KM i feeder och ännu ett regnbågsjippo.

Det blev visst ingen vår utan sommaren kom direkt med nästan 30 grader värme. Så man får ju nästan fiskepanik nu, allt händer på en gång. De flesta fiskar är i lektagen och man vet inte riktigt vad man skall satsa på. Tur då att man har tävlingsfisket att luta sig emot. Då vet man i varje fall vilket vatten man skall till. Och nu i söndags stod KM i feeder i Nossan på programmet så det fick bli att vila sig i form till det.
 
Feederspöna står alltid redo så det enda som behövdes förberedas var mäskblandningen och att plocka ihop allt som skulle med. Som vanligt tar man med mer än vad som behövs. Söndagsmorgonen kom med solsken så återigen skulle vi gå mot en varm dag vid strandkanten.
 
Vi blev till slut 6 stycken till start på årets KM. Vid lottningen drog jag helt överraskande till mig nedströms kantplats. Men kanske inte den platsen jag helst ville ha då det alltid brukar tendera till att bli mest småfisk på nedre kantplats av någon anledning. Nossan vid denna tid brukar betyda braxenfiske men det verkade som om de flesta redan lekt i veckan och vandrat ut igen för inte ett plask av lekbraxen innan start man brukar alltid se några om de är på plats. Sedan har braxen som vandrar upp i Nossan från Vänern minskat drastiskt de senaste åren sedan yrkesfiskarna i Brandsfjorden lyckats få till stånd med tillstånd för vitfisknät för att fiska kräftbeten. I min värld helt obegripligt hur länstyrelsen kan ge tillstånd till ännu mer nät än de redan får lägga på detta känsliga område. Men vi sportfiskare får inte köra lite c&r efter aspen på våren. Men att lägga nät så 1000 tals aspar dör i dessa är helt OK !!!!!! 
 
Nog om detta dilemma nu åter till dagens drabbning. Lite förhoppningar om braxenfiske hade man ju ändå trots allt så andra sidan (23 m bort) mäskades upp rejält med ca 20 stora feedrar i grunden späckade med klippt mask och casters. Sedan en kortplats som mäskades med 10 stora burar. Naturligtvis fick man ett tekniskt avbrott under mäskningen då jag råkade slita loss en feeder i botten. Enda bottenkänningen på hela dagen. Så man fick börja själva tävlingen med att knyta om ett tackel för jag ville allt ha alla mina 3 spön som jag sätt upp idag redo för action.
 
När jag väl kom igång fick jag en liten braxen direkt på andra sidan följt av en björkna men sedan var det lugnt. Gick över till kortplatsen och här var det björkna direkt. Och ju mer man matade på desto mer björkna kom det. Så jag tänkte jag kör på detta tills jag ser om någon av grannarna får braxen på andra sidan. Men som jag misstänkte innan start var det inte särdeles mycket braxen igång och snart satt alla och pumpade björkna på sina kortplatser. Periodvis gick det riktigt bra med ganska bra snitt men jag kom in i alldeles för många perioder då man missade mycket napp och fick på tok för mycket smått. Mäskade man för mycket med bara mäsk exploderade det dessutom med sarv i ytan och de var bara runt 40 gr. Så det bästa var att med jämna mellanrum byta till bara bly så man snabbt kom ned till botten och kunde få lite större. 
 
Fick även en och annan liten braxen och helt plötsligt satt det en som var betydligt större men den var ack så ensam. På slutet började det rulla några braxen på Janssons plats på andra sidan och han var ju inte sen att testa där och han fick dem även till att nappa men de var relativt små 400-600 gr men större än björknorna. Så även jag fick ju ta och pröva andra sidan men ingen braxen hos mig så det fick bli att mata på med björknorna to the bitter end.
 
Janssons spurt på slutet gjorde att han gick förbi mig och Shaun på andra kanten hade oförtrutet matat upp björkna på sin 12 meters plats vilket förde upp honom till seger. Så jag fick i år nöja mig med 3e platsen på årets KM. Men så är det ju tuffare att vinna vårt KM än att kvalificera sig till VM. Med 4 landslagsmetare i feeder  på plats samt en riktigt duktig engelsman. Denna gång drog England det längsta strået som det oftast blir i kampen mot oss svenskar men vi får ta revanch på VM istället!
 
I dag gick upptacklingen fort, redo efter 20 minuter och en lång väntan på starten tog sin början. Somliga fick dock ont om tid på slutet ändå, nämner inga namn!
 
Vy över Nossan och några av dagens deltagare med far och son Mass i förgrunden. Bankrunner Jack tog dock en 2 timmars sovpause mitt under tävlingen så Rainer fick klara sig utan coach hjälp kan nog varit det som gjordet att Rainer bara blev 4a.
 
