Från Braxen till Id via Hallsjödagen.

Nu inleder vi en minst sakt hektisk period i en sportfiskares liv. Är man dessutom redskapshandlare blir det dubbelt att göra nu. Det mesta inom fiskeväg är ju hett vid denna period och man får svårt att välja på allt roligt fiske. Så lite tid så mycket man vill fiska. Men än har man fortfarande inte lyckats att klona sig själv så det får bli att sålla bland godbitarna.
 
Är man dessutom en inbiten tävlingsfiskare som jag får man ju ytterligare ett dilemma men i år valde jag åter igen bort landslagskvalet i flötmete för specimenfiske av olika slag.
 
Så denna helg började redan fredag kväll med att man återigen blankade på ett kvällspass efter gädda på älven. Normalt sett lyckas jag peta upp 1-5 gäddor på ett kort kvällspass men i år på 3 turer har jag gått bet endast några missade hugg.
Under lördagen hade jag unnat mig lyxen att ta ledigt till förmån för braxenmete i Mjörn. Har aldrig egentligen hunnit med att satsa på de stora sjöbraxen i Mjörn endast ett tidigare misslyckat försök har det blivit. Men efter lite turer fram och tillbaka var det nu dags igen. Jag och Marcus gav oss i väg för att möta upp vår guide Joakim. Vi blev hämtade med båt och utkörda till enligt utsago ett av de hetare områdena vid denna tid. Detta är man verkligen inte bortskämd med att bli guidad.
 
Väl på plats såg vi genast en braxen rulla så de var hemma frågan var bara vilken storlek. Den sena våren har väl fördröjt fisket något och Joakim trodde kanske det var lite tidigt för de riktigt stora. Jag riggade upp 2 feederspön och började loda. Djupet här är väldigt ringa 0,5- max 2 meter och botten full av grästuvor och en del näckros rötter som man ideligen fastnar i. Men efter nogrann lodning fann jag en relativt ren yta ca 28 meter ut. Man vill ju heller inte fiska för långt från gräs och dyligt efterrsom det är där braxen stryker nu då de söker lämpliga lekplatser.
 
Innan jag ens hann börja hade Marcus spräckt nollan med en kilos. Han är inte så noga med lodning och sånt tjafs bara att fiska på, hur svårt kan det va! Vi hoppades dock på betydligt större under dagen.
 
Vår guide gjorde sig också redo. Både han och Marcus riggade även var sitt bottenmete efter gös med mört som bete men det gav inte ett pip ifrån sig på hela dagen.
 
Till slut kom även jag igång och det dröjde inte länge innan några braxen fann mina mask, magott agnade krokar. Men även dessa var av minimal storlek inte alls vad vi hade hoppats på. Mäskade lite försiktigt bara med feeder på ett spö mest för självförtroendets skull då man egentligen inte behöver mäska särskilt mycket vid fiske efter lekbraxen men lite gotteligott vill man allt ha vid krokbetet. Det andra spöt fiskades strax brevid med bara bly. Förmiddagen rullade på och en och annan braxen fick syna insidan av håvmaskorna men efter 6 stycken i ganska snabb följd avtog napplusten vilket det också gjorde för de övriga. De hade bara fått 2 var så det var förvånansvärt lugnt. Och bara små rackare inte en enda tyngde vågen över 2 kg ens.
 
Riggat och klart.
 
Några feta honor blev det men de hade inga längder så storpankorna uteblev även denna gång.
 
Vi fiskade på för enligt gammal teori i Mjörn bland vissa inbitna braxenexperter skulle bästa tiden vara mitt på dagen mellan 12.00 -14.00 låter i mina öron totalt bakofram vad gäller storbraxenfiske på våren. Alla andra ställen jag fiskar på är skymning, natt och gryning den klart hetaste tiden men jag kan ju inget om Mjörn så jag nickade och höll med ja det blir nog bättre mitt på dagen.......
 
