Grumscupen 2018.

Efter att ha haft stora förhoppningar att kunna genomföra pimpeltävlingar på hemma plan under helgen som gick blev det ändå till slut Värmland igen. Då de utlovade dubbla minusgraderna uteblev och isarna växte inte till sig i den omfattning vi hade hoppats på. Utan vi tog beslutet att ställa in våra planerade pimpeltävlingar då isen i vårt område visade sig vara mellan 5,5-8 cm och sämre på de tilltänkta tävlingsvattnena.
 
Så det fick bli till att återigen fylla en bil med pimpelsugna FK TOPPare och styra kosan mot Värmland. Grumscupen som varar i 2 dagar var målet och övernattning hos Stefan Simon i Grums var ordnad så vi slapp att åka fram och tillbaka båda dagarna. Som vanligt hade Karl-Olof Abresparr lagt ned ett digert förarbete för att hitta is åt de tävlande. För de tilltänkta vattnen gick det inte att vara på då genomströmningen i dessa gjort att säker is inte kunde garanteras utan istället blev det Värmeln och Emsen som blev tävlingssjöarna.
 
Helt nya bekantskaper för mig även om jag för 30 år sedan dock var på Värmeln men det var i södra delen och semesterfiske mitt i sommaren så det man lärde sig om sjön då hade man nog inte så mycket nytta av nu.
 
Fick dock som vanligt pumpat några Värmlänningar på lite matnyttig förhandsinfo. Infon skvallrade om riktigt trögfiskat på Värmeln men chans på en och annan bättre abborre. Hade redan tidigt efter studerande av djupkartan valt ut ett område som såg riktigt hett ut. Men i sista stund under utgången vek jag av och gick till ett helt annat område då jag tyckte det såg ut att bli lite väl trångt med folk dit jag tänkte gå. Det fick en ju att förstå att det säkert var ett skapligt område men jag försöker i första hand hitta fisk själv. Hellre komma till ett halvbra ställe själv än att dela fsiken med andra.
 
Fick lurat med mig Pontus till detta "nya startområde" och vi tänkte hjälpas åt att söka fisk där. Ett sund mellan två stora öar med vass emellan som såg hur bra ut som helst. Starten gick och det är alltid med samma spänning man släpper ned pirken i dagens första hål speciellt i ett nytt vatten. Napp direkt men missade den så här i efterhand har jag mina aningar om att det var en mört. För någon abborre kände varken jag eller Pontus. Vi sökte av hela sundet innifrån och ut. Men inte den minsta kontakt med livet under isen.
 
Sten och Pontus diskuterar vilket val av redskap som kunde tänkas lämpa sig bäst en dag som denna.
 
Jag och Pontus sökte vidare ut mot djupare vatten för att se om någon var hemma där men inte. Lika tomt var vi än borrade men så plötsligt ristade det till och en 30 grammare for upp och nollan var spräckt efter 30 minuters fiske. Sökte mig vidare längs en råk men nu var det åter lugnt där nere under isen. Minuterna stack iväg och blev till timmar utan fisk. Efter knappt halva tiden hade jag på det område jag tänkte börja skrapat ihop tvåsiffrig i antal till slut men då man fick höra att den som startade bäst hade fått ihop ca 2 kg lite bättre fisk direkt förstod man vad som krävdes idag. Borra, borra, borra den som söker skall finna ekade i mitt huvud och nu hittade vi lite stöfiskar här och var och Pontus "slaktade" ett 15 tal i något hål men så små så små. Så det skulle inte räcka någonstans idag.
 
