I brist på is får man fiska på annat vis!

Temperaturen har åkt jojo upp och ned längs nollstrecket senaste veckan här i Västra Sverige. Så isläggningen har liggat på is och går väldigt trögt. Några tappra själar hann ju ut för 14 dagar sedan då vi hade Sibirisk vinterkyla några dagar och det han bli 7-8 cm fina blankisar på några pölar. Men nu har allt återgått till det nya normala. Alltså ingen riktig vinter i sikte i denna del av Sverige i December. Som inbiten pimpelfiskare blir man bara lite avundsjuk på de norr om Vänern....
 
Men jag tycker ju allt fiske är vansinnigt roligt och när det inte finns is får man fiska på annat vis. Trolling på Vänern o Vättern efter jullaxen, gäddfiske i sjöar och åar och diverse mete i rinnande vattendrag var ju några alternativ som lockade denna helg. Fick till slut bli det som låg närmast till hands, mete i rinnande vatten.
 
Efter stängningsdags i lördags var det tänkt det skulle bli Lakefiske i Vargön men ville inte sitta ensam i mörkret då kompisen fick förhinder. Var visst någon chef i hemmet som hade andra planer denna lördag?
Men plötsligt dök Jari in i butiken och handlade lite tillbehör till lake mete och undrade om jag inte ville hänga på han till Hjärtum och testa där.
 
Och så fick det bli hem och fylla buken med lite energi, ladda kaffetormosen och fixa kvällsmackor. Bottenmete spöna för lake står ju alltid redo så här års. Har förstått att väldigt många fortfarande tycker laken är en väldigt mystisk fisk och svår att komma till tals med. Varje år vid denna tid får man mängder med frågor. Hur gör man och var hittar man laken???
 
Snabbkurs: Laken i vårt område hittar du nu över grusbotten vid någon form av vandringshinder där de samlas för lek. Fiskar du från land blir det bottenmete. Karpspön med testkura runt 2 ib är mitt första val men det duger med kraftigare haspelspön med kastvikt på minst 80 gr och längd av minst 10´ gärna längre.
Haspelrulle laddad med 0,35-0,40 mm monolina eller flätlina runt 0,20 mm. OBS kör du med flätlina bör du skarva i minst 2 spölängder bräcklina minst 0,35 mm mono. Enklaste GLIDANDE tackel är att föredra.
Trä på ett lekande med hake på linan, en gummipärla, ett lekande som stopp och därefter minst 50 cm tafs av mono 0,50 mm. Knyt fast en krok storlek 2/0-6/0 för betesfisk. Sänken anpassat efter strömmen i vårt fall oftast 50-80 gr. Fiskar du med mask kan du ha något mindre krok. Som nappindikator duger "ryck i spötopp" alldeles utmärkt. Ställ upp spöna så de pekar rakt upp i skyn och aptera en lysstav i toppen. Laken nappar ibland försiktigt men ändå med tydliga darr i toppen. Bugar toppen bara lite lätt är det bara strömmen....
Och så det viktigaste, använd DAGSFÄRSK fisk för bövelen! Själv håller jag min betesfisk levande tills det är dags att sätta den på kroken. (Det enda som duger någorlunda som fryst är nors och gers). Visst du kan få en och annan lake på icke färskt bete men de som påstår det är lika bra med fryst har nog aldrig jämfört mot färskt bete. Min statestik säger 10-1 till färskt kontra fryst om inte mer.....Skitfiske på Er.
 
Åter till verkligheten och lördagens pass. Jari kom på utsatt tid och snart mötte vi upp Rimmerförs vid Hjärtums korse. En stund senare dök även Stefan upp och vi var fulltaliga. 4 tappra lakefiskare skulle fresta laken vid detta för mig nya ställe.  Ett avsmalnande parti av älven där stömmen tryckte på lite och det fanns något som antydde om ett lite stopp för vandringslaken. Något som skiljer mig lite från de övriga i denna skara var väl att jag började med att loda botten. Kasta ut i olika riktningar och räkna hur lång tid det tar innan sänket når botten så man får en uppfattning om hur strukturen på botten är. Vill inte ligga i branten utan fiska där det planar ut. Man kan ju fuska och använda lodet deeper som man bara sätter på spöt men här kör vi gamla skolan!
 
Bestämde mig till slut att ha ett spö uppe på hyllan och ett på det djupaste partiet efter branten till att börja med. På med lysstavarna och aptera betet, mörtfilé fick det bli idag. Ut med skiten och spänn upp så var man redo. Låter betet ligga minst 15-20 minuter sedan flyttar jag det lite i några omgångar innan jag kastar om.
 
Redo och bara att invänta magiska timmen. 30 minuter innan skymning till ca en timme efter brukar vara prime time.
 
Men inget hände omgående och mörkret föll men alltid lika trevligt med lakefiske om man är några stycken. En brasa tändes och korv började grillas och det var riktigt mysigt i de sista strimmorna av dagsljus och den ena rövarehistorian efter den andra avlöste varandra. Men så plötsligt riste det till i mit spö som var placerad ute i älvens djupare parti och kvällens första lake var landad.
 
Trenden för i år håller i sig, fisk får jag men bara de små....
 
