Vart tog vintern vägen?

Vi pimpelnördar i Västra Sverige är ett hårt prövat släkte. Men i vår enfald trodde vi nu att vi skulle ha is åtminstone mars ut. Men Moder Jord ville annorlunda och skickade hit Gubben Tö utan hämningar hela förra veckan. Och under helgen stormbyar och regn i överflöd. Men trots detta hittade vi isar att vandra på även denna helg.

Men det blev omkastningar i programmet i sista stund och Billys o Pontus pimpelkula fick flyttas från La Delsjön till Liperedssjöarna i Trollhättan. Och då vaknade Herr Stridh till och gjorde ett lappkast från att inte ha tänkt tävla under lördagen till att go all in på Liperedssjön. Mer hemmaplan kan det inte bli så sagt och gjort pillade ihop Liperedspecialarna och hängde på Pontus ned till sjön tidigt under lördagsmorgonen.
 
Hällregnet som rådde under morgonen då vi gjorde en sista snabbkoll av isen var väl inte direkt inspirerande men strax innan start upphörde det och avlöstes av enstaka skurar och solen tittade lite förskrämt fram i säkert 30 sekunder under dagen. Man fick vada i lite vatten för att komma ut men annars var isen ännu stenhårda 18-19 cm så även denna dag var avrisningar överflödiga. 
 
Tyvärr verkade dock prognoserna om ösregn hela dagen och de sena bytet av sjö skrämt bort en hel del fiskare så vi blev en liten tapper skara på 7 man. Hade åtminstone hoppats på det dubbla men vi som var med fick en riktigt trevlig dag på isen och fisket kom att bli helt OK.
 
Vägen upp till sjön var inte att tänka på att köra på då den var på väg att spolas bort.
 
Men Pontus var överlycklig att vi kunde säkra upp godkänd is trots allt.
 
Nästan hela startfältet samlat på en bild, men snälla sparka inte på en som redan ligger😉.
 
Denna sjö är inte jättestor men riktigt trevlig då det finns mängder med intressanta ställen och spritt med fisk längs hela sjön. Höll mig till min plan att börja innan sundet och chansa på de större första timmen för att sedan gå längs kanterna och plocka småfisk.
 
Började med 50 mm pirk och 10ans trekrok och redan i andra hålet ristade det till och en 920 grammare fick syna ovansidan av isen för en stund för på våra tävlingar är det c&r väga fota som gäller på de större. Medans jag vägde och fotade fisken slets spöt ned mot hålet och en stor till gjorde anspråk på att äta plåt men mothugget kom för långsamt så den hann spotta. Men då finns det fler så det var bara att nöta på efter denna fina start. Men med endast 2 lite bättre stötar och några microber efter ytterligare 45 minuter lämnade jag storabborrarna åt sitt öde och började varvet runt i denna del av sjön. Bytte till 40 mm pirk och 14 krok och idag nappade det helt Ok runt bryggor och längs vassarna så för att göra historien något kortare kunde jag summera 138 abborrar de återstående 3 timmarna och ihop med klunsen i början ledde det till årets första seger. Så det slutade med ännu en triumph på Liperedssjön. 3e året i rad faktiskt. Så än kan Herr Stridh när andan faller på. Ja jag hör kommentaren: Även en blind höna finner ett par korn ibland!
 
Starten går och dagens svarvande av is kunde ta sin början.
 
Regnet hade inte upphört då dagens största valde att hugga så fotot blev därefter då man ville släppa tillbaks den så fort som möjligt. Konstigt nog lyckades ingen annan överlista en enda lite bättre idag men det var ju inte jag ledsen över......
 

Resultat Liperedssjön 2019-02-09
1. Jonas Stridh 4420 gr
2. Pontus Derehag 3546
3. Billy Affelin 2766 gr
4. Daniel Jensen 2124
5. Mats Andreasson 1518
6. Sten Rickardsson 1298
7.Almantas Skeiveris 1077

Största fisk 920 gr abborre(återutsatt) - Jonas Stridh

Tack för idag. även om vi blev ett litet gäng hade vi trevligt på isen och fiske var helt ok. dessutom blev vädret något bättre än prognosen.

Ses imorgon på Östersjön
MVH
Pontus Derehag och Billy Affelin

Min gamla trotjänare pipa 40 mm fick jobba mest idag ihop med min variant av "Östersundarn". Detta är min sista 40 mm pipa jag har kvar så vad skall jag fiska med när väl en gädda tar denna???
 
Under söndagen var det tänkt att vi skulle fiska på Östersjön vid Färgelanda och så blev det också till slut även om det satt långt inne. För man låg länge sömlös under natten då man återigen fick lyssna på smattret på rutan och takpannor som dallrade i blåsten.
 
Väl framme vid den tänkta startplatsen fick vi våra värsta farvågor innan besannade. Vattnet hade stigit med rekordfart i sjön och gjort det omöjligt att komma ut på isen vid badplatsen. Möjligtvis hade det funkat med vadarbyxor men dykardräkt hade nog varit att föredra.
 
Vi spanade lite längs kanten för att om möjligt hitta något säkert ställe att knata ut på men det var ogjort arbete. Bara att invänta övriga startfältet och byta utgångspunkt. Efter vi slagit våra kloka huvuden ihop beslutade vi att åka runt sjön till ett sommarstugeområde där det finns en fast brygga och se om den kunde hjälpa oss ut. Väl framme där kunde vi konstatera att bryggan skulle rädda dagen och tävlingen kunde genomföras. Efter lite överläggande beslutade vi dock att stänga av i sundet och bara köra denna del av sjön. Säkerhet i första hand för här var isen fortfarande stenhård och betryggande 18-25 cm. Dessutom hade vi lä här för den hårda sydvinden som rådde idag.
Vi blev 16 till start idag, även idag tror jag vädret skrämde bort en del och många var nog rädda att vi ej kunde säkerställa säker is för dagens drabbning. Samt att denna tävling tyvärr krockade med STVs KM som även det kunde genomföras utan problem på Hästefjordens 18 cm stabila is. Några som brukar vara med oss valde också mormyska tävlingen i Skaraborg.
 
