Nöjespimpeltur och avslutande Västra Pimpelserien 2018

Inte trodde man för någon månad sedan att man skulle sitta här i mitten av mars och rapportera från isfiske i vårt område från utmärkta isar. Det var en segdragen kamp men till slut visade sig Kung Bore från styva linan och tryckte ned Farbror Frost i skorna och gav oss utmärkta isar. Och nu ser det ut att bli ännu bättre, lite mildväder i början på veckan som gör att den förhatliga snön sjunker ihop och sedan nalkas det kyla igen, isarna kommer bara bli ännu tjockare. Vi kommer få pimpel en bit in i april, tjohooo. Vet att många inte jublar lika högt som mig men för mig finns det inget bättre än att sitta ute på isen en fin vårdag i början av april. 1000 gånger trevligare än att jaga "propelleröringar" på Västkusten.
 
Hur gick det då i helgen jo precis som tidigare under vintern tar man felbeslut efter felbeslut på tävlingarna men denna gång börjar vi med att rapportera från en mycket trevlig nöjespimpeltur på en av alla de otaliga fina sjöarna i vårt kära Dalsland.
I lördags fyllde vi en bil och for upp till en av mina favorit sjöar som har varit en av fars och min "hemliga" sjöar. De första 15 åren vi pimplade här såg vi knappt röken av någon annan fiskare men så för ett antal år sedan fick övriga omvärlden upp ögonen för denna sjö och numera är den välbesökt. I dag hade vi siktet inställt på att försöka få lite storlek på fisken men när vi kom fram såg jag att det vita lappmöglet från helvetet hade fallit i lite väl stor mängd för att giva oss de mest optimala förhållandena.
 
Men solen steg över trädtopparna när vi pulsade ned mot sjön och ut på den samma och hela sjön gnistrade inbjudande. En fiskare var före oss och slagit ned sig på en av hans favoritställen så vi lät honom sitta i fred och drog andra kanten fram.
Innan jag ens han börja hade de övriga i vårat gäng spräckt nollan, de små var på hugget i varje fall. Ett kraftigt lågtryck hade ersatt det lika kraftiga högtrycket som rått tidigare men nu var det på väg upp igen och när vi väl hittade rätt djup för dagen började det hugga riktigt bra. Dagens idiealdjup var 7,5 meter gärna i anslutning till en brant. Och Pontus hittade dagens första smörhål men de stora uteblev. Testade mycket balanspirk idag men på det blev det bara de allra minsta. Idag ville de ha enkelkrok och öga apterat på en ganska stor vanlig vertikalpirk. Enkelt och effektivt. Efter vi hade stillat det värsta behovet av att "kötta" lite drog vi på upptäcksfärd över isvidderna för att se om vi kunde finna bättre storlek än de max 300 grammare vi förmådde hitta på första området.
 
Plötsligt ropade Robban till att nu var det bättre fisk på gång och sekundrarna senare satt han med en 700 grammare i famnen som efter ett snabbt foto fick simma tillbaka. Men den var ack så ensam. Det är väl i sådana lägen man skulle anammat de så stigande populara "ekolodsfisket från is" så man ser vad som händer under isen. Men det får andra hålla på med, inget för mig. För mig är tjusningen med pimpelfisket dess enkelhet och att själv läsa sjöarna och söka upp fisken, det är halva nöjet. Nä släpa ut halva bohaget med ekolod, batterier och fan och hans moster nä det får andra syssla med.
 
