DM internationellt mete 2018

Tävlingarna avlöser varandra nu i parti och minut så inte mycket tid till annat än att förbereda för tävling, jo lite kvällsmete har det blivit och mer kommer men det hör till en annan historia. Nu var det DM som gällde i helgen. Tyvärr har statusen och intresset för DM sjunkit drastiskt i vårat distrikt de senastre åren. Säkert beroende på att det varit oerhört svårt att få arrangörer till SM de senaste åren och att SM datum har flyttats hit och dit. SM ställdes ju t.o.m in för några år sedan just för att ingen arrangör fanns. 
 
Och detta år blev inget undantag utan den sjunkande trenden fortsätter vi var bara 7 st!!! som kom till start på årets DM. Synd då internationellt mete ökar på de övriga öppna tävlingarna ganska rejält men just DM som är kval till SM sjunker. Hoppas de nya krafterna som kommit in tar tag i detta och kan lyfta DM och SM till något stort igen som det en gång var.
 
Hur som helst tävling är tävling och lika stor prestige bland de som är med hur få eller många man än är blir det ju ändå en kamp om titeln. I lördags var det Hamnpiren vid Sanden i Vänersborg som gällde. En ganska frisk vind från sydväst rådde då jag och Rainer samt Rainers son Jack ( 5 år, superbankrunner) anlände. Och solen sken som brukligt denna sommar från en nästan molnfri himmel så förutsättningarna för ett lyckat fiske fanns där. Strax efter att jag lagt ut platserna samlades övriga gänget för de sista förberedelserna inför start, nåja nästan alla. Sten dök till slut upp flera minuter innan lottning och vi kunde dra igång det hela. Jag lottade till mig peg 6. Näst längst ut med Rainer på kanten. Riggade i vanlig ordning upp ett sliderspö och ett take a part med 3 toppar på piren. Förväntade mig hyggligt med mört och i bästa fall gott om småbraxen. Så taktiken lades upp efter det. Men i första hand gällde det att hitta rena platser att fiska på då årets värmebölja gjort att grönskan under vattenytan frodats vilt och mer nate, braxengräs och annan bröte fått rejält fäste i år än brukligt.
 
På 11-13 m t.p var det ofiskbart bara tjockt med nate överallt, likaså framför fötterna men på 10 m fanns en lucka så där fick t.p platsen bli. Efter en hel hög med kast med sliderspöt med ett tungt lodsänke fann jag att ca 35 m ut låg jag ca 5-6 m utanför ett natebälte och jag beslutade att sliderplatsen fick bli där då kanske man hade tillräckligt marginal att hinna pressa upp eventuella fiskar innan nateskiten.
 
Mäsket idag var väldigt simpelt 2 kg mört supreme och 2 kg bream fizz något mörkat med brun färg. Hade idag laddat upp med kokt hampa, fryst magott, casters samt en liten burk majs och en skvätt klippt mask att ha i mäsket. Grundmäskade t.p platsen ganska hårt med mycket beten i hopp om att eventuellt få in ett braxenstim där. Sliderplatsen grundade jag bara med 8 mindre bollar med lite beten tänkte dock underhålla den regelbundet med små bollar under hela tävlingen.
 
Snart dags för start på den steniga hamnpiren som idag var lite stygg mot en av mina spödelar till take a partet och orsakade en spricka men det är sånt som händer ibland. Mer av den varan skulle ske denna helg.
 
Lite blandade godsaker att välja på idag med.
 
11.00 blåstes tävlingen igång och de flesta utom Rainer startade med någon form av rullspö. Hade napp i första utlägget och Rainer spräckte nollan ganska omgående med en mört på långspö vilket fick det att klia i fingrarna på mig med en gång att pröva t.p platsen men jag höll mig till taktiken att låta den vila och jobba på rullspöplatsen. Efter några utlägg och några skott med bellan satt även dagens första mört för mig fick sedan hyggligt snurr på det hela efter 20 minuter men satte en hel del fisk på vägen in i naten vilket var osis men hade 8 fina mörtar efter 30 minuter vilket stod sig bra mot de övriga. Då kom dagens missöde n.o 2. Kastade helt obegripligt av slider tacklet så hela skiten flög all värdens väg och lat som man blivit med åren så hade jag inte tagit upp något reservspö idag. Och det andra jag hade med mig var för fast matchmete med betydligt mindre bly på linan vilket skulle bli tufft att kontrollera i den byiga vinden. Valet stod mellan att knyta helt nytt slidertackel eller chansa på att det fasta tacklet ändå skulle funka och latheten vann igen, satsade på det sistnämda.
 