Denna del av Östersjön har jag inte fiskat på speciellt många gånger och valet av startplats föll till slut på ett ställe jag definetivt aldrig varit på. Hittade av en ren slump 3 grynnor som stack upp utanför en vik jag inte hade en aning om. Men det såg för bra ut för att inte ge det en chans. Fick med mig Anders dit som gärna ville fiska ihop med mig idag och naturligtvis gick det bra. Jag gillar ju att vara social på isen och kan nog dessutom tjata hål i huvudet på vilken konkurrent som helst men det bekymrar inte Anders som gärna hakar på ett samtal eller två oss pimplare emellan.
 
Tur att den gamla bryggan fortfarande levde annars hade det inte blivit något fiske på Östersjön idag för alla hade lämnat sina badkläder hemma!
 
För på de flesta ställen runt sjön såg det ut så här.
 
Starten går och jag hann inte ens borra mitt hål innan Anders drog upp den första men efter en minuts pimplande i mitt första hål spräckte även jag dagens nolla och föga anade jag då att detta hål nr 1 skulle bli dagens bästa. För den första följdes i rask takt av ett 20 tal mellan 30-150 gr och man trodde på världens kötta fiske idag efter denna drömstart med ett smörhål direkt. Men som vanligt skall man inte gå händelserna i förväg och ta ut något i förskott. Fick fisk i alla efterföljande hål runt grynnan och viken innanför men de var mestadels ett åringar i storlek 10 ryms i en tändsticksask. Men ibland från ingenstans kom det en lite bättre. 
 
Efter en dryg timma hade startstället sett sina bästa dagar och vi bytte kant och sammanstrålade med lite andra pimplare som haft liknande utveckling som oss ett par smörhål i början för att sedan bli klart sämre med mestadels microber. Men både jag o Anders lyckades slumpa upp en lite bättre här och var men denna kant blev snart sönderborrade så vi kollade återigen om gräset var grönare på andra sidan. En gädda hakade på och återigen fick man hjärtat i halsgropen att pirken skulle försvinna men idag körde jag med pipa 45 mm och den har jag ju hela 4 stycken kvar av så jag skulle nog bara gråta mig till söms ett par nätter om jag förlorat denna pirk. Men det gick bra och jag kunde snart både fota o släppa tillbaka det som återigen skulle visa sig bli dagens största fisk. Vilket gav en pirk i pris som jag själv skänkt till tävlingen!
 
Höll mig till denna sida tävlingen ut och microber nappade överallt men här var det återigen bättre snitt på fisken och jag fick ett bra avslut med ca 400 gr sista 10 minutrarna och det räckte att gå om Henrik som kom emot mig på slutet och förkunnade att han hade också haft en fin start för att sedan bara bli sämre och sämre och sista kvarten totalt dö ut. Jag tackade och tog emot och drog upp en 80 grammare sekundrarna innan slutsignal. Henrik blev 3a och min kasse räckte idag till en 2a plats. För en av arrangörerna Billy Affelin ville vara dagens bryggmetare och lämnade inte dagens räddningsplanka en enda sekund (förutom en sväng på slutet) och pumpade ut hålen vid bryggan för seger idag. Men en skaplig helg med en 1a och en 2a plats var jag ändå nöjd med synd att isen verkar ge sig nu när formen verkar komma. Det är ju nu det riktiga roliga pimpelfisket egentligen skall börja och så verkar det redan vara slut. För de varma vårvindarna verkar inte ge sig och även den starkaste is måste ju till slut kapitulera när inte en enda blågrad är i sikte.
 
Kannibalen abborre, fick 2 dylika "dubbleér" idag.
 
En snipa räckte till dagens största fisk. Tack för att du inte snodde min pirk den får en ny chans någon annan gång.
 
Prispallen idag. 3a Henrik Olander, 1a Billy Affelin, 2a Jonas Stridh
 
Billy var bara tvungen att efterfiska lite innanför bryggorna också. Vi var inte sena att hänga på som publik och kommentarerna haglade likt nattens regn ned över Billy. Pontus filmade både fotografen och hela spektaklet.
 
Men trots pressen från ovan lyckades Billy peta upp lite fisk till.....
 
Ja vi får tacka sjön för denna gång och kanske får vi se i stjärnorna efter is på hemmaplan nästa helg. Så se upp där uppe i urskogarna i Värmland för då kommer vi!
 

Resultat Östersjön, Färgelanda, 2019-02-10
Junior:
1. Alfred Drottz 378 gr

1. Billy Affelin 4394 gr
2. Jonas Stridh 3835 gr
3. Henrik Olander 3612 gr
4. Daniel Jensen 3423 gr
5. Ingemar Alfredsson 3354 gr
6. Jonas Jansson 3053 gr
7. Niclas Karlsson 2999 gr
8. Pontus Derehag 2650 gr
9. Jan Svensson 2552 gr
10. Anders Björnänger 2511 gr
11. Sten Rickardsson 2026 gr
12.Kjell Olsson 1640 gr
13. Daniel Drottz 1216 gr
14. Lars Bernhardsson 796 gr
15. Jeanette Lindfors 474 gr

Största fisk 1125 gr gädda(återutsatt) - Jonas Stridh
Tack för idag. 
MVH
Pontus Derehag och Billy Affelin

Sköt om Er så kanske vi ändå ses på en is nära dig!