För vann gjorde Shaun med 19880 gr med björkna. Shaun var smart nog att sluta fiska med magott och gå över till bara majs på det sättet undvek han de allra minsta och fick upp snittet på fisken. Jag provade detta också men hade bara Pescaviva scopex majs med mig och det gav inget kanske lite väl skarp doft på de idag.
 
2a blev farbror Jansson med 19360 gr även han fiskade en del på majs + maskbitar och fick periodvis upp snittet men det var nog spurten med småbraxen på andra sidan som avgjorde till hans fördel mot mig.
 
Så jag fick nöja mig med bronspengen idag trots tävlingens största fisk, en braxen på ca 1,5 kg. Men mina björknor var för små. För mig hjälpte vare sig scopex majs eller stora maskar för att få upp snittet utan lite större fick jag då jag körde bara med bly istället för att mäska på med feeder men det höll ju inte hela tiden utan man var även tvungen att mata på då och då. Skulle haft vanlig majs med mig så kanske det hade hjälpt, en taktisk miss där. 
 
Resultat FK TOPPs KM i Feeder 20180513 Nossan, Backabro
 
1. Shaun Keavney 19880 gr
2. Jonas Jansson 19360 gr
3. Jonas Stridh 18260 gr
4. Rainer Mass 16180 gr
5. Gunter Furthmüller 12640 gr
6. Sten Rickardsson 9840 gr
 
Något mer fiske har jag faktiskt inte bedrivit själv denna helg. Utan under den lediga dagen i torsdags var vi istället och sålde prylar och instruerade på GKNs familjedag vid Gamle Dal. Ett årligt återkommande jippo då GKN sätter ut regnbåge i dammen och låter sina anställda fiska där med denna familjedag som höjdpunkt.
Och för vilken gång iordningen det också sammanföll med strålande solsken vet jag inte. Men att det skulle bli solsken i år var ju ingen större skräll sånt makalöst vackert väder vi ändå blivit belönade med i år vid lediga dagar. Undrar just hur länge det flytet håller isig.
 
Under stort tjo och tjim och glädjerop från upprymda barn och även till viss del exalterade vuxna fördrevs dagen och den ena regnbågen efter den andra fick finna sig i att bli bånkade i huvudet för att senare under kvällen förvandlas till mat för hungriga magar.
 
Detta är även en liten tävling för dem då det gäller att dra upp så många kilo som möjligt under 3 timmar. I år mäktade segraren med ca 24 kilo så den familjen lär bli mätta på regnbåge.
 
När man är här och beskådar detta spektakel kan man bara konstatera att olika fiskestilar finns det gott om för att inte tala om drillningstekniker. Eller kanske vi skall säga avsaknande av drillning. För tydligen måste fisken komma upp fortare än den hinner nappa. Hade de flesta bara tagit det lite lugnare och nyttjat sina spön på rätt sätt hade betydligt fler regnbågar blivit middag denna dag. Men vi som tittar på blev ju rikligt underhållna och ett och annat skratt kunde inte hållas tillbaka. Men även lite goda råd i drillningens ädla konst fick de också och se då gick det lite bättre (ibland).
 
Men man kan inte säga annat han jippon likt dessa måste finnas för glädjen hos framförallt de mindre barnen går inte att ta miste på efter de fått känna på sin livs första fisk och även fått ge den en och annan klapp.
 
Klart för drabbning vid regnbågsdammen.
 
Sekundrarna efter startsignalen var det fullt drag för att sedan i vanlig ordning stilla av något.
 
Trångt om saligheten vid dammen då ca 180 stycken ivriga fiskare gjorde upp om att bli årets GKN mästare i regnbågsfiske.
 
Även arrangörerna hade det hektiskt med att förse deltagarna med korv med bröd och sedan sköta invägningen.
 
Vi på Fiskeshopen tog det dock med ro och efter avslutad tävling fick Inge anta den årliga utmaningen att med hjälp av ett barnspö med prislappen fortfarande kvar dra en regnbåge. Det gick ju alldeles utmärkt och Inge nöjde sig inte med en utan tog två. Framför näsan på avundsjuka GKN anställda.
 
Lite lögn var det väl att jag själv inte fiskat mer denna helg och jag har naturligtvis blött krok på kvällarna men det får kanske bli en helt annan historia en annan gång.
 
De förväntade sarvarna lyser med sin frånvaro och har istället maskerat sig som idar under veckan. Men som sagt det får bli en helt annan historia vid ett annat tillfälle.
 
Nu återstå att se vad nästa vecka har i sitt sköte.
Så simma lugnt och sköt om Er därute i sommarvärmen så ses vi vid något vatten.