Vi sökte vidare och betade av flera hot spot men samma överallt, fick man något var det max upp till 200 gram. Så det blev många fikastunder under vårt letande och det är ju trevligt det också. Ju längre bort vi kom desto mer snö blev det på isen och till slut hade vi tröttnat på att pulsa i snö och inte få något så vi gav startstället chansen även på eftgermiddagen men nu tog vi andra kanten i startviken och här nappade det på riktigt bra och man fick en del upp till halvkilot och till slut ute på riktigt djupt vatten drog Pontus på abborren vi väntat på men oturen grinade Pontus i ansiktet. I hans ungdomliga iver att dra upp fisken gjorde den ett rejält knyckande så linan small av i slutkampen, så hur stor den var får vi aldrig veta. Dagen började lida mot sitt slut och vi fick tänka på refrängen.
Men så här i efterhand skulle vi kanske hängt kvar en stund till för vi fick reda på lite senare på kvällen att pimplaren som var före oss på isen höll ut ända till 17.30 och strax innan hemgång small det till och han landade en på nästan 1,5 kg, ja trägen vinner.
 
Strålande solsken mötte oss när vi vandrade ut men det höll bara i sig en timme innan molnfronter från alla håll drev in men det var vindstilla hela dagen så vi fick ändock en underbar dag på isen.
 
Och fisk blev det även om vi hoppats på ännu större men Robban tog hem "tjugan" med denna bit på 700 gr som får återkomma om några år då den växt till sig.
 
Jag fick nöja mig med "halva kilosar" denna gång.
 
I dag fick nostalgi stickan tala. Spöt på bilden tillverkade jag som 12 åring och det kommer alltid fram då det nalkas storabborre på lite djupare vatten, så bra spön tillverkas inte längre. Och som vanligt kom all abborre till användning som vi drar upp i form av underbart goda middagar för både djur och människor! Alla över 500 gr får simma tillbaka.
 
Kvällen ägnades åt de sista förberedelserna inför säsongens sista pimpeltävling för min del. Men inte så mycket pill med egna grejor utan mest göra klart det så att allt skulle flyta på i morgon arrangörsmässigt.
Sov kanonbra och drömde om stordåd på hemmavattnet Gravlången men någon sanndröm skulle det visa sig att det inte var denna gång.
 
Väl framme på parkeringen var vi bil nummer 2 och vi riggade startkorten och lite pimpelgrejor till försäljning lades fram och snart fylldes parkeringen med totalt 20 deltagare idag. Återigen var jag riktigt besviken på deltagar antalet. Detta är ju en av vårt områdes absolut trevligaste tävlingssjöar med gott om fisk och hur många tänkta vinnarställen som helst. Fick höra ett mycket tråkigt rykte att dagen innan på en annan pimpeltävling någon spridit ut att vi inte ville ha folk på vår tävling då det bara skulle få plats 5 bilar på parkeringen. Mycket märkligt hur man kan få för sig att yppa dessa ord då det enda vi sagt att samåk gärna då det är ont om parkerings platser. Tråkigt när falska rykten utan någon som helst grund leder till att vi kanske tappade deltagare men nog om detta bara att glömma och gå vidare. Vi 20 som dök upp var i alla fall taggade till tusen för att göra upp titeln årets Gravlångenfiskare. Idag var det 100% moln från start och nederbörden hängde i luften kanske återigen detta analkande surväder skrämde bort en del deltagare också.
 
Efter sevanlig genomgång spred vi så ut oss på isen. Jag hade egentligen planen klar att gå dryga 3 km ner till Häggånaviken men jag ville också fiska helt själv idag och minst 4 var redan på språng mot detta ställe förstod man så plan B att stanna i starten började ta form men luringen Gunter som varit och tjuvtränat hela förra helgen satt lugn och inväntade de övriga och när väl han drog upp i badviken i starten fick han med sig några till så jag lät de kämpa för sig själva där. Styrde kosan i stället mot en av mina släktingars vik men där satt redan 3 och inväntade starten så då vände jag på klacken och gick in i några andra spännande vikar innanför ett par öar som åtminståne förr i tiden kunde leverera storfångster. Så det hela slutade med att jag startade som jag ville helt själv men då var vi redan inne på plan D och tävlingen hade inte ens börjat än.
 
