LAG SM internationellt mete 2018

Efter lite turer fram och tillbaka lyckades till slut Constellation knyta ihop säcken och ta åt sig arrangörsskapet för årets LAG SM. Plats för detta slag blev till slut en gammal klassiskt tävlingsarena med otaliga bataljer på sitt samvete nämligen Göta Kanal vid Norrkvarn. Så det var bara att förbereda sig på lite tufft kanalfiske.

Vi i FK TOPP äntrade samma lag som förra helgen blev 2a på lag feederkvalet för klubblag. Sten skulle ta sig an A sektionen för han ville gå kortast, jag tog hand om B i kraft av ordförande så jag fick gå näst kortast, Shaun satte vi på C för en engelsman behärskar säkert det något tuffare fisket som skulle bli där än kantsektionen D där vi satte Jansson så han kunde slumpa upp lite fetingar i vanlig ordning.

Hade inte varit på denna sträcka på många många år men vi förväntade oss inget annat än ordinärt kanalfiske. Det vill säga riktigt tuffa förhållanden och fiske med tunna grejor efter ett fåtal fiskar. Vi trodde även på att löjan skulle spela viss roll åtminstone dag 1. Nu är ju ingen av oss några löjexperter längre men man måste ju försöka men huvudtaktiken var ändå kort och långt t.p och andra sidan.

Så kom lördag morgon med dunder och brak för stormen Knud hade dragit in över Västra Sverige under natten och fortsatt sitt segertåg över Västergötland. Vi formligen flög fram i medvinden och kom fram till sträckan med ocianer av tid tillgodo vilket inte vi är bortskämda med då vi alltid av olika anledningar hamnar i tidsbrist men inte denna gång. Beten införskaffades och mäsk blandades, inga konstigheter där. Vanligt finmalt kanalmäsk blandat med lite lera fick bli grunden och jokers en nypa pinkies några fåtal casters och en handfull klippta maskar hade vi till att stoppa i. Ingen större skillnad mot de flesta där. Samt i första hand blodisar till krokbete.

Full aktivitet på morgonqvisten, tävlingsmete inget för morgontrötta!

Efter de sista förberedelserna och lite gott tjöt med de andra deltagarna var det så dags för lottdragning. Det gällde att hålla i hatten i blåsten. Det knorrades lite längs strandkanten bland några veklingar om att en del tyckte det blåste för hårt och tävlingen skulle ställas in. Men det var det aldrig tal om utan vi sportfiskare är ett hårt släkte och vinden kom i ryggen så egentligen var det nog inga större problem bara man tänkte sig för men visst ställde vinden till en del bekymmer för somliga mer om det senare.

Jag drog våran lott och nr 8 kom ur påsen vilket innebär att vi hamnade på A8, B8, C8 och D8. 11 seniorlag och ett tappert kämpande juniorlag kom till start i årets lag SM. Får väl ses som en ganska låg siffra. Personligen trodde jag på minst 20 lag men metesverige kanske har tröttnat på svårfiskade Göta Kanal. Men i mina ögon är det ett perfekt tävlingsvatten, jämt och väldigt utslagsgivande. Visst är det ofta väldigt ont om fisk men tävlingsfiske går inte ut på att bara kötta upp jättevikter utan att få ut det mesta av vad det aktuella vattnet kan ge. Om man vinner på 30 kg eller 1 kg är egentligen helt oviktigt.

Constellation med Mattias bakom pärmen höll i trådarna denna helg med den äran, utmärkt arrangerat!

Vi fick FK Match på höger sida och Forserum på vänster. Jag förväntade mig en hård batalj med Orsas stolthet Kenneth Lilja. Inte första gången vi hamnar intill varandra på ett Lag SM och absolut inte sista skulle det visa sig. Stormen Knud gjorde sitt bästa för att ställa till det för oss under upptacklingen och det gällde att tänka till när man tacklade upp annars kunde både det ena och andra få vingar och flyga sin kos.
Jansson i vårat lag hade en egen speciell dust med vinden han tyckte det var lämpligt att förmäska med hundralappar. Han försökte nog blidga fiske/vädergudarna men han tog ju tillbaka en av de 4 hundralapparna han offrade med håven och det straffade sig omedelbart i utebliven fångst!