Men lite som jag befarade så dog fisket fullständigt sånär som på mörten som alltid är pigg och glad oavsett klockslag. Vi var idag tvugna att bryta 15.00 för andra göromål hägrade för vår guide. Men vi hann med ett desperat platsbyte för att försäkra oss om att det var lika kass i hela viken. Direkt efter platsbytet på 3e utlägget drog jag en braxen till men den var ensam om att vilja nappa på detta ställe så vid 3-tiden fick vi tacka för oss och jag kunde summera 10 braxen och säkert 100 mörtar och en liten borre men inga lunsar. Men vad kan man egentligen begära av några timmars braxenmete i okänt vatten egentligen. Otroligt trevligt hade vi och en ny bekantskap knöts och precis som vanligt smakade kaffet och medhavda maten alldeles utmärk och solen strålade från en näst intill klarblå himmel.
 
Inte heller platsbytet gav någon större succé men på´t igen.
 
Jag och Marcus kände oss inte riktigt mätta ännu idag så efter att vi fått lite mat i magen och bytt till matchmeteprylar. Drog vi iväg för att reka en sjö i vårat närområde som vi varit sugna på att testa länge. En riktigt gullig liten skogssjö som säkert kan bjuda på en och annan överaskning. Men som vanligt är det ju den där lilla detaljen med att komma intill sjöarna på ett bra sätt. Här gick vägen nära så det var inga problem däremot hög vass och översvämmade stränder ställde till det lite. Och eftersom Marcus verkar vara en väldig motståndare till stövlar fick det bli att söka upp en torr plats längs vägen under ett par träd för att få blöta krokarna en stund denna underbara kväll.
 
Vi mäskade upp en plats strax utanför vassen där botten planade ut och så satte vi oss och väntade på för vad hemligheter denna lilla skogstjärn hade att bjuda på. Vi vet att både braxen, sutare och sarv huserar här men frågan var om de ville nappa och i så fall vilken storlek. Troligtvis var de och lekte i den södra viken som såg ut som en solklar vinnare vad gäller lekställen. Men där kunde vi inte testa i kväll med tanke på stövellösa Marcus.
 
Nämen är det inte den stövellöse där bakom grenverket. Får du nått eller? Annat än bottennapp. Som var vanligt förekommande denna dag för Marcus.
 
En riktigt fin kväll hade vi framför oss i varje fall.
 
Snart fann mina vänner mörtarna mäskplatsen och gav lite action. Plötsligt sögs flötet under betydligt mer brutalare och det svarade ganska tungt i andra änden av linan. Yes tänkte jag där satt det en fetpanka, vi hade nämligen sett en rulla strax intill oss minutrarna innan. Men snart började den knycka lite väl mycket och tankarna gick över till en liten ettrig sutare. Döm om min förvåning när en skaplig abborre dök upp vid håvkanten. Tyvärr var den helt utlekt eller t.o.m så gammal så den inte ens producerade rom längre men utlekt gissar jag på. Jag hade i varje fall landat den fulsnyggaste abborre jag någonsin fått. Otroligt vackra färger men rejält skabbig och sliten med gigantiskt huvud. 42 cm mätte den in på men vågen gick endast till 810 gr. Men då fick man se att sjön har även potential till åtminstone borrar runt 1,2 kg vilket denna borde vägt i bra kondition.
 
En kvällsbonus.
 
Några abborrar till jagade lite bland mörtarna innan mörkret var över oss och vi fick börja tänka på refrängen det är en dag i morgon också. Men sjön gav mersmak och nästa gång kanske det vi egentligen var ute efter behagar nappa. För som jag sagt det förr jag tar 1000 gånger hellre tex en 3 kilos braxen i ett fint litet okänt hemmavatten än sätter min fot i något känt innevatten såsom tex Rögle och får en 7 kilos skulle inte ge mig ett skit mer än ett nytt pb som jag inte hade värderat speciellt högt.
 
