En mellanhelg.

I lördags satt man åter bakom feederspöna men denna gång för att försöka skrapa ihop lite betesfisk till kommande turer. Efter bestyren på Fiskeshopen där jag återigen vill påminna att vi kör "Oktoberfest" med riktiga kanonpriser hela oktober ut, styrde jag kosan mot närmaste vattendrag.
 
Det vill säga Göta Älv som ligger ett slappt stenkast från huset som det nu dock verkar som kommunen vill tvinga bort oss från då de skall bygga en ny bro över älven rakt över våran tomt till ett jättebostadsprojekt på Knorren. Som är ett av Trollhättans sista fina orörda naturum, värt att bevara. Men kommunen har fått storhetsvansinne och vill smälla upp höghus med 3500 bostadsrätter där. Vansinne kallar jag det, varför ha ambition att kommunen skall växa när de uppenbart inte kan ta hand om de invånare som bor här idag. Finns massor att säga i denna fråga, hoppas allmänheten får upp ögonen och stoppar detta vansinne, vi boende har försökt men vi blir helt överkörda.
 
Går inte närmare in på detta bekymmer här man blir bara så förbannad så fort man tänker på eländet därför är det tur man har fisket så man kan skingra sina tankar och få inre frid igen.
Var på plats vid älven vid 3-tiden på eftermiddagen i ett för dagen återigen underbart höstväder. Hög klar fin luft och strålande sol och därtill vindstilla. Älven flöt sakta men säkert framför mina fötter, valde 44 gr feeder idag då det var lite ström i vattnet och här ca 8 m djupt. Grundade med några feedrar av mäsket som blev över från förra söndagen det hade fått ligga och gotta till sig i kylen. Apterade några magottar och mört direkt bytte snart till majs och responsen lät inte vänta på sig. I dag utklassade majs+ magott enbart magott. Absolut bäst gick 2 majskorn på en B611 storlek 12. Krokade i stort sett allt som nappade och bra "gäddstorlek" mestadels mörtar i 100-300 gr klassen. Efter knappa 3 timmar fick det räcka med över 80 mörtar i sumpen var jag nöjd och nu hade jag beten för en bra tid framöver.
I dag använde jag återigen mitt nya Drennan Acolyte distance feeder 13´ och jag måste säga att det var perfekt även för dagens något kortare distans och mörtmete som sagt knappt ett missat hugg och inga bumbningar av fisk på väg in. Spöt har jobbat lika bra med små som stora fiskar. Det enda jag har att anmärka mot är att ett av de 2 spöna jag har glider väldigt lätt i holkarna och vrider sig med jämna mellanrum. De är ju specialbehandlade för att de inte skall fastna i holkarna men just detta spö verkar ha fått lite för mycket av det goda men det händer inte oftare än att jag kan leva med det.
 
 
Men den stora frågan är varför jag inte fiskade så här effektivt förra söndagen på tävlingen??? Då missade jag säkert över 40 klockrena hugg och idag missade jag kanske 5....Kanske klarar jag inte pressen på tävling längre......sen tjötar jag alldeles för mycket med förbipasserande åskådare och idag fick jag sitta helt ostört. 
 
Tillfreds med dagens pass åkte jag hem och laddade för morgondagens planerade rovfiskmete!
 
I dag var mörtarna sugna på majs så betesfiskandet gick som en dans.
 
Så kom då söndagen och därtill också ett rejält lågtryck med tillhörande ökande vind och allmänt surväder. Planen var att jag och en kompis skulle fiskat e.m ihop då han hade jobbat till 02.00 och behövde sin skönhetssömn. Vi skulle fresta efter gädda/ öring med mina mörtar och innan det skulle jag fördriva tiden med lite drop- shot efter borre. Nu blev det bara det förstnämda för ju längre dagen led desto mer tilltog vinden och naturligtvis fel riktning så det skulle varit ohållbart att kontrollera båt och tackel dit vi hade tänkt oss. Så mina mörtar får bida sin tid.
Drop-shot fisket var heller inget att skryta med men visst petade jag upp några förskrämda abborrepinnar och därtill en livlig liten höstgädda men det fisket var lika surt som vädret. Men ändå en skön avkoppling och lite omväxling med annat än ett spö avsett för mete i handen.
 
Gul vit liten drop shot jigg fiskad med lite slacklina så den nästan slickade botten det enda som gav borre idag, borren var nedtryckt i skorna i det kraftiga lågtrycket.
 
Gäddan sket dock i lågtryck och attackerade en liten hypo teez i minsta storlek utan att tveka. Det fick bli slutsignalen att det var dags att ge sig av hemåt för att bara konstatera att något mer fiske efter rovfisk inte blev fallet idag då det blåste bort.
Kände mig naturligtvis dock inte färdigfiskad för denna helg så jag greppade åter feerespöt efter en snabblunch och åkte och petade upp lite beten till innan mörkret la sig över Trollhättan.
 
Vem vet nästa helg kanske det går åt beten i parti och minut.....
 
Simma lugnt mina vänner så ses vi vid ett vatten nära dig!