Upptacklingen flöt på trots den hårda vinden och tack vare att man la spöspetsarna ned mot marken låg allt stilla och fint på sin plats trots Knuds härjningar. Man har ju lärt av tidigare misstag hur man beter sig i byig hård vind.

Redo för start.

Mitt på dagen när normala människor tar lunchpause drog vi tävlingsnördar i gång Lag SM anno 2018. Men Mattias tutade lite svagt så några av oss inkluderat undertecknad missade starten. Innan man ens fattade att vi börjat håvades första fisken på sektionen och Lilja hade börjat piska upp löja i "rasande fart". Han fick nog 2 innan jag fick bete på kroken. Men våran plan var att först börja på botten med kort t.p man brukar ju kunna få några snabba skapliga mörtar direkt. Men inte idag och inte heller långa t.p platsen gav något i starten så det var bara att försöka truga upp lite löja alá Lilja.

Efter ett tag hamnade även jag i fångstprotokollet och stundtal matchade man Lilja på löjfisket men som vanligt i kanalen är löjan oerhörd svår att samla och få något vidare drag på men de var av god kaliber så man fick ta tillvara de få nappen som bjöds. Nu är jag mil sämre än Lilja på denna typen av löjfiske men det var oerhört surt för de andra så man fick hänga i. En här en där men till slut ville inte en enda löja längre utan man fick gå över till bottenfiske. Man gick igenom alla blad i taktikboken för kanalen men inget hjälpte. Några microb gersar och ännu mindre abborrar behagade nappa i stort sett på allt man prövade men det var också allt och de var så små så de gav nog negativ vikt!

Nästan ingen fick något på våran sektion de sista 2 timmarna av de fyra så varje gram var livsviktigt. De sista 30 minuterna fick jag lite småmört och till slut en minibraxen efter oändliga omändringar och trixande hittade jag till slut lite fisk 5 cm ovan botten. Vid invägning räckte mina 770 hårt ihopkämpade gram ändå till en godkänd 4e plats. Lilja krossade sektionen med sina 50 löjor som tyngde vågen till dryga 1,4 kg. Han var den ende över 1 kg på våran sektion. Tom hade lyckats lura 2 braxen på 300-400 gr styck och Anssi fick en på ca 600 gr på slutet vilket förde upp dessa herrar emellan mig och Lilja. Övriga i mitt lag hade kämpat så gott de kunde i blåsten och inkasserat 8+6+6 så vi hade 24 p efter första dagen och låg 6a med en liten microskopisk chans på bronset.

Efter avslutat dagsverke bar det iväg för att leta upp boendet som Jansson bokat men lite som traditioner bjuder när det gäller oss kom vi först till fel ställe. Tanten vid vandrarhemmet i Hajstorp fick lite panik i blicken när Jansson hävdade vänligt men bestämt att han minsann bokat rum här men det visade sig i vanlig ordning att han rört ihop det och vi fick snällt åka en bit till innan vi fann rätt. Nu blev det dock väldigt lyckat då stället Jansson verkligen hade bokat var en riktig vinstlott. En helt egen vindsvåning mitt ute i ingenstans för oss själva.

Till slut fann vi rätt boende.

Vilket var en lyckoträff lika fint på utsidan som insidan.

Vi förärade Töreboda ett besök i jakt på mat, hamnade till slut på en Kinarestaurang då Bloms stalltips var fullbokat med detta hak var det heller inget fel på. Vrålmätta och med ny taktik inför morgondagen la vi oss för att nanna kudde. Vissa sov bättre än andra. Shaun fick äntra soffan under natten då Jansson som Shaun sa "sound like a dammsugare".

Söndagen kom och stormen Knud hade sett sina bästa dagar dock visade termometern endast 4+ grader men solen värmde snart på så idag skulle vi nog få en fin metedag vid kanalens strand.
Inte lika mycket att förbereda idag då det mesta var i sin ordning en sista sållning och uppdelning av blodisar och lite snabbt mäskvispande så var vi redo att äntra banan igen. Vi hade kommit överens om att försöka gå för lite större fisk idag då det kändes som vi behövde några bonusar för att ge oss chansen på bronset. Vinna eller försvinna taktik men vi skulle testa de första minutrarna och se om löjan var hemma idag annars fick det bli och gå efter de lite större borde ha kommit in lite bättre fisk under natten men det är mycket man tror......som aldrig stämmer.....

