En helg i avslutningarnas tecken.

Säsongsavslutningarna avlöste varandra under helgen som gick. Sista chansen att få en havsvandrande lax eller öring i älven och avslutning på Västra meteserien.
Har inte känt minsta sug på flera år att försöka dra en larre i älven. Det klarade man av som 15-20 åring då man nästan hängde varje ledig minut nere vid älven i jakt efter dess silver och det tog några säsonger sedan hade man lärt sig det fisket och plockade åtskiljligt med lax. Men för mig blev det aldrig till en passion utan bara en fisk i mängden som alla andra. Det är variationen att fiska olika arter och med olika metoder som driver mitt fiske framåt att låsa sig vid en fisk eller metod ja det är främmande för mig. Allt fiske har sin tjusning.
 
Men i lördags föll jag till föga och fick ett ryck att göra ett lax försök i år. Var nog exakt 3 år sedan och då behövdes ju bara 3 kast så hoppades på något liknande denna gång. Endast spinnfiske fick det bli, några drag o vobbler plockades med. Men som vanligt i år var strömmen obefintlig och "fel" turbin var igång. Och naturligtvis var platsen jag ville fiska på upptagen av en av de ivrigaste laxfiskarna som hänger här nere varje dag så det fick bli reservstället. Platsen i folkmun kallad "granen". 
 
Fick sällskap av en annan trogen laxfiskare som i år ej köpt kort och bara agerade åskådare. Satte på mitt favvobete, Jensen vobblern sjunkande 10 gr. Vet ej hur många laxar och öringar jag tagit med denna fantastiska lilla ettriga vobbler som verkar kunna reta gallfeber på vilken lax som helst. 
 
Men då jag inte känt något på 10 kast kom känslan smygande, faan vad trist det är med laxfiske hur orkar dessa entusiaster stå här och dänga dag efter dag. Och vissa lyckas ju också dra hejdlöst med fisk upp till 30-40 laxar på en säsong de måste tycka att lax är förfärligt gott för inte skall Ni tro att det släpps tillbaka något. Själv om jag hade fått något denna dag hade den fått simma tillbaka och leka, har ju redan en öring i frysen från i våras så varför ta fler????? Visst skall man ta en matfisk då och då, jag äter själv egenfångad fisk minst 2 dagar i veckan men hur man skulle ha avsättning för 30-40 laxar på en säsong övergår mitt förstånd? Det är ju inte ens gott med lax. Brukar säga att de som gillar att äta laxfiskar har nog inte smakat många andra arter? Nåja smaken är som baken, delad. Nog om detta var och en får göra precis som den vill så länge man håller sig till fiskevårds områdets uppsatta regler angående fångstkvot etc.
 
Jag dängde på en stund till och fiskade av en annan fin ståndplats innan jag gav upp. Lyckades reta upp en lax men den blev bara lite irriterad på linan som kom i dess väg och gjorde ett luftsprång och vid ett tillfälle hade jag oturen att skrapa emot en fisk i sidan och fick ett fjäll. En liten öring visade intresse ett par gånger och följde med in till kanten så lite action blev det och ett gammelt hederligt atom gick till de sälla jaktmarkerna innan jag helt bröt upp för dagen och la ned min enorma laxsatsning för detta år som nästan varade i 3 timmar! Nä skall jag jaga prickig fisk får det bli på norra delen av älven eller Vänern där man söker efter fisk som jagar och hugger på riktigt. Reta leklax i älv får jag nog lämna åt andra för mig är detta en svunnen tid.....
 
Jävla laxar som nappar med sidan...........
 
Finn ett fel del 1. Vad är det för fel i denna bild?
Jo plastflaskan skall väl inte lämnas där efter avslutat fiske. Tur då att en annan finns till som gått i Mulleskolan och vet var dessa skall placeras.
 
Finn ett fel del 2? Vad är felet i denna bild då?
Jo att man inte får fiska från båt vid detta område står tydligt på fiskekortet och anslag under en bro från de hållet man kommer men har man varken fiskekort eller ej är läskunnig eller inte bryr sig om några som helst förhållningsregler, ja då kan det bli såhär!
 
Nu lämnar vi laxsäsongen åt sitt öde och tar oss an söndagens uppgift. Avslutningen på Västra meteserien som i år utkristaliserade sig till att bli en rafflande slutstrid mellan fyra fiskare. Rainer, Jonas J, Shaun och undertecknad hade alla chansen att ta hem serien.
Vi avslutade i söndags med en feedertävling vid kajen i Vargön vid nedlagda Holmens bruk. En sträcka vi ej använt tidigare som tävlingsvatten men som nu blivit tillgänglig då bruket lagt ned och stället öppnats upp.
På kort tid har detta blivit ett populart tillhåll för spösvingare av diverse slag och även ett ställe för traktens grafittimålare. Fantastiska konstverk har skapats bland ruinerna från bruket tyvärr lockar de också de som bara kladdar taggar o skit på väggarna....
 
