Pimpeltävling på Kyrkviken formen som bortblåst!

Återigen fick vi spana upp mot Värmland om vi ville ut och pimpla. Veckans milda västvindar och därtill hällregn förvandlade snabbt våra isar till dödsfällor. Vilket tyvärr en del skridskoåkare fick känna av under helgen. Det blev det sista de gjorde. Vi tog däremot det kloka beslutet att ställa in vårt planerade DM. Det kommer nu istället att genomföras i Värmland nästa söndag.
 
För där finns det nämligen fin fina isar. Fyra glada FK TOPPare stod redo i ottan för färden upp mot Arvika i lördags för att åter få känna på kvalificerat motstånd. Resan flöt på fint och vi var framme i god tid vid "tivoliplatsen" i Arvika som var dagens samlingspunkt inför bataljen på Kyrkviken. Hela 131 pimpelsugna hade slutit upp denna soliga morgon. För vi får rita ännu ett kors i taket. Återigen hade vi den sagolika turen att pricka in en underbar vinterdag.
 
Väl framme på plats tog de sista förberedelserna vid såsom äta smörgås och försöka sniffa reda på de hetaste tipsen inför dagen. Var nog lite väl het på det förstnämda idag då jag råkade bita mig i läppen så att blodvite uppstod. Men med blodsmak i mun äntrade jag till slut isen och då tog beslutångesten över istället. Var, var var skulle man ta vägen? Avvaktade in det sista för att se var de övriga tog vägen och passade på att få lite sista minuten tips om sjön. Har bara varit en gång tidigare på Kyrkviken och det var förra året vilket då gav en 11e plats med klart häng på täten. Till slut kände jag att startplatsen förra året skulle få en ny chans. Skall ju enligt det berömda ryktet vara ett bra område. Så det fick bli bort emot Kyrkan igen. Väl framme var det inte heller särdeles mycket folk som gick hit och jag fick en vassudde nästan för mig själv. Det var bara jag och duktige junioren Fredrik Härnes som började här. Lite längre bort satt en fyrklöver med Jössefiskare väl utspridda.
 
Välfyllt på parkeringen redan då vi kom. Riktigt roligt med så många tror 131 var nytt deltagarrekord för denna tävlingen.
 
Utgång och som vanligt spred sig deltagarna åt alla möjliga håll. Kyrkviken är en utmärkt tävlingssjö med mängder av tilltänkta vinnarplatser.
 
Och återigen möttes vi av mer än lovligt bra väder så rubriken kunde även varit. Ännu en gång hade vi i alla fall tur med vädret. Och isen var stenhårda 18 cm som sämst. Kan det bli bättre?
 
För denna gång även tur med nappvillig fisk. För trots att det gnälldes lite innan start att det kunde bli trögt på grund av diverse orsaker så levererade Kyrkviken. I alla fall för somliga!
 
Jag startade lite längre ut än de flesta i detta område i hopp om att få lite större fisk. Startskottet gick och ned med pirken min trotjänare pipa 45 mm. Men inte ett napp höjde upp en halvmeter innan nytt hål och då satt dagens första en 40 grammare som skulle visa sig bli en av mina största idag. I de 5 första hålen fick jag bara fisk en halvmeter från botten men det nappade ivf till skillnad mot förra helgen men ingen fart fick jag på det. Bara 2-10 i varje hål och ju närmare land jag gick desto mindre i storlek blev de. Men desto fler. Mitt dilemma idag blev att jag aldrig riktigt träffade på något smörhål utan fick som mest kanske 20 stycken i ett hål och en del var så små att de knappt syntes. Och då ingen större fisk var aktiv i området ute på så blev det till att gneta 10 grammare inne vid kanten och min ivriga pimpelstil passar väl inte riktigt detta fiske då jag river på tok för många napp vilket leder till skrämd fisk. Fast jag kämpade på tävlingen igenom i vanlig ordning. Tyvärr bet jag mig kvar i mitt startområde alldeles för länge. Så här med facit i hand skulle jag kastat konten på ryggen och chansat på annat område på jakt efter bättre snitt. Men det är lätt att bli sittande när det nappar i varje hål. Visserligen ibland bara ett par stycken men totalt blev det bara 6 bomhål idag. 
 
