Lakefiske och artjakt.

Vädermässigt har vi kastas mellan hopp o förtvivlan i år. Vintern i år blev till slut riktigt bra om än sen och utdragen vilket ledde till att våren uteblev och det blev rekordsommar direkt. Men nu på hösten och förvintern har allt varit sig likt igen i Västra Sverige. Det vill säga lågtrycken har avlöst varandra med medföljande regn o rusk och byiga vindar. Vintern gav ju oss en tidig påhälsning också med flera decimeter snö på sina ställen vilket orsakar stor dramatik och total förödelse här nere. Fast just nu har allt återgått till det normala, grått o trist och regnet hänger i luften.

Därför kom lördag eftermiddag som lite av en befrielse en liten lucka i det gråa och vinden la sig. Perfekt läge att göra första försöket på lake för denna säsong. Sammanstrålade med Jan Johansson som tidigare under dagen frestat Väners skatter från kajak men denna dag kammat noll så mitt förslag om lakemete kom i rättan tid då fick han ju en anledning att bryta upp från det tröstlösa harvandet på Vänern.

Vi gjorde det enkelt för oss idag och frestade lyckan från kajen i Vargön. Ett par spön per person riggades med det enklaste glidande tackel du kan tänka dig. Fast idag tog jag det ändå ett steg till. Hade med mig en windows feeder som jag fyllde med fiskrens och stängde igen och apterade detta som sänke på ett av spöna. Mört var det enda dagsfärska bete vi hade att tillgå så valet av bete var enkelt. Annars duger vilken färsk fisk som helst med gers, småabborre och nors som personliga favoriter. Men man tager vad man haver som Kajsa Varg sa.

Vi hann precis få ut spöna innan skymningen kom och mörkret lade sig över oss, nåja mörkt o mörkt. Hyfsat upplyst här och ibland öppnades luckorna till smältverket bakom oss och himlen färgades röd.

Som jag lovade Janne kom första hugget strax efter 17.10. Stämmer kusligt ofta. Runt 10 över 5 nappar kvällens första lake osedvanligt ofta vid denna årstid i älven. I dag 17.12 så de var lite försenade. Första lilla laken låg också strax därefter i håven. Den föll för ett mörthuvud. Kvällen fortsatte i stilla mak med gott tjöt om både ditten och datten och med jämna mellanrum blev vi avbrutna av napp. Fick 3 hugg till varav jag landade 2 och missade en alla dessa kom på spöt med doftfeedern där jag agnat med ganska stor mörtfilé. Janne som inte hade någon fin feeder med sig att fylla med lukta gott blev utan lake men det var nära en liten slet sig alldeles inne vid kanten. Men Janne bara smålog och sa att nu finns det ju anledning att åka ut igen o meta lake när jag blev utan idag. Det är rätt inställning, påt igen bara.

Och äntligen fick man uppleva en alldeles underbart fin kväll igen med helt avsaknande av vind. Och stjärnorna lyste från en klar himmel det enda som störde friden var industrierna i bakgrunden som gick på högvarv i lördagskvällen. Med denna inramning gjorde det ingenting att fisket inte var alldeles på topp men man fick ju prickat av arten Lake till Billy Affelins artävling han startade den 7e november och som skall pågå året ut. Ett trevligt insiativ och en liten extra morot för mig att ge mig ut på lite udda uppdrag. Så här i väntans tider på is. Men man lär få svårt att hävda sig mot de som satsar på kustfiskar där finns många lustiga arter att försöka överlista.

Strax innan klockan klämtade 20.00 plockade vi ihop och tackade för oss. I älven är det sällan lönt att stanna längre om det inte varit världens lake race tidigare under kvällen.

Kvällens första en "Lenin" (alltså en lake som passat alldeles utmärkt som gäddbete, fråga Joel Larsson!) Men idag fick alla lakar friheten åter och slapp möta ödet i en gäddkäft, eller kanske inte för Gäddor i älven försitter inte chansen om de kan knipa en lake eller två!

Som jag sagt så många gånger förr, Laken är en oerhörd vacker skapelse att kalla den för ful är en skymf mot naturen! Den behöver detta kamoflage om den skall ha skuggan av en chans mot rovdjur.

Dagens bästa säkert en "best" på bra bit över kilot!! Nä idag ville inte de stora men vi gör nya försök.

Då och då stördes friden av infernot i bakgrunden från en av Vargöns industrier. Trodde de hade lagt ned all verksamhet på detta område men där hade man fel tydligen......

Janne i vilopose i väntan på napp.