Tog dock sin lilla tid innan man kom igång igen och då hade man ju också tappat i kontinutet med mäskningen som oftast är livsviktigt för att hålla mörten intresserade av just din plats för det verkade som om övrig fisk inte gjorde sig besvär idag. Men då det var väldigt dött för övriga började jag slita på igen med mitt matchmete och sakta men säkert byggde jag upp min plats igen. Som väntat var avdriften dock lite väl kraftig med detta lättare tackel men efter att gjort ett antal justeringar och ökat till rejält överdjup och bulkat alla blyna nere vid tafsen fick jag det till att fungera någorlunda och en och annan mört hälsade på med jämna mellanrum. Mot slutet kom det igång riktigt bra då också med inslag av ett par björknor men trodde aldrig att det skulle räcka mot Rainer som jag tyckte hade halat bra på långspö hela tävlingen. Testade en 5 minutare med 30 minuters intervall på min t.p plats men det var först när det var 15 minuter kvar den släppte några fiskar ifrån sig men de blev livsviktiga skulle det visa sig. För invägningen förkunnade att jag slagit Rainer med 120 gr och därigenom tog en seger på dagens DM deltävling.
 
Jansson 3a med 3800 gr.
 
Sten 4a, 2640 gr
 
Stig blev återigen hedersmedlem i MK 820 med sina 820 gr!
 
Krille får symbolisera hur tufft dagens fiske var med den lilla björknan på 20 gr som blev hans enda fångst idag vilket så klart inte kunde inbringa annat än en sista plats.
 
Johan slapp vara med på bild men skrapade ihop 960 gr för en 5e plats.
 
Själv lyckades man lura upp 5180 gr för seger.
 
Rainer strax efter med 5060 gr vilket bäddade för en rafflande avslutning i morgon. Vi beslutade efter tävlingen att flytta morgondagens fiske in till Vassbotten för att slippa naten och också för hårdare vind var utlovat och då brukar det bli ohållbart på piren och i stort sett ofiskbart.
 
Söndagen mötte oss också med sus i trädkronorna men lika mycket sol idag och hett, hett, hett...men den på morgonen redan hårda byiga vind gjorde det ju något drägligare. Hård vind till trots men Vänerparken vid Vassbotten i Vänersborg brukar ändå leverera bra och gå att fiska på även vid dessa tuffa yttre förhållanden.
 
I dag var jag o Rainer inte först på plats utan förvåningen blev stor då vi såg Sten först på plats. Vi såg ett litet tält intill bilen och för ett ögonblick trodde vi Sten tältat på platsen för att inte missa starten men den tidiga ankomsten hade en enkel förklaring. Sten hade idag ställt klockan en timme för tidigt men det var ju bättre än inte alls som igår!
 
I dag blev den lilla tappra DM skaran ännu mindre då varken Johan eller Stig kunde deltaga idag så endast 5 små negerpojkar återstod denna dag. Men nu skulle medaljer fördelas och ära stod på spel så inget lämnades åt slumpen idag utan jag såg till att slå till med mitt berömda flyt redan i lottningen och drog till mig den yttre kantplatsen vilket man inte kunde vara annat än nöjd med men fiskarna skall upp också och det skall fiskas om det hela allt kan hända!
 
I dag tänkte jag inte göra om samma misstag som igår utan hade laddat upp med 3 slider spön då det normalt sett är huvudmetoden här. T,p spöt sattes givetvis upp också som vanligt inga långspön för mig då jag anser det helt meningslöst i hård vind man får alldeles för dålig kontroll på tacklet. 2 sliderspö hade laddats med 12 gr på linan och ett med 10 gr på linan med bulken lite högre upp för mer on the drop fiske de andra hade blyt mer koncentrerat ner mot botten för att ligga mer still i den byiga vinden. Kastade 31 m ut med slider och t.p platsen fick bli på 11 m. Förväntade mig klart bättre fiske här än igår och mer småbraxen så mäskade där efter men med likadan blandning som igår. Dock lite mer klippt mask i mäsket och betydligt hårdare grund på slider platsen. Sköt ut 20 bollar späckade med mat på slider och 10 stora "apelsiner" på 10 m.
 
Startuppställningen för idag 3 sliderspön med huvudlina 0,18 mm och tafsar 0,14 mm med 14-10 ans krok Kamasan B611. Take a partet 3 toppar med 3 gr, 4gr och 5 gr med 0,14-0,12 mm lina och samma typ av krokar.
 
Krille drar upp böxera och gör sig redo för start nu skulle det bli andra bullar av.
 
Hyfsat lugnt innan start men lagom till mäskning drog det utlovade stormvädret in med full styrka och gav vindar på 12-16 m/s med byar upp till 20 m/s. Tufft för det tuffa blev det idag.
 