Hela 15 sugna feederfiskare mötte upp på årets sista drabbning i Västra meteserien och alla var nog lite spända hur vattnet skulle reagera. Mört är det i första hand som gäller här och som alltid detta år var strömmen svag och älven låg mer eller mindre stilla men provfiske här har visat att det går att få ett helt OK fiske ändå. Men vad vi egentligen hade att vänta vid 15 deltagare visste nog ingen brukar ju vara stor skillnad att meta 2-3 stycken mot 15 men har älven en normal dag skall det vara 8-10 kg man siktar mot för seger.
 
I dag höll jag i trådarna så jag lottade sist i övrigt gick vi efter anmälningslistan. När det bara var jag och kajakfiske profilen Joel Abrahamsson kvar att lotta fanns kantplats 1 kvar och mitt i nr 8. Joel som inte tävlat förr men nu på "äldre" dagar blivit mer och mer intresserad av tävling drog till sig kantplatsen. Och jag fick nöja mig med mitt i. Joel får väl vara ursäktad för denna gång eftersom han inte varit med tidigare kände han nog inte till den oskrivna regeln att man lämnar kantplats kvar till herr Stridh när han arrangerar...., blink, blink som sagt bara en myt att jag alltid skulle få kantplats.......
 
Chansade idag på en 20 meters och en 30 meters plats. Har faktiskt aldrig själv metat just på denna älvsträcka och då är jag 100% ärlig även om vissa i startfältet inte trodde på detta. Vi satt på den gamla kajen så djupet är betydligt ca 6 m rakt nedanför fötterna och 10-15 m djupt 20-30 m ut ännu längre ut går det ned till 17-20 m djup. Så det tar sin lilla tid innan feedern sjunkt till botten. Valde idag att grunda 20 meter lite hårdare och bara några få feedrar i starten på 30 m och sedan börja fiska där. Deta var nog misstag 1 idag!
 
För när starten gick började de som matat på hela 10 minuters grundmäskningstiden på ca 30 m hala mört omgående medans det var stendött på min plats. Hade första försiktiga pillet efter 20 minuter, gick in snabbt för att se om det stod något på 20 meter där jag grundat betydligt mer men ännu dödare här, fick inte ett enda napp på 20 m på hela dagen så så här i efterhand var det bortkastad tid idag!
 
Challe på språng strax innan start redo att "knycka" mört i parti och minut!
 
Medans "nybörjaren" Joel Abrahamsson får goda råd av allas vår Jonas Jansson!
 
45 minuter in i dagens drabbning landade jag äntligen dagens första mört och nu började min plats vakna till liv men man låg ju redan flera kilo efter de som satt närmare kanten men nu fick jag upp hoppet igen då det nappade i stort sett så fort det slog ned men som vanligt denna säsong så har det varit stolpe ut och strax dog min plats igen. Och så höll det på, trots att jag inte fick något på 20 m platsen fiskade jag där i omgångar för att vila den andra och varje gång jag gick ut igen var det fisk där. När jag ökade på mäsk mängden något med större feeder blev det ännu lite bättre men så fort man fick igång platsen dog den lika plötsligt.
Troligtvis för att rovfisk ställde sig där, nästan samtliga hade problem med glupska gäddor idag som ville åt våra mörtar och inte bara gäddor utan flera öringar attackerade också våra beten.
 
Själv brottades jag med vad som kändes som en riktig fin öring och Gunter tampades med gäddor både en och två gånger men i samtliga fall gick rovfisken segrande ur kampen och fick sig ett skrovmål. Sten hade jagande öring efter ända in till kanten men han fick behålla sin mört, tur det för han fick ju inte så många......
 
Frustrerande kunde jag bara se på hur Shaun, Mattsson, Jansson och Challe som alla satt nedströms mig halade alldeles för bra för att man skulle ha chansen. Helt otroligt att alla som hade slutsegerchans skulle hamna på samma sektion för med våra regler innebar 15 personer 2 sektioner med 8 st på A och 7 st på B.
 
Så något måste göras innan dagens 5 timmars fiske var till ända. Chansade att trycka i mer beten och då först och främst krossad majs och casters för att försöka locka in lite större mört, enda chansen nu att få upp snittet och dra bumlingar. Detta visade sig vara rätt idag synd man fick den idén först när det återstod ca 70 minuter.
Ändrade också tafslängden från 80 cm till 60 cm och det gav också resultat. Krokade betydligt bättre och fick bättre indikationer på nappen i den byiga vinden. I annars ännu en härlig höstdag med strålande sol ställde den hårda byiga vinden som nog ibland var uppe i en 10-12 m/s till lite problem.
Fick nog ca 40-50% av min fångst sista timmen och bannade mig själv att jag inte gjort dessa ändringar förr sen skulle man varit klok nog och haft en plats bara några meter ifrån huvudplatsen så man kunde fiskat där en stund då man anade rovfisk på den andra. Att fiska plats 2 endast 20 m ut idag blev för nära kanten en dag som denna med svag ström.
 