Söndagen kom och idag hade jag lovat i ett svagt ögonblick att vara på plats och sälja prylar på regnbågsjippot "Hallsjödagen". Som är en familjedag vid traktens mest kända regnbågssjö som dessutom i år fått lite nytillskott i form av röding som gör det lite intressantare. Så jag fick lurat upp kollegan Inge och vi lastade flaket fullt med prylar och begav oss upp för att se vad detta spektakel hade att erbjuda.
 
Klart för en dags säljande ute i naturen.
 
Tillströmmningen av folk var relativt god och barnfisketävlingen lockade hela 33 ungdomar att ställa upp och de hade ju tvingat med sina föräldrar så redan där var vi uppe i ca 100 besökare. Även länstyrelsen och bevakningsgruppen var där för att informera. Och det bjöds på grillad korv med bröd som traditionen bjuder.
Fiskeintresserade polisen Anders hade föreläsning inför bevakningsgruppen hur man går tillväga när tjuvfiskare ertappas. Alltid ett stort problem framförallt vid regnbågsvatten tyvärr.
 
Dagen rullade på och snart blev det stoj och glam rakt nedanför oss på en av kastbryggorna då första regnbågen landades av ett överlyckligt barn. Detta är det fina med regnbågsvatten att oavsett ålder eller fiskekunskap med lite rätt vägledning kan vem som helst få känna på sin livs första fisk. Att de sedan drar hyfsat bra gör ju inte upplevelsen sämre.
 
Här hände det snart grejor....
 
Fiskeshopen hade sponsrat med lite fina priser till barnen och vid invägningen visade det sig att 3 hade fått fisk denna dag så där var det glada miner när de sprang ned direkt till vattnet för att prova sina nya prylar de vunnit.
 
Glädjen stod högt i tak hos dagens segrare! Som även var en av de yngsta deltagarna. Hon fick dessutom inte bara störst utan även flest!
 
Så på det stora hela blev det en riktigt lyckad tillställning detta år vilket säkert det fina vädret bidrog till.
Efter rivning av tält bar det iväg tillbaka till shopen för avlastning. Naturligtvis välte stället med alla powerbaitburkar och trillade ut över hela flaket men det är också tradition och fick bli måndagens problem.
In med skiten i shopen bara och full fart hem för lite mat och fram med swingtipspöna för lite kvällsmete i Karlsberg. Måste ju få fiska lite själv också inte bara titta på när andra gör det.
 
Nostalgifiske på hög nivå denna kväll. Swingtipmete i en av lekvikarna i älven som man besökt sen barnsben.
Tog båten dit för att först spana lite, fortfarande endast 8 grader i vattnet i älven och inte ett spår av några näckrosor i viken än. Men längst in stod det gott om leksugna braxnar och idar så jag prövade först från båten längst in. Men det kändes helt fel att swingtipmeta från båt. Efter noll napp beslöt jag mig att sätta mig på vanliga landstället innan tiden runnit ut helt för i kväll. Fick i lite mäsk med hjälp av feeder och satte mig till ro 21.00. 21.45 kom första nappet på klassikern majs, magott vilket visade sig vara en hygglig id på 55 cm 2220 gr så kvällen var räddad. Han missa några napp och landa en mört och sarv innan klockan klämtade för hemgång. Var ju tvungen att få sova ut ordentligt inför morgondagens power bait sorterande!
 
Swingtipmete läge, totalt vindstilla! Tyvärr rörde sig tipparna nästan likalite som på denna bild under hela kvällen. Men nu kommer värmen och sätter förhoppningsvis fart på fisken.
 
Men riktigt njutningsfullt att bara sitta och mysa i den analkande skymningen.
 
Och helt plötsligt fick tippen resning och kvällen var räddad.
 
Snipp snapp snut så var denna saga slut.
 
Sköt om Er därute så ses vi snart vid något vatten!