Jansson ifärd med att krama sina jätte bollar till grunden i vanlig ordning.
 
Dagens grundbullar "färdigbakade".
 
Startade som tänkt med slidern med rejält med överdjup till att börja med för att få det ligga still bland vågorna. Tog som väntat en liten stund innan det kom igång. Rainer tog dagens första fisk även idag men efter 20 minuter vaknade min plats och snart stod firrarna på rad. Fann snart att väldigt mycket överdjup inte var nödvändigt utan det räckte att det snuddade botten då det idag inte var en nackdel att det drev en del. Björkna dominerade idag men allt eftersom blev det fler och fler småbraxen på slidern. Testade t.p platsen efter en timme och det var bra fiske där med men klart sämre snitt och nästan inga braxen utan mest björkna modell mindre och enstaka finare mörtar. Fortsatte dock variera mellan dessa två platser hela tävlingen och underhöll båda två platserna regelbundet. På t.p platsen koppade jag ut lite mäsk men även en hel del partiklar i form av majs och hampa. På sliderplatsen sköt jag ut en boll späckad med mat i form av mestadels hampa och döda magott med ca 10 minuters intervall. Sista timmen började det nappa bra även on the drop så då fick även ett av reservspöna jobba lite som var mer anpassat för den typen av metod. Men idag kastade man såklart inte av något när man var förberedd. Hade ett relativt jämt fiske hela tävlingen igenom dock med några tekniska missöden som man får skylla på den hårda vinden. Det flög grejor både till höger och vänster och innan jag hann ändra om var olyckan framme och spöställningen välte och knäckte en topp på t.p spöt men det var ju bara fram med en ny och lägga ned allt på marken för att slippa detta missöde en gång till. Passade dock på att snubbla till lite när jag tog fram reservdelen och knäckte den lite också en olycka kommer sällan ensam.
 
Men skakade av mig detta och kämpade vidare i stormen, firrarna var på napphumör så snart steg humöret på mig också och ju närmare slutsignalen vi kom desto mer säker blev jag på att det gått vägen även idag men vi får låta vågen tala först. Men den talade mitt språk och förkunnade att mina 15500 gr idag räckte till en komfortabel seger före Jansson på innerkanten som hade även han kämpar ihop en fin vikt 10360 gr trots att även den gode Jansson drabbats av spöbrott. Bolospöt small rätt av när Jansson bara blev brutalare och brutalare och till slut försökte svinga in allt för stora fiskar. Ja ja bara att köpa nytt -" det är billigt" tänkte nog Jansson......
 
Seger idag med 15500 gr
 
Lite roligare för Krille idag, han slapp nate och sprängsten och några fler firrar mäktade han med idag 7520 gr men det räckte bara till ännu en sista plats men Krille var lika glad för det nya tag nästa gång. Ryrsjöns braxnar väntar på Krille igen säkert, lag DM där om 2 veckor!
 
3e plats för Rainer idag, 8760 gr
 
Sten har tagit över titeln som den nye Sven Nylander med att rada upp ständiga 4e platser, 7540 gr.
 
Jonas Jansson knäckte 10 kgs vallen för en 2a plats.
 
Vilket ledde till följande DM pall, 3a Rainer Mass, 1a Jonas Stridh, 2a Jonas Jansson
 
En himla tur vi slutade innan denna båt kom som absolut skulle lägga till vid kajen vi fiskat från kunde tagit en ände med förskräckelse. Men lite förskräckta blev vi ändå då brandrök tonade upp sig i horisonten och vi fick reda på att en skogsbrand spred sig fort efter en bilolycka strax utanför Uddevalla. Många personer fick utrymma sina hus men branden är nu istort sett släckt och under kontroll och vad jag vet skadades inga personer i branden och samtliga hus klarade sig och trot eller ej i detta nu vräker ett väldigt behövligt regn ned utanför fönstret, som vi har längtat.
 
 
Slutställning 2018 DM internationellt mete Norra Älvsborg
1. Jonas Stridh 1+1 = 2p
2. Jonas Jansson 3+2= 5p
3. Rainer Mass 2+3= 5p sämre vikt än Jansson.
4. Sten Rickardsson 4+4= 8p
5. Kristian Ekman 7+5=12p
6. Johan Mattsson 5 deltog ej på söndag
7. Stig Borlinger 6 deltog ej på söndag
 
 
Just nu pågår för egen del en liten mäskningskampanj i älven för att eventuellt lura upp en fet id eller två och skulle någon av älvens stormörtar eller något annat trevligt dyka upp skulle inte jag bli ledsen. Efter helgen vet vi vad denna lilla satsning gav.
 
Sköt om Er och simma lugnt så ses vi vid något vatten nära dig!