Men nu rullade det på och jag placerade båda spöna utanför branten och nappen avlöste varandra. Innan kvällen var till ända hade 3 till fått besöka ovansidan av vattenspegeln en stund. En hade tyvärr svalt så till den milda grad att det mest skonsamma var att avliva den. Men då fick den bli forskningsobjekt och maginnehållet undersöktes. Förutom min mörtfilé så var magsäcken full av minst 6 stycken små gersar. Gers lakens stapelföda i Göta älv!
 
Behöver jag nämna att samtliga riktiga napp denna kväll kom på mina spön, vad gör de andra för fel???
Ja idag var det nog att jag hittade en fläck som levererade och var lite nogrannare med var jag placerade mitt bete. Samt att jag såg att de andra kanske hade lite väl kort tafs mellan sänke och krok. Visserligen hamnar betet relativt nära sänket oavsett tafslängd men när laken som nu är lite försiktig behöver de lite längre tafs att leka med utan att kämma motstånd.
 
Till slut hade vi fått tillräckligt med frisk luft och när alla kläder var indränkta i röklukt från elden var det dags att tänka på refrängen, det är en dag i morgon också.
 
Så här ser de ut. har på två försök nu fått 7 lakar men de stora har tydligen annat för sig men de får vi ta en annan gång....
 
Söndagen kom och ännu ett metepass stod för dörren. I brist på is får man fiska på annat vis var ju mantrat denna helg. Feedermete i Nossan väntade. Fylla på med lite arter till Billys arttävling och kanske få någon fin färna var önskemålen. Jag och Janne åkte till Forshall höljan i Grästorp för ett första stopp. 2 olika metoder skulle praktiseras idag. Ett spö med bara sänke och räka utplacerat i strömkanter eller bakvatten för färnan och ett med feeder och bygga upp en plats för andra arter. 500 gr mört supreme blandades till vilket räckte mer än väl för en hel dags feedermete. Mäskade upp ett bakvatten på motsatt sida med några små feedrar och startade fisket med magott på kroken. Och visst nappade det men så försiktigt att det inte gav utslag. Fisken tog betet och stod blick stilla. Fick korta ned tafsen rejält så man fick någon form av indikation. Björknorna och mörtarna stod dock på kö i början, och till slut fann även en Färna räkan intressant men den klev av vid håvkanten.....
 
Nya insatser nya vinster.
 
Fisket flöt på och lite olika beten prövades i hopp om att få lite udda arter. Men det mest exotiska som nappade var en abborre på räka. Men en omflyttning och räkan utplacerad framför ett träd gav omedelbart resultat i ännu en Färna. Men som vanligt när jag fiskar Färna får jag en del (oftast mest i antal om vi är ett gäng som fiskar) men ALDRIG någon stor. Trots hundratals fisketimmar nä snarare tusentals.....på mer eller mindre riktiga smörställen för stor Färna har jag aldrig lyckas komma över 2 kg. Så här är det uppenbarligen jag som gör något fel frågan är bara vad. Jag och kompisen kan fiska i en å med likadant bete och samma upptackling. Jag får 15-20 färnor och han 2-3 styckan men alla de är garanterat större än min största för dagen, ja ja, plötsligt händer det......men man börjar undra. Samma låsning som jag har för 1,5 kgs Abborrar och 15 kgs Gäddor verkar även gälla 2 kgs Färnor.
 
Björknorna ville vara med och nappade ganska omgående men mask ville de inte ha idag utan magott eller majs+ magott var betet för dagen om man ville ha björkna, mört eller braxen.
 
En del fina Nossanmörtar hälsade på också. Mörten otroligt vacker i Nossan tycker jag....
 
Abbore däremot är väl inte det Nossan är mest känt för men en ville äta räka....
 
Färna färna nappa gärna. Kommer inte isen snart lär det bli fler Färna pass. En tacksam vinter mete fisk.
 
Men som vanligt inga stora då jag håller i spöt. Men flest i antal som vanligt. En av orsakerna varför man satsat mest på tävlingsfisket istället för specimen....
 
Dagen flöt på och vi gjorde några platbyten men inga nya arter dök upp men massvis av björkna och en och annan liten braxen. Vi slängde även ut några lakespö i skymningen och gav det en halvtimme men Nossans fåtaliga men ganska stora lakar var nog upptagna med leken. Snön som hade falligt av och till hade nu också ökat i styrka och all färdkost var slut och kaffet uppdrucket så nu återstod bara hemresan. Men den senaste tidens förbannelse och ultratröga fiske för min del bröts nog denna helg. Fiska sig ur krisen var det bästa......
 
En liten braxen fick avsluta helgens fiskafänge och snart är det jul.........
 
Kommer det is vill jag göra Er uppmärksamma på att Pontus och Billy kommer köra en nyårscup i pimpel efter abborre på några närliggande vatten den 29-30 december i Färgelanda trakten. Håll öron och ögon öppna för information på sociala medier. 
 
Avslutar dagens inlägg med ett litet Julerbjudande på Fiskeshopen:
Köp ett presentkort för minst 300 kr och få det uppgraderat med 100 kr extra! Gäller nu under julveckan fram till julafton!
 
Simma lugnt och skitfiske på Er alla och God Jul om vi inte ses eller hörs innan dess!