Så kom då det oundvikliga slutet och jag insåg att segern runnit mig ur händerna och invägningen förkunnade inte något annat heller. Shaun drog åter det längsta strået och sopade hem totalsegern inte bara idag utan i hela serien. Ett stort grattis Shaun du är en grym tävlingsmetare!
 
Periodvis blåste det så hårt att vissa keepnet nästan flög upp på kajen och Stens t.o.m gjorde det vid ett tillfälle om jag är rätt underättad men som sagt han hade ju inte så mycket i det heller men några hade ännu mindre.....
 
Gunter kämpade väl på peg 9 (B1) som min höger granne idag, enda jag är nöjd med idag att jag krossade vännen Gunter med hela 40 gr!!!!
 
Ett digert smörgåsbord att välja på men latheten tog även denna gång överhanden och jag hade inte kokat någon hel hampa att ha i mäsket som annars är en utmärkt stormört attraktor.
 
Challe gjorde som vanligt och micklade ihop lite vad som helst och bara köttade på, Hur svårt kan det va?
 
Storfavoriten innan start Johan Mattsson som mer eller mindre bott på denna sträcka de senaste 2 åren mäktade med en 3e plats knappt slagen av Challe o Shaun.
 
Shaun lämnade inget åt slumpen utan hade naturligtvis med sig hampa och det ihop med casters och lite vanligt mörtmäsk gav dagens segerbag. Mestadels mört men även små id, stäm och några abborrar ingick i fångsten. Runt 30 m var den gångbara längden att fiska på idag. Helt klart gav denna stäcka mersmak och det finns plats för betydligt större tävlingar här så om inget händer med området utan det fortfarande är öppet så lär vi nog försöka arrangera något större här såsom ett kval eller liknande. 
 
Personligen får jag nog ta mig en allvarlig funderare på hur jag skall göra med mitt egna tävlande. Det är ju sjukt kul men det tar all mer tid i anspråk för att stanna kvar på toppen och man vill ju fiska så mycket mer. Det duger inte att bara "ställa ut" grejorna man måste förbereda sig och träna mer kvalitativ träning ihop med andra för att inte tappa. Just nu räcker inte min motivation och tid till detta utan jag får nog ta det för vad det är och bara vara med när jag riktigt känner för det innan 100%iga suget för tävling kommer tillbaka.
 
Nu stundar riktiga hösten och rovfisken hägrar bakom hörnet, tävlingspöna får nog läggas åt sidan ett tag till förmån för andra påkar.
Men så bjöd Branell in till en feedertävling i Lidan nästa söndag och vet i fan men man kanske sitter där trots allt......det är ju sjukt kul o tävla när allt kommer kring.
 
Vi avslutar som sig bör då det varit tävling med lite resultat för tabellbitarna:

Resultat deltävling 6. Feedertävling i Västra meteserien.
Göta älv, kajen, Vargön. 20181014
Peg metare vikt placering
A1 Joel Abrahamsson 3260 gr 7
A2 Charles Fasth 8400 gr 2
A3 Jonas Jansson 5520 gr 4
A4 Johan Mattsson 8040 gr 3
A5 Jan Persson 1000 gr 8
A6 Shaun Keavney 8580 gr 1
A7 Rainer Mass 4880 gr 5
A8 Jonas Stridh 4600 gr 6

B1 Gunter Furthmüller 4560 gr 2
B2 Pelle Hagman 1560 gr 6
B3 Håkan Nyborg 1100 gr 7
B4 Sten Rickardsson 2080 gr 5
B5 Kristian Ekman 2580 gr 4
B6 Jan-henrik Branell 6060 gr 1
B7 Almantas Skeiveris 2620 gr 3

Lottade lagtävlingen vanns av Shaun + Challe + Gunter.

Slutställning 2018 års Västra meteserie. De 10 främsta.
4 av 6 deltävlingar räknades i serien.
1. Shaun Keavney FK TOPP 7p
2. Rainer Mass FK TOPP 7p
3. Jonas Jansson FK TOPP 7,5p
4. Charles Fasth Lidköpings SFK 9p
5. Johan Mattsson FK TOPP 9,5p
6. Jonas Stridh FK TOPP 10p
7. Kristian Ekman ASFF 12p 
8. Sten Rickardsson FK TOPP 18p
9. Jan Persson Tärnan Tidaholm 23 p
10. Gunter Furthmüller FK TOPP 7p (endast 3 tävlingar)
Totalt deltog 36 olika personer minst en gång på årets serie.
Vi lär återkomma nästa år igen och då hoppas vi på ännu fler som fullföljer hela serien.
Tack till alla i år och på återseende,
önskar tävlingsledningen.

3 glada FK TOPPare som tog hand om årets pall på Västra meteserien.
 
Söndagens sektions segrare Shaun vinnare av A sektionen och totalt och Jan-Henrik Branell vinnare av B sektionen.
 
Solnedgång över älven får beteckna avslut på detta inlägg denna avslutningshelg!
 
Sköt om Er mina vänner och simma lugnt så ses vi vid ett vatten nära dig!