Gick varvet runt en liten ö med endast en missad gädda som resultat sökte av en lång fin vass men här var bara en 30 grammare hemma. Gick tvärs över sjön till en stor ö och här träffade man till slut ett litet bättre område men då närmade sig slutsignalen alldeles för snabbt och efter ännu en tappad gädda så var dagens historia all och jag kunde summera dystra 28 abborrar vägandes 767 gram och inkassera en 16e plats. Pontus hade något mer men det räckte bara till en 14e plats och Sten var åter sänket med ett ännu sämre resultat. Men när vi kom in kunde vi glädjas åt att totalsegern ändå hamnade hos FK TOPP genom Gunter Furthmüller som i slutet hittade ett eget område med lite fläskigare abborre och tog tillräckligt många så det räckte till seger idag med 3122 gr och ett utmärkt utgångsläge i cupen. Vi andra får slicka såren och komma igen nästa dag på Emsen.
 
Utgång på Värmeln under lördagen och sökandet kunde snart ta sin början.
 
 
Bryggmetarn Pontus hittade ett litet stim som gömde sig under en flytbrygga.
 
Mina 28 abborrar som gav en blygsam 16e plats.
 
Gunter desto nöjdare med att med rätt vägval under dagen till slut få stoltsera med dagens segerkuvert.
 
Efter avslutat dasgsverke i dag behövde vi ju inte åka så långt då Stefan Simon återigen hade erbjudit övernattning i sitt hem i Grums. Efter att intagit en kulinarisk upplevelse på traktens bästa pizzeria fördrevs kvällen i goda vänners lag hemma hos Stefan och vi laddade batterierna inför morgondagen med lite mer eller mindre alkoholhaltiga drycker. Vissa tog lite mer än andra men till slut var det dags att krypa ner i loppelådan och nanna kudde och drömma om stordåd under söndagen.
 
Alltid lika trevligt att vara hemma hos Stefan och återigen tack för att vi får bo hos dig då det nalkas tvådagars tävlingar i dina trakter det uppskattas verkligen skall du veta.
 
Söndagsmorgonen kom och i vanlig ording hade Stefan bunkrat upp med en gedigen frukost i bästa hotellstandard. Efter intagen frukost och avlämnande av Stefans nya hund till dagens hundvakt bar det iväg till Emsen som skulle bli dagens arena. Vad heter Stefans hund förresten; Gissa!
 
Idag anlände vi rekordtidigt och Karl-Olof var i full färd att sätta upp skyltar så alla skulle hitta rätt. Väl på plats fortsatte diskussionerna om var man skulle ta vägen på denna sjö. Här skvallrade doch förhandstipsen om betydligt lättare att hitta fisk än gårdages sjö då det fanns betydligt fler ställen som höll fisk. Både stor och smått skulle finnas i större mängd och på betydligt fler platser och mycket riktigt efter studerande av kartan kunde man konstatera att det fanns mängder av ställen som såg heta ut. Men man åste ju till slut göra ett val och lägga upp en grundplan. Valet för min del föll till slut på en vik i nordöstra hörnet där det var sjöns utlopp. Vid utgång föreslog Gunter att vi skulle fiska lite ihop idag och hjälpas åt att hitta fisk så han hängde på mig då han inte kunna komma på någon bättre plan i stunden.
 
Väl framme i viken gick bara två till hit. Bland annat en av förhandsfavoriterna Kristian Bergström som segrat på denna sjö tidigare. Vi började i var sin del av viken och vi förstod att Kristian fick fisk omgående då han borrade tätt och satt relativt länge i hålen men snäll som man är vill man ju inte borra ned folk i onödan utan vi sökte egna områden på viken till en början då vi också fick fisk relativt omgående även om det inte var mycket. 
 
Gick ganska snart längst in mot utloppet men här fanns bara mört och idag räknades återigen bara abborre. Men mörtarna kastade sig på pirk med trekrok och abborreöga utan att tveka. Så hade mört räknas hade man nog här kunnat pimplat upp otaliga kilo kändes det som. Men bara söka vidare det var ju abborre man ville åt. Nästan längst in i andra änden av viken stötte jag på dagens smörhål som snabbt gav 20 abborrar men sedan var det bomstopp och övriga hål i området gav 0- max 3 abborrepinnar.
 
