sköt om Er så ses vi på en is nära dig!