Stormen hade bedarrat och söndagen bjöd på lite trevligare yttre förutsättningar.

Vi mäskade lite hårdare idag och lite grövre även om hårdare med kanalmått mätt innebär ganska sparsamt det med. I dag drog vi till oss peg 3 med Trosa till vänster och återigen FK Match till höger. Lilja blir man inte av med så lätt. Men lite som vi hade på känn hade löjan försvunnit med stormen Knud och dratt all världens väg. När inte ens löjkungen Lilja fick något hur skulle vi andra vanliga dödliga då kunna få någon. Nä det var att gå all in för bottenfisken idag men den lyste med sin frånvaro med undantaget för några enstaka förskrämda minimörtar. Men efter en timme på min sektion började trollgubben Anssi hala småbraxen och några till bortanför Anssi började plocka en och annan bättre. Men ju längre tiden gick och responsen uteblev på mina platser förutom de ettriga gersarna och abborrarna som gav negativ vikt som även idag bodde på andra sidan där vi hade förhoppningar om att dra bonuslunsar anade jag att man förstört sina chanser med den något hårdare attacken från start.

Alla har vi våra specialknep. Lilja utnyttjade en av livlinorna och ringde en vän medans sektionens dominant Anssi håvade upp ännu en panka. Och trot fan om inte denna livlina hjälpte Lilja för strax eferåt fick han en braxen på ca 300 gr vilket hjälpte han förbi undertecknad med 55 gr! Men idag kämpade vi i de nedre regionerna.

Men plötsligt för egen del efter vilken omändring i ordningen minns jag inte fick jag 2 småbraxen efter varandra och i mitt stilla sinne trodde jag att jag knäckt koden för dagen men ack vad jag bedrog mig. Sig den glädje som varar för evigt. Det enda som kunde rädda dagen nu var ett smått under i form av en feting. Gjorde allt i min makt för att finna den men icke fick petet upp lite småmört till och fler individer av sorten negativ vikt och kunde till slut inkassera en förnedrande 9e plats med endast 400 gr i säcken. Nu var man dock inte ensam om att ha det kämpigt många rutinerade ärrade kämpar kammade nästan noll idag. Men hur det än är så är det de gamla rutinerade kanalexperterna som till slut sitter där med en respektabel mängd fisk, hatten av för dem. Det fanns en tid då jag kunde räknas till denna skara men den verkar vara förbi.

Vet inte vad jag gör för fel i kanalen längre nu är det tredje gången i rad man misslyckas i kanalen där man tidigare radade upp segrar. Har analyserat sönder denna helg men inte kommit fram till något vi kunde gjort annorlunda förutom hängt i bättre på löjan dag 1 och inte gått på så hårt dag 2 men är ända skeptisk till om det hade hjälpt nämvärt nä något annat är allvarligt fel just nu. I mitt fall är det nog lite självförtroende som saknas just nu och mer motivation på flötmetet igen. Får se om jag finner detta inom sinom tid och kan komma igen.

Som lag rasade vi idag till en slutlig 8e plats med resultaten 9+6+7+8. Vi fegade inte i varje fall utan gick för det idag men det höll inte. Splash försvarade sitt guld från ifjol och arrangören Constellationen tog silvret före SWEA som knep bronset. Ingen högoddsare direkt med den pallen idel supermetare och kanalexperter i dessa gäng bara att lyfta på hatten och gratulera till en väl genomförd tävling!

Anssi visad vägen idag för Splash med att krossa B sektionen med söndagens högsta vikt 3145 gr.

4 glada segerherrar från SPLASH även om Mikael mest ser ut att fundera på vad han kan sälja rullen för han just vunnit i pris: Grattis än en gång grabbar!

Sammanställning från LAG SM Göta Kanal 2018 om Ni vill se sektionsprotokoll och exakta vikter mm hänvisar jag till metetorgets facebook sida där de finns utlagda.

Med detta sagt vill jag bara avsluta med att tacka mina lagkompisar och övriga medtävlande för ännu ett trevligt mete SM det kommer alltid ett nästa år och då djädrar........

Sköt om Er så ses vi vid ett vatten nära dig!