Då kom Kristian för att stämma av läget och det visade sig att hans firrar han fick i starten var av en helt annan kaliber än vad jag mäktat med. Hans topp fisk var runt 700 gr och därtill ett flertal mellan 50-300 gr och ca 3 kg i säcken. Men så är det ju när man kan sina vatten. Efter en stund sökte sig dock Kristian bort mot Gunter som till slut träffat på ett litet stim. Då passade jag på att fiska av Kristians startområde i hans gamla hål då de nu hade fått vila en halvtimme. Redan i första nedsläppet i ett gammelhål ristade det till ordentligt och en rejäl borre satt på kroken. Att det rörde sig om en riktig fin abborre var det ingen tvekan på nu gick det dock som oftast då man egentligen har alldeles för små grejor för storabborre att abborren vann kampen fast denna gång kändes det som den lossnade helt utan anledning bara någon decimeter under hålet. 
 
Då kom Kristian tillbaka och vi samspråkde en stund och det visade sig att han också hade tidigare under dagen mist en riktig jätte så helt klart fanns det stora i området. Vi betade gemensamt av hans gamla hål och jag fick ett par tröstfiskar i 200-400 grams klassen vilket tyngde min påse till lite bättre höjder.
 
Men jag kände till slut att detta område hade passerat bäst före datum så jag drog vidare ut i sjön för att sista 1,5 timmen leta nya områden på vinst och förlust. Gick dock ganska hyggligt och jag fortsatte tävlingen ut att plocka lite smått här och var. På sista området jag nådde för dagen verkade det som om det hade varit hyggligt fiske och jag fick även här i alla fall någon borre i stort sett varje hål tills återigen Karl-Olof skickade upp en raket och den signalen förkunnade att dagens 4 timmars tävlingstid var slut och marchen in var allt som återstod av helgens besök på is i Värmland.
 
Inte så långt att åka idag då vi startade resan från Stefan så vi ankom ihop med tävlingsledningen.
 
Idag visade sig att mina 78 abborrar som vägde 2743 gr räckte till en 6e plats och jag knep sista pris men det var det enda priskuvert vi mäktade med att få hem till klubben idag. Tyvärr hade inte Gunter riktgt kunnat följa upp sin fina insats från igår och slutade 16e idag men det räckte ändå till en slutgiltig 2a plats i tvådagarscupen.
 
Jag lyckades dessutom att bli BIB idag ( bäst i bilen) med hela 18 grams marginal!! över Pontus. Men ännu jämnare var det i damklassen där det blev delad seger mellan Leena Varis och Britt Lindgren som hade exakt samma poäng och exakt samma vikt över 2 dagar helt otroligt när man nyttjar gramvåg så det fick dela på totalpriset för bästa dam. I herrklassen la alltid lika säkre och jämt fiskande Tarmo Kokko beslag på guldmedaljen och jag ryckte upp mig något och blev näst bäste FK TOPPare med en 20e plats totalt. Inte mycket att skryta med men ändå nöjd att jag presterade bättre idag i ännu en ny sjö för mig och visade att gårdagens plump i protokollet var (förhoppningsvis) en engångsföreteelse.
 
Vad vi skall göra åt Sten vet jag dock inte. Han blev SIB (sämst i bilen) för 4e turen i rad. Men han säger själv att allt i år bara är för träning inför SM där han skall visa var skåpet skall stå. Ja det lär väl framtiden utvisa hur det blir med den saken.
 
 
Jonas Stridhs foto.
Dagens 78 abborrar som tillsammans tyngde vågen så det räckte till en 6e plats. Synd att den store slet sig men i vanlig ordning var det betydligt fler än jag som kunde rapportera om tappade storabborrar. man får skärpa till sig helt enkelt och se till så de kommer upp nästa gång!
 
Jonas Stridhs foto.
Sista pris för idag gick till undertecknad, alltid något.
 
Nu hoppas vi att det skall frysa till lite till på hemmaplan så vi kan ut på våra sjöar även om det alltid är lika trevlig att komma till Värmland.
 
Sköt om Er så ses vi snart på en is nära dig.