Snart började rapporterna gå över isen om riktigt bra fiske  strax utanför starten och att minst ett par stycken träffat på riktigt fin fisk med bitar uppemot 700-800 gr. Går ju en del 10 grammare på en sådan.
 
Sista halvtimmen när jag förstod att slaget var förlorat bröt jag upp från småfisk fiskandet och fiskade mig hemåt längs en djupbrant i hopp om att få några bonusar men det närmaste en bonus jag kom var en 50 grammare i ett av de sista hålen. Men oavsett om man gick på 2 meters djup eller 7 meters djup så förföljde 10 grammarna mig. (Eller ännu mindre). Så återigen fick man se att man inte räckte till, formen verkar vara långt borta. Är det något man behöver för att lyckas inom pimpelfiske så är det självförtroende! Med självförtroende går allt liksom av sig själv, man tar rätt beslut och man har rätta flytet med smörhål och bonusfiskar. Ja allt bara rinner på. Just nu verkar det mest runnit bort. Hoppas jag finner det innan SM. Kanske är det så att jag helt enkelt är inne i en nedträningsperiod inför SM såsom de riktigt stora idrottsmännen gör ibland.
 
För idag räckte insatsen endast till en blygsam 24 e plats bland herrseniorerna och totalt en 45e plats. Fast surast var att det även ledde till SIB (sämst i bilen). När jag blev det senast jag det minns jag inte. Men en bra genomkörare inför SM trots allt hoppas bara formen hinner komma fram till dess.
 
En som redan nu verkar ha prickat storformen är herr Möller som igår med stor skicklighet och just det där rätta flytet tog en odiskutabel seger med 8346 gr. Han hade hittat lite större fisk som han i första hand lurade med mormyska och genom rätt tålamod att mjölka ut sina bästa hål för dagen med att pröva olika metoder ledde det till slut fram till denna storseger. Möller blir farlig på SM.
 
Kyrkviken gör själ för namnet.
 
Klart man inte vinner när man tar fotopause när det återstår en timme. Men kände att man måste ha lite minnen från ännu en fantastisk vinterdag på isen.
 
Men emellan fotostunderna lirkade jag upp 246 abborrar. Men med ett snitt på knappa 15 gram räckte det inte långt idag.
 
Invägningskön ringlade sig lång och den ena påsen större än den andra. Fladderpåsar var det ont om idag. Kyrkviken levererar!
 
Dagens dominant Andreas N Möller FK Knallen! Grattis!
 
Bäst från oss idag blev Sten Rickardsson med en 13e plats och ett litet priskuvert med hem. Så den trenden håller i varje fall isig att vi får minst ett pris med hem till klubben. Stens form verkar gå mot rätt håll till skillnad från min.
 
Komplett resultat hittar Ni på http://www.sfktrekroken.se/wp-content/uploads/2015/08/2018-01-27-DM-Cup-2-p%C3%A5-Kyrkviken.pdf
 
I dag söndag blev det inget fiske för min del (dubbla kors i taket). Var ute o kikade på isarnas vara eller inte vara i vårt område och kommer inte kyla djävligt fort nu är allt vad is i vårat område heter ett minne blått. Visserligen hittade vi flera tjärnar/ sjöar där isen låg kvar men den var på upphällningen.
 
Så här såg de ut på de flesta sjöar i vårt område idag. En tunn skorpa på 2-4 cm kvar och näst intill landlöst. Många sjöar hade redan fått kapitulera och låg helt öppna men nu skall ju "vargavintern" komma igen. Ja det har man ju hört förr. Men DM i pimpel blir det hur som helst nästa vecka men med nästan 100% säkerhet på en sjö i Värmland. Nu väntar vi inte längre på vinter som aldrig kommer till Västra Sverige.
 
Sköt om Er så ses vi på en is nära dig!