Starten har gått och första hålet har borrats men som vanligt denna vinter inledde man med en serie bomhål och paniken kom smygande direkt som den kan göra då det gått som det gått denna vintern och det där riktiga självförtroendet saknas.
 
Men jag kämpade på och gick lite djupare (20 cm) och det gjorde stor skillnad idag nu fick man i varje fall fisk men det var lögn att få fler än 2-5 i hålen. Men jag tänkte nästa vik , nästa vik, nästa vik då djädrar kommer smörhålet men max 10 abborrar var det bästa hålet jag kunde hitta de första timmarna och ibland var serien av bomhål längre än serien av hål med fisk i. Förstod ju längre tiden led att man var rätt rökt idag för även om det var lite halvtrögt fiske och abborrarna lite tjuriga var jag helt övertygad att några träffat på områden med betydligt mer fisk sällan man vinner under 8 kg på Gravlången. Så goda råd var dyra. Slängde konten på ryggen och drog till en risvase sista timmen som verkar ha fått ett nytillskott med ris då den stack upp ovanför vattenytan vilket den inte gjort på 30 år. Klackade upp ett gammalt hål intill den och med konten fortfarande på ryggen drog jag i rask takt 6 abborrepinnar slängde av konten och satte mig och tog 10 till. Lika bra i nästa hål och det tredje innanför risvasen blev dagens smörhål med säkert 2,5 kg i.
Vandrade mellan dessa 3 hål tävlingstiden ut medans jag förbannade mig själv att jag inte uppsökt risvasen tidigare. Slutade på 238 abborrar och 5780 gr vilket som väntat inte räckte någonstans. Fick inte ens kalla mig Sven Nylander igen utan hamnade 7a en klar missräkning men så har det ju varit lite hela säsongen. Detta var nog sista pimpeltävlingen för mig i år så länge isen ligger kvar blir det satsning på att försöka leta upp någon stor på någon av alla våra trevliga storabborresjöar. Snart sitter 1,5 +aren utan hjälp av ekolod!
 
Risvasen som räddade upp dagen något.
 
238 abborrar i trunken fick bli rävåtel så farsans brorsa Bror blir nöjd så drog man inte upp dem helt i onödan för något pris räckte det ju inte till på långa vägar.
 
Pontus förfriskar sig minuten efter tävlingens slut efter väl förrättat verk. Men idag räckte det bara till att ta över min titel som "Sven Nylander", den ständiga 4an.
 
Men på prispallen blev det ändå trippelt FK TOPP genom 2an Gunter Furthmüller 1an Lucas Fast och 3an Sten Rickardsson.
 
Fullständig resultatlista som följer:
 

Resultat VPS 4 Gravlången 20180311
1. Lucas Fast 8708 gr
2. Gunter Furthmüller 8046 gr
3. Sten Rickardsson 7986 gr
4. Pontus Derehag 7358 gr
5. Jan Karlsson 7037gr (bästa veteran)
6. Janne Bohlin 6763 gr
7. Jonas Stridh 5780 gr
8. Robin Nyborg 5373 gr
9. Håkan Nyborg 5198 gr
10. Jonas Jansson 4142 gr
11. Billy Affelin 4102 gr
12. Andreas Östling 3718 gr
13. Carl Nolkrantz 3098 gr
14. Andreas Blad 3059 gr
15. Daniel Ohrgren 3008 gr
16. Johan Timmerfors 1674 gr
17. Niklas Westlund 1673 gr
18. Morgan Ryen 1412 gr
19. Gustav Ohrgren 1143 gr (bästa junior)
20. Tomas Höglund 848 gr

Lottade lagtävlingen vanns av Sten RickardssonJonas Stridh och Jonas Jansson på 17908 gr

Kan man inte fiska bra själv får man se till att bli ihoplottade med rätt personer så fick man sig ett pris med sig hem trots allt. Slutet gott allting gott.

 

Simma lugnt så ses vi på en is nära dig!