Söndagen skulle jag viga åt artjakt till Billys tävling hade jag tänkt. Hoppades att älven skulle kunna leverera något annat än mört om man betade av lite ställen med bottenmetespöt agnat med fina kompostmaskar. I Göta älv simmar ju minst 32 olika arter några mer framträdande än andra. Planen var att åka till Gamle dal och vandra längs Kärlekens stig och insupa atmosfären och därtill försöka dra några olika firrar ur älvens djup. I en drömvärld fanns det teoretisk chans till sik, gers, abborre, mört, id, björkna och stäm så här års och mört då naturligtvis. Även gös och gädda om man hade oförskämt tur de nappar ju på mask ibland också och hade man haft fickorna överfulla av matgjord kanske en sarv också eller något totalt överraskande som en skrubba!! Ja trot eller ej men det fångas en och annan skrubba här. Så sent som förra veckan togs en i Vänern, trot om Ni vill men jag har fått 2 skrubbor i älven på detta ställe och 1 i Vänern!!!

Men idag skulle det visa sig att all matjord i fickorna fullständigt torkar ut och förmultnat. Min oflyt denna säsong bara fortsätter när skall jag fiska mig ur denna svacka?? I dag grinade också oturen ( eller snarare ovaksamheten) mig ordentligt i ansiktet. Vid första stoppet där jag tänkte få en sik hakade tacklet upp sig i en kraftig buske i första utlägget och linan gick av och quivertoppen lossnade så hela klabbet for ut i älven och försvann. Naturligtvis hade jag inga reservgrejor med mig då jag tänkte bedriva ganska rörligt fiske idag och packat minimalt. Efter några tröstlösa försök att dragga upp toppen gav jag upp och med svansen mellan bena bara packa ihop o åka hem eller.......

Ge upp nä aldrig, ända hem åkte jag inte utan jag stannade till på Fiskeshopen som av en ren skänk från ovan just idag denna söndag hade tillfälligt extraöppet och uthyrning av feederspön för extremt klantiga personer. Vilken tur!!

Strax var jag på banan igen men lämnade sikstället åt sitt öde tänkte inte göra om samma misstag 2 gånger på en dag. Över en timme försenad kom så äntligen fisket igång. Men oflytet fortsätter att le sitt hämskaste leende mot mig. Inte ett pill på grejorna, inte en liten gers en gång. Trots noga utvald plats och de finaste maskar du kan tänka dig på kroken. Här borde det simma både det ena och andra men icke. Minutrarna gick och blev till timmar. Det var dags för första koppen kaffe, då ristade det naturligtvis till i toppen och dagens första individ hakade på. En liten abborre, nåja en art till tävlingen om än långt från de något mer svårfångade och udda arterna jag hade tänkt mig.

Extremt lågt vatten mötte mig idag också. Här skall vattennivån vid normalt läge täcka allt berg. Men idag måste de ha behövt sänka nivån mellan Trollhättan och Lilla Edet av någon outgrundlig anledning. Kan säkert ha påverkat fisket i negativ riktning, något måste man ju hitta att skylla på.

En enda liten abborre var det dystra resultatet så länge.

Efter ytterligare en resultatlös halvtimme bröt jag upp från detta ställe och flyttade mig längre nedströms, men anade nog lite vad som skulle hända där. Mört, mört och åter mört avlöste varandra på dagens sista stopp. Men i detta läge var jag bara i behov av att få något. Fiskade mestadels på mask även här ihopp om att något annat skulle hinna före mörtarna men icke. Mörtarna var som skogstokiga på detta ställe och slet och ryckte omedelbart i allt jag hade att erbjuda, Dock avslutades dagen av en gäddatack på en mört som nästan fick spöt att flyga i för det hände naturligtvis i en pissepause. Tafsbrott på 0,16 mm linan kom som ett brev på posten något försenat alltså men det kom och läge att plocka ihop och tänka på refrängen.

Kan tydligen bara meta mört nu för tiden och knappt det har tävlingarna visat i år. Bara att bryta ihop och komma igen. Återstår bara att försöka fiska sig ur krisen man är inne i just nu. Skulle behöva lite Andreas Sandberg flyt just nu som drog en sutare igår i Lidan på ett träningspass ihop med diverse andra vitfiskar till en total vikt av 18 kg på några timmar! Det var alltså i Lidan man skulle varit om man ville plocka insjöfisk arter....

Tur i oturen att jag inte satsade på båtfiske idag då det tillfälliga fina o vindstilla väder som var på besök under lördagkvällen idag hade förbytts till det gamla vanliga med hårda byiga vindar och regn som hängde i luften. Men nu kommer kylan säger de så snart får vi beträda isar......eller inte, har man hört detta förr......Nåja den som lever får se.

Sköt om Er mina vänner så ses vi vid ett vatten nära dig.